Pagina 1 van 5

Dakar 2015

BerichtGeplaatst: wo maart 26, 2014 15:04
door RobinV-Rally
Vandaag is de route van Dakar 2015 bekend geworden:
Afbeelding

Voor alle deelnemers marathonetappes en Bolivia!


Én: Peugeot terug in Dakar met de Peugeot 2008 DKR, rijders: Carlos Sainze en Cyril Despres!

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: wo maart 26, 2014 16:01
door Rene Markus
Serge Bruynkens met Hans Stacey in een Iveco Torpedo met Dakar 2015. Zo komt er toch al wat nieuws naar buiten. Komt van de site van alexmiedema.

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: do jul 17, 2014 9:04
door Mark Wielens
Bernhard ten Brinke met topteam naar ‪#‎Dakar‬ 2015

‪#‎Rally‬ rijder Bernhard ten Brinke rijdt de Dakar Rally van 2015 met een ‪#‎Toyota‬ Hilux van Overdrive Racing en Hallspeed. De nummer acht van de Dakar Rally 2012 heeft zich hiermee verzekerd van een zitje bij een topteam. “Ik heb de ambitie om mijn prestatie van 2012 te overtreffen en de komende Dakar bij de beste vijf te eindigen. Overdrive Racing en Hallspeed bieden mij het pakket om deze droom waar te maken.”

Het Belgische Overdrive Racing en Hallspeed uit Zuid-Afrika zijn al vele jaren zeer succesvolle teams in de offroad rallysport en de Dakar Rally. In de laatste drie edities van de zwaarste rally van de wereld kwam men met een Toyota Hilux tot een vierde, tweede en derde plaats.


Geolied team

“Ik ben iemand die graag zijn eigen weg kiest”, motiveert Bernhard ten Brinke zijn keuze voor het Belgisch/Zuid-Afrikaanse samenwerkingsverband. “Met de Toyota Hilux heb ik de beschikking over een snelle en betrouwbare auto. Bovendien kan ik profiteren van een geolied team met heel veel jaren offroad en Dakar ervaring.”

“We zijn verheugd dat Bernhard zich aansluit bij Hallspeed en Overdrive Racing voor de rest van het seizoen en de Dakar Rally 2015’’, benadrukt Jean-Marc Fortin, teamdirecteur van Overdrive Racing. “Bernhard maakt deel uit van een sterk team dat nu gevormd wordt om Overdrive en Toyota te vertegenwoordigen in de komende Dakar.”

Uitgebreid voorbereidingstraject

In de aanloop naar de Dakar Rally 2015 (4-17 januari) zal de coureur uit Zeddam een uitgebreid test- en wedstrijdprogramma doorlopen om de Toyota Hilux goed te leren kennen. Naast meerdere testdagen zal Bernhard ten Brinke wedstrijdritme op doen in de Oilybia Rallye du Maroc (3-9 oktober) en de Baja Portalgre in Portugal (30 oktober-1 november).

Dakar 2015

De Dakar Rally wordt voor de 7e keer verreden in Zuid-Amerika. De wedstrijd start en finisht in het Argentijnse Buenos Aires. De organisatie heeft de auto equipes een ongekend zware editie in het vooruitzicht gesteld, onder meer door het introduceren van marathon etappes. De zwaarste rally ter wereld doet in 2015 drie landen aan: Argentinië, Chili en Bolivia.

groetjes Mark.

bron: Start.

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: do jul 17, 2014 9:54
door mmrizio
Peugeot heeft wat tegenslag met de 2008DKR. Maar wat een apparaat:
Afbeelding

Misschien dat het meevalt als hij naast een andere Dakar auto staat, maar die banden zien er wel erg groot uit! Frans merk, Frans team, Franse rijder.... en een Franse organisatie :?

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2014 11:41
door Dennisvo
Van Merksteijn Motorsport niet naar Dakar 2015, vinden dat er meer training nodig is na de dubbele crash in Marokko.

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2014 13:28
door Rene Markus
Dennisvo schreef:Van Merksteijn Motorsport niet naar Dakar 2015, vinden dat er meer training nodig is na de dubbele crash in Marokko.
daar kan ik mij ook iets bij voorstellen en misschien budget probleem?

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2014 20:59
door Dennisvo
Van sr was het idd al onduidelijk of hij het budget rond zou krijgen, maar met een geschat vermogen van 175 miljoen zou dat tonnetje meer of minder mij niet zoveel uitmaken..

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: zo okt 19, 2014 12:51
door r199
10679726_862776617089832_2264707269290636330_o.jpg
Loprais in actie
10679726_862776617089832_2264707269290636330_o.jpg (84.76 KiB) 15701 keer bekeken
Loprais maakt ook een overstap, van Tatra naar Veka MAN zijn sponsoren staan tijdens de test al op de truck.

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2014 12:53
door Alex_79
Martin vd Brink maakt ook een opmerkelijke switch. Hij stapt van Ginaf over op een Renault Kerax. Maar dan geen standaardmodel, want het ding is in Tsjechië in elkaar geschroefd door MKR Adventure, een team dat vooral in het truckracen zijn sporen heeft verdiend en vorig jaar nog Loprais' truck heeft gebouwd. Hij heeft er al in Marokko mee gereden.

Afbeelding

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: do okt 23, 2014 19:56
door rally for ever
Dennisvo schreef:Van sr was het idd al onduidelijk of hij het budget rond zou krijgen, maar met een geschat vermogen van 175 miljoen zou dat tonnetje meer of minder mij niet zoveel uitmaken..

Heeft echt wel te maken met dat jr er achter gekomen is dat het toch echt wel iets anders is dan WRC.

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: do nov 20, 2014 23:07
door erikjan
opmerkelijk dat er ineens heel wat minder Twentse deelnemers aan de start staan dit jaar..

geen 2x PvM (was hierboven al vermeld)
geen Kuipers sr (en ook geen jr)
geen Wevers
...

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 16:48
door Dennisvo
Peter Versluis NIET naar Dakar, hij is momenteel harder nodig bij Veka. Eurol wordt mede-naamgever(Eurol Veka MAN) van het team dat wel met Loprais, Rotsaert, Van Vliet en snelle service Ingels van start zal gaan.

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: vr nov 21, 2014 16:51
door Dennisvo
erikjan schreef:opmerkelijk dat er ineens heel wat minder Twentse deelnemers aan de start staan dit jaar..

geen 2x PvM (was hierboven al vermeld)
geen Kuipers sr (en ook geen jr)
geen Wevers
...


Regionale krant Tubantie over Kuipers, Huzink en Wevers:

Dit betekent dat er geen enkele auto met een streekgenoot meedoet aan de komende editie van de Dakar Rally. Begin dit jaar waren dat er nog drie: Erik Wevers uit Markelo en de eerder genoemde Huzink voor het Riwald Dakar Team alsmede Peter van Merksteijn senior uit Enschede, die door het Belgische team Overdrive Racing werd ondersteund. Alle drie vielen ze overigens in januari uit.

Huzink maakt nu dus de overstap naar de trucks. Hij klimt in een Tatra en krijgt daarbij de ondersteuning van twee streekgenoten in zijn cabine: navigator Rob Buursen en monteur Gerrit Schoneveld. Beiden wonen in Tubbergen. Het is nog onduidelijk waarom Wevers niet aan de start verschijnt. Mogelijk heeft hij een tussenstop ingelast.

Dat geldt ook voor René Kuipers uit Ambt-Delden, die achtste werd met een truck van het Veka MAN Team uit Werkendam. Hij houdt een sabbatical, omdat naar zijn eigen zeggen bij geen enkel team aan zijn voorwaarden kon worden voldaan. Maar Kuipers gaat er vanuit dat hij in een van de komende jaren weer meedoet in Le Dakar, omdat er allerlei automerken bezig zijn met het opzetten van goede teams.

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: wo dec 31, 2014 13:07
door Alex_79
Dit weekend is het weer zover, dan vertrekt de Dakar-colonne vanuit Buenos Aires, om er na een reis door drie landen op 17-1 weer aan te komen. Als men ooit een alternatieve naam zou moeten zoeken, zou ik gaan voor Buenos Aires - Iquique - Buenos Aires. Toegegeven, het bekt minder goed dan Luik Bastenaken Luik maar het laat in ieder geval een route zien die in ieder geval voor de auto's en trucks vaker is gebruikt. Het nieuwe deel zit hem op de terug weg van Iquique. De auto's gaan door naar Salta en Termas de Rio Hondo, terwijl de motoren en Quads afbuigen richting Bolivia en weer in Uyuni halthouden en rechtsomkeert maken. Een gesplitste route dus, die gescheiden rustdagen en ook een gescheiden marathonetappe oplevert: de trucks hebben er een op 10 en 11 januari, de motoren pas op 14 en 15 januari.

Marc Coma is na zijn overwinning vorig jaar opnieuw het doel van een flinke groep concurrenten. Zijn grootste uitdager Cyril Despres mag dan naar de auto's zijn overgestapt, het maakt de zaken daarom niet minder interessant. Vorig jaar al was Joan Barreda al flink op weg om gaten te schieten in de verdediging van het KTM-bastion, maar Bang Bang viel ook op door grote risico's en een zware crash, die hem uiteindelijk de kans op een zege kostte. Honda zet naast Barreda opnieuw op Portugezen Gonçalves en Rodrigues en heeft ook local hero Javier Pizzolito weer aan boord. Nieuwkomers zijn Chilenen Daniel Gouet en Jeremias Israel-Esquerre. Ook de Spaanse Laia Sanz rijdt dit jaar op een Honda, doel is een plaats in de top10. Yamaha vangt het verlies van Despres op met de komst van Alessandro Botturi, die het team van Olivier Pain en Michel Metge komt versterken. Frans Verhoeven start ook weer op een Yamaha, onder de noemer Yamaha Netherlands, met Robert van Pelt als teamgenoot.

Afbeelding

KTM snoepte van de zomer Sam Sunderland weg bij Honda, die nu met Coma en Jordi Viladoms een team vormt. Naast Verhoeven en Van Pelt treffen we ook "regulars" als Jan Van Gerven, Henno Van Bergeijk, Bas Nijen-Twilhaar en Hans Vogels aan het vertrek. Opvallend, maar er is bij de motoren slechts één Belgische deelnemer: Didier Fourny. Opvallendste afwezige op de startlijst is Francisco "Chaleco" Lopez, die na een knieoperatie nog met de naweeën kampt. Of hij volgend jaar weer op motor stapt is nog even afwachten.

Bij de quads voor het eerst geen Patronelli-broers aan de start. Ze waren het wel van plan, maar de lange werkuren hielden hun voorbereiding zodanig op dat ze twee maanden geleden besloten de boel te laten voor wat het was. Marcos verklaarde in een interview met een Argentijnse krant dat de broers een aantal aanbiedingen voor 2016 op zak hebben in zowel de quad als auto-categorie, dus ik ben benieuwd of ze hun komend jaar beter ingedeeld krijgen. Ignacio Casale zal zijn titel verdedigen tegen een flinke lading lokale concurrenten, o.a. Sergio Lafuente, Victor Gallegos-Lozic en de Sebastian's (Halpern en Palma). Uitdager uit Europa is opnieuw Rafal "Hedgehog" Sonic uit Polen. Maxxis heeft dit jaar twee Quads voor Kees Koolen en Mohammed Abu-Issa, helaas heeft Sebastian Husseini dit jaar afgezegd.

Bij de auto's krijgt het Mini X-Raid team versterking en concurrentie. Naast de vloot fabrieksvoertuigen rijden er ook een aantal klantenteams en één experimentele 2WD Mini-buggy mee. In totaal 11 auto's, waarvan Nani Roma en Nasser Al-Attiyah de speerpunt vormen. Ook Orlando Terranova en Kristof Holowczyc zijn terug aan boord. Nieuwe klant is Erik van Loon, die de HRX heeft ingeruild voor een klantenauto van Mini. Guirlain Chicherit is na twee jaar buggyrijden weer terug op het oude nest, de Fransman mag een Mini buggy uitproberen aangezien hij sinds zijn jaar met de SMG Chevy en de Chevrolet van Eric Vigouroux aardig wat ervaring heeft opgedaan. Toyota houdt aan een beproefd concept vast: de Hilux Pickup is door Imperial en Overdrive nog maar eens onder handen genomen. Giniel de Villiers en Leeroy Poulter vormen het Imperial team, Lucio Alvarez en nieuwkomer Christian Lavielle het Overdrive team. Verder zijn er auto's verkocht aan Marek Dabrovski, Yazeed Al-Rahji én Bernard ten Brinke. Het was eigenlijk de bedoeling dat de Van Merksteijns in een Mini en een HRX zouden meedoen, maar na een minder goed verlopen rally in Marokko trok men zich terug.

Afbeelding

Tom en Tim Coronel zullen van de partij zijn in hun Suzuki aangedreven eenpersoonsbuggy's, Tim voor de race, Tom als letterlijke razende reporter, een klus die hem na talloze Eurosport-commentaar cameo's en een wedstrijdverslag in Paul Ricard in het WTCC wel toevertrouwd lijkt.
Nieuwe concurrent Peugeot kiest ook voor Buggy's en heeft met Despres, Carlos Sainz en Stephane Peterhansel een brok aan ervaring in huis gehaald. De 2008 DKR is als 2WD Dieselbuggy opgezet, maar het is nog maar de vraag hoe betrouwbaar het pakket is. Het kan net zo uitpakken als Sainz' eerdere outing in Al-Attiyah's team met de Demon buggy's, een paar overwinningen en ereplaatsen, maar geen klassementsbedreigingen. Opvallende deelnemer in de lijst is Stephane Henrard met #353, die een VW buggy met Kever-carrosserie en Herbie-paintjob aan de start brengt.

Afbeelding

Bij de trucks verdedigt gek genoeg een waterdrager zijn titel. Andre Kargino denderde vorig jaar op zijn Chagin's naar de overwinning in een verouderde YAMZ Kamaz, die nog een jaar mee mocht doen als overgang naar een nieuw truckregelement dat uitstoot en motorvermogen wat inperkt. Alle Kamazki's aan de start zijn nu van Liebherr-motoren voorzien en naast Karginov beschikken kopmannen Eduard Nikolaev en Aryat Mardeev ook weer over Dimitri Sotnikov, die vorig jaar zijn kans kreeg na een goed optreden in de Afrika ECO Race 2013.

Afbeelding

Hoewel de foto anders doet vermoeden, zal het geen saai potje vissen worden voor Kamaz. Iveco zet voor zowel Gerard de Rooy als Hans Stacey een Powerstar Torpedo-truck in, Pep Vila-Roca start op een Trakker. Jo Adua rijdt niet onder de Petronas banner, maar voor Boucou, een team dat a la Ginaf Rallyservice zich als rijdende wegenwacht opwerpt, en raad eens wie Adua's grootste klant wordt :D Tom Colsoul is naar Toyota vertrokken om Ten Brinke als navigator bij te staan, Jurgen Damen neemt zijn plaats in. In de tweede Torpedo is Serge Bruynkens de nieuwe navigator van Stacey, nadat zijn vorige Dakar in een fikse ruzie eindigde met Ales Loprais. Tatra raakte zijn Tsjechische kopman trouwens kwijt, aangezien Buggyra (dat de trucks van Martin Kolomy en Tomas Vratny bouwt) de Jamal truck die Mario Kress voor Loprais had geleverd niet kon aanpassen aan de nieuwe regelementen.

Kolomy en Vratny moeten het nu zelf doen, met inofficiële steun van Artur Ardavikus, die weer een Jamal ter beschikking heeft, en Gert Huzink, die de Tatra-Daf van Marcel Schoo over pakt. Loprais is teruggekeerd naar MAN, met mede nemen van sponsor Instaforex, waarop het vorig jaar nog stukliep. Peter Versluis is teruggetreden als rijder en vervangen door de Belgische equipe van Steven Rotsaert. Ook Marcel Van Vliet is er weer bij zodat VEKA MAN een heel aardig team bij elkaar heeft. Martin vd Brink switchte zijn GInafs voor Renault Kerax trucks, geprepareerd door diezelfde Mario Kress die Loprais eerder van dienst was, Pascal de Baar is zijn teamgenoot. Wuf van Ginkel zet weer drie Ginaf's in voor hemzelf, zijn broer Edwin en Jos Smink. In totaal heeft Nederland zo'n 21 deelnemende trucks aan de start dit jaar

Re: Dakar 2015

BerichtGeplaatst: vr jan 02, 2015 12:06
door Alex_79
Nadat vorig jaar een Epsilon-truck voor Drugs-smokkel werd misbruikt en jaar daarvoor een nepDakar-truck in Le Havre op drugs werd doorzocht, zijn ze in Argentinië iets voorzichtiger geworden. Charly Gotlib meldde dat de wagen van Frits van Eerd door drugshonden is gecontroleerd.

http://www.ad.nl/ad/nl/1021/Meer-sport/ ... tlib.dhtml