Dakar 2014

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » do jan 16, 2014 11:11

Opnieuw kregen de klassementsleiders het heel zwaar gisteren. Mijn compliment aan de organisatie, dit jaar hebben ze een dakar-parcours geschapen dat de rally tegen het einde in alle categorieën spannend houdt. Eurosport laat ook geregeld veteranen Jean-Pierre Fontenay en Jacky Dubois aan het woord over hun werk als recce-crew. "Al is het toch iets anders om een klein konvooi terreinwagens over dit terrein te loodsen, of een veld van 178 voertuigen. Als je dan achterin verzeild raakt door pech, is het hele parcours omgeploegd en lijkt niet bijzonder veel meer op het roadbook."

De rit van Iquique naar Antofagasta ging over 613 km met een neutralisatie in het midden. Veel duinen, veel fesh-fesh. Veel voertuigen die vastliepen. Ook de motoren hadden zo hun problemen. Honda besloot in het zware terrein vol op de aanval te spelen met Joan Barreda en Helder Rodrigues. De Spanjaard reed in het eerste deel zo'n vijf minuten sneller dan de Portugees en vergrootte zijn voorsprong tot acht minuten in deel twee. Marc Coma reed zijn eigen tempo, maar raakte toch een paar keer in de problemen op een paar steile duinen. Uiteindelijk sloot de Catalaan bij zijn lievelingsvijand Cyril Despres aan voor de rest van de rit. Barreda won al zijn vierde etappe dit jaar, maar schiet er eigenlijk niet zoveel mee op. Gisteren kreeg hij voor een snelheidsovertreding vijftien minuten tijdstraf, en hij liep maar 11 minuten uit op Coma, die als vijfde eindigde, waardoor hij toch vier minuten verliest. Rodrigues werd als 2e geklokt op 8 minuten, Despres als derde op 9m26s. Voor Jeremias Israel-Esquerre is de dakar over na een harde val tegen een rots. De Chileen liep o.a. botbreuken en een schouder uit de kom op. De Nederlanders draaiden allen een stabiele etappe af. Hans Vogels werd 21e, Henk Knuiman 23e en Robert van Pelt 30e. Verder achterin kwam Michel de Groot als 59e en Bas Nijen Twilhaar als 62e. In de stand dus Coma 1e met 44m26s op Barreda, Jordi Viladoms verloor vandaag negen minuten op Olivier Pain, waardoor de Spanjaard nog 14 minuten over heeft op de Fransman. Daarachter staan Rodrigues, Despres en Przygonski binnen een paar minuten van elkaar. Dankzij het uivallen van Alain Duclos gisteren en twee uur tijdverlies voor Laia Sanz klimt Knuiman naar een 15e plaats op 6u17m van Coma. Vogels blijft 21e en Van Pelt stijgt naar 22. Nijen Twilhaar staat 49e, De Groot 67e op 26 uur van Coma.

Afbeelding

Sebastien Husseini had zich gisteren anders voorgesteld. De NL'se Emirati zat vanaf het begin in het goede spoor en vloog op zijn Honda quad door de duinen. Tenminste, tot er kort voor de neutralisatie een wiellager kapotging en hij in de neutralisatie moest sleutelen. Zijn collega-quad rijders hadden veel tijd verloren met navigatiefouten, op punt vier had Husseini al 18 minuten winst geboekt. Maar dat verdampte binnen een ogenblik en uiteindelijk verloor Husseini bijna 2 uur, om als 11e aan te komen "Doodzonde, ik heb zo voorzichtig mogelijk moeten rijden, en dit was écht een hele mooie etappe voor mij." Ilja Kiriyakin profiteerde en pakte een mooie dagzege, voor het klassement speelt de Rus geen rol meer, maar hij was 1m49s sneller dan Ignacio Casale. De Chileen consolideerde met een tweede plaats zijn leiding en pakte nog 2 minuten extra op Sergio Lafuente. Mo Abu-Issa hield de eer van Maxxis hoog met een vierde plaats, maar werd later nog met een tijdstraf van 2 uur voor gemiste waypoints om de oren geslagen. Tevens loopt er een onderzoek naar illegale bandenwissels voor o.a. Casale, Gallegos-Lozic en Lafuente, dus de stand is even onder voorbehoud. (edit: ik zie trouwens dat die Rus Sergei Kiriyakin heet, hoe ik nu weer Ilja kom :mrgreen: )

Afbeelding

Bij de auto's gaat het teaminterne duel tussen Nani Roma en Stephane Peterhansel vrolijk door. Per rit loopt de Fransman weer in op zijn Catalaanse teamgenoot, vooral dankzij Nasser Al-Attiyah als sparringpartner in de duinen. De Qatari sloot prima aan bij de sporen van Peterhansel, en haalde hem kort voor de finish in. Daarmee maakte hij 3m30s goed op Peterhansel en won de etappe. Roma maakte een klassieke fout, met te weinig vaart over een duin, waardoor hij vast kwam te zitten en 10 minuten inleverde. Aan de finish was hij derde op 13m45s. Naast de top3 haalden ook teamgenoten Holowczyc (5e), Vasiliev (6e), Terranova (7e) en Villagra (10e) de top10. Giniel de Villiers (Toyota), Ronan Chabot (SMG Chevy) en Lucio Alvarez (Ford) wurmden zich daar nog tussen. Voor Carlos Sainz is Dakar ten einde. Na de problemen in de rit naar Iquique begon de Spanjaard nog goed met de derde tijd in de eerste helft, al dook hij door falende irritrackers alleen bij de stempelpost op. In de neutralisatie ging het mis, want Sainz raakte van de weg en de buggy was te zwaar gehavend om nog verder te kunnen. (Edit: Sainz was van de route gegaan om te tanken, maar raakte door onoplettendheid van de weg. zie hier de gevolgen. Ter observatie werd de crew nog even naar het ziekenhuis gebracht, maar alles leek op lichte verwondingen na in orde. In de stand is Roma nu goed zenuwachtig, want Peterhansel staat op 2m15s. Al-Attiyah is op drie kwartier derde en De Villiers staat nog nipt vierde, Terranova geeft maar 20sec toe.

Afbeelding
Erik "Multiriem" van Loon had wederom het probleem dat zijn nickname veroorzaakt. Na 2/3 rit stond de Brabander nog 14e, tot de multiriem het weer begaf. Uurtje repareren later vertrok Van Loon weer, om zich met pijn en moeite door het achterveld te worstelen. Als 30e op 2u41m van Al-Attiyah kwam hij aan de finish. Bernard ten Brinke kende een betere dag met de 12e tijd. Laatste Nederlanders binnen zijn Jan Mooij en Gerard List, die inmiddels van plaats hebben geruild: Mooij is nu de bestuurder, List navigeert. Gisteren was de H.A.N. allerlaatste binnen, omdat nog voor de eerste duinen de koppeling stuk ging. Hoe ze na 600 km zonder ontkoppeling het alsnog gehaald hebben is een klein mirakel. Tim Coronel heeft helaas opgegeven; hij werd eergisteren nog door een Fransman binnengesleept nadat Cees Coolen hem had moeten achterlaten, maar na 66 km ging de versnellingsbak van de Suzuki-buggy stuk en kon niet vervangen worden. Ook Henk Theunissen is eruit. De Dodge moest met alleen achterwielaandrijving de duinen in en dat ging bij de eerste hindernis al mis. De wagen is daarop weggesleept. Beste NL'er in de stand is nog steeds Van Loon op 24, maar Ten Brinke loopt hand over hand in, staat nu 28e. Getuige de problemen met multiriemen zal men niet teveel risico's nemen, en alleen op aankomen focussen. Mooij en List staan nergens meer in de ranking, maar mogen volgens eigen info als 58e starten, compleet onder de radar.

Afbeelding

Bij de trucks volgde Kamaz weer dezelfde strategie. Karginov volgas, de rest iets rustiger. Gerard de Rooy reed een beetje op reserve, omdat zijn serviceteam (Adua, Vila-Rocca en Stacey) wat rustiger door de duinen gaat dan de Kamazki-trein achter Karginov. Ales Loprais was echter niet de snelste, maar de slimste trucker. De kleine Tatra Jamal kwam nergens vast te zitten en dankzij goed navigeren van Serge Bruynkens wist Loprais in het tweede deel zijn kleine voorsprong vast te houden. Karginov kwam 37sec te kort voo een derde dagzege. De Rooy werd als 3e geklokt op 6m10s, Nikolaev gaf als 4e een kwartier toe en dankzij goed navigeren kwam Sergei Viazovic in de oude MAZ-truck nog als 5e binnen op 28m31s. Rene Kuipers (7e), Hans Stacey (9e) en Wuf van Ginkel (10e) haalden ook nog de top10. Vila Rocca en Frits van Eerd zaten er kort achter als 11e en 12e. Op Kuipers na had MAN geen beste dag. Marcel van Vliet liep al op de eerste duinenpartij vast, kreeg een lekke band na een tikje van Martin vd Brink en werd als 18e geklokt, 1u46m na Karginov. Voor Peter Versluis is een redelijk rampzalige Dakar ten einde. De Werkendammer kreeg in het eerste deel een kapotte remleiding, een kapotte radiator en de druppel was toen hij in de neutralisatie van de weg ging. Daarbij brak Jurgen Damen zijn sleutelbeen. Pierre Blom viel om bovenaan een duin, maar kwam na het sluiten van de tracking binnen, evenals Cor Offringa, die zijn vooras opnieuw moest lassen en samen met Fried vd Laar en Adwin Hoondert het laatste stuk aflegde. In de stand staat Karginov nu 7m55s achter de Rooy, Nikolaev staat op 1u29m derde en Loprais loopt dankzij de meer technische etappes langzaam in, staat nu een half uur achter de Liebherr_kamaz. Stacey is zesde op 4u03m, Kuipers, Vila Rocca en Adua vormen een treintje op 8,9 en 10.

Afbeelding

De rit van vandaag zou wel eens een aantal beslissingen kunnen brengen in meerdere klassementen. Na een verbinding van 144 km gaan de deelnemers over 605 km van Antofagasta naar Copiapo / El Salvador. Geen neutralisatie in het midden dit keer. De snelste motoren zullen waarschijnlijk in totaal een uur of 7 onderweg zijn.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Bartrallyfan » do jan 16, 2014 21:17

helaas is het zo ver! karginov is Gerard de Rooy voorbij! het zat er al aan te komen na een paar hele goede dagen voor Karginov, hij is (helaas) de laatste dagen gewoon veel sneller als de Rooy!
Avatar gebruiker
Bartrallyfan
 
Berichten: 1033
Geregistreerd: zo feb 25, 2007 14:04
Woonplaats: venray

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » vr jan 17, 2014 11:24

Ooit moest Jean Todt via het opgooien van een muntje beslissen wie de Dakar-rally ging winnen: Ari Vatanen of Jacky Ickx. Het was tenminste eerlijker dan waar Sven Quandt gisteren mee aankwam voor zijn Mini's. Roma en Peterhansel stonden 2 minuten uit elkaar, maar Sven Quandt was ondanks vier mini's in de top5 onverbiddelijk: Nani Roma en Stephane Peterhansel mochten elkaars posities in stage 11, 12 en 13 niet meer aanvallen. Ik snap dat als je uren achterstaat (zoals Stacey en Nikolaev bij de trucks) je de best presterende auto/truck/motor gaat helpen waar het kan. Maar 2 minuten verschil? Dat vind ik ergens toch teveel van het goede.

Bij de motoren waren die problemen er niet. Marc Coma en Joan Barreda stonden 45 minuten uit elkaar, maar gingen er allebei voor. In het begin draaiden de twee ongeveer dezelfde tijden, met Cyril Despres als outsider die soms de leiding, soms de 3e tijd had. Je zag op de helicopterbeelden ook goed de verschillende rijstijlen. Despres is een type Verhoeven, die het vak op een stokoude Honda heeft geleerd voor zijn hoogtijdagen met KTM en in de meer technische gedeelten heel slim zijn weg kan zoeken. Coma is een grote vent die de zware KTM er soms klein uit laat zien en probeert er soms op brute kracht doorheen te komen (wat gisteren live op camera even misging toen Coma vastliep zijn motor met veel zandverstuiving losrukte uit een duinkam en ondertussen reed Despres om die kam heen. Barreda is een motorcrosser die naar de Enduro is overgestapt en dat zie je nog aan zijn aggressieve rijstijl. Na 300 km echter ging het fout en ging de Honda-rijder onderuit. Daarbij was ook zijn navigatie stuk en moest hij wachten tot Despres hem voorbijging. Door zijn spoor te volgen kon Barreda in de top mee blijven draaien, maar een paar keer was hij toch het spoor kwijt en moest ie op een volgend 'slachtoffer' wachten. Het kostte hem acht minuten en liet hem op een 5e plaats in de etappe uitkomen. Coma maakte het in stijl af met een overwinning in Copiapo/ El Salvador, met 2m51s op Despres. Diens teamgenoot Olivier Pain kwam als derde binnen, maar schoot er weinig mee op omdat Jordi Viladoms maar 30sec toegaf. De Nederlanders deden het rustiger aan. Henk Knuiman en Hans Vogels knabbelden de kilometers weg op de van stenen vergeven paden om als 23e en 24e te finishen. Vogels maakte zelfs een stijlfiguur "waarbij ik zowat mn eigen kentekenplaat kon lezen. Bijna een handstand op de motor" Het ging gelukkig net goed en Vogels staat daardoor tweede in het debutantenklassement, 19 minuten achter de Aussie Shane Diener. Robert van Pelt kwam als 30e binnen en behoudt de leiding bij de "kist-rijders". Bas Nijen Twilhaar en Michel de Groot waren als 60e en 61e binnen.
In de stand ligt Coma nu 37 minuten voor op Barreda, maar de spanning zit nog steeds op plaats 3. Viladoms staat 3e, maar Pain staat 14 minuten achter hem 4e, Helder Rodrigues op 23 minuten 5e en Despres staat heel kort achter de Portugees 6e. Knuiman is nog steeds 15e en heeft een half uur voorsprong op zijn naaste achtervolger, de Tsjech David Pabiska. Vogels en Van Pelt staan nog gebroederlijk 22e en 23e, Nijen Twilhaar is 48e en de Groot 65e op 28 uur van Coma.

Edit: de etappezege van Coma is geschrapt. De Catalaan heeft voorafgaand aan de etappe zijn blok gewisseld en die tijd was nog niet verwerkt. Door 15 minuten tijdstraf zakt Coma van plaats 1 naar plaats 10. Despres en Pain halen daarmee een Yamaha 1-2 op.

Afbeelding

De trucks gingen zo snel gisteren dat de winnaar zelfs nog eerder binnen was dan Marc Coma. Of liever gezegd, Andrey Karginov ging zo snel dat hij sneller binnen was dan Coma. Zijn rijstijl doet denken aan die ouwe Jan de Rooy in de Daf X1, de sprongen die hij maakt laten Robbie Gordon waarschijnlijk groen van jaloezie worden. Een voorbeeldje dat ik op Autoblog aantrof en ook in de Eurosport uitzending langs zag komen bij de recce. Jacky Dubois beschreef de richel op deze foto als "general danger", waarvoor een universele aantekening werd gemaakt. "опасность? что это за опасность?" (vertaling: "gevaar? wat is dat gevaar?")

Afbeelding

Hoewel er werd gesproken over 100 km duinen viel dat helaas bitter tegen, Het waren er volgens Gerard de Rooy slechts vijf, de rest was allemaal stenige paden tussen duinen door. En laten de Kamazki's dat soort terrein nu goed beheersen. Als De Rooy geen lekke band had gekregen, had hij nu nog nét aan de leiding gestaan, maar het kostte 8 minuten de band te wisselen en daardoor zakte De Rooy van de 2e plek in de etappe naar de derde plaats op 15 minuten van Karginov. De leiding in het klassement is hij daarmee helaas ook kwijt. De Rooy was de enige niet Oost-Europese deelnemer in de top 7 van gisteren. Nikolaev zette de Liebherr_kamaz op 2 neer, Loprais werd 5e, Shibalov 6e en Viazovich in de MAZ 7e. Hans Stacey klokte de achtste tijd en zakt nog een plaatsje in het klassement. Kuipers, Van Vliet en Vila Rocca kwamen achter elkaar als 9e, 10e en 11e binnen. Voor Ginaf en Daf-rijders was etappe 11 weer een beproeving. Martin vd Brink en Jack Brouwers kwamen met een kapotte koppeling te staan. Men dacht eerst dat beide trucks de hele bak kapot hadden, maar Team Mammoet was niet bereid beide "Olifanten" zomaar op te laten. Het ging uiteindelijk om een defect aan de koppelingsplaten, die niet stevig genoeg bleken "er zouden in dit type 12 klinknagels moeten zitten, maar het zijn er negen, allemaal afgebroken." Na heel lang sleutelen wist Vd Brink als allerlaatste nog het bivak te halen en mag vandaag opnieuw starten. Frits van Eerd kreeg voor de zoveelste keer een kapotte turbo en was helemaal klaar met alweer het hele veld in proberen te halen. "In het achterveld zullen ze wel denken, komt ie weer." In de stand moet De Rooy nu 7m56s goedmaken op Karginov. Nikolaev staat op 1u35m en zal wss zoveel mogelijk proberen in de weg te rijden vandaag, want hij start vóór De Rooy. Loprais is vierde op 2u16m, Sotnikov is ondanks een rampdag in de duinen vijfde op 3u10m. Stacey, Kuipers, Van Vliet en Vila Rocca staan op de plaatsen 7 tm 10, Maurik vd Heuvel is 15e en Van Eerd 18e op 15u45m

