Nieuws en geruchten 2014

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Nieuws en geruchten 2014

Berichtdoor pedduhwick » di dec 17, 2013 22:41

Omdat het seizoen van 2014 weer op de deur staat te kloppen en ongetwijfeld het een en ander zal gaan veranderen even een "nieuw" topic gemaakt.

Blijkbaar hebben de Belgen een nieuwtje, er wordt daar namelijk op een forum gemeld dat vandaag tijdens een testdag van M-Sport voor de Fiesta R5 de heren Princen en Faes deel hebben genomen aan deze test.

Volgens een Belgisch forum zouden Princen en @FABORYrallyteam voorman Johan Faes vandaag bij een R5 testdag van M Sport zijn geweest (?)

Bron: Twitter @rallydre
pedduhwick
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: wo maart 08, 2006 17:04
Woonplaats: Rijssen

Berichtdoor A.H.S » di dec 17, 2013 23:13

Kwam vanmorgen ook al de mcc team truck uit veghel achterop,met een rallywagen(fiesta?) met dikke einddemper op de aanhanger richting A1 A35 bij Hengelo.
mijn oude digitale fotoboek ;-) http://www.rallysportinbeeld.nl wordt helaas niet meer ondersteund ivm verouderde sitesoftware :-(
Avatar gebruiker
A.H.S
 
Berichten: 1079
Geregistreerd: wo feb 14, 2007 22:08
Woonplaats: Ommen

Berichtdoor BartS » di dec 17, 2013 23:16

Zag ook nog deze foto voorbij komen op de facebook van Faes:
Afbeelding
Lijkt op de R5+, waar ze het stickertje + vanaf hebben gehaald, hij heeft nog wel de WRC-spoiler :P

(de R5+ is een variant van de R5 zonder FIA homologatie, met een grotere restrictor en een grotere achterspoiler)
Afbeelding


Verder werd er in Duitsland getest door Hontec en MCC met twee Fiesta R2's in gravel-spec. ;)
Afbeelding
oa Kevin van Deijne, Mats vd Brand en Leo vd Eijk aanwezig als ik facebook moet geloven.
BartS
 
Berichten: 94
Geregistreerd: di nov 09, 2010 22:48
Woonplaats: Cuijk

Re: Nieuws en geruchten 2014

Berichtdoor Focusfan » vr dec 20, 2013 17:23

[quote="pedduhwick"]Omdat het seizoen van 2014 weer op de deur staat te kloppen en ongetwijfeld het een en ander zal gaan veranderen even een "nieuw" topic gemaakt.

Volgens bericht op FB zullen Bob de Jong en Kees Hagman in totaal 7 wedstrijden rijden met de Mitsu WRC 05 in 2014, waarvan slechts 2 in Nederland ( ELE en GTC) en de rest in Belgie ( TAC, Omloop Vlaanderen, Wallonië, EBR en Condroz !! Dus geen compleet kampioenschap !!
Focusfan
 
Berichten: 86
Geregistreerd: do mei 26, 2011 19:18
Woonplaats: Holtum

Berichtdoor lennartrallypower » vr dec 20, 2013 19:06

wat zou sneller zijn dan. een r5 of een rrc fiesta ? denk zelf r5
lennartrallypower
 
Berichten: 184
Geregistreerd: vr maart 16, 2012 14:52
Woonplaats: nijverdal

Berichtdoor Alex_79 » vr dec 20, 2013 21:05

Volgens mij de R5. Beide auto's zijn Fiesta RS WRC auto's, maar het verschil zit hem in drie punten:
- de restrictor van de RRC is 30mm, die van de R5 is 32mm (ter vergelijk: de restrictor op een WRC is 33mm)
- de aerodynamica van een RRC is nog op de S-WRC gebaseerd, die van de R5 is uitgebreider, meer richting WRC. De R5 klasse zal in de toekomst de RC1 worden.
- De RRC is gebaseerd op de wagens waarmee Hirvonen en Latvala in 2012 nog in het WRC reden en kan in zes uur met een andere restrictor en spoiler tot WRC worden verbouwd (heeft bv Jari Ketomaa gedaan toen hij zijn auto als RRC in de Liepaja rally reed en als WRC in de rally van Finland). De R5 lijkt juist een blauwdruk voor de vernieuwde Fiesta WRC te worden, zeker als je naar de "Jetfighter neus" kijkt.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Berichtdoor BartS » vr dec 20, 2013 22:23

Een R5 is géén verbouwde WRC. R5 is een compleet nieuw concept, wat gebruikmaakt van veel meer standaard onderdelen (de radiator van de Fiesta R5 komt bijvoorbeeld gewoon van een straat-Focus) en veel onderdelen van de voor- en achterwielophanging zijn uitwisselbaar. De R5's hebben ook slechts 5 versnellingen. Door dit alles is een R5 een stuk goedkoper dan een WRC/RRC. ;)

Desondanks is een R5 toch sneller dan een RRC, anders zouden ze ze niet gebruiken in oa het WRC2 kampioenschap ;)
BartS
 
Berichten: 94
Geregistreerd: di nov 09, 2010 22:48
Woonplaats: Cuijk

Berichtdoor lennartrallypower » vr dec 20, 2013 22:30

oke bedankt voor Jullie antwoorden. en alex_79 van restrictor wist ik maar rest niet weer wat geleerd. en barts dat idd nieuw ontwerp was ie r5 wist ik. ben dan wel benieuwd wat r5+ weer is haha
lennartrallypower
 
Berichten: 184
Geregistreerd: vr maart 16, 2012 14:52
Woonplaats: nijverdal

Berichtdoor Alex_79 » vr dec 20, 2013 22:35

Misschien een R5 met WRC-restrictor en WRC-aeropakket?
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Berichtdoor mousti » za dec 21, 2013 3:16

Alex_79 schreef:Misschien een R5 met WRC-restrictor en WRC-aeropakket?

Klopt gewoon voor BRTDA te rijden.

De Ford Fiesta WRC met de nieuwe bodyshell zal ook in RRC te zijn natuurlijk dus R5 heeft op dat vlak geen voorsprong. Wel in Running cost scheelt toch wel een mooi bedrag om een rally met een R5 te rijden of met een RRC.
mousti
 
Berichten: 156
Geregistreerd: za jun 07, 2008 22:46

Berichtdoor Sjeik1981 » za dec 21, 2013 10:54

Maar er werd toch ook een nieuwe type R5 gebouwd, met Aero pakket van de WRC.?
Ghje ghje , bericht stond bovenaan deze pagina een R5+.
Sjeik1981
 
Berichten: 2947
Geregistreerd: za sep 08, 2007 15:33
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor per-fect » za dec 21, 2013 11:03

mousti schreef:
Alex_79 schreef:Misschien een R5 met WRC-restrictor en WRC-aeropakket?

Klopt gewoon voor BRTDA te rijden.

De Ford Fiesta WRC met de nieuwe bodyshell zal ook in RRC te zijn natuurlijk dus R5 heeft op dat vlak geen voorsprong. Wel in Running cost scheelt toch wel een mooi bedrag om een rally met een R5 te rijden of met een RRC.


Waar komt dat verschil in runingcost vandaan als ik vragen mag ?
Is de bak en turbo van een R5 veel degelijker / hoeft minder vaak gerebuild te worden of zitten er minder draaiende onderdelen in. (die eene versnelling minder zal het enerme verschil niet maken denk ik.)
per-fect
 
Berichten: 72
Geregistreerd: ma dec 11, 2006 15:08
Woonplaats: thuis

Berichtdoor Putje » za dec 21, 2013 17:08

Kwaliteit van de onderdelen onder andere.
WRC en S2000 werken met Xtrac bakken en diff's.
De R5 met sadev.
Veel delen van de R5 komen uit productie auto's oa de hubs die bij de wrc en s2000 wagens ongelooflijk duur zijn (lees hier koop je een nette auto voor)
De ontwikkel kosten voor alles specials maken de wrc en s2000 enorm duur.
Putje
 
Berichten: 2
Geregistreerd: wo jun 10, 2009 14:34
Woonplaats: Elst

Berichtdoor mousti » zo dec 22, 2013 23:43

Door standaardonderdelen sensoren van Porsche zitten erin de Fiesta R5 en dacht dat het 5 à 10 pond scheelde per KM in running cost. Plus dat de revisie heel wat KM's later valt dan de RRC en S2000.
mousti
 
Berichten: 156
Geregistreerd: za jun 07, 2008 22:46

Berichtdoor rvgrally » ma dec 23, 2013 0:01

http://www.wrc.com/news/wilson-new-r5-a ... &page=8600

"Alle" vragen over de R5 worden in de bovenstaande link verteld door Wilson.
Avatar gebruiker
rvgrally
 
Berichten: 595
Geregistreerd: ma maart 01, 2010 1:25
Woonplaats: Oss

Volgende

Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten