50e ELE Rally 2014

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor deetjedee » wo jun 18, 2014 14:34

MartijnB schreef:Nu ben ik als rijder wel eens benieuwd of dit soort zaken aangaande de pakketten en voorzieningen voor officials echt zo zijn ervaren door meerdere officials.

En B of dit vaker voor komt.

Mocht dit namelijk vaker zo voor komen kan ik me enigsinds het tekort aan officials voorstellen namelijk.
En lijkt me dat een serieuze zaak om eens nader te laten bestuderen door de diverse official organisaties



Helaas Martijn zijn er dit jaar voor de ELE Organisatie bedroevend weinig aanmeldingen geweest vanuit de diverse Marshall-clubs.
Er is met man en macht gewerkt om alle proeven zo goed mogelijk bemand te krijgen, zelfs de wedstrijdleider heeft als official op een proef gestaan............

Ik ben zelf actief als official bij bijna alle Nederlandse rally's (ook diverse in Belgie en WRC in Duitsland), maar inderdaad je merkt het laatste jaar dat er juist voor de officials te weinig gedaan wordt.... Vaak alleen een rallykrantje en deelnemerslijst en een lunchpakket.............. oh ja en als je mazzel hebt, dan mag je een warme hap (lees: een frietje en een snack) na afloop eten......

Juist door onze ervaringen is er bij de ELE Organisatie extra zorg aan besteed: ja, er is een mooie cap gemaakt die in elk official-pakket zat en een jubileum-sleutelhanger.....
Ja, er is gezorgd voor een lunchpakket (en of die nu aan de ietwat late kant was of niet, hij was er op tijd).
Ja, er wordt door de KP-coordinatoren gezorgd voor een fatsoenlijke maaltijd voor de proefbemanningen...

Ik kan je het voorbeeld geven van KP Stiphout, daar is gezorgd voor een maaltijd in een goed restaurant (4-sterren op Smulweb, cijfer 9 op Iens.nl), daar is gezorgd voor een mixed grill met ruim voldoende vlees en toebehoren (en voor de grote hongerigen: er mocht gewoon bijbesteld worden), dus ook daar zou geen klagen over moeten zijn.

Feit is wel dat het complete Officialbestand in Nederland hard aan het teruglopen is........ maar mijn persoonlijke mening is dat wij flink in de steek gelaten zijn door onze mede-Officialclubs..........
Wij komen vaak met een (bijna) complete proefbemanning ELE officials op de Nederlandse rally's (bemannen dan 2 proeven bij meerdaagse rally's) met ook de hoop dat we dan enthousiaste aanmeldingen voor onze eigen rally kunnen krijgen, maar helaas....................

Voor alle duidelijkheid, dit is MIJN persoonlijke mening en niet uit hoofde van iemand van de ELE Organisatie !!!!
deetjedee
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo jun 18, 2014 14:08

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor cvgn » wo jun 18, 2014 16:23

Deetje Dee,

Je hebt compleet gelijk. Wij stonden op KP Somerlo met 4 of 5 verschillende officialclubs waaronder Duitsers die 7,5 uur in de auto hebben gezeten om te komen helpen bij de ELE rally. Petje af voor die mensen.
Ze hebben op 3 proeven geholpen en sommige reden dan nog terug naar huis. Daar kunnen sommige officials wat van leren.

groeten uit Roosendaal.
cvgn
 
Berichten: 753
Geregistreerd: za jun 15, 2002 12:08
Woonplaats: Roosendaal

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor Mabri » wo jun 18, 2014 17:09

deetjedee schreef:
Mabri schreef:Wat laat, maar ook wij willen een punt van kritiek melden.

Het is al eerder aangestipt, maar wij kregen op Spoordonk ook pas ons officialpakket pas NA afloop van de kp's. Terwijl er essentiele informatie in zat voor de official, zoals de informatie voor de kp bemanning ( handig voor nieuwe officials zoals wij bij ons hadden staan), het schade/incidentenrapport wat je mee moet geven aan de sluitauto in geval schade/incident.
Wat wij erg misten was een startlijst! Achteraf bleek deze niet eens in het officialpakket te zitten. Ook een tijdschema zat er niet in.
Tijdens de opbouw hadden wij GEEN schild, wat de herkenbaarheid tijdens het opbouwen niet ten goede komt.

Wij hadden het idee dat de official niet serieus genomen werd, zeker omdat onze lunchpakketten ook eens niet op tijd waren en op het laatste nippertje uitgereden werden door de organisatie. Had deze mensen dan ook de officialpakketten meegeven. Beter zou het zijn om ervoor te zorgen dat VOOR je gaat opbouwen in ieder geval het info pakket met schild en schade formulieren op de start hebt liggen, zodat de officials het idee hebben dat hun taken ook serieus worden genomen.

Ook kwam het veiligheidsplan op enkele posten niet overeen met de werkelijkheid.
Zo stond er een flauwe doorgaande bocht bij 1 post, maar een flinke knik bleek te zijn in werkelijkheid. Hier had eigenlijk een hoofdpijl moeten staan, maar stond niet in het veiligheidsplan en hadden wij ook niet meer in de aanhanger. Dan maar hopen dat er goed verkend is.
Het frappante is dan dat uitgerekend de 000 loopt te zeuren over een hoofdpijl op die post !!



Official-pakketten voor de proefbemanning gaan mee in de aanhanger en materiaal van de Proevenchef, dus als jij deze pas achteraf hebt gekregen, dan is het de proevenchef, die jou niet heeft voorzien van info en niet de organisatie...............


Het zal ongetwijfeld de bedoeling zijn geweest dat ze in de aanhanger hadden moeten zitten, maar dat zaten ze niet.
De proevenchef heeft hierover gebeld en uiteindelijk pas gekregen nadat de kp was gestart!!!!! Dus geen mogelijkheid meer om deze uit te rijden. Vandaar mijn suggestie om ze mee te geven met de lupa's, omdat deze ook weer eens niet op tijd bij de kp aanwezig waren.
Dit is niet de eerste keer dat het is gebeurd. Ook vorig jaar was het precies hetzelfde! En de 2 jaar ervoor op KP Strijpse Kampen ook !!
De officials dienen gewoon goed uitgerust op pad te gaan. Dat houdt minimaal in:
- Een rallyschild voor herkenbaarheid tijdens het opbouwen en opruimen
- Een aantal schade- en incidentenrapporten
- Een startlijst
- Een tijdschema, al dan niet een verkorte versie op een kaartje met de tekst "official"
- Een lunchpakket
Het is en blijft vrijwilligerswerk, maar zonder de juiste uitrusting wordt je als official niet serieus genomen !!
Het is dan ook niet vreemd dat op een gegeven moment de officials weg blijven.
Dan kan je het evenement wel schrappen omdat de veiligheid niet meer te garanderen valt. Dat wil toch niemand !?

Je latere opmerking over de inhoud van de pakketten daar hoor je ons niet over, op de deelnemerslijst na, dat is goed verzorgd. Ook het eten was prima. Alleen waar de officials over vallen is dat de spullen die je echt nodig hebt er niet zijn!
Avatar gebruiker
Mabri
 
Berichten: 714
Geregistreerd: ma jun 04, 2007 9:35
Woonplaats: Avenhorn

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor deetjedee » wo jun 18, 2014 17:25

Mabri schreef:
deetjedee schreef:
Mabri schreef:Wat laat, maar ook wij willen een punt van kritiek melden.

Het is al eerder aangestipt, maar wij kregen op Spoordonk ook pas ons officialpakket pas NA afloop van de kp's. Terwijl er essentiele informatie in zat voor de official, zoals de informatie voor de kp bemanning ( handig voor nieuwe officials zoals wij bij ons hadden staan), het schade/incidentenrapport wat je mee moet geven aan de sluitauto in geval schade/incident.
Wat wij erg misten was een startlijst! Achteraf bleek deze niet eens in het officialpakket te zitten. Ook een tijdschema zat er niet in.
Tijdens de opbouw hadden wij GEEN schild, wat de herkenbaarheid tijdens het opbouwen niet ten goede komt.

Wij hadden het idee dat de official niet serieus genomen werd, zeker omdat onze lunchpakketten ook eens niet op tijd waren en op het laatste nippertje uitgereden werden door de organisatie. Had deze mensen dan ook de officialpakketten meegeven. Beter zou het zijn om ervoor te zorgen dat VOOR je gaat opbouwen in ieder geval het info pakket met schild en schade formulieren op de start hebt liggen, zodat de officials het idee hebben dat hun taken ook serieus worden genomen.

Ook kwam het veiligheidsplan op enkele posten niet overeen met de werkelijkheid.
Zo stond er een flauwe doorgaande bocht bij 1 post, maar een flinke knik bleek te zijn in werkelijkheid. Hier had eigenlijk een hoofdpijl moeten staan, maar stond niet in het veiligheidsplan en hadden wij ook niet meer in de aanhanger. Dan maar hopen dat er goed verkend is.
Het frappante is dan dat uitgerekend de 000 loopt te zeuren over een hoofdpijl op die post !!



Official-pakketten voor de proefbemanning gaan mee in de aanhanger en materiaal van de Proevenchef, dus als jij deze pas achteraf hebt gekregen, dan is het de proevenchef, die jou niet heeft voorzien van info en niet de organisatie...............


Het zal ongetwijfeld de bedoeling zijn geweest dat ze in de aanhanger hadden moeten zitten, maar dat zaten ze niet.
De proevenchef heeft hierover gebeld en uiteindelijk pas gekregen nadat de kp was gestart!!!!! Dus geen mogelijkheid meer om deze uit te rijden. Vandaar mijn suggestie om ze mee te geven met de lupa's, omdat deze ook weer eens niet op tijd bij de kp aanwezig waren.
Dit is niet de eerste keer dat het is gebeurd. Ook vorig jaar was het precies hetzelfde! En de 2 jaar ervoor op KP Strijpse Kampen ook !!
De officials dienen gewoon goed uitgerust op pad te gaan. Dat houdt minimaal in:
- Een rallyschild voor herkenbaarheid tijdens het opbouwen en opruimen
- Een aantal schade- en incidentenrapporten
- Een startlijst
- Een tijdschema, al dan niet een verkorte versie op een kaartje met de tekst "official"
- Een lunchpakket
Het is en blijft vrijwilligerswerk, maar zonder de juiste uitrusting wordt je als official niet serieus genomen !!
Het is dan ook niet vreemd dat op een gegeven moment de officials weg blijven.
Dan kan je het evenement wel schrappen omdat de veiligheid niet meer te garanderen valt. Dat wil toch niemand !?

Je latere opmerking over de inhoud van de pakketten daar hoor je ons niet over, op de deelnemerslijst na, dat is goed verzorgd. Ook het eten was prima. Alleen waar de officials over vallen is dat de spullen die je echt nodig hebt er niet zijn!


Ik snap volkomen wat je bedoelt (ben zelf ook official bij andere rally's) en zal jouw verhaal zeker meenemen naar de evaluatie......... dit had dan niet zo mogelijk moeten zijn !!!
deetjedee
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo jun 18, 2014 14:08

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor MartijnB » wo jun 18, 2014 18:29

Deetje Dee

Wellicht eens contact opnemen met Martin van Iersel (voorzitter RCH)
Zodat ze dit soort zaken ook mee kunnen nemen in organisatie beoordelingen.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1951
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor GvM » wo jun 18, 2014 22:17

[quote="MartijnB"]Deetje Dee

Wellicht eens contact opnemen met Martin van Iersel (voorzitter RCH)
Zodat ze dit soort zaken ook mee kunnen nemen in organisatie beoordelingen.[/quote

Beste Martijn e.a.,

Bij een juist ingericht orgaan heb je een heel goed punt.
Probleem is alleen dat de beoordelingen alleen maar gaan over zaken die over de persoonlijke belangen gaan van de bobo's.
Belangen of de hotelkamer wel goed genoeg was of het eten, of er wel een huurauto voor ze klaarstond van voldoende klase en of ze savonds na de proeven hun pens wel vol hebben kunnen vreten en zuipen en of ze wel genoeg hadden aan het veel te veel aan meegenomen documenten hadden.
Heeft hierbij dus niet heel veel zin.

Dan het inhoudelijk verhaal over de documenten voor de officials;
Hoe moeten zij een post dan aflinten als zij geen officialpakket hebben? Op zich geen groot probleem wanneer je de kwaliteit van een die documenten ziet. Dan moet je ook maar een beetje raden wat degene die het gemaakt er mee bedoelt. En dan een groet bek krijgen wanneer je iets niet helemaal volgens wens hebt afgelint terwijl er geen afmetingen bij staan zoals bijvoorbeeld in Putten nu het geval was of verkeerde. Men denkt dat men het met veel minder officials kan doen dan de norm is en kort dus geen KP in. Kijk eens op de inboart beelden van Swaanen hoeveel official je telt op het millitaire terrein. Dan zijn ze een deelnemer kwijt die net zo goed in zijn auto aan het doodgaan zijn kan en niet geholpen wordt omdat de onbelangrijke officials er even niet waren (oei confronteerend, he?). Nee in Putten noemt de gemeente het veiligheidsplan een aanvaardbaar risico, zoals Eric Noort het betieteld zou hebben.Hebben we niks geleerd van A'dam?
Dan geen tijdschema hebben wat ook handig is zodat je geen informatie kunt verstrekken aan aanwonenden die voor hen heel belangrijke vragen hebben.
Dat schiltje is voor de meeste officials een collectors item. En als een lunchpakketje dan ook niet eens op tijd kan zijn zal het aantal officials verder dalen.
De veiligeheidplannen zouden moeten voldoen aan de gestelde normen nou ik heb er laatst 1 gezien en iemand had er 1 van een paar jaar oud uit Ede (kazernes) nou dat was een wereld van verschil de 1 heel gedetaieerd (Ede) en de andere stond helmaal niets in. Nou zal de norm misschien ergens er tussenin liggen Maar dat officials hier over klagen is logisch. En hoe ga je dan iets melden zonder incidenten / schade rapport? Leuk joh als er een aanwoonende schade heeft en er op toe wil zien dat je het goed opschijift. Komt goed over.Niet raar dat officials voor buitenlandse rallys kiesen toch? Wel mooie caps dat wel
Met vriendelijke groeten

Geurt van Middendorp
GvM
 
Berichten: 11
Geregistreerd: ma jan 13, 2014 12:06
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor kraats » do jun 19, 2014 15:22

Dank u! :D :? :lol:

edit: deze begrijpen veel mensen niet, ik ben me daarvan bewust. :lol:
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor tiemen » do jun 19, 2014 16:50

@GvM: ik ben geen official en heb hier ook niets mee van doen, dus inhoudelijk heb ik geen op/aanmerkingen.
Echter zou het m.i. zinvol zijn om een beetje te letten op je spelling, ik moet echt moeite doen om er iets van te kunnen begrijpen...
tiemen
 
Berichten: 327
Geregistreerd: di sep 27, 2005 10:41
Woonplaats: Genemuiden

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor JosWRX » do jun 19, 2014 22:21

Toch even wat in het juiste perspectief zetten...

GvM schreef:Dan zijn ze een deelnemer kwijt die net zo goed in zijn auto aan het doodgaan zijn kan en niet geholpen wordt omdat de onbelangrijke officials er even niet waren (oei confronteerend, he?).


Een deelnemer ben je zelden of nooit kwijt. Normaliter zijn er wel volgende deelnemers of, in dit geval, de sluitauto. Plekken die niet direct in het zicht liggen zijn er veel meer. Da's niet uniek voor Strijpse Kampen, niet uniek voor de ELE, en zeker niet uniek voor Nederland. Hoe bochtiger het parcours, hoe meer van die plekken er zijn. Er staat nu eenmaal niet in elke bocht een officialpost gepland.
Da's ook de reden waarom deelnemers verplicht een kaart bij zich moeten hebben met op de ene kant een groene 'OK' en op de andere kant een rode 'SOS'. Die is bedoeld om aan volgende deelnemers te kunnen tonen, die ook verplicht zijn te helpen wanneer dat nodig is.
In dit geval was er geen volgende deelnemer, maar zijn wij met de sluitauto, na het regelen van de paperassen aan de start, kort na de betreffende deelnemer de proef opgegaan. En waren dus een aantal minuten later ter plekke. Precies op dat moment hadden wij ook de proevenchef al aan de telefoon, die wij dus meteen op de hoogte konden brengen. En (uiteraard) gelukkig stonden Geert en Rudi al buiten de auto, wel balend van een behoorlijk pechvol weekend..
Kortom, ik snap dat het erg makkelijk is om hier allerlei dingen te roepen, maar het is toch vaak beter om je eerst even goed op de hoogte te stellen van de echte situatie.

Grtz, Jos.
(Sluitauto 50e ELE Rally)
Avatar gebruiker
JosWRX
 
Berichten: 559
Geregistreerd: do jun 15, 2006 23:22
Woonplaats: Zwolle

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor rvgrally » vr jun 20, 2014 7:03

@ TIEMEN, dit is een rally forum. GEEN perfecte Nederlandse taal site. Fli..er toch op met zoon kansloze opmerking! Als je er niet over mee kunt praten, zeg dan niks...( jaja ik weet het... ik doe het nu zelf ook. ..)
Avatar gebruiker
rvgrally
 
Berichten: 595
Geregistreerd: ma maart 01, 2010 1:25
Woonplaats: Oss

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor Mark Wielens » vr jun 20, 2014 8:35

:?
Laatst bijgewerkt door Mark Wielens op vr jun 20, 2014 10:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Mark Wielens
 
Berichten: 701
Geregistreerd: ma jun 13, 2011 17:20

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor kraats » vr jun 20, 2014 9:57

Mark Wielens schreef:Topic mag mij op slot :)


Van mij mag een topic nooit op slot.
Soms is de manier waarop iets gezegd wordt niet netjes of niet geheel juist.

Maar wanneer je er open voor staat dat je van een goede discussie alleen maar slimmer wordt is er niets aan de hand.
Ik vind het dan ook opzienbarend positief dat er van alle richtingen reacties komen die het beeld verduidelijken en een beter beeld geeft van de werkelijke situatie.
Ieders persoonlijke mening goed lezen en respecteren draagt bij aan eerlijke lerende discussie.
Niets mis mee!
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor tiemen » vr jun 20, 2014 10:07

.
Laatst bijgewerkt door tiemen op vr jun 20, 2014 15:37, in totaal 1 keer bewerkt.
tiemen
 
Berichten: 327
Geregistreerd: di sep 27, 2005 10:41
Woonplaats: Genemuiden

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor Patrickdeh » vr jun 20, 2014 10:37

tiemen schreef:Over kansloze opmerkingen gesproken...



:lol:
Volg me op Facebook, Twitter, en YouTube om nooit een video te missen!
Avatar gebruiker
Patrickdeh
 
Berichten: 472
Geregistreerd: vr jun 13, 2008 12:06
Woonplaats: Nootdorp

Re: 50e ELE Rally 2014

Berichtdoor Arjan19 » vr jun 20, 2014 12:10

kinderen... geen ruzie maken.. nergens voor nodig. we hebben in NL al zo'n leegloop...
Arjan19
 
Berichten: 382
Geregistreerd: za sep 16, 2006 12:12
Woonplaats: Emmeloord

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten