Opnieuw kregen de klassementsleiders het heel zwaar gisteren. Mijn compliment aan de organisatie, dit jaar hebben ze een dakar-parcours geschapen dat de rally tegen het einde in alle categorieën spannend houdt. Eurosport laat ook geregeld veteranen Jean-Pierre Fontenay en Jacky Dubois aan het woord over hun werk als recce-crew. "Al is het toch iets anders om een klein konvooi terreinwagens over dit terrein te loodsen, of een veld van 178 voertuigen. Als je dan achterin verzeild raakt door pech, is het hele parcours omgeploegd en lijkt niet bijzonder veel meer op het roadbook."
De rit van Iquique naar Antofagasta ging over 613 km met een neutralisatie in het midden. Veel duinen, veel fesh-fesh. Veel voertuigen die vastliepen. Ook de motoren hadden zo hun problemen. Honda besloot in het zware terrein vol op de aanval te spelen met Joan Barreda en Helder Rodrigues. De Spanjaard reed in het eerste deel zo'n vijf minuten sneller dan de Portugees en vergrootte zijn voorsprong tot acht minuten in deel twee. Marc Coma reed zijn eigen tempo, maar raakte toch een paar keer in de problemen op een paar steile duinen. Uiteindelijk sloot de Catalaan bij zijn lievelingsvijand Cyril Despres aan voor de rest van de rit. Barreda won al zijn vierde etappe dit jaar, maar schiet er eigenlijk niet zoveel mee op. Gisteren kreeg hij voor een snelheidsovertreding vijftien minuten tijdstraf, en hij liep maar 11 minuten uit op Coma, die als vijfde eindigde, waardoor hij toch vier minuten verliest. Rodrigues werd als 2e geklokt op 8 minuten, Despres als derde op 9m26s. Voor Jeremias Israel-Esquerre is de dakar over na een harde val tegen een rots. De Chileen liep o.a. botbreuken en een schouder uit de kom op. De Nederlanders draaiden allen een stabiele etappe af. Hans Vogels werd 21e, Henk Knuiman 23e en Robert van Pelt 30e. Verder achterin kwam Michel de Groot als 59e en Bas Nijen Twilhaar als 62e. In de stand dus Coma 1e met 44m26s op Barreda, Jordi Viladoms verloor vandaag negen minuten op Olivier Pain, waardoor de Spanjaard nog 14 minuten over heeft op de Fransman. Daarachter staan Rodrigues, Despres en Przygonski binnen een paar minuten van elkaar. Dankzij het uivallen van Alain Duclos gisteren en twee uur tijdverlies voor Laia Sanz klimt Knuiman naar een 15e plaats op 6u17m van Coma. Vogels blijft 21e en Van Pelt stijgt naar 22. Nijen Twilhaar staat 49e, De Groot 67e op 26 uur van Coma.
Sebastien Husseini had zich gisteren anders voorgesteld. De NL'se Emirati zat vanaf het begin in het goede spoor en vloog op zijn Honda quad door de duinen. Tenminste, tot er kort voor de neutralisatie een wiellager kapotging en hij in de neutralisatie moest sleutelen. Zijn collega-quad rijders hadden veel tijd verloren met navigatiefouten, op punt vier had Husseini al 18 minuten winst geboekt. Maar dat verdampte binnen een ogenblik en uiteindelijk verloor Husseini bijna 2 uur, om als 11e aan te komen "Doodzonde, ik heb zo voorzichtig mogelijk moeten rijden, en dit was écht een hele mooie etappe voor mij." Ilja Kiriyakin profiteerde en pakte een mooie dagzege, voor het klassement speelt de Rus geen rol meer, maar hij was 1m49s sneller dan Ignacio Casale. De Chileen consolideerde met een tweede plaats zijn leiding en pakte nog 2 minuten extra op Sergio Lafuente. Mo Abu-Issa hield de eer van Maxxis hoog met een vierde plaats, maar werd later nog met een tijdstraf van 2 uur voor gemiste waypoints om de oren geslagen. Tevens loopt er een onderzoek naar illegale bandenwissels voor o.a. Casale, Gallegos-Lozic en Lafuente, dus de stand is even onder voorbehoud. (edit: ik zie trouwens dat die Rus Sergei Kiriyakin heet, hoe ik nu weer Ilja kom )
Bij de auto's gaat het teaminterne duel tussen Nani Roma en Stephane Peterhansel vrolijk door. Per rit loopt de Fransman weer in op zijn Catalaanse teamgenoot, vooral dankzij Nasser Al-Attiyah als sparringpartner in de duinen. De Qatari sloot prima aan bij de sporen van Peterhansel, en haalde hem kort voor de finish in. Daarmee maakte hij 3m30s goed op Peterhansel en won de etappe. Roma maakte een klassieke fout, met te weinig vaart over een duin, waardoor hij vast kwam te zitten en 10 minuten inleverde. Aan de finish was hij derde op 13m45s. Naast de top3 haalden ook teamgenoten Holowczyc (5e), Vasiliev (6e), Terranova (7e) en Villagra (10e) de top10. Giniel de Villiers (Toyota), Ronan Chabot (SMG Chevy) en Lucio Alvarez (Ford) wurmden zich daar nog tussen. Voor Carlos Sainz is Dakar ten einde. Na de problemen in de rit naar Iquique begon de Spanjaard nog goed met de derde tijd in de eerste helft, al dook hij door falende irritrackers alleen bij de stempelpost op. In de neutralisatie ging het mis, want Sainz raakte van de weg en de buggy was te zwaar gehavend om nog verder te kunnen. (Edit: Sainz was van de route gegaan om te tanken, maar raakte door onoplettendheid van de weg. zie hier de gevolgen. Ter observatie werd de crew nog even naar het ziekenhuis gebracht, maar alles leek op lichte verwondingen na in orde. In de stand is Roma nu goed zenuwachtig, want Peterhansel staat op 2m15s. Al-Attiyah is op drie kwartier derde en De Villiers staat nog nipt vierde, Terranova geeft maar 20sec toe.
Erik "Multiriem" van Loon had wederom het probleem dat zijn nickname veroorzaakt. Na 2/3 rit stond de Brabander nog 14e, tot de multiriem het weer begaf. Uurtje repareren later vertrok Van Loon weer, om zich met pijn en moeite door het achterveld te worstelen. Als 30e op 2u41m van Al-Attiyah kwam hij aan de finish. Bernard ten Brinke kende een betere dag met de 12e tijd. Laatste Nederlanders binnen zijn Jan Mooij en Gerard List, die inmiddels van plaats hebben geruild: Mooij is nu de bestuurder, List navigeert. Gisteren was de H.A.N. allerlaatste binnen, omdat nog voor de eerste duinen de koppeling stuk ging. Hoe ze na 600 km zonder ontkoppeling het alsnog gehaald hebben is een klein mirakel. Tim Coronel heeft helaas opgegeven; hij werd eergisteren nog door een Fransman binnengesleept nadat Cees Coolen hem had moeten achterlaten, maar na 66 km ging de versnellingsbak van de Suzuki-buggy stuk en kon niet vervangen worden. Ook Henk Theunissen is eruit. De Dodge moest met alleen achterwielaandrijving de duinen in en dat ging bij de eerste hindernis al mis. De wagen is daarop weggesleept. Beste NL'er in de stand is nog steeds Van Loon op 24, maar Ten Brinke loopt hand over hand in, staat nu 28e. Getuige de problemen met multiriemen zal men niet teveel risico's nemen, en alleen op aankomen focussen. Mooij en List staan nergens meer in de ranking, maar mogen volgens eigen info als 58e starten, compleet onder de radar.
Bij de trucks volgde Kamaz weer dezelfde strategie. Karginov volgas, de rest iets rustiger. Gerard de Rooy reed een beetje op reserve, omdat zijn serviceteam (Adua, Vila-Rocca en Stacey) wat rustiger door de duinen gaat dan de Kamazki-trein achter Karginov. Ales Loprais was echter niet de snelste, maar de slimste trucker. De kleine Tatra Jamal kwam nergens vast te zitten en dankzij goed navigeren van Serge Bruynkens wist Loprais in het tweede deel zijn kleine voorsprong vast te houden. Karginov kwam 37sec te kort voo een derde dagzege. De Rooy werd als 3e geklokt op 6m10s, Nikolaev gaf als 4e een kwartier toe en dankzij goed navigeren kwam Sergei Viazovic in de oude MAZ-truck nog als 5e binnen op 28m31s. Rene Kuipers (7e), Hans Stacey (9e) en Wuf van Ginkel (10e) haalden ook nog de top10. Vila Rocca en Frits van Eerd zaten er kort achter als 11e en 12e. Op Kuipers na had MAN geen beste dag. Marcel van Vliet liep al op de eerste duinenpartij vast, kreeg een lekke band na een tikje van Martin vd Brink en werd als 18e geklokt, 1u46m na Karginov. Voor Peter Versluis is een redelijk rampzalige Dakar ten einde. De Werkendammer kreeg in het eerste deel een kapotte remleiding, een kapotte radiator en de druppel was toen hij in de neutralisatie van de weg ging. Daarbij brak Jurgen Damen zijn sleutelbeen. Pierre Blom viel om bovenaan een duin, maar kwam na het sluiten van de tracking binnen, evenals Cor Offringa, die zijn vooras opnieuw moest lassen en samen met Fried vd Laar en Adwin Hoondert het laatste stuk aflegde. In de stand staat Karginov nu 7m55s achter de Rooy, Nikolaev staat op 1u29m derde en Loprais loopt dankzij de meer technische etappes langzaam in, staat nu een half uur achter de Liebherr_kamaz. Stacey is zesde op 4u03m, Kuipers, Vila Rocca en Adua vormen een treintje op 8,9 en 10.
De rit van vandaag zou wel eens een aantal beslissingen kunnen brengen in meerdere klassementen. Na een verbinding van 144 km gaan de deelnemers over 605 km van Antofagasta naar Copiapo / El Salvador. Geen neutralisatie in het midden dit keer. De snelste motoren zullen waarschijnlijk in totaal een uur of 7 onderweg zijn.