Dit weekend is het weer zover, dan vertrekt de Dakar-colonne vanuit Buenos Aires, om er na een reis door drie landen op 17-1 weer aan te komen. Als men ooit een alternatieve naam zou moeten zoeken, zou ik gaan voor Buenos Aires - Iquique - Buenos Aires. Toegegeven, het bekt minder goed dan Luik Bastenaken Luik maar het laat in ieder geval een route zien die in ieder geval voor de auto's en trucks vaker is gebruikt. Het nieuwe deel zit hem op de terug weg van Iquique. De auto's gaan door naar Salta en Termas de Rio Hondo, terwijl de motoren en Quads afbuigen richting Bolivia en weer in Uyuni halthouden en rechtsomkeert maken. Een gesplitste route dus, die gescheiden rustdagen en ook een gescheiden marathonetappe oplevert: de trucks hebben er een op 10 en 11 januari, de motoren pas op 14 en 15 januari.
Marc Coma is na zijn overwinning vorig jaar opnieuw het doel van een flinke groep concurrenten. Zijn grootste uitdager Cyril Despres mag dan naar de auto's zijn overgestapt, het maakt de zaken daarom niet minder interessant. Vorig jaar al was Joan Barreda al flink op weg om gaten te schieten in de verdediging van het KTM-bastion, maar Bang Bang viel ook op door grote risico's en een zware crash, die hem uiteindelijk de kans op een zege kostte. Honda zet naast Barreda opnieuw op Portugezen Gonçalves en Rodrigues en heeft ook local hero Javier Pizzolito weer aan boord. Nieuwkomers zijn Chilenen Daniel Gouet en Jeremias Israel-Esquerre. Ook de Spaanse Laia Sanz rijdt dit jaar op een Honda, doel is een plaats in de top10. Yamaha vangt het verlies van Despres op met de komst van Alessandro Botturi, die het team van Olivier Pain en Michel Metge komt versterken. Frans Verhoeven start ook weer op een Yamaha, onder de noemer Yamaha Netherlands, met Robert van Pelt als teamgenoot.
KTM snoepte van de zomer Sam Sunderland weg bij Honda, die nu met Coma en Jordi Viladoms een team vormt. Naast Verhoeven en Van Pelt treffen we ook "regulars" als Jan Van Gerven, Henno Van Bergeijk, Bas Nijen-Twilhaar en Hans Vogels aan het vertrek. Opvallend, maar er is bij de motoren slechts één Belgische deelnemer: Didier Fourny. Opvallendste afwezige op de startlijst is Francisco "Chaleco" Lopez, die na een knieoperatie nog met de naweeën kampt. Of hij volgend jaar weer op motor stapt is nog even afwachten.
Bij de quads voor het eerst geen Patronelli-broers aan de start. Ze waren het wel van plan, maar de lange werkuren hielden hun voorbereiding zodanig op dat ze twee maanden geleden besloten de boel te laten voor wat het was. Marcos verklaarde in een interview met een Argentijnse krant dat de broers een aantal aanbiedingen voor 2016 op zak hebben in zowel de quad als auto-categorie, dus ik ben benieuwd of ze hun komend jaar beter ingedeeld krijgen. Ignacio Casale zal zijn titel verdedigen tegen een flinke lading lokale concurrenten, o.a. Sergio Lafuente, Victor Gallegos-Lozic en de Sebastian's (Halpern en Palma). Uitdager uit Europa is opnieuw Rafal "Hedgehog" Sonic uit Polen. Maxxis heeft dit jaar twee Quads voor Kees Koolen en Mohammed Abu-Issa, helaas heeft Sebastian Husseini dit jaar afgezegd.
Bij de auto's krijgt het Mini X-Raid team versterking en concurrentie. Naast de vloot fabrieksvoertuigen rijden er ook een aantal klantenteams en één experimentele 2WD Mini-buggy mee. In totaal 11 auto's, waarvan Nani Roma en Nasser Al-Attiyah de speerpunt vormen. Ook Orlando Terranova en Kristof Holowczyc zijn terug aan boord. Nieuwe klant is Erik van Loon, die de HRX heeft ingeruild voor een klantenauto van Mini. Guirlain Chicherit is na twee jaar buggyrijden weer terug op het oude nest, de Fransman mag een Mini buggy uitproberen aangezien hij sinds zijn jaar met de SMG Chevy en de Chevrolet van Eric Vigouroux aardig wat ervaring heeft opgedaan. Toyota houdt aan een beproefd concept vast: de Hilux Pickup is door Imperial en Overdrive nog maar eens onder handen genomen. Giniel de Villiers en Leeroy Poulter vormen het Imperial team, Lucio Alvarez en nieuwkomer Christian Lavielle het Overdrive team. Verder zijn er auto's verkocht aan Marek Dabrovski, Yazeed Al-Rahji én Bernard ten Brinke. Het was eigenlijk de bedoeling dat de Van Merksteijns in een Mini en een HRX zouden meedoen, maar na een minder goed verlopen rally in Marokko trok men zich terug.
Tom en Tim Coronel zullen van de partij zijn in hun Suzuki aangedreven eenpersoonsbuggy's, Tim voor de race, Tom als letterlijke razende reporter, een klus die hem na talloze Eurosport-commentaar cameo's en een wedstrijdverslag in Paul Ricard in het WTCC wel toevertrouwd lijkt.
Nieuwe concurrent Peugeot kiest ook voor Buggy's en heeft met Despres, Carlos Sainz en Stephane Peterhansel een brok aan ervaring in huis gehaald. De 2008 DKR is als 2WD Dieselbuggy opgezet, maar het is nog maar de vraag hoe betrouwbaar het pakket is. Het kan net zo uitpakken als Sainz' eerdere outing in Al-Attiyah's team met de Demon buggy's, een paar overwinningen en ereplaatsen, maar geen klassementsbedreigingen. Opvallende deelnemer in de lijst is Stephane Henrard met #353, die een VW buggy met Kever-carrosserie en Herbie-paintjob aan de start brengt.
Bij de trucks verdedigt gek genoeg een waterdrager zijn titel. Andre Kargino denderde vorig jaar op zijn Chagin's naar de overwinning in een verouderde YAMZ Kamaz, die nog een jaar mee mocht doen als overgang naar een nieuw truckregelement dat uitstoot en motorvermogen wat inperkt. Alle Kamazki's aan de start zijn nu van Liebherr-motoren voorzien en naast Karginov beschikken kopmannen Eduard Nikolaev en Aryat Mardeev ook weer over Dimitri Sotnikov, die vorig jaar zijn kans kreeg na een goed optreden in de Afrika ECO Race 2013.
Hoewel de foto anders doet vermoeden, zal het geen saai potje vissen worden voor Kamaz. Iveco zet voor zowel Gerard de Rooy als Hans Stacey een Powerstar Torpedo-truck in, Pep Vila-Roca start op een Trakker. Jo Adua rijdt niet onder de Petronas banner, maar voor Boucou, een team dat a la Ginaf Rallyservice zich als rijdende wegenwacht opwerpt, en raad eens wie Adua's grootste klant wordt
Tom Colsoul is naar Toyota vertrokken om Ten Brinke als navigator bij te staan, Jurgen Damen neemt zijn plaats in. In de tweede Torpedo is Serge Bruynkens de nieuwe navigator van Stacey, nadat zijn vorige Dakar in een fikse ruzie eindigde met Ales Loprais. Tatra raakte zijn Tsjechische kopman trouwens kwijt, aangezien Buggyra (dat de trucks van Martin Kolomy en Tomas Vratny bouwt) de Jamal truck die Mario Kress voor Loprais had geleverd niet kon aanpassen aan de nieuwe regelementen.
Kolomy en Vratny moeten het nu zelf doen, met inofficiële steun van Artur Ardavikus, die weer een Jamal ter beschikking heeft, en Gert Huzink, die de Tatra-Daf van Marcel Schoo over pakt. Loprais is teruggekeerd naar MAN, met mede nemen van sponsor Instaforex, waarop het vorig jaar nog stukliep. Peter Versluis is teruggetreden als rijder en vervangen door de Belgische equipe van Steven Rotsaert. Ook Marcel Van Vliet is er weer bij zodat VEKA MAN een heel aardig team bij elkaar heeft. Martin vd Brink switchte zijn GInafs voor Renault Kerax trucks, geprepareerd door diezelfde Mario Kress die Loprais eerder van dienst was, Pascal de Baar is zijn teamgenoot. Wuf van Ginkel zet weer drie Ginaf's in voor hemzelf, zijn broer Edwin en Jos Smink. In totaal heeft Nederland zo'n 21 deelnemende trucks aan de start dit jaar
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!