De 12e en voorlaatste rit van Le Dakar was eigenlijk niet zo geschikt voor trucks. "Met een auto zou ik deze proef graag nog eens overdoen, maar niet met zo'n lomp stuk ijzer" aldus Adwin Hoondert.
De Zeeuwse trucker had nog andere problemen met de smalle rallypaden, want de vele boomtakken die her en der in het truckersveld ruiten en spiegels lieten sneuvelen, zorgden bij hem ervoor dat de luchthoorn van het dak geveegd werd. Ook Ales Loprais kende problemen op de vrij korte maar listige special. Hij reed lek en stond 25 minuten te zwoegen om het wiel te wisselen terwijl je op zo'n proef dan al vrij ver achteraan staat. De Tsjech had nog een kleine kans op het podium, maar die was na een 22e plaats in Rosario wel verkeken. De Kamazki's hoefden zich niet bovenmatig in te spannen en lieten de Nederlandse truckers om de dagzege knokken. Hans Stacey, Marcel van Vliet en Gerard de Rooy maakten er een leuk gevecht van dat van start tot finish duurde. De Rooy moest de laatste 50km helaas laten lopen, omdat hij last met zijn remmen kreeg. Van Vliet en Stacey gingen door tot de finish en uiteindelijk klopte de Iveco de MAN met 18 sec. verschil. De Rooy werd 3e op 28 sec. Bij de Kamazki's waren het waterdragers Sotnikov en Karginov die de beste tijden reden, Mardeev en Nikolaev hielden zich rustig. Martin vd Brink leek lang op weg naar een top10 klassering, maar 150km zonder stuurbekrachtiging (he dat gebeurde in het begin ook al op zo'n snelle proef lieten hem op meer dan een uur achterstand als 43e en laatste binnenkomen.
Inmiddels druppelen de eerste trucks binnen in Technopolis Buenos Aires en zoals het nu naar uitziet heeft Aryat Mardeev de Dakar gewonnen met 13m52s op Eduard Nikolaev. Ook de derde truck op het podium is een Kamaz, die van Andre Karginov. De laatste etappe lag er overigens zó slecht bij dat de laatste rit slechts een sprint van 33 kilometer is geworden tot aan WP1. Waarna de proef is geneutraliseerd en het hele spul via de verbindingsroute op pad is gestuurd. Hans Stacey is daar ook de snelste gebleven, voor Van Vliet en Mardeev. Hij is daarmee zesde en beste NL'er, beste niet-Kamaz is Ales Loprais als vierde. Ook Marcel van Vliet en Gerard de Rooy halen nog de top10 als 8e en 9e op respectievelijk 4 uur en 7 uur van de Kamazki's.
Mardeev passeerde gisteren onderweg de zwaar gehavende Toyota van Benediktus Vanagas. De Litouwer mocht vroeg vertrekken door zijn goede optreden van donderdag, maar juist hij, die voor de France2 camera's mocht uitleggen dat het belangrijk was om je hoofd niet te verliezen op deze paadjes, ging hard van de baan en sloeg om. Hij heeft als 68e en laatste het bivak nog gehaald en heeft veel geluk dat hij vanmorgen de laatste etappe kon starten. Ook bij de auto's lieten de hoofdrolspelers het tempo wat varen nu de finish in zicht is en konden de jagers op dagsucces weer aan de gang. Het werd een Argentijns duel tussen Orly Terranova in de Mini en Emilio Spataro in de Renault Duster. Ook Vladimir Vasilyev kwam meedoen in de jacht op de vierde plaats in het klassement en aangezien Erik van Loon lekreed én een kapotte stuurbekrachtiging had werd het nog even flink stressen voor de Brabander. Terranova won uiteindelijk de etappe met 30 sec. op Vasilyev en anderhalve minuut op Spataro.
Al-Attiyah werd 4e en Ten Brinke enigszins balend vijfde. Hij had een paar WP's de leiding gehad, maar verloor 1m50s met een lekke band. Van Loon kwam als 14e binnen, maar hoefde zich naar later bleek geen zorgen om de vierde plaats te maken, want Christian Lavielle was in zijn haast van de weg gegaan en had daarmee 3 minuten op hem verloren. Vasilyev had 20 minuten goed moeten maken, het werden er uiteindelijk maar negen. Ook de auto's hadden vandaag een korte sprint, want voor hun was het na WP1 ook schluss. De snelste tijd was dan toch nog voor Robby Gordon, die Leroy Poulter en weer Spataro voorbleef. Ten Brinke werd op 48 sec. 7e, Van Loon zette een 9e tijd. Het betekent dat Nasser Al-Attiyah voor de tweede keer de Dakar heeft gewonnen, Giniel de Villiers is tweede op 35m34s, Kristof Holowczyc is derde op 1u32m. Erik van Loon wordt als vierde geklasseerd en schrijft daarmee geschiedenis als beste Nederlandse deelnemer bij de auto's sinds Kees en Mieke Tijsterman. Bernard ten Brinke eindigt als 7e, Maik Willems is 39e, Tom Coronel 55e en voorlaatste. Bijna was Tom helemaal niet meer aangekomen toen hij in de lastige etappe van donderdag losgetrokken moest worden door de truck van Paul Verheijden, na zich vast te hebben gereden in het fesh-fesh. Robbie Gordon is dit jaar als 19e geëindigd en het was bijna helemaal afgelopen toen hij in etappe 11 een bocht mistte en hard in het struikgewas landde. Hopelijk gaat hij volgend jaar wat eerder testen om problemen, zoals dit jaar de remmen, eerder op te lossen. Ook Peugeot heeft een Dakar achter de rug met on the job testing, misschien is het een goed idee om ook het WK Cross Country te gaan rijden zoals Mini en Toyota dat wel doen. Stephane Peterhansel sluit de rally als 11e af op meer dan 5 uur van Al-Attiyah, Cyril Despres is 35e op bijna 16 uur.
Bij de quads probeerde Christophe Declerck hetzelfde als Hans Stacey, zoveel mogelijk etappes in het slot winnen. Gisteren lukte dat heel aardig en de Fransman kwam als snelste binnen in Rosario. Nelson Sanabria en Walter Nosiglia gaven opnieuw goed partij, maar kwamen op 7 en 9 minuten als 2e en 3e binnen. Rafal Sonic werd 4e op 10 minuten. Vandaag reden de quads iets langer door dan de andere categorieën. De Zuid-Afrikaan Willem Saaijman en de Argentijn Pablo Luis Bustamante kwamen zelfs tot Wp4 voor ze werden teruggefloten. Helaas voor Bustamante telde de uitslag die bij WP3 was neergezet en daar was hij slechts 6e. Saaijman had daar wel de snelste tijd, 6 sec. voor Declerck, 9 sec. voor Daniel Domaszevski. Rafal Sonik werd 8e op 8m16 en wint voor het eerst de Dakar in Zuid-Amerika. Jeremias Gonzales Ferioli is tweede op 2u54m, Walter Nosiglia haalt als 3e en eerste Boliviaan het podium op 3u42m. Declerck's goede klasseringen in het slot hebben hem nog een opmars naar de vijfde plaats opgeleverd.
Bij de motoren was de spanning er voor het grootste deel uit na de tweede marathon-etappe. Marc Coma hoefde alleen maar aan te komen de laatste twee dagen. De echte spanning zat achter Coma en Paulo Gonçalves, waar Pablo Quintanilla en Toby Price om de derde en laatste podiumplaats knokten. Joan Barreda had niets meer met het klassement te maken, wilde alleen nog zoveel mogelijk winnen. Helaas voor de Spanjaard was Price met een 6e startplaats in het voordeel en zette op alle WP's de snelste tijd neer. Aangezien Quintanilla ziek is geworden in de Andes deed hij het rustiger en verloor aan de streep zo'n 10 minuten op de Australiër. Barreda zette de 2e tijd op 1m55s, Gonçalves werd derde, nipt voor Ivan Jakes, die misschien wel hoger had kunnen eindigen als hij niet live op tv van de weg was geraakt, het kostte hem de zes seconden op Gonçalves. Hans Vogels had het wat moeilijk gisteren en kwam als twaalfde binnen, waardoor Helder Rodrigues hem in het klassement voorbij ging. Frans Verhoeven reed een degelijke etappe met een 9e plaats als resultaat. Jurgen vd Goorbergh werd 25e op 19m27s.
In de sprint van vandaag werd na WP2 de koers stilgelegd en was er een Oost-Europese dubbel: Ivan Jakes won na 101km het duel om de dagzege met Stefan Svitko met 45 sec. verschil. Price werd 3e en verzekert zich daarmee ook van de derde plaats in het eindklassement, een evenaring van zijn landgenoot Andy Haydon. Gonçalves wordt tweede op 16m53s en Marc Coma wint voor de vijfde keer Le Dakar. Quintanilla doet het even goed uitstekend als vierde, Svitko is na een slim gereden dakar vijfde algemeen. Laia Sanz eindigde de rally als 9e en eerste vrouw in de top10 sinds Veronique Anquetil (4e in 1984) Voor Sherco en Yamaha is deze Dakar tegenvallend verlopen. Yamaha was net als Peugeot vooral bezig met on-the-job testing en verloor drie motoren tegelijk in het zoutmeer van Uyuni. Later viel ook Juan Pedrero Garcia nog uit, waardoor Olivier Pain als enige officiële Yamaha overbleef als 10e. Ook Sherco had een lastige rally. Alain Duclos en Fabien Planet moesten allebei een blok wisselen na het zoutmeer en hadden door meer mechanische pech niet veel kansen op dagsucces. Ze vielen dan ook buiten de top25 als 25 en 29e.
Hans Vogels is in de laatste rit als 6e over de streep gekomen en schuift zelfs nog op naar de 11e plaats. Dit omdat Rodrigues en Barreda al kort na de start stopten en op hun kopman Gonçalves wachtten, om er zeker van te zijn dat er geen problemen optraden. Verhoeven zette een zevende tijd neer en werd 15e algemeen. Vd Goorbergh sloot af als 26e in de stage en 31e algemeen. In het kistenklassement is hij als 3e geëindigd. Emanuel Gyenes wint dit klassement met 14m22s op Thomas Berglund, de achterstand van Vd Goorbergh bedraagt 4u06m. Van de zeventien NL'se deelnemers bij de motoren zijn er 10 aan gekomen in Technopolis. De laatste is Erik Klomp, die als 75e van de 79 finishers binnenkwam op 103uur van Coma, hij is dus ongeveer 2 keer zo lang onderweg geweest als Coma tijdens de hele Dakar. Hij vertelde gisteren nog dat hij helemaal daas aan de zuurstof lag in een tankstation hoog in de Andes en even een uurtje uit kon blazen bij een aantal mensen die langs de weg kampeerden.
Het verhaal van Klomp is eigenlijk ook de reden waarom ik de Dakar nog steeds interessant vind, ook na de wisseling van meer bevlogen koersdirecteurs als Thierry Sabine en Hubert Auriol (die NOOIT hadden ingestemd met een switch naar een ander continent) naar meer commercieel ingestelde mensen als Etienne Lavigne of David Castera. Na de switch was ik een beetje sceptisch of een Dakar-rally op Zuid-Amerika dezelfde sfeer zou uitstralen als in Afrika, maar in Zuid-Amerika hebben niet alleen de officials en de bobo's de rally omarmd, maar ook het volk is zeer enthousiast gebleken. Een ander goed voorbeeld kwam van Matteo Cassuccio, die voor Eurosport opnames maakte via zijn helmcamera. De uitzending gisteren kwam vanuit een Argentijnse huiskamer, waar Cassuccio even met koffie bij zat te komen met zowat de hele buurtschap om hem heen verzameld. Ze hadden de Italiaan oververmoeid opgeraapt en hem even bij laten komen voor hij verder mocht. Ieder dergelijks overkwam ook de BAS dakar rijders bij aankomst in Rosario "We werden zowat van onze motorfietsen getrokken" en zelfs Martin vd Brink had bij aankomst bekijks van twintig personeelsleden van Mammoet Zuid Amerika. Als je die beelden terugziet, begin je je toch af te vragen of de Top Gear special die afgelopen december werd uitgezonden niet anders had kunnen lopen als ze niet zo dom waren geweest de zaak te provoceren (onbedoeld of bewust). Anyway, het is een zeer interessante dakar geweest, ik ben nu al benieuwd naar volgend jaar.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!