Uw verslaggever moet helaas een beetje beter opletten met aardrijkskunde. De etappe van vandaag werd namelijk geheel op Argentijns grondgebied afgwerkt, de grens oversteken komt morgen pas. Hoewel de rit naar Chilecito onder iets minder gloeiende omstandigheden werd afgewerkt dan gisteren, was het evengoed behoorlijk zwaar. Vele crews waren 's nachts nog onderweg en sommigen moesten door de organisatie uit de proef worden gehaald.
Robert van Pelt heeft helaas de rally moeten verlaten. Na zijn technische problemen in het begin van etappe 2 viel hij nog een paar keer en raakte helemaal uitgedroogd, waarna hij zijn noodbaken indrukte en werd afgevoerd door een helicopter. Ook de Coronel-broertjes kwamen vast te staan, Tom gaf een stuurstang af aan Tim, die de zijne stuk had, maar toen Tim vervolgens koppelingsproblemen kreeg, stonden ze weer allebei stil. Uiteindelijk werd TIm door Frans van Lankveld opgehaald, Tom kwam na een nachtje doorhalen alsnog net op tijd aan om nog te vertrekken. Voor Tim en ook Ebert Dollevoet zit Dakar 2015 er helaas op.
Bij de motoren opnieuw de rookies die het meest opvallen. Toby Price vertrok opnieuw heel snel en reed weer een halve etappe aan de leiding voor hij door snellere mannen achterhaald werd. Joan Barreda was in een duel met Matthias Walkner verwikkeld tot hij foutreed en 2 minuten verloor. De Oostenrijker ging door en won de etappe. Walkner gaf later toe dat zijn echte test nog komt: "Ik kon een beetje profiteren van de de mannen die voor me gestart waren, maar morgen moet ik openen, en dan is het zaak geen fouten te maken." Iets wat Sam Sunderland alleen maar kan be-amen, de Brit werd trouwens 11e vandaag na een lange inhaalrace vanuit het achterveld. Coma werd 2e op 40 tellen van Walkner, Barreda en Price kwamen als 4e en 5e binnen. Paulo Gonçalves reed wat rustiger vandaag en werd 5e, maar voor het klassement maakte het niet veel uit. Barreda is nog steeds leider, Gonçalves nog steeds tweede, Walkner springt naar 3 op 10m33s van Barreda, Coma staat vlak daar achter vierde. Beste NL'er opnieuw Hans Vogels, 22e in de rit, 21e in het klassement. Zonet werd ook bekend dat er vandaag een dode te betreuren valt: Michal Hernik, een Poolse motorrijder die debuteerde in de rally, is dood aangetroffen bij km 206. Hij had zijn helm niet op en het noodbaken was niet afgegaan. Denkend aan de dood van Eric Palante vorig jaar zou het zomaar hyperthermie kunnen zijn. RIP en sterkte aan de nabestaanden.
Bij de quads begon de dag slecht voor zowel de nummer 1 als de nummer 2. Rafal Sonic raakte door meerdere snelheidsovertredingen de leiding kwijt en kreeg 15 minuten tijdstraf, geen wonder dat "Hedgehog" nogal stekelig aan de rit begon. Ignacio Casale kwam op de verbindingsroute met een auto in botsing en brak een wiel af. Het kostte de Chileen 20 minuten sleutelen voor ie verder kon en tijdens de inhaalrace haalde Casale weer 15 minuten terug, waardoor hij als 8e op 4m54s binnen was. Sonic zette na een solide rit de derde tijd neer, maar moest nog twee Argentijnen voor laten. Lucas Bonetto won de rit en Sebastian Halpern werd 2e. Sergio Lafuente eindigde als zesde vandaag, maar door alle malheur vóór hem is hij nu de nieuwe leider bij de quads. Casale staat 11sec achter hem, Halpern is derde op 7m30s en Sonic zakt naar een vierde plaats op 10 minuten. Kees Koolen werd vandaag 11e en is 12e algemeen, teamgenoot Mo Abu-Issa werd vijfde en is ook vijfde algemeen
Bij de auto's was het netjes gezegd, een puinzooi. Zestig crews stonden er vanmorgen aan het vertrek en er druppelden er zo'n 30 binnen toen het veld al voor de derde rit werd weggestuurd. Nasser Al-Attiyah ging op safe rijden, er was weinig te winnen vandaag op de stenige paden waar nog aardig wat auto's op hun kant gingen (zo ook Bernard ten Brinke, die daarmee een half uur verloor). Yahzeed Al-Rahji is een naam die we vaker in de rallywereld tegenkomen, hij debuteert dit jaar met een bij Overdrive gekochte Toyota. Hij is een keer op autoblog wat denigrerend een Arabische huisjesmelker genoemd na een ongelukkig optreden in Ieper, maar dat de Saudi wel degelijk talent heeft bewees zijn optreden vandaag, want in een duel met de Toyota's van De Villiers en Poulter kreeg hij Poulter zo zenuwachtig dat ie zichzelf voorbij liep en hard door een rivierbedding raasde, waarbij zijn achteras flinke schade opliep. Aan de finish was Al-Rahji derde met 1 minuutje achterstand op De Villiers. Winnaar werd echter Orly Terranova, die nog eens 1m54s sneller was dan De Villiers. Al-Attiyah werd als vijfde afgevlagd en houdt de leiding.
De Peugeots worstelen nog altijd een beetje, tenminste de Franse rijders hebben het moeilijk. Stephane Peterhansel verloor live on camera even de macht over het stuur en vloog nét niet van de baan af. Hij kwam als 7e binnen op 9minuten. Cyril Despres is echt met een leerjaar bezig, de voormalig motorrijder moest zich met een 14e plaats op 21 minuten van Terranova tevreden stellen, al was hij wel sneller dan Robbie Gordon, die 15e werd. Carlos Sainz is degene die echt zijn ritme heeft gevonden, hij werd vierde vandaag en staat ook vierde algemeen. Guirlain Chicherit ging het wat minder goed af, de "Zebra" buggy (zo genoemd vanwege zijn livery kwam zonder water te staan, maar een lokale boer liet zijn eigen radiator leeglopen en hielp de Fransman weer op weg. De zoon van de man kreeg er een pet voor terug. Beste NL'er was opnieuw Erik van Loon, die even naar een waypoint moest zoeken en dankzij de langskomende Terranova de goede richting weer vond, al zagen ze in het stof wel een afstapje over het hoofd. "Een van de achterwielen stond gewoon krom, daarom heb ik later rustig aan gedaan." Rustig aan was genoeg voor plaats acht. Ten Brinke kwam na zijn koprol met een soort Mad Max Toyota binnen, het bodywork helemaal aan flenters, maar de motor deed het nog: een 24e plaats en wat extra werk voor de monteurs. Maik Willems (54e) en Werner Zoetaert (61e) zijn ook binnen, evenals Stephane Henrard, die Herbie als 41e binnenbracht. De Belg is nu 36e algemeen.
Bij de trucks liep het vandaag niet lekker voor team XDakar. Peter vd Bosch had gisteren nog geholpen een van de Tatra's van het Bonver team weer overeind te zetten en kreeg daardoor wat verloren hulptijd terug. Vandaag echter was hij zelf aan de beurt met een kapotte dynamo. Ook Frits van Eerd kende een rotdag toen de luchtslang van de koppeling het begaf en later de waste gate dichtsloeg, waardoor de motorrem onklaar raakte. Eimbert Timmermans moest overal voor wegenwacht spelen en de drie trucks kwamen dan ook redelijk dichtbij elkaar als 22e, 27 en 29e binnen. Ook de Renaults hadden hun besognes, zowel Martin vd Brink als Pascal de Baar hadden koelingsproblemen, Vd Brink verloor 46 minuten, de Baar zelfs 2 uur. Wat me trouwens opviel, hoe zwaar de trucks door elkaar werden gerammeld op sommige stukken die zo hobbelig waren dat het om met Timmermans te spreken "op een draaiende wasmachine" leek. De Ginafs sprongen daar dan weer tussenuit, want door hun onafhankelijke ophanging schudde de truck nauwelijks. Wuf van Ginkel pikte in Afrika al de bijnaam "De Spin" op, die geldt hier nog steeds.
Vooraan lijken de Kamazki's beter te worden in het technische werk, want Andre Karginov en Aryat Mardeev waren de hele rit voorin te vinden, maar goed ook want kopman Nikolaev verloor acht minuten na pech. Gerard de Rooy was in de beginfase de snelste, maar op een bergpas zat hij even klem achter Hans Stacey, die met vermogensverlies te kampen had. Mardeev wint uiteindelijk de rit, Karginov is op anderhalve minuut tweede en De Rooy is derde. Ales Loprais werd vandaag vierde in de MAN, die hij inmiddels SuperMAN heeft gedoopt. De Tsjech doet het voor zijn doen rustiger, maar staat wel tweede in het klassement, 7m55s achter Mardeev. Karginov is nu derde, geen 3 tellen achter Loprais. De Rooy klimt twee plaatsen en is nu 7e op 9m52.
De route morgen gaat dus nu wél de grens over richting Chili via de San Francisco Pas. De trucks rijden 174km, de rest 315km special, met voor het eerst de Chileense duinen, eigenlijk hét terrein voor de Iveco's.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!