Pagina 1 van 7

Nieuws en geruchten 2014

BerichtGeplaatst: di dec 17, 2013 22:41
door pedduhwick
Omdat het seizoen van 2014 weer op de deur staat te kloppen en ongetwijfeld het een en ander zal gaan veranderen even een "nieuw" topic gemaakt.

Blijkbaar hebben de Belgen een nieuwtje, er wordt daar namelijk op een forum gemeld dat vandaag tijdens een testdag van M-Sport voor de Fiesta R5 de heren Princen en Faes deel hebben genomen aan deze test.

Volgens een Belgisch forum zouden Princen en @FABORYrallyteam voorman Johan Faes vandaag bij een R5 testdag van M Sport zijn geweest (?)

Bron: Twitter @rallydre

BerichtGeplaatst: di dec 17, 2013 23:13
door A.H.S
Kwam vanmorgen ook al de mcc team truck uit veghel achterop,met een rallywagen(fiesta?) met dikke einddemper op de aanhanger richting A1 A35 bij Hengelo.

BerichtGeplaatst: di dec 17, 2013 23:16
door BartS
Zag ook nog deze foto voorbij komen op de facebook van Faes:
Afbeelding
Lijkt op de R5+, waar ze het stickertje + vanaf hebben gehaald, hij heeft nog wel de WRC-spoiler :P

(de R5+ is een variant van de R5 zonder FIA homologatie, met een grotere restrictor en een grotere achterspoiler)
Afbeelding


Verder werd er in Duitsland getest door Hontec en MCC met twee Fiesta R2's in gravel-spec. ;)
Afbeelding
oa Kevin van Deijne, Mats vd Brand en Leo vd Eijk aanwezig als ik facebook moet geloven.

Re: Nieuws en geruchten 2014

BerichtGeplaatst: vr dec 20, 2013 17:23
door Focusfan
[quote="pedduhwick"]Omdat het seizoen van 2014 weer op de deur staat te kloppen en ongetwijfeld het een en ander zal gaan veranderen even een "nieuw" topic gemaakt.

Volgens bericht op FB zullen Bob de Jong en Kees Hagman in totaal 7 wedstrijden rijden met de Mitsu WRC 05 in 2014, waarvan slechts 2 in Nederland ( ELE en GTC) en de rest in Belgie ( TAC, Omloop Vlaanderen, Wallonië, EBR en Condroz !! Dus geen compleet kampioenschap !!

BerichtGeplaatst: vr dec 20, 2013 19:06
door lennartrallypower
wat zou sneller zijn dan. een r5 of een rrc fiesta ? denk zelf r5

BerichtGeplaatst: vr dec 20, 2013 21:05
door Alex_79
Volgens mij de R5. Beide auto's zijn Fiesta RS WRC auto's, maar het verschil zit hem in drie punten:
- de restrictor van de RRC is 30mm, die van de R5 is 32mm (ter vergelijk: de restrictor op een WRC is 33mm)
- de aerodynamica van een RRC is nog op de S-WRC gebaseerd, die van de R5 is uitgebreider, meer richting WRC. De R5 klasse zal in de toekomst de RC1 worden.
- De RRC is gebaseerd op de wagens waarmee Hirvonen en Latvala in 2012 nog in het WRC reden en kan in zes uur met een andere restrictor en spoiler tot WRC worden verbouwd (heeft bv Jari Ketomaa gedaan toen hij zijn auto als RRC in de Liepaja rally reed en als WRC in de rally van Finland). De R5 lijkt juist een blauwdruk voor de vernieuwde Fiesta WRC te worden, zeker als je naar de "Jetfighter neus" kijkt.

BerichtGeplaatst: vr dec 20, 2013 22:23
door BartS
Een R5 is géén verbouwde WRC. R5 is een compleet nieuw concept, wat gebruikmaakt van veel meer standaard onderdelen (de radiator van de Fiesta R5 komt bijvoorbeeld gewoon van een straat-Focus) en veel onderdelen van de voor- en achterwielophanging zijn uitwisselbaar. De R5's hebben ook slechts 5 versnellingen. Door dit alles is een R5 een stuk goedkoper dan een WRC/RRC. ;)

Desondanks is een R5 toch sneller dan een RRC, anders zouden ze ze niet gebruiken in oa het WRC2 kampioenschap ;)

BerichtGeplaatst: vr dec 20, 2013 22:30
door lennartrallypower
oke bedankt voor Jullie antwoorden. en alex_79 van restrictor wist ik maar rest niet weer wat geleerd. en barts dat idd nieuw ontwerp was ie r5 wist ik. ben dan wel benieuwd wat r5+ weer is haha

BerichtGeplaatst: vr dec 20, 2013 22:35
door Alex_79
Misschien een R5 met WRC-restrictor en WRC-aeropakket?

BerichtGeplaatst: za dec 21, 2013 3:16
door mousti
Alex_79 schreef:Misschien een R5 met WRC-restrictor en WRC-aeropakket?

Klopt gewoon voor BRTDA te rijden.

De Ford Fiesta WRC met de nieuwe bodyshell zal ook in RRC te zijn natuurlijk dus R5 heeft op dat vlak geen voorsprong. Wel in Running cost scheelt toch wel een mooi bedrag om een rally met een R5 te rijden of met een RRC.

BerichtGeplaatst: za dec 21, 2013 10:54
door Sjeik1981
Maar er werd toch ook een nieuwe type R5 gebouwd, met Aero pakket van de WRC.?
Ghje ghje , bericht stond bovenaan deze pagina een R5+.

BerichtGeplaatst: za dec 21, 2013 11:03
door per-fect
mousti schreef:
Alex_79 schreef:Misschien een R5 met WRC-restrictor en WRC-aeropakket?

Klopt gewoon voor BRTDA te rijden.

De Ford Fiesta WRC met de nieuwe bodyshell zal ook in RRC te zijn natuurlijk dus R5 heeft op dat vlak geen voorsprong. Wel in Running cost scheelt toch wel een mooi bedrag om een rally met een R5 te rijden of met een RRC.


Waar komt dat verschil in runingcost vandaan als ik vragen mag ?
Is de bak en turbo van een R5 veel degelijker / hoeft minder vaak gerebuild te worden of zitten er minder draaiende onderdelen in. (die eene versnelling minder zal het enerme verschil niet maken denk ik.)

BerichtGeplaatst: za dec 21, 2013 17:08
door Putje
Kwaliteit van de onderdelen onder andere.
WRC en S2000 werken met Xtrac bakken en diff's.
De R5 met sadev.
Veel delen van de R5 komen uit productie auto's oa de hubs die bij de wrc en s2000 wagens ongelooflijk duur zijn (lees hier koop je een nette auto voor)
De ontwikkel kosten voor alles specials maken de wrc en s2000 enorm duur.

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 23:43
door mousti
Door standaardonderdelen sensoren van Porsche zitten erin de Fiesta R5 en dacht dat het 5 à 10 pond scheelde per KM in running cost. Plus dat de revisie heel wat KM's later valt dan de RRC en S2000.

BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2013 0:01
door rvgrally
http://www.wrc.com/news/wilson-new-r5-a ... &page=8600

"Alle" vragen over de R5 worden in de bovenstaande link verteld door Wilson.