Gisteren verliet de dakar Argentinië weer via de San Francisco pas, iets waar vooral de motorrijders het nogal koud kregen op 4800m hoogte. Ruben Faria had pech onderweg met een haperend roadbook, wat hem later in de stage nog aardig parten ging spelen.
Aan de overkant wachtte de rijders een etappe waar alle terreinen in vertegenwoordigd waren: veel rotsige paden, snelle bochtige stukken en een flinke duinensectie in het midden. Faria bleef hinder houden van zijn roadbook dat er op een gegeven moment helemaal mee ophield. Toen hij ook zijn achterwiel beschadigde moest hij rustiger gaan rijden, maar kreeg hulp van zijn kopman Despres, die Faria zonder al te veel moeite door de duinen gidste. Dat de leider in de rally daardoor tijd verloor en pas als 14e binnen was deerde hem niet zo. Faria had dankzij die actie echter weer momentum gekregen en reed zowaar een 2e tijd aan de finish. Winnaar van vandaag was Frans Verhoeven. Hoewel ook deze Dakar weer een grote tegenslag kende door een los stekkertje in de benzinepomp, liep alles goed vandaag. We kregen er alleen niet zoveel van mee omdat de irri-tracker het weer eens niet deed en Frans alleen op de stempelposten in de timesheets opdook. Vooral op het stenige stuk na de duinenpartij vloog de Yamaha over het parcours en pakte 1m38s op Faria en 3m01s op Barreda (3e) "Ik bleef maar pushen en hij gaf geen krimp, ik draaide het gas juist vol open op plaatsen waar ik vorig jaar inhield." Extra frappant dat Verhoeven een tijd opreed met Alain Duclos (4e op 3m17s), die dit jaar voor Sherco rijdt. Frans' oude motor kwam niet meer aan de start, de Engelsman James West viel uit met, heel ironisch, een kapotte benzinepomp.
HJ Liefhebber kwam inderdaad weer aan de start gisteren. Hij kreeg na overleg met Parijs de tijd van de langzaamste rijder. Zijn klassement is daardoor om zeep (hij stond nog steeds eerste in de klasse zonder assistentie) maar kwam weer "gewoon" als 34e binnen. Ook Knuiman kwam op zijn vertrouwde top25-stek binnen als 23e. Van Gerven werd gisteren 56e en Van Ginkel 59e. In de stand loopt Faria wat in op Despres, maar dat maakt weinig uit, de Portugees zal niet ineens voor de overwinning gaan pushen. De Nederlandse commentator van Eurosport mag zich trouwens wel meer in zijn materie verdiepen. Hij probeerde het spannend te maken door te roepen dat Lopez tijd terugpakt op Faria, maar in feite is de Chileen juist 5 minuten kwijtgeraakt, al is hij wel iets weggelopen van merkgenoot Jakes, die vierde staat op 20m16s. Op vijf nu ook een KTM, Pedrero Garcia is namelijk 5e op 41 minuten. Verhoeven profiteert van het uur straftijd dat Alessandro Botturi na de finish kreeg omdat hij een waypoint had gemist, én hij pakt vijf minuten terug op Pain, waardoor hij 2 minuten achter de Fransman zevende staat en één doel nog overeind blijft in de laatste twee ritten, beste Yamaha-rijder worden. Knuiman staat nog steeds 18e, Van Gerven 40e en Van Pelt 43e.
Bij de quads pakte Seb Husseini eindelijk een verdiende overwinning. Lukas Laskevic lag tot Wp2 aan de leiding, maar vanaf WP4 verdween de Pool uit de top van het klassement met technische problemen. Daarna ging de strijd tussen Husseini, Casale en Patronelli, die bij tijd en wijlen binnen de minuut van elkaar stonden. Aan de streep hield de Nederlandse Emirati 1m08s op "eeuwige tweede" Patronelli over, Casale werd 3e op 3m21s. Kees Koolen kwam als 15e binnen op 47 minuten van zijn teamgenoot en Laskevic was pas als 25e en laatste terug in het bivak, meer dan vier en een half uur later dan Husseini. In de stand is Husseini de top10 binnengekomen als 9e op 5u43m van Patronelli, die alleen maar hoeft uit te rijden, want de voorsprong op Casale en Sonik is groot zat. Koolen staat nu 17e op 10u43m.
Bij de auto's was Gordon de eerste die was gestart en ook de eerste die aan de finish kwam, maar helaas, bij een WP bovenop een duin viel de Hummer stil en weer liep ie vast. Daar verloor het Oranje Monster zo'n tien minuten voor hij met hulp van toeschouwers weer loskwam. De prijs van een zwaarder model auto. "Zolang we blijven rijden gaat het goed, maar zodra we stilstaan is het over" Ook Guirlain Chicherit had geen beste dag, de transmissie van zijn SMG buggy ging stuk en hij verloor zo'n 52 minuten met sleutelen. Zelfs de winnaar van vandaag ontkwam niet aan pech. Nani Roma liep een klapband op, maar hield in tegenstelling tot Gordon genoeg tijd over en pakte weer een etappezege. Gordon werd 2e op 4m18s en hield maar net De Villiers achter zich, die 7 tellen tekort kwam voor plek 2. Peterhansel probeerde op het gemak naar de finish te rijden zonder al te veel tijd te verliezen. Dat lukte aardig, ondanks dat de Mini een keer vastliep. Novitsky stond wat langer zand te scheppen en verloor een kwartier vandaag.
De Maxxis buggy's hadden het niet zo gemakkelijk gehad. Gordon riep eergisteren nog dat de ASO te snel was geweest met de neutralisatie, maar als je hoort dat VDG zowat onder water reed bij een rivierpassage, denk ik daar toch anders over. VDG had vandaag weer flinke problemen en moest door Kor Offringa het bivak binnen worden gesleept. Wordt dus een korte nachtrust. Coronel was als 47e binnen, Leyds had een brandje aan boord, maar kwam na wat bluswerk als 66e binnen. In de stand één wijziging, Roma pakt door de problemen van Novitsky de derde plek over van de Rus en staat op 1u31m van Peterhansel.
Bij de trucks bleef het pechduiveltje lekker in de Iveco van de Rooy zitten. Na twintig kilometer al reed hij opnieuw lek, waardoor hij wéér een inhaalrace moest rijden. Zijn terrein, de duinen, was echter veel te weinig vertegenwoordigd en ze waren voor De Rooy ook niet zwaar genoeg. Andrei Karginov pakte de overwinning in Copiapo met 2m36s op Aryat Mardeev. De Rooy klauwde zich omhoog naar een 3e plek op 2m49s en Biasion kwam als 4e aan op 3m10s. Versluis reed een tijdje mee om de dagzege, maar toen de Kamazki's halverwege, na de duinensectie, echt op stoom kwamen moest ook de MAN-rijder afhaken; hij werd 5e op 3m56s. Nikolaev werd 7e vandaag, Kolomy verloor na een tijdje vast te hebben gezeten 11 minuten en werd 8e.
Ook Vd Brink (9e) en Kuipers (10e) kwamen nog in de top10 binnen. Het contrast tussen Kuipers en De Rooy was opvallend, want terwijl zijn kopman het maar een vervelende rit vond, had Kuipers er wel lol in op de snelle stenige paden. Smink en Vd Bosch kwamen als 11e en 12e binnen, Van Vliet verloor een uur en werd 15e. Rond middernacht waren er van de 62 overgebleven trucks nog maar 22 binnen. In de stand nu een raz-dva-tri (Russisch 1-2-3 tje) voor Kamaz. Nikolaev ligt 31m20s voor op A Mardeev, Karginov is nu derde op 50m26s. Kolomy en De Rooy staan respectievelijk 3 en 6 minuten achter de derde Kamaz, dus hebben ze nog een kans op een podiumplek. Het Nederlandse treintje van Versluis (7e) tm Vd Bosch (12e) is nog steeds intact.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!