Afbeelding

Bij de quads leek Seb Husseini revanche te kunnen nemen voor zijn problemen woensdag, maar hij verloor in het eerste deel veel tijd met lekke banden. De NL'se Emirati had dan weer geluk dat Ignacio Casale, Victor Gallegos en Sergey Kiriyakin hetzelfde overkwam, dus halverwege lag hij nog steeds eerste. Sergio LaFuente was toen al uit de rally verdwenen met een opgeblazen blok, waardoor Husseini virtueel derde stond. In de slotfase echter begon zijn Honda te sputteren "Volgens mij is er fesh-fesh door het luchtfilter gekomen. Ik wilde niet ook mn blok kapotrijden en heb maar heel rustig uitgereden, liever nog een kwartier achterstand dan de finish niet halen." Blijkbaar heeft Husseini ook ergens een waypoint gemist, want er staat tevens 45 minuten tijdstraf achter zijn naam; hij klokte eigenlijk een derde tijd, maar is als 6e geklasseerd op 1u06m van Ignacio Casale, die de etappe won met 5m12s op Gallegos. Mo Abu-Issa werd 3e op een kwartier, Rafal Sonic 4e op 19 minuten. In de stand blijft Casale aan de leiding, Sonic schuift op naar de 2e plek op 1u04m en Husseini is 3e op 5u34m. Teamgenoot Abu-Issa is 4e op 9u17m, maar Gallegos klimt op naar een 5e plaats en heeft maar een halfuur achterstand op de Qatari.

Afbeelding

Bij de auto's tenslotte reden dus twee Mini's er met de handrem op, van twee anderen kon dat niet worden gezegd. Orly Terranova wilde per sé nog een etappe winnen en Nasser Al-Attiyah had er geen bezwaren tegen teamorders op te volgen, maar alleen als hijzelf op drie stond. De Qatari leek ook op weg om de etappe ruim te gaan winnen, maar bleef twintig minuten staan om een verbogen chassis provisorisch te repareren, zoveel risico's had hij genomen (tjsa het is geen Kamaz truck hè?) Terranova won zijn etappe daardoor, maar komt 7 minuten tekort om de Qatari van de derde plek te stoten, die nog als vijfde binnensukkelt. Terranova schijnt trouwens twee klachten tegen hem wegens een aanrijding afgekocht te hebben om niet uit de race gezet te worden.Roma werd op t gemak 2e op 11 minuten, Giniel De Villiers 3e op 12 minuten. Peterhansel doet een Barrichellootje en remt tegen het eind van de stage af om als 4e te eindigen op 14 minuten van Terranova.

Afbeelding

Erik van Loon heeft nu de bokaal van grootste pechvogel overgenomen van Peter Versluis. Waren het eergisteren nog de multiriemen die stuk gingen, nu reed de brabander zijn banden stuk op de vele scherpe stenen in de proef. De eerste was een gewone lekke band bij een inhaalmanoeuvre, de tweede was ernstiger, omdat bij een ongelukkige landing twee banden tegelijk klapten. "We gingen met 150 over dat topje" aldus Van Loon, dus het had zomaar einde verhaal kunnen zijn. Remleiding lek, remklauw kapot, wiel achter geïmplodeerd. Alle drie de reservewielen lagen dus onder de Ford en dat was teveel. Een vierde lek betekende dat Van Loon op Eimbert Timmermans moest wachten, die eerst nog Frits van Eerd met zijn turbo stond te helpen en daarna met slakkegang verder moest omdat zijn chassis het dreigde te begeven. Uiteindelijk kwam Van Loon als 50e binnen op bijna 5 uur van Terranova. Bernard ten Brinke kreeg met hetzelfde probleem te maken, maar reed na de derde lekke band voorzichtiger verder, waardoor hij van de 12e tijd halverwege terugzakte naar de 16e tijd aan de finish. Voor Jan Mooij en Gerard List is het over. Hun H.A.N. had alleen nog maar aandrijving op de achterwielen en daarmee kwamen de heren niet door de duinen heen.

Afbeelding

Behoudens pech of ongelukjes heeft X-Raid baas Sven Quandt nu wat hij wil: vier Mini's vooraan. Roma, Peterhansel, Al-Attiyah en Terranova. Peterhansel verklaarde al zich te schikken in de Barrichello-rol, maar ik vraag me af of Terranova misschien nog een aanval op Al-Attiyah gaat ondernemen. De Villiers zou eventueel nog tijd goed kunnen maken, de Zuid-Afrikaan geeft maar 12 minuten toe op Terranova. De rit van vandaag is "maar" 350 km van El Salvador richting La Serena. Na de finish volgt nog 349km verbinding.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » vr jan 17, 2014 17:56

Voor deze éne keer ben ik fan van Peterhansel. Hij wint gewoon de etappe en staat nu 26 tellen los van Roma :mrgreen: Het zou met twaalf zeges in twee categorieën een nieuw record zijn (tenzij Quandt hem morgen verplicht Roma weer langs te laten natuurlijk)
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » za jan 18, 2014 17:25

Dankzij de teamorders van Sven Quandt stonden de Mini's ineens vol in de belangstelling gisteren, alleen wel om de verkeerde redenen. Aan de start verklaarde Stephane Peterhansel het simpel te zien. "Ik zal hem (Nani Roma) niet te fanatiek aanvallen, maar als hij pech krijgt stop ik niet."

Ondanks deze woorden werd Peterhansel op de proef gesteld, want er gebeurde wel degelijk iets: Roma kreeg inderdaad pech en moest een band wisselen. "Ik reed even terug om hem te vragen of hij in de duinen wilde openen, maar dat wilde hij niet." Dus reden Roma en "Peter" het laatste deel van de rit gezamelijk uit. Orly Terranova had de koers geopend, maar in zijn fanatieke jacht op het podium weer een paar fouten gemaakt en reed zichzelf een paar keer vast. Het kostte de Argentijn bijna een half uur en een plaats extra verlies, want hij kwam als vijfde aan en Giniel de Villiers had ondanks één lekke band een goede dag als vierde. "Jammer alleen dat ik nergens echt heb kunnen pushen. Elke keer als ik voluit probeer te gaan rijd ik lek. Is me nog geen enkele keer zovaak gebeurd als dit jaar." Roma werd als derde geklokt in La Serena, zo'n 5m58sec langzamer dan Peterhansel, die nipt aan de leiding kwam. Nasser Al-Attiyah profiteerde van de problemen van Terranova en zette met een tweede plaats in de rit een grote stap richting podium. Alleen als De Villiers vandaag op de snelle WRC-stijl proef naar Valparaiso nog 26 minuten kan weglopen, lijkt het gedroomde Mini-podium er te komen. Wie echter bovenaan staat...

De twee overgebleven Nederlandse auto's hebben ook de finish gehaald. Erik van Loon's HRX loopt nu echt op zijn laatste benen, want de Brabander moest een paar keer stoppen om de auto af te laten koelen. Bijkomend nadeel is dat ze door de problemen eergisteren in de achterhoede moesten vertrekken en veel in het stof van anderen reden, of moesten wachten tot dat stof weer optrok. Er werd ook nog een lekke band genoteerd in het stof van een truck en ik geef Van Loon gewoon gelijk: met een 22e tijd hoef je op zo'n moment niet ontevreden te zijn. Bernard ten Brinke zat er een stuk beter bij met een 12e tijd. Beide heren staan als 27e en 28e in het klassement, op 17 en 21 uur van de Mini's. Robbie Gordon is overigens met stille trom uit de dakar vertrokken. Eergisteren kreeg zijn Gordini Hummer opnieuw last van vapour lock en hij keerde al vlug na de start van de rit om. Hij maakte na een paar uur nog wel een herstart, maar aan het einde van de rit werd hij uit koers genomen; buiten de tijd. Ook BJ Baldwin heeft opgegeven, waarmee van de Chevy aangedreven buggy's uit de open klasse alleen nog Ronan Chabot in de tweede SMG en Matthew Campbell in de zware Jimco Dodge nog in de race is.

Afbeelding

Bij de quads was er nog één mooie etappe voor Seb Husseini, die het goed lijkt te bevallen in de Chileense duinen. Erg jammer van die twee incidenten waarbij hij meerdere uren verloor, anders had hij het Rafa Sonic en Ignacio Casale nog heel lastig kunnen maken. In de eerste helft, waar snellere pistes overheersten, werd de NL'se Emirati op een paar minuten gereden, maar ter hoogte van CP8 had hij die achterstand helemaal weggewerkt. Even leek het alsof Casale iets was tegengekomen, omdat hij voorbij CP9 niet meer in de tijdenlijst voorkwam, maar dat bleek weer eens een kapotte irritracker te zijn. Casale wint uiteindelijk de rit met 5 minuten voorsprong op Husseini. Serge Kiriyakin is derde op 17 minuten en Rafal Sonic vierde op 19 minuten. In de stand is Casale alleen nog door pech af te remmen, zijn voorsprong op Sonic is met 1u23m veel te groot. Hetzelfde geldt voor Husseini, die op 5 uur derde staat en ruim een uur voor teamgenoot Mo Abu-Issa staat. Eventueel zou Victor Gallegos Abu-Issa nog kunnen bedreigen, want zijn achterstand is ongeveer 20 minuten. Op vijf de jonge debutant Jeremias Gonzales Ferioli, die als doel had bij de eerste 15 te finishen, maar wel eens een groeibriljantje zou kunnen zijn, want hij gaat de top vijf halen.

Afbeelding

Bij de motoren hadden de rijders halverwege een bekende toeschouwer langs de baan. Alain Duclos werd na zijn uitvallen door Adelaide, de presentatrice van Eurosport, gecharterd als chauffeur en expert bij een van de duinensecties. Onder andere Michel Metge kwam even buurten met een kapot roadbook waarna Duclos hem als een soort verkeersagent weer de goede richting opstuurde. Ook een paar achterblijvers op zoek naar een waypoint kregen een paar aanwijzingen. Naderhand moest Duclos echter wel gaan scheppen, want de Hilux pickup stond een beetje vast in de duinen :mrgreen:
Het was eergisteren al half aan half duidelijk dat de kansen voor Joan Barreda om de dakar nog te winnen erg klein waren geworden. Het hield "Bang Bang", zoals de man uit Castellón de la Plana om zijn aggressieve stijl gekscherend wordt genoemd, er niet vanaf in de rit naar La Serena nog eens vol op de aanval te gaan. Na 300 km betaalde hij daar een hoge prijs voor. Na een harde ging de kabelboom doormidden en kreeg hij electronicaproblemen. Met hulp van toeschouwers en een auto-accu wist Barreda de boel weer aan de praat te krijgen. Kort voor de finish hield de Honda er live op camera opnieuw mee op en de methode met auto-accus werkte helaas niet. De Spanjaard mag Bas Nijen Twilhaar heel erg dankbaar zijn dat die hem nog gesleept heeft naar de finish en op de verbinding, zo'n 350km. Daardoor verloor hij weliswaar het podium uit zicht, maar hoefde hij niet op te geven. Een 68e plaats en 2 uur achterstand extra laten hem van twee naar zeven duikelen.

Afbeelding

Vooraan ging het opnieuw tussen Despres en Coma, die soms met finesse soms met brute kracht door de proef joegen. Weer leuk om dat onderscheid te zien. Beiden halen een duin niet, Coma blijft woest aan die motor sjorren tot ie hem over de duin heeft, Despres rolt achteruit, keert om en neemt een betere aanloop waardoor het wel lukt. Uiteindelijk wint verstand het van kracht en komt Despres 2m17s sneller binnen dan Coma. Olivier Pain is derde op 5m53s en neemt daarmee de derde plek op het podium in, slechts vier minuten voor Despres. Jordi Viladoms maakt dankzij Barreda's pech nog een sprongetje en de KTM's staan nu 1-2, Coma bijna 2 uur voor Viladoms. Henk Knuiman kwam als 19e binnen en sprak ANWB-er Nijen Twilhaar quasi-bestraffend toe aan de streep "had mij weer een plaats gescheeld." Robert van Pelt werd als 22e geklokt, Hans Vogels als 27e. Nijen Twilhaar kreeg wat tijd terug na zijn hulp aan Barreda en werd als 60e geklasseerd, Richard de Groot als 53e
(zie dat ik hem de afgelopen dagen steeds als Michel heb opgeschreven, oeps :oops: ) Knuiman is nog steeds 15e in de stand, Vogels 21e, Van Pelt 23e, Nijen Twilhaar 50e en de Groot 66e.

Bij de trucks kan het nog wel eens heel spannend gaan worden. Gerard de Rooy moest als derde starten en eigenlijk verwachtte ik half aan half dat Eduard Nikolaev hem in de weg zou gaan rijden. Maar de voormalig kopman ging keurig opzij en liet het De Rooy en Karginov zelf uitvechten. Op het snelle eerste deel had Karginov nog een voorsprong van een paar minuten, maar in de duinen van het laatste deel maakte De Rooy nog hand over hand tijd goed, om de Rus op CP10 te passeren. Karginov vocht nog terug en aan de streep was de Neus 30sec sneller dan de Kamaz. Derde overwinning voor De Rooy, maar de achterstand was evengoed nog zo'n 7 minuten. De drie andere Kamazki's (Nikolaev, Shibalov en Sotnikov) kwamen braaf als 3e, 4e en 5e binnen, gevolgd door de MAZ van Sergei Viazovich. Ales Loprais kende helaas electrische problemen en verloor maar liefst 2u53m in de voorlaatste etappe. Daardoor schuift Shibalov in het klassement nog een plaatsje op naar 5, en staat Hans Stacey na een 7e tijd in de rit op maar zeven minuten afstand van de Tsjech. Ook Pep Vila Rocca en Wuf van Ginkel haalden nog de top10 als negende en tiende. Rene Kuipers kwam op elf uit, nipt voor Artur Ardavikus in de Astana Tatra. Een groot compliment aan de twee Olifanten: Martin vd Brink en Jack Brouwers hadden een hele korte nacht en moesten vanuit etappe 11 meteen door etappe 12 in, maar ze hebben het gehaald als 15e en 23e.

Afbeelding

Inmiddels begint het in de laatste rit naar Valparaiso nog heel spannend te worden. De Rooy lijkt namelijk de leiding in het klassement weer te hebben gepakt op CP3. Volgens geruchten blokkeerde de Mini van de Chinees Yong Zhou de weg en heeft Karginov daardoor tijd verloor. Echter, ik vrees dat hij die tijd ook weer terugkrijgt aangezien hij blijkbaar geholpen heeft Zhou's auto te verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Alex_79 op za jan 18, 2014 18:23, in totaal 1 keer bewerkt.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Bartrallyfan » za jan 18, 2014 18:21

na wp 4 staat de rooy weer aan de leiding in het algemeen klassement trucks!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar gebruiker
Bartrallyfan
 
Berichten: 1033
Geregistreerd: zo feb 25, 2007 14:04
Woonplaats: venray

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » za jan 18, 2014 18:57

Trucks zijn inmiddels gefinisht, maar er is geen uitslag gepubliceerd. Waarschijnlijk gaat Kamaz idd tijdcompensatie vragen voor de tijd die Karginov verloor bij de crash van Zhou
Edit: Kamaz heeft zijn tijdcompensatie binnen. Ales Loprais wint de laatste rit met 2 minuten op De Rooy, Karginov is als 7e geklasseerd op 6m39s. Karginov wint dus Dakar 2014 met 3 minuten op De Rooy. Jammer, maar toch gefeliciteerd.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Bartrallyfan » za jan 18, 2014 22:15

inderdaad jammer voor ons Nederlanders, Maar karginov was gewoon veel sneller de laatste week dus in mijn ogen een verdiende winnaar
Avatar gebruiker
Bartrallyfan
 
Berichten: 1033
Geregistreerd: zo feb 25, 2007 14:04
Woonplaats: venray

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » zo jan 19, 2014 15:05

De Dakar-rally 2014 is afgelopen. Marc Coma, Ignacio Casale, Nani Roma en Andrey Karginov zijn de winnaars. De Nederlanders halen o.a. een tweede plaats bij de trucks (Gerard De Rooy), een derde plaats bij de quads (Sebastien Husseini), de eerste plaats bij de kistrijders (Robert van Pelt) en de prijs voor beste rookie bij de motoren (Hans Vogels). Tevens zette Kees Koolen nog een uniek record door als eerste deelnemer de rally in vier categorieën uit te rijden.

Bij de motoren werd de start volgorde dit keer omgedraaid. De laatste deelnemer, Yannick Guiyomarch, mocht als eerste vertrekken en leider Marc Coma ging als laatste van start. De Catalaan had genoeg voorsprong om rustig aan te doen en liet de dagzege voor wat het was. Hij kwam als 18e binnen op 10m30s. Joan Barreda wilde nog wel een keer, na vrijdag was het klassement toch al om zeep. "Bang Bang" won de rit met 40sec op Olivier Pain en 1m23 op Helder Rodrigues. Cyril Despres werd als vijfde geklokt, 2m30s achter Barreda en 1m50s achter teamgenoot Pain, die daarmee op het podium blijft. De Fransman heeft vooral in de eerste week veel terrein verloren en kwam eigenlijk te laat in zijn ritme om het Coma en Barreda lastig te maken. Ook opvallend was dat vaak degenen die na een dagzege de opener voor de etappe waren, problemen tegenkwamen. Vooral Lopez en Barreda reden dan fout, moesten dat goedmaken en gingen dan teveel risico nemen. Coma is een van de weinigen die qua navigatie weinig fout deed, en besefte dat consistentie beter was dan dagsucces. Hij pakt voor de vierde keer de overwinning in Valparaiso. Op 2 Jordi Viladoms, die op het laatste moment de verongelukte Kurt Casselli moest en vervangen op consistentie naar het podium reed. Pain begon ook slecht aan de rally, maar herpakte zich in de tweede week, waardoor hij net Despres voorbleef. Bij de Nederlanders is Henk Knuiman er in geslaagd voor de 10e keer achtereen uit te rijden. De Wijchenaar reed de laatste rit als 26e uit en stopte onderweg nog even bij Van Pelt, die een kapotte ketting had en op de laatste stage nog zijn leiding in het kistenklassement in gevaar zag komen. Vogels werd 21e, Bas Nijen Twilhaar werd 59e, Richard de Groot 72e en Van Pelt kwam uiteindelijk als 78e en laatste binnen. Hij had nog 12 minuten over en won alsnog het kistenklassement. Knuiman wordt 15e algemeen, Vogels 22e, Van Pelt 27e, Nijen Twilhaar 50e en de Groot 66e.

Afbeelding

Bij de quads kwam de overwinning voor Ignacio Casale al een rit geleden niet meer in gevaar, maar de Chileen wilde graag nog eens de laatste rit winnen. Dat lukte ook, met 54 sec voorsprong op Husseini. De NL'se Emirati zette een mooie dakar-prestatie neer met een derde plek algemeen en twee etappezege. Helaas lieten een kapotte aandrijfas en een gesneuvel wiellager hem op beslissende moment uit de top3 duikelen, maar hij schoof door het uitvallen van Sergio Lafuente nog een plek op. Rafal "Hedgehog" Sonic sloot de etappe als derde en de race als tweede af. De 47-jarige Pool reed twee jaar geleden nog onder protest mee samen met landgenoot Lukas Laskevic, nadat hun quads waren afgekeurd, maar sinds vorig jaar is hij een geduchte tegenstander voor de Zuid-Amerikanen geworden. Niet zozeer vanwege zijn snelheid (zijn yamaha-quad kwam vaak topspeed tekort op Casale, Patronelli, Bonnetto en LaFuente), maar vanwege zijn consistentie. Van de vier Zuid-Amerikaanse podiumkandidaten kon alleen Casale een mix vinden tussen snelheid en uithoudingsvermogen, waar Sonik bijna overal voorin meekwam. Daardoor konden nieuwe namen als Sergey Kiriyakin, Victor Gallegos-Loziz en Jeremias Gonzales_Ferioli zich laten zien.

Afbeelding

Bij de auto's leek het eergisteren alsof Stephane Peterhansel zich ongehoorzaam ging gedragen en de teamorders ging negeren. Jammer genoeg gehoorzaamde de Fransman gisteren alsnog. Hij startte wel als eerste, maar liet zich inlopen om gezamenlijk met de drie snelste Mini's te kunnen finishen. De strijd om de etappezege ging tussen Giniel de Villiers en Kristoff Holowczyc. De Zuid-Afrikaan bezorgde na een goede maar lastige Dakar zijn team Imperial Toyota toch nog een etappezege. Er zit nog altijd veel potentie in de "bakkies", zoals ook bleek bij de Ford van Lucio Alvarez (als Ford Zuid Afrika tenminste de kinderziektes eruit krijgt). Holowczyc zette met 23sec achterstand de tweede tijd neer, de Rus Vladimir Vassiliev werd 3e op 41sec. Roma, Peterhansel en Nasser Al-Attiyah reden samen over de finish als 4e, 9e en 13e. Waardoor Roma met 5m38s de Dakar-rally mag winnen, Peterhansel genoegen neemt met een tweede plek en Al-Attiyah op 56 minuten derde is. De Mini-armada kreeg alle auto's aan de streep, ondanks nog een crash voor Yong Zhou op de laatste dag. Van die 11 stonden er 8 in de top10; naast de eerste drie wisten ook Orly Terranova (5e), Holowczyc (6e), Martin Kaczmarski (9e) en Vasiliev (10e) top10 te rijden. Toyota wist met De Villiers (4e) en Marek Dabrowski (7e) twee voertuigen in de top10 te krijgen. De Haval H8 van Christian Lavielle vertegenwoordigde op 8 nog Great Wall, dat zo goed was begonnen met een overwinning voor Carlos Sousa. Ook opvallend, er zijn drie Poolse equipes in de top10 geëindigd, en zoals een reportage in Eurosport al liet zien, door het succes dat o.a. Kuba Przygonski, Sonic en de nu in de auto-categorie uitkomende Dabrowski en Jacek Czachor hadden, lijkt de rally ook in dat land aan populariteit te winnen.

Afbeelding

In de standaardklasse, dit jaar een veredelde Toyota Landcruiser Cup, was er wederom succes voor Jun Mitsuhashi. De Japanner won in al voor de derde keer het eindklassement. De concurrentie kwam dit jaar vooral van Fransman Nicolas Gibon, die tot etappe 6 de leiding had, maar toen door een crash zoveel tijd verloor dat Mitsuhashi tot de finish aan de leiding bleef. De achterstand van Gibon op Mitsuhashi bedroeg in Valparaiso anderhalf uur. De Spanjaar Xavier Foj werd 3e op 13 uur. De Nederlanders reden de rally "rustig" uit. Erik van Loon kwam als 17e binnen, Bernard ten Brinke als 22e. In het klassement zijn van Loon en Ten Brinke als 27e en 28e geëindigd.

Afbeelding

Bij de trucks leek dankzij Mini het klassement op de laatste dag nog een keer op de kop te gaan. De crash van de Chinees Zhou blokkeerde namelijk de doorgang voor de leiders in het truckklassement. Gerard de Rooy kon er wel langs, Karginov niet. De Rus moest de gestrande Mini aan de kant trekken en dat kostte 10 minuten. Aan de streep had De Rooy weliswaar de snellere tijd gereden dan de Rus, maar je kon al op je vingers natellen dat Kamaz tijd terug ging vragen. Dat gebeurde ook en de organisatie klasseerde Karginov als 7e op 6m32 van Ales Loprais. De Tsjech moest laat starten door zijn electronica problemen in etappe 12 en kon daarom ongehinderd langs de plek van Zhou's crash rijden. De Tatra Jamal klokte een tijd die 2m25s sneller was dan De Rooy, Eduard Nikolaev werd op de snelle proef derde op 2m53s. Hans Stacey en Jo Adua kwamen kort na elkaar als 4e en 5e binnen, Marcel van Vliet en Pep Vila Rocca strandden net buiten de top10. De rest van de NL'se trucker deed het kalm aan focuste gewoon op aankomen. In de eindstand heeft Kargninov dankzij de tijdcompensatie 3m11s overgehouden op De Rooy en wint Dakar 2014 in een 2e handsje van Nikolaev, toch knap gedaan als je bedenkt dat het nieuwe Liebherr-prototype van Nikolaev pas als derde volgt op 1u34m. Ook Hans Stacey (7e), Rene Kuipers (8e) en Marcel van Vliet (9e) halen nog de top10.

Afbeelding

Na een aantal zoekende jaren, waarin de rally's vooral sneller werden maar ook vaker met neutralisaties door slechte weersomstandigheden werden geconfronteerd, heeft wedstrijdleider David Castera mijns inziens dit jaar een goed parcours uitgezocht. Zwaar genoeg om veel crews hoofdpijn te bezorgen (soms ook iets te letterlijk op 4km hoogte) en mooi genoeg om schitterende plaatjes voor tv te schieten. Helaas is er toch weer een dodelijk slachtoffer gevallen met Eric Palante, hetgeen ons kijkers er weer op wijst dat dit echt geen kinderspel is. Volgend jaar schijnt de ASO eraan te denken Peru weer in de route op te nemen, en misschien de motoren door Ecuador te laten rijden. We wachten af en houden u op de hoogte. Tot volgend jaar.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Starkoo » zo jan 19, 2014 20:00

Blijft belachelijk dat er geen protest is geweest van de Rooy tegen die Russische kamaz maffia. Die hadden technische hulp gaat buiten de rallyproef, maar is dat wel waar ? En die Rus had er ook wel langs gekund de Rooy kon er ook gewoon langs komen, die Rus was gewoon bang om de afgrond in te gaan!
Avatar gebruiker
Starkoo
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: vr sep 22, 2006 23:40
Woonplaats: Neede

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Marijn » zo jan 19, 2014 21:21

De twee Dakar weken gaan snel. Altijd jammer als het dan weer voorbij is. Ik kijk alweer uit naar Dakar 2015!
Marijn
 
Berichten: 21
Geregistreerd: zo jan 19, 2014 19:27
Woonplaats: Zutphen

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Bartrallyfan » zo feb 23, 2014 20:19

Afgelopen dinsdag is het vrachtschip aan gekomen in le Havre met de dakar voertuigen en de reserve onderdelen.
Ook is er 1,4 ton cocaïne gevonden in reserve banden!! http://www.rallye-magazin.de/rallyes/in ... index.html
mooie reclame voor de dakar.
Avatar gebruiker
Bartrallyfan
 
Berichten: 1033
Geregistreerd: zo feb 25, 2007 14:04
Woonplaats: venray

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Mark Wielens » di maart 11, 2014 11:39

Sainz, de Villiers en Peterhansel in de Dakar 2015 met een Peugeot 2008 in de buggy klasse, is vandaag bekend gemaakt. De off. mededeling komt begin volgende maand.

Groetjes Mark.
Mark Wielens
 
Berichten: 701
Geregistreerd: ma jun 13, 2011 17:20

Vorige

Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten