Dakar 2014

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » wo jan 01, 2014 22:02

Vanaf zondag gaat de Dakar-rally weer van start. Vertrek is op 5 januari in Rosario, Argentinië, aankomst na twee weken op 18 januari in Valparaiso, Chili. De route loopt door Argentinië, Peru, Chili en voor het eerst zullen de motoren ook Bolivia aandoen. In vergelijking met vorige jaren zijn de etappes langer dan andere jaren.

Afbeelding

Bij de motoren is titelverdediger Cyril Despres overgestapt van KTM naar Yamaha. De Fransman vormt een team met landgenoot Rene Metge. Marc Coma blijft bij KTM, maar in november verongelukte zijn beoogd teamgenoot Kurt Caselli in de Baja 1000. Jordi Viladoms werd snel als invaller geregeld en ook Francisco "Chaleco" Lopez werd aan het team toegevoegd. Honda komt naar de Dakar met motoren voor Joan Barreda, Helder Rodrigues, Paulo Gonçalves en Javier Pizzolito. Barreda's oude team Speedbrain heeft ook vier motoren in de race, met alleen Alessandro Botturi uit het team van vorig jaar. Frans Verhoeven start ook op een Yamaha, heeft hetzelfde materiaal ter beschikking als Despres en Metge. Henk Knuiman is weer van de partij op een KTM, Robert van Pelt start op een Honda voor Team Maxxis als "kistrijder"
Bij de Quads dit jaar opnieuw maar één Patronelli, namelijk titelverdediger Marcos. Het deelnemersveld wordt vooral door de locale deelnemers gedomineerd uit Chili, Argentinië en Peru. Team Maxxis zet twee quads in voor Sebastien Husseini en de Qatari Mohammed Abu-Issa, die afgelopen seizoen 2e werd in het WK rallyraid.

Bij de auto's kun je met recht van een Mini-zwerm spreken. Maar liefst 11 auto's van het type Mini All4 heeft team X-raid dit jaar aan de start. Kopmannen zijn Stephane Peterhansel en Nasser Al-Attiyah, en naast oude bekenden Nani Roma, Orlando Terranova en Kristoff Holowczyc heeft X-Raid ook plaats ingeruimd voor "local" Boris Garafulic uit Chili, de Rus Vladimir Vasiliev komt over van G_Force en ook de Chinees Yong Zhou heeft een Mini-zitje. Zijn plaats bij Great Wall zal worden ingenomen door de Franse buggy-veteraan Christian Lavielle. Toyota stuurt opnieuw een flink aantal pickups voor o.a. Giniel de Villiers, Leroy Poulter, Adam Malysz en Marek Dabrowski (die zijn debuut bij de auto's. Naast de Ford aangedreven auto's van Riwald heeft Ford Zuid Afrika twee Ranger-pickups voor Lucio Alvarez en Chris Visser

Afbeelding

Tegenover de Duitse overmacht van Mini staat tevens een los allegaartje Chevy Buggy's. Carlos Sainz heeft contact opgenomen met buggybouwer Phillipe Gache en een SMG-buggy laten bouwen. Met sponsor Red Bull was het mogelijk om Ronan Chabot (vorig jaar al met een SMG onderweg) als teamgenoot te strikken. Ook uit Frankrijk, de Chevy Proto buggy van Eric Vigouroux. De Fransman heeft opnieuw een Silverado als uiterlijke inspiratie, maar onderhuids is zijn auto een Stadiumtruck, zoals ook die van Al-Attiyah en Sainz vorig jaar. Niet verwonderlijk dat de bouwer waar mee is samengewerkt ook dezelfde is, Demon Jefferies. Robert "BJ" Baldwin, die al eens als teamgenoot van Robbie Gordon een dakar uitreed, is een van de coureurs, de andere auto zou eigenlijk door Vigouroux zelf bestuurd worden, maar hij heeft het stuur aan Guirlain Chicherit overgedragen. De voormalig freestyleskiër verloor van de zomer zijn sponsoring en leek daardoor buiten de boot vallen dit jaar. En niet te vergeten Robby Gordon zelf, die weer in een Hummer Buggy ten strijde trekt, die hijzelf de HST Gordini noemt. In vergelijking met vorig jaar is de wagen korter en onderhuids meer op een Corr-Stadiumtruck gebaseerd dan op een Baja-voertuig. Outsiders die ook met Corr-achtige voertuigen meedoen zijn Peter Hajas in een Brenthel Chevrolet en Matt Campbell, die een Dodge Durango Jimco aan de start brengt en bij toerbeurt navigeren en rijden zal afwisselen met Luis Ramirez.

Het is niet de enige Dodge in de rally, want ook Henk Theunissen's Dodge truck is er weer bij. Verdere Nederlandse inbreng telt o.a. de vier HRX Fords van Ten Brinke, Huzink en Wevers (allen Riwald Dakar) en Erik van Loon (XDakar). Ook Tim Coronel in de eenpersoonsbuggy, Peter van Merksteijn in een Overdrive Toyota en Ebert Dollevoet in een F&S Volvo buggy. Andere opvallende projecten zijn de Mitsubishi ASX van Guillermo Spinelli (met een V8 motor uit een Aston Martin) en een team van Renault Zuid-Amerika dat twee Renault/Dacia Dusters heeft ingeschreven

Afbeelding

Tot slot de trucks, waar ik weer een strijd tussen Iveco, Kamaz en Tatra verwacht, met als outsiders de MAN's en Ginaf's. Kamaz heeft dit jaar vijf trucks ter beschikking om de titel van Eduard Nikolaev te verdedigen. Iveco zet daar vier trucks tegenover: de Neus van Gerard de Rooy, plus drie Powerstars voor Hans Stacey en de loyale waterdrager Jo Adua en Pep Villa Rocca. Tatra is een beetje meer versnipperd. Ales Loprais en Artur Ardavikus komen elk met een eigen team aan de start, maar hebben beiden met een Tatra Jamal tot hun beschikking (zie foto onder). Jaroslav Valtr en Martin Kolomy hebben een oudere T815 ter beschikking, maar hun trucks zijn door Buggyra Racing onder handen genomen, een team dat Freightliners prepareert voor FIA Truck Racing.

Afbeelding

Ook de Tatra/Daf van Marcel Schoo is er weer bij, alleen zit dit keer Pierre Blom aan het stuur, Schoo moest om medische redenen verstek laten gaan. Ook Ginaf kent al een uitvaller, want Edwin van Ginkel moet met een nekhernia verstek laten gaan en er kon geen vervanger meer geregeld worden, zodat GRP met twee trucks start voor Wuf van Ginkel en Jos Smink. Mammoet zet twee Ginafs in voor Martin vd Brink en Pascal de Baar, VEKA MAN komt met drie trucks aan de start voor Marcel van Vliet, Peter Versluis en Rene Kuipers, die overstapt van Iveco (hier een YT-filmpje). Kees Koolen zal bij de start zondag de recordboeken in gaan als eerste deelnemer die in alle vier de categorieën van de Dakar aan de start is gekomen, want hij rijdt dit jaar in een Ginaf truck met Jurgen vd Goorbergh als navigator
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor JoostS » za jan 04, 2014 17:22

Ja, het feest gaat weer beginnen! :D
Wij zijn inmiddels een paar dagen in Argentinië.
Na een regenachtige start is het nu netjes 30 graden en gaan we zo naar het startpodium.

Gisteren een test gehad met de auto en een privé stuntshow van de eigenaar van het testterrein. :D

Dagelijks zullen we een video plaatsen, hierbij de eerste met de beelden van de test:

http://www.youtube.com/watch?v=nn2C42CO2V4
Bekijk alle video's op mijn Youtube kanaal: http://youtube.com/Rallymedia
Avatar gebruiker
JoostS
 
Berichten: 2451
Geregistreerd: di mei 20, 2003 9:22
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Dakar 2014

Berichtdoor rally for ever » zo jan 05, 2014 15:22

Yesss, de kop is er af!!!!
Ben erg benieuwd hoe de Nederlanders het gaan doen!
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Avatar gebruiker
rally for ever
 
Berichten: 2917
Geregistreerd: ma apr 17, 2006 21:02
Woonplaats: Jubbega

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » ma jan 06, 2014 17:47

De eerste etappe van Rosario naar San Luis was met 180km special niet zo heel lang, maar de 405km verbindingsroute leverden sommigen al direct problemen op. Robby Gordon's HST-buggy kreeg o.a last van een haperende irri-tracker en moest aan de start van de 'shakedown' zelf op een andere starttijd worden gezet. Het was droog, maar de route was een stuk gevaarlijker geworden door de vele regenval afgelopen week die her en der onverwachte kuilen en geulen creeërde.

Bij de motoren moest Despres het bal openen, en Coma zat al gauw in zijn kielzog, waar hij ook de hele verdere proef bleef rijden. Aan de finish bleek dat goed voor een tweede plaats, Despres zette een derde tijd. De overwinning was echter voor Joan Barreda, die in het begin van de etappe klaagde dat hij geen goed gevoel op zijn Honda had en zelfs een keer onderuit ging, maar toen hij rustiger ging rijden was het evengoed nog voldoende om de snelste tijd te noteren. Ook Alain Duclos deed voorin mee en haalde op een volledig verbouwde Sherco een vierde plaats op. Beste NL'er werd Frans Verhoeven, die het met een 18e plaats op 6m58s van Barreda rustig aandeed. Henk Knuiman werd 32e en debutant Hans Vogels 38e, wat hij zelf niet had verwacht: "Stof, stof, alleen maar stof." Maar de proef bleek Vogels wel te liggen en hij kon als de wind het stof de andere kant opblies nog aardig wat mannen inhalen. "Nou alleen niet te enthousiast worden."
Bij de quads pakte Ignacio Casale net als vorig jaar de eerste etappeoverwinning. Aan de finish had de Chileen 21sec voorsprong op Marcos Patronelli. Lucas Bonetto werd derde, Rafal Sonic vierde. Sebastien Husseini kwam op terrein waar hij zich niet zo thuisvoelt keurig als vijfde binnen, en zoals hij zelf al zei, de duinen komen nog.

Afbeelding

Bij de auto's zou je met 12 voertuigen (11 Mini's en 1 BMW) grote kans op een overwinning voor X-Raid kunnen zien, maar dat liep even anders. Orlando Terranova had wel lang de snelste tijd, maar kwam toch 11sec te kort. De Chinezen halen hun eerste dagsucces op in de Dakar. Great Wall doet al een tijdje mee aan de rally en heeft dit jaar een Haval H8 ingeschreven: motorblok van Mitsubishi, ophanging van Toyota en een bodywork van Isuzu. Met Carlos Sousa hadden ze al een ervaren coureur, met het aantrekken van Christian Lavielle is daar alleen nog maar meer ervaring aan toegevoegd. Sousa had wel erg afgezien om de overwinning te halen, want onderweg raakten de luchtinlaten verstopt en door een defect aan de turbo-outlet werd er hete lucht de auto ingeblazen. "Het moet wel 70 graden warm geweest zijn, ik kon bijna niet meer ademhalen." aldus de rood-aangelopen Portugees. Terranova eindigde dus als tweede, Nasser Al-Attiyah en Nani Roma werden als 3e en 4e geklasseerd. Roma had na de finish nog even mot met Carlos Sainz, omdat Roma vond dat zijn landgenoot hem onnodig lang zou hebben opgehouden. Beste NL'er werd Erik van Loon, die vooral probeerde zo weinig risico's te nemen, maar toch bijna op zn kant ging door een onverwachtse kuil in de weg. Erik Wevers kwam als 12e binnen en had het over een lastig parcours met veel haakse bochten. Peter van Merksteijn was als 24e aan de finish, Gert Huzink als 26e. Bernard ten Brinke (30e) verloor wat veel tijd door lekke banden, Giniel de Villiers (27e) stond een kwartier stil met een haperende stuurbekrachtiging. Allemaal peanuts vergeleken bij wat de Amerikaanse merken mee maakten. Robbie Gordon had na zijn late start al vlug problemen met oververhitting en moest een aantal korte stops maken. Aan de finish had hij zelfs de overkapping van zijn motor gehaald, hij verloor als 133e meteen twee uur. Ook Chevrolet en Ford kregen flinke tegenslag. Guirlain Chicerit kreeg al op de verbindingsroute pech aan de aandrijfas en op de proef zelf moesten zowel hij als teamgenoot BJ Baldwin stoppen met verdampende benzine. Baldwin verloor 53m30s, Chicherit zelfs 1u14m. De Ford-pickups kregen ook beide met technische problemen af te rekenen, Lucio Alvarez werd als 130e geklasseerd, Chris Visser als 141e en voorlaatste op vier uur van Sousa

Afbeelding

Bij de trucks weer een overwinning voor Kamaz, maar het was niet titelverdediger Eduard Nikolaev. Aryat Mardeev zette in San Luis de snelste tijd neer, tien tellen voor Ales Loprais. De Tsjech, die Serge Bruynkens weer als copiloot mee heeft, leek lang op weg naar de overwinning, maar kort voor de finish moest hij inhouden omdat de remmen te warm werden. Marcel van Vliet is zoals ieder jaar goed bij de les op de eerste dag en zette een derde tijd neer. Veel kopmannen besloten het rustig aan te doen gisteren door de vele stenige wegen waarop je gemakkelijk een lekke band kreeg. Jack Brouwers (22e) zag in de eerste kilometers al gelijk vijf trucks langs de weg met problemen en was doordat iedereen wat rustiger reed de hele dag aan het inhalen. O.a. de Tatra-rijders Tomas Vratny (1x lek), Artur Ardavikus (1x lek) en Martin Kolomy (2x lek) moesten onvrijwillig stoppen en verloren 15 minuten en in Kolomy's geval zelfs een half uur. Frits van Eerd en Peter Versluis zagen een top10 klassering wegvallen door bandenproblemen. Nikolaev en Gerard de Rooy lieten zich niet opjagen, reden op eigen tempo naar de finish en werden als 4e en 5e afgevlagd.

Afbeelding

De tweede etappe gaat vandaag van San Luis naar San Rafael, waarvan 300 km verbinding en zo'n 400 km special
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor rally for ever » ma jan 06, 2014 21:21

Lijkt nog niet echt super te gaan met de Nederlandse auto's.
Alleen Wevers nog maar binnen, in ieder geval v Loon had allang binnen moeten zijn.... :(
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Avatar gebruiker
rally for ever
 
Berichten: 2917
Geregistreerd: ma apr 17, 2006 21:02
Woonplaats: Jubbega

Re: Dakar 2014

Berichtdoor ExTaxi » ma jan 06, 2014 22:49

Einde Dakar voor Van Merksteijn
Versluis wederom met pech nu.

Merdeev er ook al uit,...
Wat een dag.....
ExTaxi
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 19:26
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Starkoo » ma jan 06, 2014 23:59

Hun een Maz die met 50 min winst op de Rooy, is niet best dat zon lelijke truck op 1 staat, maar ja Dakar is nog lang en ik denk dat die Maz snel verdwijnt aan de horizon! van Vliet op 43 min.
Avatar gebruiker
Starkoo
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: vr sep 22, 2006 23:40
Woonplaats: Neede

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » di jan 07, 2014 0:22

Die Maz-truck lijkt een irri-track foutje. Dakar.com geeft Shibalov de overwinning, waterdrager van Nikolaev.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor rally for ever » di jan 07, 2014 6:57

ExTaxi schreef:Einde Dakar voor Van Merksteijn
Versluis wederom met pech nu.

Merdeev er ook al uit,...
Wat een dag.....

Kun je best stellen idd.
Huzink ook nog niet binnen...
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Avatar gebruiker
rally for ever
 
Berichten: 2917
Geregistreerd: ma apr 17, 2006 21:02
Woonplaats: Jubbega

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » di jan 07, 2014 13:59

Bijltjesdag. Een andere omschrijving is er niet voor de tweede etappe, waarin vooral de Grijze Duinen hun tol eisten. Het eerste deel van de rit was door de organisatie als het snelste stuk van de hele rally omschreven. En dat klopte ook als je ziet dat sommige motoren bijna 170km/h haalden en sommige auto's de 190 km/h aantikten. Maar het tweede deel bevatte Grijze Duinen bij Nihuil. De hoofdletters zijn toepasselijk want als Nihuil vaker wordt aangedaan zullen deze duinen dezelfde reputatie krijgen als de zandvlakte bij Fiambala en de steile afdaling bij Iquique.

Honda ging gewoon door waar ze mee waren opgehouden. Joan Barreda vertrok als eerste, maar net als vorig jaar maakte een klein foutje zijn dag nogal moeilijk. Hij ging namelijk onderuit en beschadigde daarbij zijn navigatietoren en roadbook, dat hij de rest van de rally met de hand moest bedienen. Hoewel hij daarna rustiger aandeed, kostte het akkefietje hem toch 2 minuten. Achteraf kan het Barreda weinig schelen, want zowel KTM als Yamaha hadden hun eigen problemen. Marc Coma stond acht minuten bovenop een duin geparkeerd, niet omdat hij vast zat, maar omdat hij een defecte versnellingsbak moest repareren; er bleek een steentje in het mechaniek van de koppeling te zitten. De Spanjaard kwam als 9e binnen op 8m23s van de winnaar. Cyril Despres werd na een lastige dag tiende, twintig tellen langzamer dan Coma. De Fransman ging onderuit in de duinen en viel zo hard op zn rug dat zijn camelback scheurde (waterzak die in zijn motorpak is verwerkt en drinkflessen vervangt). Gevolg was dat Despres meer dan 100 km in de brandende hitte zonder water moest afleggen. Hij zag ook letterlijk sterren voor zijn ogen aan de finish en moest even zijn dorst lessen voor er iets van een verklaring uit zijn mond kwam. De verrassende winnaar in San Rafael werd Sam Sunderland, die letterlijk vloog in de laatste 50 km en zich als een van de weinigen gisteren amuseerde in de duinen. De Brit was op de streep 39sec sneller dan Chaleco Lopez en Barreda, die toch nog derde werd. Frans Verhoeven reed opnieuw eigen tempo en werd 16e. Henk Knuiman was als 29e binnen en Hans Vogels 31e. Eerste uitvallers zijn ook al te melden. waaronder Alessandro Botturi, vorig jaar nog etappewinnaar, Walter van Sinten, en ook Pal Anders Ullevalseter. Voor de Noor is het helemaal zuur aangezien hij met pech strandde en vervolgens zijn motor werd gestolen. Humphrey Senn van Basel reed de etappe wel uit, maar had na een val zijn sleutelbeen gebroken. Of hij nog kan starten is dus maar de vraag. In het klassement profiteert Barreda van het feit dat hij de minste pech heeft, hij staat aan de leiding met 2m03s op Lopez. Sunderland is naar drie geklommen op 2m33s, Coma vinden we als 5e terug, Depres staat 8e. Beste NL'er blijft Verhoeven op plaats 15, 19m37s achter Barreda
Bij de quads was Marcos Patronelli niet te houden. De Argentijn kwam met 2m54s voorsprong op Lucas Bonetto aan in San Rafael. Rafal Sonic werd opnieuw 3e, en verklaarde dat dat vooral aan tactisch rijden lag. "Sebastian (Husseini) passeerde me al snel na de start. Mijn quad is langzamer vergeleken met de rest van de top, dus ik moet het van constant rijden hebben." En een beetje geluk is ook nooit weg, want Husseini kreeg een klapband en verloor 10 minuten met sleutelen. Hij maakte in de duinen weer 4 minuten goed en kwam met 6m06 achterstand op Patronelli binnen. "Nou, ze hebben een zware Dakar beloofd. Dat is het ook!"

Afbeelding

Bij de auto's werd het een slagveld, nog voor de duinen bereikt werden. Carlos Sousa maakte na 30km al kennis met het gezegde "zo gewonnen, zo geronnen" toen zijn turbo stuk ging. De Portugees twijfelde voor de camera tussen omkeren, repareren en met de maximale tijdstraf uitrijden, of doorgaan zonder turbo. Er is daarna taal noch teken van hem vernomen, dus waarschijnlijk is ie uitgevallen. Zeker uitgevallen is Peter van Merksteijn. Dakar en Van Merksteijn lijken geen gelukkige combinatie, want nog op het snelle gedeelte ging de aandrijflijn stuk. Niet meer te repareren. Ook Erik van Loon had een tobdag. Eerst ging er een remklauw stuk, daarna kreeg hij een klapband, kwam in de duinen vast te zitten en liep de multiriem eraf. Zeven uur en drie minuten was Van Loon bezig om aan de streep te komen, en tot overmaat van ramp bleek dat 3 minuten te lang. Maximale tijd was zeven uur, dus kwam er nog een tijdstraf van twee uur bovenop. Bernard ten Brinke zat in het zelfde schuitje; hij strandde ook in de duinen werd als 99e het bivak ingesleept en Gert Huzink is helemaal niet binnengekomen, staat nog ergens met pech in de duinen. De winnaar van vandaag was Stephane Peterhansel, die het naar eigen zeggen makkelijk had met navigeren door alle mensen langs het parcours. Carlos Sainz deed het naar eigen zeggen rustig aan, om geen lekke banden te krijgen, en kwam aan de streep maar 46sec later dan Peterhansel binnen. Giniel de Villiers maakte na zijn slechte start veel tijd goed met een derde plaats, nog voor de Mini's van Roma, Al-Attiyah en Terranova. Erik Wevers kwam zonder al te veel problemen door de duinen en was als 12e binnen. Tim Coronel kwam als 54e binnenknetteren. Robbie Gordon finishte ook de tweede dag achter een sleepkabel en verloor nog maar eens 1u13m, BJ Baldwin verloor na optelling van straftijd zelfs 6u36m. In het klassement is Peterhansel nu ook de leider met 28sec op Sainz en 4m11s op Al-Attiyah. Wevers staat 11e op 38m19s, dan volgt een groot gat naar Coronel op plaats 49, al bijna 3 uur achter de Mini's

Afbeelding

Bij de trucks werd het een verwarrende dag, mede door de slecht werkende irri-tracker. Het valt sowieso op dat er al twee etappes lang bijna geen enkel waypoint of checkpoint met tussentijden kan komen. Marcel van Vliet was als eerste truck in het bivak, maar de WitRus Sergei Viazovich prijkte bovenaan de uitslag. Dat werd later teruggedraaid en Anton Shibalov werd als winnaar uitgeroepen. Echter, Gerard de Rooy claimde bij de organisatie 22 minuten tijdverlies omdat hij was gaan helpen toen Aryat Mardeev over de kop ging (hij kon ook weinig anders want de Rus blokkeerde de doorgang). Die tijd kreeg de man uit Son terug, maar daar tegen zou Van Vliet dan weer protest aan hebben getekend. Vooralsnog is De Rooy daarmee winnaar van stage 2, 13m20s sneller dan Shibalov en 15m09s voor Van Vliet. Hans Stacey was als vierde binnen, Martin Kolomy als vijfde. Ales Loprais verloor 45 minuten in de duinen en strandde op veertien, Eduard Nikolaev haalde wel de top10 als 8e op 29 minuten van De Rooy. Peter Versluis kan zijn klassement vergeten nadat zijn MAN strandde met problemen aan de stroomvoorziening en Johan Elfrink is helaas uitgevallen met een kapotte zuiger. Ook Pierre Blom, Paul Verheyden en Daniël Bruinsma staan nog ergens op de proef of zijn uitgevallen. In het klassement heeft de Rooy de leiding voor Van Vliet en Shibalov. Stacey is vierde en Nikolaev vijfde.

Afbeelding

Etappe drie gaat van San Luis naar San Rafael. De eerste 292km zijn verbindingsroute, daarna volgt nog zo'n 300 km special stage voor de auto's en trucks en 373km voor de motoren en quads.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor rally for ever » di jan 07, 2014 17:58

Pff, gaat lekker met de Nederlanders, Verhoeven schijnt eruit te liggen met een gebroken arm.... :(
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Avatar gebruiker
rally for ever
 
Berichten: 2917
Geregistreerd: ma apr 17, 2006 21:02
Woonplaats: Jubbega

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » di jan 07, 2014 19:38

Patronelli ligt eruit, is gecrasht en zijn quad is compleet aan diggelen. Einde oefening
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor rally for ever » di jan 07, 2014 21:07

Lijkt inderdaad een erg zware editie te gaan worden!
Iemand hier een idee of Huzink nog in rally zit?
En vooralsnog staat er bij van Loon geen straftijd, vandaag ook weer prima gereden net als Wevers en ten Brinke.
Van Pelt beste NL bij motoren, Vogels veel tijd verloren.
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Avatar gebruiker
rally for ever
 
Berichten: 2917
Geregistreerd: ma apr 17, 2006 21:02
Woonplaats: Jubbega

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Mark Wielens » di jan 07, 2014 23:30

Helaas is Huzink ook exit.

groetjes Mark.
Mark Wielens
 
Berichten: 701
Geregistreerd: ma jun 13, 2011 17:20

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » wo jan 08, 2014 12:51

Na drie dagen lijkt het wel alsof de Dakar al een week onderweg is, zoveel is er al gebeurd aan pech en ongelukken. De winnaars van gisteren kwamen bijna allemaal wel iets tegen op weg naar San Rafael. De etappe was sowieso al iets ingekort en de start verschoven, niet alleen door de Grijze Duinen in etappe 2, maar ook omdat de beoogde route door regenval nog zwaarder was geworden. Een stuk liep namelijk door opgedroogde rivierbeddingen, die nu helemaal niet zo opgedroogd meer waren. Voor Humphrey Senn van Basel was er geen etappe 3 meer, de Hagenaar had zijn sleutelbeen gebroken maar was toch opgestapt. Aan het einde van de verbinding werd hij echter door Dakarbaas Etienne Lavignè hoogstpersoonlijk van de motor gehaald en in een heli naar het ziekenhuis gezet. Ook Gert Huzink is uitgevallen nadat hij strandde met een kapotte oliepomp. Carlos Sousa keerde uiteindelijk terug naar de startplaats San Rafael, maar zelfs een nacht sleutelen kon de Haval niet meer aan de praat krijgen.

Bij de motoren moest Sam Sunderland de gevaarlijke route openen, die behalve rivierpaden ook een paar beklimmingen in de Pre-Andes in petto had. De Engelsman slaagde erin 1 minuut weg te lopen bij zijn achtervolgers, maar presteerde het om na CP1 helemaal verkeerd te rijden, evenals Chaleco Lopez en Joan Barreda. Barreda kwam daar snel genoeg achter en keerde om, Lopez verloor al een kwartier met zoeken. Sunderland maakte het zichzelf helemaal moeilijk en verloor meer dan twee uur. Honda had sowieso een mindere dag, want Paulo Gonçalves kreeg pech en strandde 30 km voor de aankomst en verloor 2 uur met sleutelen. De Portugees was na 2u13m als 65e binnen, zijn Engelse teamgenoot moest het doen met een 74e plaats op 2u28m. Barreda had er na zijn korte dwaalactie goed de vaart in en wist in San Rafael toch de snelste tijd te zetten. Cyril Despres en Marc Coma bleven de hele dag bij elkaar in de buurt, in het eerste deel pakte Coma een kleine voorsprong, in het tweede deel in de bergen haalde Despres hem weer bij. De twee kwamen samen over de streep, maar Despres had de 2e tijd 4m41s langzamer dan Barreda, terwijl Coma 3e was geworden met 6m56s. Frans Verhoeven is helaas uit de race na een val in de afdaling van een hoge bergtop waarbij hij een breuk in zijn elleboog heeft opgelopen. Ook Ruben Faria, waterdrager van Coma, is hard ten val gekomen en moest opgehaald worden. Jan van Gerven en Hans Vogels reden ook verkeerd. Vogels verloor meer dan 2 uur met zoeken en kwam gesloopt als 78e binnen. Van Gerven raakte klem in een ravijntje waar hij de motor niet meer uitkreeg, ook uitgevallen. Beste NL'er gisteren was Robert van Pelt op plaats 23, 1u08s achter Barreda. Henk Knuiman werd 28e, Bas Nijen Twilhaar 70e.
In het klassement heeft Barreda nu 13m04s voorsprong op Despres, Coma klimt naar plaats 3 op 13m56s en Alain Duclos profiteert met een constante rijstijl van ieders malheur door in de top5 op te duiken als 4e. Lopez zakt naar plaats 5 en heeft inmiddels David Casteu in zijn nek hijgen, die in de uitzending van Eurosport het niet kon laten om boven op een duintop zijn beroemde "DAKAR!!"-brul te herhalen. Knuiman is beste NL'er als 22e, Van Pelt is 27e en Vogels zakt naar plaats 50.

Afbeelding

Bij de quads bleek vandaag opnieuw dat snelheid alleen niet voldoende is om te winnen. Marcos Patronelli won gisteren wel de etappe, maar meldde zich tevens met uitdrogingsverschijnselen bij de doktor. Hij kon wel van start, maar deed het wat rustiger aan dan eerdere dagen. Het ging echter mis in de bergen waar hij te snel een afdaling inging en nog net van zijn quad kon springen voor die van de weg ging en een ravijn in dook. De Yamaha was onherstelbaar beschadigd, dus einde Dakar. Ook de nummer 2, Lucas Bonetto, kwam ten val en is uit de race, waardoor het klassement ineens onthoofd is. Sebastien Husseini deed het goed vandaag met een vierde plaats, maar hij kreeg problemen met een lekke band. Aangezien het een marathon-etappe is, mag die niet vervangen worden. Winnaar in San Rafael was opnieuw Rafal " The Hedgehog" Sonic, die door gewoon constant tempo te rijden iedereen achter zich laat. Ignacio Casale werd 2e, Sergio Lafuente derde. Verder achter de top4 komt Husseini's teamgenoot Mohammed Abu-Issa steeds beter in zijn ritme, hij werd 5e op drie kwartier en klimt ook meteen naar de top5 van het klassement. Sonic is ook daar de leider met 6m10s op Casale en 7m19s op Husseini. Verder staat alleen Lafuente nog binnen schootsafstand (4e op 7m26s), want de achterstand van Abu-Issa is al bijna 2 uur

Afbeelding

Bij de auto's had Stephane Peterhansel geen goede dag. Hij moest de stage openen en kreeg een ongebruikelijk hoog aantal lekke banden, waarvan bij een passage door de bush ineens drie slow-leaks tegelijk. Hij moest dus een paar keer wachten op reservewielen van teamgenoten en verloor daarmee 28 minuten. Nani Roma reed een foutloze etappe en kwam als winnaar aan de finish, maar hij kreeg het nog even warm toen de laat gestarte Kristoff Holowczyc en Leroy Poulter nog heel dichtbij kwamen. Holowczyc kwam 1m09s tekort, Poulter strandde als 3e met 3m19s achterstand. Ook de buggy's lieten weer eens van zich horen met Guirlain Chicherit op de 5e en Robbie Gordon op de 6e plaats. Volgens Gordon was de slechte kwaliteit van de brandstof zijn grootste probleem. "We hebben de motor nagelopen, fuel-additive erin gegooid en ineens liep alles perfect." Ook Erik en Erik gingen weer goed mee in de top10. Wevers werd 8e op 10m39s, Van Loon 10e op 11m01s. Bernard ten Brinke werd vandaag 27e, twee plaatsen hoger dan een geïrriteerde Peterhansel, die de leiding in het klassement kwijt is.
Roma neemt de leiding namelijk over, voor teamgenoten Terranova en Al-Attiyah. op negen en tien minuten achterstand. Ook Carlos Sainz had het lastig, maar verloor maar een kwartier, waardoor hij nog altijd 4e is op 12 minuten van Roma. Peterhansel zakt naar vijf, De Villiers staat kort achter hem zesde. Beste NL'er is Wevers als 9e op 44m09s, Van Loon staat 39e en de 2 uur tijdstraf die hij gisteren kreeg lijkt te zijn kwijtgescholden, al is 3 uur 20 minuten evengoed fors.

Afbeelding

Bij de trucks begint op te vallen dat de kopmannen het zwaar hebben. Eduard Nikolaev en Aryat Mardeev startten deze rally met een geheel nieuwe truck, die aan de nieuwe regels moest voldoen en daarom nieuwe Liebherr motoren kreeg, lichter, kleiner en efficiënter. Hun oude trucks gingen naar waterdragers Anton Shibalov en Andrey Karginov, en die hebben nog de zwaardere YAMZ-motoren aan boord, minder zuinig, maar veel meer koppel. En laten het nu die oude YAMZ-trucks zijn die het beste tegen de omstandigheden zijn opgewassen. Gisteren won Shibalov een etappe, vandaag was het de beurt aan Karginov. Nikolaev probeerde wel tijd goed te maken vooraan en wist Gerard de Rooy ook te passeren, maar even later reed de Rus twee banden lek en kon ie weer vooraan beginnen. De Rooy reed rustig zijn tempo en zette een 2e tijd op 2m42s van Karginov. De Tatra's van Ales Loprais en Martin Kolomy kwamen als 3e en 4e binnen, Pep Vila Rocca werd vijfde. Peter Versluis zat opnieuw in de hoek waar de klappen vielen, maar als we Jack Brouwers mogen geloven was dat zijn eigen schuld. "Versluis en die MAZ (Viazovich) kwamen ons samen voorbij, ze gingen later zo hard over een paar bulten dat ze wel schade moeten hebben opgegelopen." Bij Viazovich viel dat nog mee (7e op op 10 minuten) maar Versluis kreeg problemen met de hydraulica en had alleen nog de zesde versnelling werkend. Hij verloor nog maar eens 3 uur en heeft nog geen dag zonder pech gehad. Marcel van Vliet wist zich wel mooi te handhaven met een 6e plaats. Ook de XDakar Daf van Frits van Eerd is stilletjes aan een goede race bezig, de gele Jumbo-truck was lang op weg naar een zesde plek, maar opnieuw een lekke band wierp Van Eerd terug naar een 16e plaats. Hans Stacey verloor tijd vandaag met een 11e plaats door o.a. lekke banden, een kapotte koelbox en persoonlijk ongemak voor Detlef Ruf, die even zonder lucht zat na een flink harde klap. In het klassement is De Rooy 18 minuten los van de rest. Van Vliet is 2e en Karginov 3e op 39 minuten. Stacey staat nog vierde op drie kwartier, al zal hij in zijn spiegels vier trucks zien die binnen de drie minuten staan (Loprais, Shibalov, Nikolaev en Viazovich)

Afbeelding

Etappe van vandaag is voor de motoren en quads het tweede deel van de marathonstage. Zij leggen tussen San Rafael en Chilecito 352 km special stage af. De auto's en trucks hebben maar liefst 652km special stage voor de kiezen.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Volgende

Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten