Rallycross Challenge Europe 17 en 18 augustus 2013

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Rallycross Challenge Europe 17 en 18 augustus 2013

Berichtdoor antoine » zo aug 11, 2013 7:03

Het Eurocircuit staat volgend weekend, 17 en 18 augustus 2013, volledig in het teken van Europese Rallycross. De Rallycross Challenge Europe strijkt voor het eerst in de korte geschiedenis van de competitie neer op Nederlandse bodem.


Rallycross Challenge Europe (RCE) biedt Rallycross zoals Rallycross bedoelt is. Met korte en snelle races wordt de spanning opgebouwd voor het moment suprême: de finales op zondagmiddag! De snelste coureurs willen maar 1 ding… de winst mee naar huis nemen.

Het Eurocircuit organiseert de 5e en daarmee één na laatste ronde van deze challenge. De coureurs van Rallycross Challenge Europe bezoeken eerst nog het Belgische Duivelsbergcircuit op 10 en 11 augustus, om vervolgens de uitdagende competitie een week later voort te zetten op het Eurocircuit in Valkenswaard.

Met meer dan 40 deelnemende coureurs uit 9 verschillende landen liggen de verwachtingen voor spectaculaire races op het Eurocircuit erg hoog. Misschien wordt het kampioenschap in één van de klasses zelfs al beslist in Valkenswaard, wat deze wedstrijd alleen maar spannender maakt!

Voorafgaand aan de Challenge wedstrijden warmen de Supernationals het publiek op tijdens de supportraces. Met al dit rallycross geweld kunnen autosportfans hun hart ophalen op het Eurocircuit.

Toegangskaarten voor de Europese race op het Eurocircuit zijn al te koop. Geniet het hele weekend van al het Rallycross geweld voor slechts 30 euro per persoon. Voor de kids tot 12 jaar is dit slechts 10 euro voor het hele weekend!

RTL 7 verzorgt gedurende de dag de TV opnames, welke direct te zien zijn op het grote TV scherm midden op het terrein. Op deze manier hoeft niemand iets te missen van de actie op de baan!

Kortom: er valt genoeg te zien en te beleven op het Eurocircuit in Valkenswaard op zaterdag 17 en zondag 18 augustus 2013 tijdens de 5e ronde van de Rallycross Challenge Europe!

inschrijflijst

Tijdschema
Zaterdag
08.00 Circuit open
13.00 Rijders briefing
13.30-14.15 Vrije training
14.30-15.15 Vrije training
15.30-16.15 Officiële tijdtraining
18.00 Circuit dicht

Zondag
08.00 Circuit open
09.00-10.00 Warming up
10.30 1e Heat
12.00-12.45 Rijderspresentatie
13.00 2e Heat
14.15 3e Heat
16.00 Finales
17.00 Winnaars ceremonie
18.00 Prijsuitreiking
Afbeelding
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor antoine » zo aug 11, 2013 7:17

Voor de mensen die 1 maal per jaar de wedstrijd in valkenswaard bezoeken een aantal aanvullingen op het persbericht.

Vanaf dit jaar zijn er 2 kampioenschappen, het ERC en de challenge, zoals gereden wordt in oa België en Nederland.

Tijdens de wedstrijden om het ERC komen de bekende (buitenlandse) rijders met hun top materiaal. Deze rijders nemen niet deel aan de challenge. Verwacht dus geen volle startvelden zoals de laatste jaren. Ga je met deze verwachting naar het circuit dan kom je bedrogen uit (zie startlijst).
Tijdens de wedstrijd in België, die dit weekend verreden wordt zijn oa maar 7 supercar's aanwezig.
Op zaterdag zijn geen wedstrijden, alleen trainingen.

Na het negatieve gedeelte nu het positieve..
een aantal organisaties hebben zich veel werk op zijn schouders gehaald om toch een mooi kampioenschap te kunnen organiseren in landen waar geen ERC gereden word. Ik vind persoonlijk dat je die mensen niet in de steek kan laten en moet aanmoedigen om voor volgend jaar een nog beter kampioenschap te (kunnen) organiseren. Met oa meer (top)rijders! Als dit niet gebeurd denk ik dat er volgend jaar geen wedstrijd meer is in Augustus.

Dus iedereen naar het circuit volgende week (zondag) en steun de organisatie :) Laat de thuis blijvers balen van de mooie gemiste wedstrijden.
Afbeelding
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor mmrizio » zo aug 11, 2013 12:33

De rallycross wereld is best complex tegenwoordig:
- Global Rallycross (in Amerika), vaak in het voorprogramma van Nascar
- Europees Rallycross kampioenschap
- Rallycross Challenge Europe

En dan nog X-Games met 4 wedstrijden

Ze willen Rallycross een grote wereldwijde TV sport maken, volgens mij door Global Rallycross en het Europees Rallycross kampioenschap tot een FIA WK te maken. Het zou leuk zijn als dat lukt. Rallycross is iig gemakkelijker in beeld te brengen en eenvoudiger (en spektaculairder) voor publiek dan rally.

Over een paar weken rijdt Solberg weer tegen Loeb in Frankrijk! Helaas niet in Valkenswaard.

Maurice
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Berichtdoor Codieo » ma aug 12, 2013 15:38

@antoine +1, helemaal mee eens. Vorig jaar op zaterdag voor het eerst geweest en heb een super dag gehad.

Dit jaar inderdaad minder deelnemers dan vorig jaar, maar ben er van overtuigd dat het spektakel er niet minder om zal zijn. Echt een publieksport, alles toegankelijk en overzichtelijk. Als je van autosport houdt moet je dit een keer hebben gezien!

Dus iedereen zondag de auto in naar Valkenswaard!!!
Codieo
 
Berichten: 733
Geregistreerd: do maart 01, 2007 14:10
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Wim » ma aug 12, 2013 20:17

Klopt helemaal Antoine.

Ik ben gisteren in Maasmechelen geweest en het was een prachtig spektakel. Er moeten niet veel wagens zijn om spektakel te krijgen. Ik denk zelfs dat er een publieksrecord was in Maasmechelen. Sinds 2006 ben ik naar elk EK daar gegaan en ik heb er nog nooit zoveel volk gezien. Bij de SuperCars reden er maar liefst 3 verschillende piloten aan de leiding in de A-finale en bij de Super1600 waren dat er zelfs 4. Ik kan dus iedereen aanraden om in Valkenswaard aanwezig te zijn.

Geef mij maar deze Europese Rallycross Challenge in plaats van het echte ERC. In het echte ERC krijgen rijders 15 strafpunten als ze een motor in een weekend wisselen, o.a. Andy Scott staat daardoor in die tussenstand met -8 punten. Dat slaat toch nergens op.

De Challenge houdt het heel eenvoudig met de puntentelling. Iets wat in het ERC niet het geval is, want de winnaar krijgt daar vaak niet eens de meeste punten.
Wim
 
Berichten: 475
Geregistreerd: za jun 25, 2005 9:49
Woonplaats: Neerpelt (België)

Berichtdoor Focusfan » vr aug 16, 2013 14:10

[/quote]

Ben het toch niet helemaal met je eens Wim !! Zijn jaren en jaren naar alle 2 de weekends erc geweest, kosten nog moeite werden gespaard en het waren topweekends !! Als je nu dan de chalenge bekijkt, moet je toch toegeven dat je dit niet meer kunt vergelijken met het öude"ERC, waar in alle klassen de complete euro c.q. wereldtop aan de start stond !! Zelfde als je Barcelona tegen Real Madrid laat spelen met het reserve elftal, maar wel de prijs telt voor de 1ste super teams !! Wat betreft de drukte op zondag: logisch want op zaterdag was er geen hond !! 15 euro entree/ 5 euro parkeren om 3 uur wat trainingsrondjes te zien ??????? Denk toch dat de Europese Rallycrossbonden eens bij elkaar moeten gaan zitten, want op deze manier zal het alleen maar minder worden, helaas ..... !!!!
Focusfan
 
Berichten: 86
Geregistreerd: do mei 26, 2011 19:18
Woonplaats: Holtum

Berichtdoor mmrizio » vr aug 16, 2013 15:00

Voor mij is het ontbreken van aansprekende namen ook reden om het weekend anders in te vullen. Maar spektakel zal er ongetwijfeld zijn!

Overigens begrijp ik uit de persberichten van afgelopen winter dat het geen vrije keuze is geweest om het RCE naar Valkenswaard te halen: De eisen van het ERC waren zo hoog dat het niet haalbaar was voor Valkenswaard....

Ik denk dat dit jaar een overgangsjaar zal zijn, als er volgend jaar een WK is dan zal het wel weer anders zijn.

Maurice
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Berichtdoor Wim » za aug 17, 2013 11:11

Focusfan schreef:


Ben het toch niet helemaal met je eens Wim !! Zijn jaren en jaren naar alle 2 de weekends erc geweest, kosten nog moeite werden gespaard en het waren topweekends !! Als je nu dan de chalenge bekijkt, moet je toch toegeven dat je dit niet meer kunt vergelijken met het öude"ERC, waar in alle klassen de complete euro c.q. wereldtop aan de start stond !! Zelfde als je Barcelona tegen Real Madrid laat spelen met het reserve elftal, maar wel de prijs telt voor de 1ste super teams !! Wat betreft de drukte op zondag: logisch want op zaterdag was er geen hond !! 15 euro entree/ 5 euro parkeren om 3 uur wat trainingsrondjes te zien ??????? Denk toch dat de Europese Rallycrossbonden eens bij elkaar moeten gaan zitten, want op deze manier zal het alleen maar minder worden, helaas ..... !!!![/quote]

Ik begrijp je helemaal. In mijn bericht bedoelde ik ook dat ik het ERC tot en met 2012 helemaal top vond en deze Rallycross Challenge ook. Ik ben ook nostalgisch naar het vroegere ERC, want volg het al een stuk langer dan dat ik elk jaar live ga kijken.

De prijs mag inderdaad zeker niet meer omhoog gaan bij het ERC / de Rallycross Challenge. 5 euro parkeren is inderdaad ook wel wat en het programmaboekje is veel gekrompen, vroeger was het inderdaad allemaal (nog) beter...

Als ik je een aanrader mag geven: op 8 september komen er 3 kampioenschappen naar Maasmechelen: het Nederlandse, Belgische én Duitse kampioenschap. De inkom is er amper 10 euro :)
Wim
 
Berichten: 475
Geregistreerd: za jun 25, 2005 9:49
Woonplaats: Neerpelt (België)

Berichtdoor Focusfan » za aug 17, 2013 13:57

[
Ik begrijp je helemaal. In mijn bericht bedoelde ik ook dat ik het ERC tot en met 2012 helemaal top vond en deze Rallycross Challenge ook. Ik ben ook nostalgisch naar het vroegere ERC, want volg het al een stuk langer dan dat ik elk jaar live ga kijken.

De prijs mag inderdaad zeker niet meer omhoog gaan bij het ERC / de Rallycross Challenge. 5 euro parkeren is inderdaad ook wel wat en het programmaboekje is veel gekrompen, vroeger was het inderdaad allemaal (nog) beter...

Als ik je een aanrader mag geven: op 8 september komen er 3 kampioenschappen naar Maasmechelen: het Nederlandse, Belgische én Duitse kampioenschap. De inkom is er amper 10 euro :)[/quote]

Weet ik en gaan misschien ook kijken, maar in dat weekend is ook de Omloop van Vlaanderen , rally voor Ned. en Belg. kampioenschap !!
Zijn wel laatst naar het Engels weekend geweest en dat was tof !!!
Focusfan
 
Berichten: 86
Geregistreerd: do mei 26, 2011 19:18
Woonplaats: Holtum


Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten