Condroz Rally 2014

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Condroz Rally 2014

Berichtdoor Alex1965 » zo nov 02, 2014 13:54

Er was niet alleen het hooliganisme/waterlek waardoor tientallen piloten van de baan gingen in de 41e Rally van de Condroz, neen eerder op zaterdag werd nipt een drama vermeden toen de Luxemburger Steve Fernandes de controle over zijn Peugeot 206 verloor en in het publiek belandde. Daarbij raakte gelukkig niemand gewond.

De Noord-Ier Kris Meeke, tweede in het klassement bij het ingaan van de slotdag, beklaagde in SudInfo zich over de veiligheid. "Had ik de controle over mijn Citroën verloren in de laatste bocht van de special tussen Amay en Bodegnée dan had ik honderd mensen gedood. Dit is niet om te lachen. Op een dag zal een van jullie rally's eindigen in een verschrikkelijke tragedie," klonk het bij Meeke die hier zijn WRC inruilt voor een R5.
Alex1965
 
Berichten: 10
Geregistreerd: za nov 01, 2014 13:01

Re: Condroz Rally 2014

Berichtdoor romar » zo nov 02, 2014 13:57

Dat bedoel ik, en dat was niet alleen in die laatse bocht
Avatar gebruiker
romar
 
Berichten: 882
Geregistreerd: vr okt 05, 2007 9:58

Re: Condroz Rally 2014

Berichtdoor metisse » zo nov 02, 2014 14:55

Was het niet in de Condroz dat Eric Moree in het (op een verboden plek staande) publiek terecht kwam, met gevolgen die de meesten nog wel zullen weten?
Helaas weinig veranderd begrijp ik.
metisse
 
Berichten: 591
Geregistreerd: di mei 27, 2008 10:28
Woonplaats: Woudrichem

Re: Condroz Rally 2014

Berichtdoor Bartrallyfan » zo nov 02, 2014 16:18

dit is nog altijd zo geweest in de Condroz. Rond 2000 (ik weet het jaartal niet meer precies)hebben we zelf een dodelijk ongeluk zien gebeuren bij de beroemde jump (die er al jaren niet meer n zit) ook na dit ongeval is er weinig gebeurd. het is wel een van de mooiste rally's van de Benelux we zijn er zelf helaas al jaren niet meer geweest.
Avatar gebruiker
Bartrallyfan
 
Berichten: 1033
Geregistreerd: zo feb 25, 2007 14:04
Woonplaats: venray

Re: Condroz Rally 2014

Berichtdoor rallyfanam » zo nov 02, 2014 17:09

Voor mij is het duidelijk soms klagen we over de manier van afzetten en het gedrag van mensen.
Maar 1 ding is zeker in ons land gaat veiligheid boven alles.
Ook kunnen de offcials hier alleen hun best voor doen.
Als ik t filmpje Kraats bekijk blijf ik liever hier.(hebben sommigen dan echt geen verstand) waar te staan?
Ik wil graag terug naar mijn gezin en genieten van de sport.
rallyfanam
 
Berichten: 191
Geregistreerd: zo sep 27, 2009 9:06
Woonplaats: amersfoort

Re: Condroz Rally 2014

Berichtdoor Berto » zo nov 02, 2014 19:24

Wij zijn met het bestuur van de Hellendoorn rally geweest.
Wat ons opviel is dat, op de punten waar wij hebben gestaan, de officials de boel super goed onder controle hadden en dat het publiek precies deed wat ze zeiden.

Het waren publiekspunten met honderden toeschouwers met slechts twee officials, waarvan er ook nog 1 bij de auto bleef voor radio contact.
Eigenlijk had dus 1 man de hele meute onder controle.
De manier waarop hij dat deed zouden andere officials een voorbeeld aan kunnen nemen.

Een half uur voor de start liep hij naar de diverse plekken op zijn post.
( haaks links waar op 4 verschillende plekken mensen stonden).
Hij hield met diverse toeschouwers een gemoedelijk praatje en maakte geintjes.
Hij kreeg iedereen op zijn hand.
Vroeg meteen, terloops of men elkaars veiligheid in de gaten wilde houden.
En dat gebeurde ook.
Tijdens de proef wees het publiek elkaar erop als men te dicht aan de proef stond.
De official stond tussen het publiek en had overzicht.

Toen er een deelnemer door schoot en een stuk bumper verloor wilde iemand uit het publiek het pakken.
Nee hoor, hij maakte een vriendelijk gebaar dat hij dat wel even zou doen en hij gaf het aan degene die de proef op wilde.

Kortom, iedereen bleef ruim achter het lint.

Bij een andere proef, waar Grooten er hard af ging, was het ook 1 man die de hele meute onder controle had op dezelfde, rustige en vriendelijke manier.

Ik wil daarom zeggen dat, ondanks andere geluiden, ik vind dat het gros de boel wel onder controle had en dat het publiek zich heel netjes gedroeg.

Afgezien daarvan hou je altijd uitzonderingen natuurlijk, maar dat hebben we in NL ook.
En die narrow escape bij de jump, dat was er weer één die zonodig in de verboden zone foto's moest maken.
De filmbeelden vertekenen, de veilige zone was er ver genoeg vanaf.

Nog één ding, die laatste proef van zaterdag met de modder op de baan, dat zijn dronken dropjes en die verpesten het idd voor de rest.
Maar ook die hebben we in NL en dat houd je als organisatie niet tegen.
Kijk maar naar Barneveld, hoeveel last men er daar van had, er waren officials die vanwege het drankmisbruik niet eens naar Barneveld wilden.
Ook in Hellendoorn een serieus probleem geweest, gelukkig nu niet meer.
Laatst bijgewerkt door Berto op ma nov 03, 2014 10:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Re: Condroz Rally 2014

Berichtdoor romar » zo nov 02, 2014 20:44

http://youtu.be/UUe-P4MvBNI

Sorry, probeer nou niet om goed te praten dat het veilig was, want dat was maar op enkele punten zo, kijk eens hoe vaak het in het filmpje al mis zou kunnen gaan,

Kijk ook eens naar de tekst van Meeke, zegt genoeg neem ik aan, ze moeten er echt wel iets aan gaan doen daar
Avatar gebruiker
romar
 
Berichten: 882
Geregistreerd: vr okt 05, 2007 9:58

Re: Condroz Rally 2014

Berichtdoor mmrizio » zo nov 02, 2014 23:01

Ik geloof niet dat íedereen veilig staat in het filmpje, maar zo dramatisch ziet het er ook niet uit...
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Re: Condroz Rally 2014

Berichtdoor kraats » ma nov 03, 2014 17:03

Berto schreef:Wij zijn met het bestuur van de Hellendoorn rally geweest.
Wat ons opviel is dat, op de punten waar wij hebben gestaan, de officials de boel super goed onder controle hadden en dat het publiek precies deed wat ze zeiden.

Het waren publiekspunten met honderden toeschouwers met slechts twee officials, waarvan er ook nog 1 bij de auto bleef voor radio contact.
Eigenlijk had dus 1 man de hele meute onder controle.
De manier waarop hij dat deed zouden andere officials een voorbeeld aan kunnen nemen.

Een half uur voor de start liep hij naar de diverse plekken op zijn post.
( haaks links waar op 4 verschillende plekken mensen stonden).
Hij hield met diverse toeschouwers een gemoedelijk praatje en maakte geintjes.
Hij kreeg iedereen op zijn hand.
Vroeg meteen, terloops of men elkaars veiligheid in de gaten wilde houden.
En dat gebeurde ook.
Tijdens de proef wees het publiek elkaar erop als men te dicht aan de proef stond.
De official stond tussen het publiek en had overzicht.

Toen er een deelnemer door schoot en een stuk bumper verloor wilde iemand uit het publiek het pakken.
Nee hoor, hij maakte een vriendelijk gebaar dat hij dat wel even zou doen en hij gaf het aan degene die de proef op wilde.

Kortom, iedereen bleef ruim achter het lint.

Bij een andere proef, waar Grooten er hard af ging, was het ook 1 man die de hele meute onder controle had op dezelfde, rustige en vriendelijke manier.

Ik wil daarom zeggen dat, ondanks andere geluiden, ik vind dat het gros de boel wel onder controle had en dat het publiek zich heel netjes gedroeg.

Afgezien daarvan hou je altijd uitzonderingen natuurlijk, maar dat hebben we in NL ook.
En die narrow escape bij de jump, dat was er weer één die zonodig in de verboden zone foto's moest maken.
De filmbeelden vertekenen, de veilige zone was er ver genoeg vanaf.

Nog één ding, die laatste proef van zaterdag met de modder op de baan, dat zijn dronken dropjes en die verpesten het idd voor de rest.
Maar ook die hebben we in NL en dat houd je als organisatie niet tegen.
Kijk maar naar Barneveld, hoeveel last men er daar van had, er waren officials die vanwege het drankmisbruik niet eens naar Barneveld wilden.
Ook in Hellendoorn een serieus probleem geweest, gelukkig nu niet meer.


Ik zou zeggen; hanteer dezelfde normen in het veiligheidsplan als bij de uitvoering van deze Condroz en er gaat in NL geen KP van start, wanneer eenieder zich aan de NL normen zou houden.
Maarja, daar mankeert al zoveel aan dat je die afgesproken normen ook beter los kunt laten.....
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Vorige

Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten