Ook bij de tweede etappe speelde het weer een rol, al leidde het dit keer tot inkorting en niet afgelasting. Dankzij een stukje van 200 meter kreeg de etappe naar Termas de Rio Hondo een verrassende wending
De dag van gisteren bij de motoren werd nog het best door Jasper Riezebos die het had over een"Toetoetoeter Onderwaterscooter." Zo erg werd het nu niet, maar na 180km zat er een punt in waarop drie categorieën iedereen last kreeg. Tweehonderd meter blubber liet onder andere Joan Barreda, Paulo Gonçalves en Jordi Viladoms heel veel tijd verliezen. De twee Honda rijders moesten hun motoren lopend door de blubber trekken en kregen ze daarna met heel veel moeite weer aan de praat. Het kostte Gonçalves 2 minuten en Barreda 3 minuten. Viladoms bleef zelfs een kwartier staan prutsen en verloor een kwartier
Vooraan was Stefan Svitko de bekendste naam. De Slowaak reed op ervaring door deze proef en kwam keurig als derde binnen, helaas kreeg hij ook een minuut tijdstraf voor een snelheidsovertreding, dus hij strandde op vijf. Daar waar de meest ervaren deelnemer bij KTM vaststond, was de nieuwe lichting prima onderweg. Mathias Walkner profiteert van zijn motorcross ervaring en zet een keurige vierde plaats neer, terwijl Toby Price gewoon de snelste tijd klokt aan de finish. Ruben Faria was op de als Husqvarna vermomde KTM slechts 20sec langzamer, maar ook hij kreeg een tijdstraf en werd op 1m20 sec als tweede geklasseerd, net voor Alain Duclos, die de ondergemotoriseerde Sherco ook op ervaring door de blubber kreeg.
Gek genoeg hoopte Hans Vogels in de proloog nog op modder, maar dit was nu net iets teveel. Ook hij raakte vast in dat 200 meter stuk blubber en moest door toeschouwers op weg geholpen worden. Dat kostte tijd en hij kwam dan ook pas als 33e binnen. Frans Verhoeven kwam als 37e binnen, Majkel Verkade werd 53e. Robert van Pelt had een zeer zware dag. "De enige plas in de stage en ik lig erin", getuige ook de motor, die helemaal bruin zag van de modder. Daarna liep het blok ook niet lekker meer en zat Van Pelt al snel met een snelheid van 80-85 door de proef te banjeren. Er kwam tevens nog een penalty van 22 minuten bij (duidt meestal op een gemist waypoint), waardoor de man uit Ridderkerk op 76 strandde.
In het klassement is Price nu de leider voor Faria met 1m02s voorsprong. Duclos en Walkner volgen op 3 en 4. Barreda zakt naar plaats 6 en Gonçalves staat kort achter hem als 7e. Hij heeft echter de jongen Kevin Benavides in zijn nek hijgen, die op een prive-Honda vandaag veel tijd goed maakte, ondanks een val live on stage. Beste NL'er is Vogels op een 31e plaats, Verhoeven is 35e, Verkade is 45e.
Bij de quads lijkt Ignacio Casale dan toch iets geleerd te hebben van vorig jaar. De Chileen reed een snelle etappe, maar nam geen overbodige risico's en kwam ook goed langs de lastige blubberpassage. Bijna had een debutant deze rit gewonnen, want tot km 180 reed de Peruviaan Enrique Umbert Okumura aan de leiding. Die verloor helaas negen minuten met modderbaden en kwam als negende ook binnen. Brian Bargwana was echter de tweede verrassing, de Zuid-Afrikaan die tevens als razende reporter voor Eurosport meerijdt kon Casale het beste bijhouden en kwam slechts op 3m50s achterstand als tweede binnen. Alejandro Patronelli was kort achter Bargwana derde, zijn broer Marcos kreeg ook last van camerastress, want hij glibberde live uit de bocht en kwam maar heel moeilijk weer terug op de weg, wat hem zes minuten tijdverlies kostte. Kees Koolen was als 13e de beste NLér, al reed hij tot km 180 op 10 rond. Mo Abu-Issa eindigde als 14e, Bas Nijen Twilhaar sloot de dag als 34e af. In het klassement is Casale met 4minuten voorsprong de leider, Bargwana is tweede en A.Patronelli derde. Rafal Sonic lijkt in deze blubberetappe zijn "haast-u-langzaam" tempo te prefereren. "Hedgehog" is zesde op zes minuten van de kop. Koolen staat 13e algemeen, Nijen-Twilhaar 35e.
Bij de auto's vroeg Carlton Kirby zich eerst nog af of Bernard ten Brinke het bij km 180 niet heel moeilijk had, zoals de Toyota als een HiLux moerasboot zich door de modder trok, je kon er haast
het muziekje van Jerry Reed uit de film Gator bij opzetten, inclusief het gemene lachje als de ene na de andere concurrent zich vastrijdt. Xavier Pons bleef met zijn Ford haken, Nani Roma reed eerst rechts langs de blubber, switchte toen en stond prompt ook vast, Robbie Gordon dacht er op bruut geweld langs te kunnen, maar leek even vergeten dat tweewielers nog slechter gaan in de modder. De Peugeots pakten het slimmer aan, Sainz en Peterhansel reden rechts langs de rotzooi, maar de Spanjaard moest even verderop stoppen met motorproblemen. Sebastien Loeb en Cyril Despres volgden dat voorbeeld, maar de vijfde Peugeot van Romain Dumas (prive-auto) was weer eigenwijs en reed zich alsnog vast. Voor Roma en Pons is het klassement eigenlijk meteen verkeken. De Spanjaarden verloren respectievelijk drie kwartier en anderhalf uur.
Voor de rally merkte Peterhansel nog ietwat denigrerend op dat de influx van WRC-rijders niet zo'n grote impact zou hebben als het echt zwaar zou worden, maar op een dag als vandaag bleek WRC ervaring nuttig. Martin Prokop worstelde en kwam boven in de Overdrive Toyota en eindigde tiende, Mikko Hirvonen denderde op dezelfde moerasboot manier als Ten Brinke door de modder en kwam er met hangen en wurgen doorheen als vierde, en op de eerste echt zware stage moet Peterhansel de duimen leggen tegen stalgenoot Loeb, die ook de truc van Sainz kopieerde en op de rest van de rallypaden 23 sec wegreed van Peterhansel, voor het eerst sinds Phillipe Wambergue in 1990. Vladimir Vasilyev leek zijn Toyota de derde plaats te pakken, maar een tijdstraf liet hem naar vijf terugvallen. Ten Brinke profiteert aan de finish nog van de kwistige wedstrijdleiding, want als "roadcleaner"zat er voor de Zeddammer niet veel meer in dan een tiende plek. Tijdstraffen voor Al Attiyah en Prokop promoveren hem nog naar de achtste plaats. Hetzelfde geldt voor Erik van Loon, die met beleid en een beetje hulp van de navigatoren van Roma en Pons door de modder kwam en aan de finish een dertiende tijd in de 12e plaats zag uitmonden, doordat Yazeed Al Rahji maar liefst vijf minuten tijdstraf kreeg.
In het klassement staat Peugeot voorlopig 1-2, Loeb heeft 2m23s voorsprong op Peterhansel. Giniel de Villiers schuift na een solide etappe op naar drie op 3m01s, en Hirvonen staat vlak achter hem vierde op 3m05s. Voor het eerst sinds jaren geen Mini's in de top3 bij zowel stageuitslag als klassement, want naast Hirvonen is Al Attiyah de enige andere Mini op de negende plaats. Ten Brinke is zevende algemeen en beste NL'er op 4m53s, Van Loon is ook hier twaalfde op 7m24s.
Bij de trucks hebben we dan misschien een klein zwak plekje gevonden bij de Kamazki's. De Russen gaan goed door de duinen, gaan goed op open vlakten, gaan heel goed op lange rechte rallypaadjes. Maar in de modder, nee daar hebben ze niet zoveel mee. De eerste Kamaz was titelverdediger Aryat Mardeev vandaag en die reed constant twee minuten langzamer dan de Iveco's en MAN's. Later werden dat vier minuten en kwam Mardeev als 8e over de streep, Eduard Nikolaev en Andre Karginov deden weinig onder als negende en tiende. Dmitri Sotnikov verloor een kwartier, maar zal waarschijnlijk tijd terugkrijgen omdat hij even stond mee te helpen in een vruchteloze poging de truck van Martin vd Brink te redden. De Renault had aanlopende remmen, die zo warm werden dat de truck in brand vloog en helaas niet meer te redden was. De bemanning is ongedeerd, maar de Dakar is over voor hen.
Vooraan werd het een gevecht tussen MAN en Iveco, tussen Nederland en Argentinië. Federico Villagra heeft heel weinig ervaring als trucker (reed in Marokko zelfs nog zonder rijbewijs mee!), maar als is de auto een tikkie groter, op zijn eigen terrein kwam de Argentijn in de top5 meedoen. Tot de beruchte km 180 was hij de snelste, daarna werd hij langzaam ingelopen. Eerst door Hans Stacey, daarna door Peter Versluis en ook teamgenoot Gerard de Rooy ging er voorbij. Stacey had aan de finish 48 sec voorsprong op Versluis, De Rooy werd met koorts en hoofdpijn derde op 1m51. Mooiste opmars maakte Ton van Genugten, die als zestiende vertrok, maar de een na de ander passeerde en zelfs even als tweede werd geklokt achter Villagra. "Maar toen kregen we 60km ruzie met een Kamaz en konden we niet echt meer doorrijden." Toch was het genoeg om een zevende tijd te klokken. En heel toevallig, morgen start Van Genugten vóór drie Kamazki's. Dienst weder dienst een idee?
In het klassement zijn de afstanden hetzelfde als de proef. Stacey en Versluis een 1-2, daarachter De Rooy en de kleine Tatra Jamal van Martin Kolomy. Dan de drie Iveco's van Ales Loprais Villagra en van Genugten. Op plaats 16 tm 19 treffen we nog Lammers, Hoondert, De Baar en Maurik vd Heuvel aan, achterstand is zo'n twintig minuten voor de Scania.
Morgen de derde etappe met 314 km special van Termas de Rio Hondo naar Jujuy. Meer bergachtige paden wachten de rijders en aangezien er opnieuw regen en onweer wordt verwacht, kon deze eerste week van Dakar wel eens meer op de rally van Wales gaan lijken dan op een trip door de woestijn.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!