Dakar 2016

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Dakar 2016

Berichtdoor rallymitchel » do jan 07, 2016 19:04

Wat later dan normaal, maar hier het verslag van etappe 4 met o.a.:
- Weer straftijden voor Barreda
- Listige etappe waar de verschillen voor een deel gemaakt werden
- Casale ruim aan kop na wegvallen Baragwanath
- Peugeot domineert voorlopig Dakar 2016
- Weer een feestje voor de Nederlandse truckers

en nog veel meer!

Ook de tussenstand van de poule staat weer online, met een nieuwe leider in het algemeen klassement!

http://www.rally-world.nl/etappe-4-ups-and-downs-voor-de-nederlanders/
Avatar gebruiker
rallymitchel
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za nov 05, 2011 16:21
Woonplaats: Usa

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » vr jan 08, 2016 1:35

Het begint haast een traditie te worden, Dakar is in Bolivia, het hele land loopt uit, de race via livestream te volgen en onder begeleiding van gitaarriffs waar ook Eddy van Halen zich niet voor hoeft te schamen haalt het plaatselijk sportprogramma de eerste deelnemers voor de camera, om daarna aan El Presidente Evo Morales voorgesteld. Maik Willems mistte alleen "een wit wijntje", en moest het maar met een biertje doen in Uyuni.

Bij de motoren moest er voor het eerst echt genavigeerd worden en meteen sloeg KTM genadeloos toe. Fabrieksrijders Toby Price en Mattias Walkner en privateer Stefan Svitko en Antoine Meo zetten de hele dag de toon van start tot finish. Price trok uiteindelijk de etappewinst naar zich toe en eigenlijk was Meo tweede geworden, maar ja. De Groene Tafel deelde weer een tijdstraf uit en de Fransman viel van 2 naar 8 terug met 5 minuten aan de broek. Svitko klom daardoor naar 2, Walkner naar drie. De Oostenrijker was na het eerste deel van de marathon boos geworden op zijn engineers, die volgens hem de machine niet goed had afgesteld. Vandaag ging het ondanks het sleutelverbod al een stuk beter. Ook Svitko had zo zijn besognes, hij verloor in het eerste deel van de marathon tijd door een val en moest voor hij de motor in het parc ferme zette nog even de navigatietoren aan elkaar lijmen. Hij werd er niet minder langzaam van. De Honda's hadden het lastig op hoogte. Joan Barreda bleef nog het beste bij als vierde op vijf minuten, maar Gonçalves verloor negen minuten en Kevin Benavides zelfs 11 minuten. Frans Verhoeven was opnieuw beste NL'er als 30e en had "singing in the rain" een prima dag. Hij vergeleek de doorkomst aan de finish (waarbij hij een paar km door een haag van mensen moest) met de Tour de France, maar dan gedisciplineerder. Robert van Pelt werd niet ver achter Verhoeven 33e.

Afbeelding

Andere Nl'ers hadden het zwaarder, Majkel Verkade was in de eerste marathon helft onderuit gegaan en had een vinger gebroken, en in het tweede deel was de Honda er kort mee opgehouden. Marco van Geel leek zelfs even zonder olie te komen staan, maar kreeg van Hans Jos Liefhebber een halve tank waarmee hij verder kon. Hans Vogels ging na zijn problemen met hoogteziekte wat beter en kwam als 48e binnen. Door de problemen voor Honda loopt Svitko alle verloren tijd van gisteren weer in en heeft nu 1m45s achterstand op Gonçalves voor het klassement. Price staat twee tellen daarachter derde, Barreda is vierde op 2m27, Walkner vijfde. Verhoeven staat nu 32e algemeen op drie kwartier van Gonçalves, Van Pelt is 37e en Vogels 46e.

Bij de quads was het vandaag bijltjesdag vooraan in het klassement, en de rankings zelf zijn inmiddels ook "ernstig de weg kwijt" zoals de altijd enthousiaste Frank Verhoeven zou zeggen. Wat zeker is, is dat iedereen die tot halverwege aan de leiding lag vervloekt leek. Marcelo Medeiros viel in leidende positie van zijn quad, gebroken sleutelbeen, einde rally. Ignacio Casale stond lang te prutsen aan zijn quad die electrische problemen had, en verloor meer dan een uur. Voor Rafal Sonic is Dakar helaas voorbij. Het olielek volhardde en in de ijle lucht hield het blok er na 215 km mee op, einde dakar. Gevolg was dat Alexis Hernandez opnieuw aan de leiding kwam en zijn tweede overwinning pakte in deze rally.

Afbeelding

De camera's waren al aan het inpakken, de beelden geschoten en Alejandro Patronelli was door Eurosport en RTLGP al tot nummer twee uitgeroepen in de stage, toen Brian Bargwana nog binnenkwam. De Zuid Afrikaanse razende reporter moest als allerlaatste starten, maar bekroonde een prachtige inhaalrace met een tweede tijd die maar 1m36s langzamer was dan winnaar Hernandez. Kees Koolen was bijna net zo indrukwekkend. De man uit Apeldoorn kwam op een nette vijfde plaats binnenrollen, 3m20s achter Hernandez en voor een heel rijtje hoofdrolspelers van vorig jaar: Nosiglia, Sanabria, Gonzales Ferioli en ook Marcos Patronelli kon Koolen vandaag niet bijhouden. De stand gaat helemaal op zijn kop. Sergei Karyakin heeft tot nu toe een onopvallende rally gereden, met een vierde plaats als beste stageresultaat, maar de Rus is wel de nieuwe leider met 4m55s op Hernandez. De Patronelli-broers schuiven op naar 3 en 4 (Alejandro voor Marcos). Koolen staat nu 9e met Bargwana vlak achter zich. Bas Nijen-Twilhaar is 23e. Van de derde quad van maxxis is helaas niets vernomen. Mo Abu-Issa startte wel, maar haalde zelfs WP1 niet.

Bij de auto's is het simpel: topspeed en hoogte, dus weg zijn de Peugeots en de rest komt er niet aan te pas. Nasser Al Attiyah probeerde het wel, maar kon niemand zelfs maar passeren. Het was alleen aan de electronische problemen van Cyril Despres te danken dat de vier Peugeots niet alle vier achter elkaar aan Presidente Morales voorgesteld werden. De Fransman moest na een kapotte ECU 100 km in safemode voortkruipen met 50km/h, wat hem 1u15m kostte. Sebastien Loeb won opnieuw de stage, waarmee weer een vooroordeel over WRC-piloten de prullemand in kan, tenminste voor wat betreft navigatie. Daniel Elena is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Michel Perrin (die Mikko Hirvonen navigeert) niet ervaren in rallyraids, maar hij maakte geen enkele fout en Loeb klokte een tijd die 20 tellen sneller was dan Carlos Sainz, Peterhansel verloor 3 minuten, Al Alttiyah 3m07s.

Bernard ten Brinke leek op weg naar de 9e plaats, maar twee minuten tijdstraf doen hem naar plaats 11 duikelen. Erik van Loon moest tachtig km zonder remmen rijden, niet leuk met enkele van de verschrikkelijkste ravijnen ter wereld op de route (op sommige stukken reed hij evenals Ten Brinke maar 30km/h), de man uit Eersel was uiteindelijk 13e, een kwartier langzamer dan Loeb. In de stand is Loeb bijna acht minuten los van Peterhansel, Sainz volgt op 13 minuten, Al Attiyah passeert Leroy Poulter en staat op 14 minuten vierde. Ten Brinke stijgt dankzij het wegvallen van Despres weer een plaats naar 8, Van Loon blijft 13e.

Afbeelding

Bij de trucks vielen in de marathon twee opvallende uitvallers te melden. Gisteren was nog onduidelijk of Jan Lammers nu wel of niet door kon, maar de problemen aan zijn truck bleken niet op te lossen en zo moest hij vandaag de handdoek in de ring gooien. Ook Ales Loprais ligt eruit, de Tsjech had een kapotte wielnaaf op de verbinding en het kon niet meer op tijd voor de start hersteld worden. Erg zuur, maar ook Dakar wacht op niemand. Op weg naar Bolivia kwam er dan toch één Kamaz buiten spelen. Eduard Nikolaev voerde van start tot finish een mooi gevecht met Martin Kolomy, wiens door Buggyra geprepareerde Tatra heel goed gaat op abnormale hoogte. De hogere topspeed van de Kamaz gaf echter de doorslag en Nikolaev met 2m32s op Kolomy. Federico Villagra en Ton van Genugten gingen allebei uitstekend, de Argentijn en de Brabander waren allebei 4m32s langzamer dan Nikolaev en werden als 3e en 4e geklasseerd. Versluis, Stacey en de Rooy hadden het aanmerkelijk lastiger als "aanveegwagens" en verloren als 6e, 7e en 8e toch alweer 7 minuten. Opvallend goed ging ook de Scania van Maurik vd Heuvel. Het gebrek aan fabriekstuning wordt nu op grote hoogte wat gecompenseerd en de man uit Boekel kwam als negende in het bivak aan, 22 minuten na Nikolaev. In de stand is Villagra nu de leider, met Versluis maar vijf secondne achter hem, Stacey is derde op 21 seconden. Nikolaev dringt de top10 weer binnen, heeft nog wel 11 minuten achterstand, maar als ie zo blijft rijden is dat binnen 3 dagen weer ingelopen.

Afbeelding

Morgen wacht een parcours rond Uyuni. Voor de motoren, quads en auto's wachten 542km special, de trucks rijden een aparte stage van 295km, die finisht bij de woonplaats van El Presidente. "Talion! Pre-sent!"
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2016

Berichtdoor mmrizio » vr jan 08, 2016 15:45

Prachtige verhalen weer!

"De groene tafel" klinkt erg subjectief. Maar ondanks dat ik als Francofoob elke franse organisatie wantrouw, heb ik het idee dat de meeste straffen toch terecht zijn. Of het leuk is, om steeds af te moeten remmen is natuurlijk wat anders..
Geweldig, dat BtB de proloog op z'n naam zette. Ook zijn rit van gisteren was erg indrukwekkend, toen hij achter de Peugeots en Nasser Al-Attiyah een tijdje als best-of-the-rest rondreed. Al geeft de lekke band misschien wel aan dat hij net wat meer risico moest nemen.

Jammer van de Peugeot dominantie tot nu. Het komt een beetje onverwacht, al waren we van Peugeot dit soort overmacht wel gewend. Dat Loeb iedereen rijles geeft, had ik stiekem wel een beetje verwacht. Hij legt het niveau toch weer een stuk hoger, waardoor voormalig winnaars als Peterhansel en Roma nu een beetje door de mand lijken te vallen. Al zet ik zeker nog niet al m'n geld op Loeb, omdat hij ook nog wel eens een steen zou kunnen tegenkomen. Maar het blijft indrukwekkend hoe hij - en Daniel Elena ook zonder pacenotes vreselijk snel zijn.
De grote hoogte is vooral nadelig voor de ongeblazen Toyota's, en wellicht komt er nog terrein waar vierwielaandrijving minuten oplevert, dus misschien komt hun tijd nog.

Bij de motoren lijkt het vooralsnog op de rally van vorig jaar: Honda is het snelst, maar als ze een beetje verzwakken staan de anderen er meteen voor. Dus dat wordt nog spannend.
Of een vergelijkbaar verhaal speelt bij de trucks, waarbij de Nederlandse teams de hazen zijn en Kamaz er met de prijzen vandoor gaat als de Iveco's en MAN's steken laten vallen? Tot nu toe is het iig erg leuk om te zien!

Jammer dat de kranten er zo weinig aandacht aan besteden. Ik had het idee dat voorgaande jaren er veel meer over geschreven werd...
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Re: Dakar 2016

Berichtdoor zeeland » vr jan 08, 2016 21:40

mmrizio schreef:Prachtige verhalen weer!

"De groene tafel" klinkt erg subjectief. Maar ondanks dat ik als Francofoob elke franse organisatie wantrouw, heb ik het idee dat de meeste straffen toch terecht zijn. Of het leuk is, om steeds af te moeten remmen is natuurlijk wat anders..
Geweldig, dat BtB de proloog op z'n naam zette. Ook zijn rit van gisteren was erg indrukwekkend, toen hij achter de Peugeots en Nasser Al-Attiyah een tijdje als best-of-the-rest rondreed. Al geeft de lekke band misschien wel aan dat hij net wat meer risico moest nemen.

Jammer van de Peugeot dominantie tot nu. Het komt een beetje onverwacht, al waren we van Peugeot dit soort overmacht wel gewend. Dat Loeb iedereen rijles geeft, had ik stiekem wel een beetje verwacht. Hij legt het niveau toch weer een stuk hoger, waardoor voormalig winnaars als Peterhansel en Roma nu een beetje door de mand lijken te vallen. Al zet ik zeker nog niet al m'n geld op Loeb, omdat hij ook nog wel eens een steen zou kunnen tegenkomen. Maar het blijft indrukwekkend hoe hij - en Daniel Elena ook zonder pacenotes vreselijk snel zijn.
De grote hoogte is vooral nadelig voor de ongeblazen Toyota's, en wellicht komt er nog terrein waar vierwielaandrijving minuten oplevert, dus misschien komt hun tijd nog.

Bij de motoren lijkt het vooralsnog op de rally van vorig jaar: Honda is het snelst, maar als ze een beetje verzwakken staan de anderen er meteen voor. Dus dat wordt nog spannend.
Of een vergelijkbaar verhaal speelt bij de trucks, waarbij de Nederlandse teams de hazen zijn en Kamaz er met de prijzen vandoor gaat als de Iveco's en MAN's steken laten vallen? Tot nu toe is het iig erg leuk om te zien!

Jammer dat de kranten er zo weinig aandacht aan besteden. Ik had het idee dat voorgaande jaren er veel meer over geschreven werd...



BtB uit de rally auto uitgebrand. echt heel jammer.
zeeland
 
Berichten: 164
Geregistreerd: wo feb 16, 2011 18:23
Woonplaats: vlissingen

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » za jan 09, 2016 2:02

Toen de route voor de Dakar 2016 werd aangepast na het wegvallen van zowel Peru als Chili, vreesden we eigenlijk dat er te weinig spanning zou komen, teveel sprints en te weinig drama. Maar dan is er altijd nog Uyuni, waar de deelnemers een stage omheen reden. Voor sommigen werd dat vrij naar Green day een boulevard van gebroken dromen.

https://www.youtube.com/watch?v=Soa3gO7tL-c#

Voor Joan Barreda begint Uyuni zich tot een nachtmerrie te ontwikkelen. Vorig jaar vernietigde het zoutmeer zijn kansen in het klassement, vandaag was het weer raak. In de ijle lucht van Bolivia hield zijn blok ermee op en het duurde een uur voor Paolo Ceci, die deze rally ANWB is voor Bang Bang, kon meehelpen met sleutelen. Uiteindelijk ging Barreda met onderdelen uit Ceci's blok verder die op de truck van het team wachtte. Maar twintig kilometer ging het weer mis en uiteindelijk moest Ceci (wiens blok inmiddels gerepareerd was na de transplantatie) zijn kopman op sleeptouw nemen. Ze kwamen 5 uur na de winnaar als 102e en 103e binnenvallen in het bivak. Over vallen gesproken, we namen vandaag afscheid van Ruben Faria, die zijn pols brak in een zware valpartij. Ook Ivan Jakes is na een val uit de rally. Alain had nog het apartste verhaal. De Malinese Fransman crashte na de tweede bevoorrrading en kreeg een lekke tank, die in het slot zo erg ging druppelen dat zijn laarzen onder de benzine zaten. Om geen vonkjes en levensgevaarlijke brandwonden op te lopen reed Duclos de laatste 10 km heel... erg.. voorzichtig... naar... de finish. "De langste kilometers uit mn leven."

Vooraan zorgde een foutje van Antoine Meo voor een eerste schifting. De Fransman reed na honderd km verkeerd en trok Mattias Walkner, Kevin Benavides en Stefan Svitko mee in zijn val. Toby Price koos voor een andere koers, evenals Juan Pedrero Garcia en die kreeg weer Paulo Gonçalves achter zich aan. De Portugese wieltjeszuiger leek dankzij het goede kaartlezen van Pedrero Garcia ook te gaan winnen, tot hij met hoogteziekteverschijnselen wat gas terugnam. Aan de finish bleek hij 1m12s te hebben ingeleverd als derde. Walkner was inmiddels gekeerd nadat hij zijn fout had ingezien en wist met een flinke inhaalrace nog op 1m05s van de dagzege te komen, 2e plaats. Price zat overal goed, kwam verder niks tegen en lijkt na de eerste week in een flow te komen. Hij wint in ieder geval zijn derde rit en neemt tevens de tweede plaats over van Svitko, die vier minuten verliest en als vierde binnen is, vlak voor Helder Rodrigues en Pablo Quintanilla. Goncalves heeft nog maar 35sec over op Price, Walkner klimt naar drie op 2m50s en Svitko is ook algemeen vierde op 5m14s. De ongelukkige Meo verloor met zijn gezoek 12 minuten en zakt naar plaats 8, Benavides is zelfs 15 minuten verloren, maar dankzij de problemen van Barreda en Faria blijft hij zevende.

Afbeelding

De NL'ers hadden wisselende ervaringen. Frans Verhoeven kwam met een van pijn vertrokken gezicht bij de eerste tankstop en dook meteen weg voor een sanitaire stop; hij moest 100 km van de stop al ontzettend nodig. Daarna ging het weer en reed Verhoeven de special, die vol haakse bochten, breuken en gaten zat op het gemak uit, 26e op 23 minuten van Price. Hans Vogels had alweer problemen met de hoogte, wat hij ook probeert, het wil niet lukken. Daar om reed hij extra voorzichtig door de proef en beëindigde een "dag-met-drie-letters" toch nog als 36e, maar zonder die hoogteziekte had het veel beter gekund. Robert van Pelt stond weer tussen de twee in op 34, Jan van Gerven werd 46e en leider in het kistenklassement Jurgen vd Goorberg was als vijftigste binnen. In het klassement is Verhoeven 27e, Van Pelt 31e en Vogels 45e.

Bij de quads ging gisteren de Egel er al uit met een olielek en koppelingsproblemen, maar vandaag is de tweede Dakarwinnaar in de quads naar huis. Ignacio Casale wilde toch teveel op de lastige proef en ging hard onderuit. Hij brak daarbij zijn sleutelbeen en is per heli afgevoerd. De Groene Tafel sloeg ook weer toe, zes quadrijders kregen straffen voor te snel rijden of gemiste waypoints. Brian Baragwanath liep daardoor een 3e plaats mis en viel met 11 minuten straftijd naar de vierde stek. Kees Koolen kreeg 19 minuten straf, wat hem een zesde plaats kostte en hij donderde daardoor uit de top10 als 13e. Grootste verliezer was Pablo Bustamante, al zal het de Argentijn waarschijnlijk worst wezen. Hij reed gisteren zijn ophanging krom en een band lek, wist met een hamer en een steen de rockerarm weer in vorm te meppen en regelde bij een oude boer een stuk waarmee hij de band provisorisch op de velg hield. Op 22 uur van de rest kwam hij nét voor de deadline binnenvallen, dronk wat en startte weer. Hij schijnt onderweg hazeslaapjes bij elke stempelpost te hebben gedaan en was als voorlaatste weer binnen vandaag op 11u van de kop. De Groene Tafel gaf hem als dank nog eens zeven uur tijdstraf wegens zijn avondklokoverschreiding.

Afbeelding

De winnaars waren de Patronelli-broers: Marcos legde de ronde van Uyuni als snelste af en Alejandro werd 2e. Halfbakken voorbereid zijn is niet handig, maar als de rest valt en jij blijft rijden kan het ook. Alejandro neemt daardoor de leiding over voor Marcos met 2m48s, Sergei Karyakin rijdt op zijn Sonics verder en staat derde op 19 minuten. Alexis Hernandez kon niet profiteren van alle malheur om hem heen, de Peruviaan verliest zelfs een plek als zevende vandaag en zakt naar vier. Koolen staat nog wel in de top10 als 9e op 1u04m, Bas Nijen Twilhaar deed het onverwacht goed vandaag als 14e, waardoor hij nu de top20 binnenkomt als 17e.

Bij de auto's is er maar één ding dat Peugeot vooraf niet heeft getest: de betrouwbaarheid van hun DKR buggys. Sebastien Loeb ging tot nu toe vrij makkelijk door de stages, maar vandaag was het even aanpoten voor de man uit Hagenau. Twee lekke banden en een hangend gaspedaal betekenden acht minuten tijdverlies en Loeb is tevens de leiding kwijt aan Peterhansel, die rit met maar 17 tellen verschil won van Carlos Sainz. Yazid Al Rahji kwam de eer van Toyota verdedigen en deed het ondanks de nadelige omstandigheden (de Toyota's hebben turboloze V8's) goed genoeg om op zeven minuten derde te worden. Leroy Poulter kreeg een grote steen door zijn ruit en verloor 23 minuten. Het is even onbekend of Poulter en navigator Duncan Howie er blessures door hebben opgelopen. In ieder geval rijden ze nog, en dat kunnen we helaas niet meer zeggen van Bernard ten Brinke. Het doet denken aan wat Martin Prokop overkwam bij de rally van Duitsland twee jaar terug. De Zeddammer reed lek, wisselde een band en waarschijnlijk liet de hete remschijf de band in brand vliegen. Als rubber eenmaal brand helpt maar een ding, die band eraf krijgen. Lukt dat niet, dan is blussen zinloos. Zeer jammer voor Bernard en Tom Colsoul.

Afbeelding

Erik van Loon had bijna hetzelfde, de achterkant van zijn Mini werd zo heet dat de Brabander zelfs brandwonden opliep toen hij een band moest wisselen. Toch kwam Van Loon nog als tiende in het bivak binnen. Maik Willems werd 40e, Peter Merceij 60e. In de stand is Peterhansel ook de nieuwe leider met 27sec op Loeb, Sainz is derde op 5m55 en Al Attiyah vierde op 16m19s. Van Loon stijgt een plaats naar 12, Willems is ook hier veertigste en Tim Coronel 61e.

Bij de trucks leek de media bijna te hopen dat de Kamazki's veel voluit mee gingen doen. Fact is, ze hebben het geprobeerd en ze kwamen dichtbij vandaag, maar het was niet genoeg. Geheel in de geest van start en finishplek Uyuni (het bivak ligt tussen een rangeerterrein en een kerkhof voor locomotieven) zochten de vier Kamazki's elkaar op: Nikolaev, Sotnikov en Karginov kwamen zelfs gebroederlijk over de finish. Het wachten kostte echter nét teveel tijd: twee minuten verspelen ze op de kop als 4e, 5e en 6e. Mardeev verloor een minuut extra en moet Martin Kolomy nog voorlaten, waardoor hij achtste is geklokt.

Afbeelding

Een vergelijkbaar idee bij De Rooy, Ton van Genugten zette de (te) snelle assistentie kort naar de start weer stil en reed in het spoor Gerard de Rooy verde. De man uit Son reed eigenlijk de hele dag constant en snel met een kleine voorsprong op eerst Stacey en Nikolaev, daarna op beide MAN's toen Versluis Nikolaev voorbij ging. Uiteindelijk kwam het aan op een verschil in rijstijl. De Rooy koos ervoor het roadbook te volgen en om een duintje heen te gaan, Stacey jakkerde er gewoon overheen. Daarmee wint de man uit Best weer een etappe en pakt meteen de leiding van Federico Villagra over, die vier minuten toegaf en negende eindigde. Versluis werd op 1m15s van Stacey derde, Maurik vd Heuvel zette met de Scania een 11e tijd en Van Genugten gaf na zijn stop 9m19s toe als 11e. Benieuwd of Ton er nu echt een jo-jo-dakar van maakt: richting Salta weer volgas gaat, om dan na de rustdag richting Belèn weer te gaan wachten. In de stand blijft het spannend: Stacey heeft 59sec op Versluis, Villagra is derde op 4m05s en De Rooy loopt in als vijfde op 5m36.

Morgen de rit naar Salta over bijna 800 km, waarvan 353 km special. Aangezien er ook rivierbeddingen op het programma staan, vragen we ons wel af wat er van overblijft (weer regen voorspeld)
Laatst bijgewerkt door Alex_79 op za jan 09, 2016 3:00, in totaal 1 keer bewerkt.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » za jan 09, 2016 2:19

Prachtige verhalen weer!


thnx! :D

"De groene tafel" klinkt erg subjectief. Maar ondanks dat ik als Francofoob elke franse organisatie wantrouw, heb ik het idee dat de meeste straffen toch terecht zijn.


Ik was mn vertrouwen in vooral de Dakar-jury al kwijt sinds De Rooy en Bekx op de voorlaatste dag van de editie 2005/2006 ineens te horen krijgen dat hun in Parijs goedgekeurde truck is afgekeurd op een futiel onderdeeltje, terwijl de Kamazki's er nota bene mee weg kwamen dat ze de truck van Firdaus Kabirov uit het marathon bivak hadden gehaald om een achterbrug te laten lassen. Ik bekijk het dus misschien té wantrouwend en subjectief,de geschiedenis herhaalde zich reeds twee maal in Argentinië.
- In 2011 werden de quads gekeurd, eerst alles goed, daarna dienen Casale en de Patronelli;s een protest in, en laten hun belangrijkste concurrenten opdraven voor een herkeuring. Toevallig allemaal Europeanen (Christof Declerck, Lukas Laskevic, Rafal Sonic en Josef Machachec). Allemaal gediskwalificeerd, allemaal rijden ze in hoger beroep mee, en op Declerck na (een Fransman) wordt hun hoger beroep afgewezen. Sonik nam vorig jaar wraak met de winst.
- In 2012: Robbie Gordon's auto wordt eerst goedgekeurd, daarna afgekeurd om een zogenaamde lachgas injectie en protesten van Mini en Peterhansel rijdt in een rivier een motard omver, iedereen schreeft moord en brand in de media, de jury zit naar de mooie blauwe luchten te kijken

Jammer van de Peugeot dominantie tot nu. Het komt een beetje onverwacht, al waren we van Peugeot dit soort overmacht wel gewend. Dat Loeb iedereen rijles geeft, had ik stiekem wel een beetje verwacht. Hij legt het niveau toch weer een stuk hoger, waardoor voormalig winnaars als Peterhansel en Roma nu een beetje door de mand lijken te vallen. Al zet ik zeker nog niet al m'n geld op Loeb, omdat hij ook nog wel eens een steen zou kunnen tegenkomen. Maar het blijft indrukwekkend hoe hij - en Daniel Elena ook zonder pacenotes vreselijk snel zijn.


Nou ja, vandaag kwam Loeb zowel stenen als een technisch mankement tegen. Peugeot heeft het voor de Dakar hetzelfde aangepakt als bij de WTCC, heel veel testkilometers maken. Ze hebben wel een gok genomen door de auto als tweewiel aangedreven buggy neer te zetten, met het oog op de zwaardere restricties die de ASO vooral Mini nu oplegt. Andere restrictor, minder veerweg, minder turboboost. Er is daardoor weinig door ontwikkeld bij Mini, terwijl Toyota weer slim is geweest om geen turbo te pakken en de V8 te houden. Nu in Bolivia op hoogte is dat weer minder slim, maar de auto is all round sterker gemaakt, terwijl Peugeot onverwachts betrouwbaarheids problemen kan krijgen (Zie Loeb en eerder Sainz)
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2016

Berichtdoor rally for ever » za jan 09, 2016 10:34

Hey Alex, top verslag weer, super foto's erbij!!
Dank daarvoor!
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Avatar gebruiker
rally for ever
 
Berichten: 2917
Geregistreerd: ma apr 17, 2006 21:02
Woonplaats: Jubbega

Re: Dakar 2016

Berichtdoor rallymitchel » za jan 09, 2016 14:16

Hierbij ons verslag van de zesde etappe met o.a.:
- Langste etappe tot nu toe voor motoren, quads en auto's
- Weinig geluk voor Barreda, Faria en Svitko
- De gebroeders Patronelli krijgen leiding letterlijk in handen geschoven
- Peugeot domineert nog altijd, exit Bernhard ten Brinke
- Nederlanders domineren bij de trucks

http://www.rally-world.nl/etappe-6-nederlanders-in-vuur-en-vlam/

En uiteraard weer een update van de poule! :D
Avatar gebruiker
rallymitchel
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za nov 05, 2011 16:21
Woonplaats: Usa

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » zo jan 10, 2016 2:57

Terug in Argentinië en meteen dringt zich een bekend stramien op: slecht weer, afgelastingen en neutralisaties. En helaas ook een dodelijk ongeval.

Lionel Baud, deelnemer in de auto-categorie, reed nog in Bolivia namelijk een toeschouwer aan die zich op het parcours bevond, een 63-jarige man. Bij het arriveren van de hulpdiensten bleek de man reeds overleden. De politie onderzoekt de zaak.

Bij de motoren ging Joan Barreda vanmorgen niet meer van start. De Spanjaard werd gisteren over de streep gesleept door Paolo Ceci, maar was onderweg nog een keer gevallen, waarbij hij zijn pols blesseerde. Het bleek vanmorgen niet mogelijk om de Dakar verder voort te zetten. Humphrey Senn van Basel kon ook niet meer starten, niet vanwege ongemak maar omdat zijn servicetruck pech had gekregen. Later bleek ook Javier Pizzolito de rally voor de start te hebben verlaten en na 15 km special was het al over en uit voor Mattias Walkner. De Oostenrijker kwam hard ten val en werd 6 meter van zijn motor geslingerd. Paolo Gonçalves stopte om hulp te bieden en verloor daarmee tien minuten, maar die kreeg de Portugees later weer terug. Walkner werd met een gebroken dijbeen afgevoerd.

Afbeelding

De etappe voor de motoren en quads werd gestopt bij de eerste neutralisatie waar Antoine Meo de snelste tijd en de dagzege opstreek, voor Kevin Benavides, die nét 3 tellen overhad op Goncalves na kwijtschelding van 10 minuten hulptijd. Toby Price was als vijfde binnen op meer dan vier minuten, Stefan Svitko verloor meer terrein met 6 minuten achterstand. Frans Verhoeven kwam als 21e bij de neutralisatie aan, waar een grote 'wadi' (rivieroversteek) op het programma stond. Echter, de rijder waar Verhoeven op dat moment mee op reed ging kopje onder en moest door toeschouwer opgevist worden. Verhoeven ging vervolgens iedereen staan tegenhouden omdat het gewoon te gevaarlijk en niet veel later kwam de afgelasting van de rest uit de bus. Gevolg is wel dat het hele spul via een alternatieve route door moest die veel verder om is dan gepland. In de stand is Gonçalves 3 minuten los van Price, Svitko staat op 9 minuten derde. Pablo Quintanilla komt door alle opgaves weer vooraan meedoen en is nu vierde op 18m06s. Verhoeven is als 26e op 1u14m beste NLér

Ook bij de quads dus een halve etappe. De Patronelli's waren nog even niet helemaal wakker en lieten zich verrassen door drie man: Lucas Bonetto won de rit, Pablo Copetti werd 2e op een halve minuut en Walter Nosiglia gaf 54 sec toe. Later bleek dat Marcos en Alejandro vooral op elkaar aan het jagen waren en de rest uit het oog hadden verloren. Nou is 2m30s verliezen geen ramp met de voorsprong die Circus Patronelli nog heeft en ze liepen evengoed weer een minuut uit op nummer 3, maar je moet niet te vaak dit soort akkefietjes hebben. Kees Koolen blijft mooi meedoen in de top10, de man uit Apeldoorn is achtste gefinished en ook achtste algemeen. Bas Nijen-Twilhaar handhaaft zich als 17e na weer in de top20 te zijn geëindigd als 19e.

Afbeelding

Bij de auto's werd er wel een complete special gereden, maar viel het vooral op dat het tot voor kort kogelvrije legertje prive-Mini's bijna allemaal wat tegenkwam, variërend van lekke banden tot mechanische pech. Voormalig skispringer Adam Malysz stond met koppelingsproblemen en is nog altijd niet binnen, Orly Terranova had een ophangingsprobleem en Erik van Loon kreeg voor de tweede keer aanlopende remmen, maar kwam evengoed als 14e binnen. Ook Sebastien Loeb kwam wat tegen, een motorstoring leidde hem en Daniel Elena zodanig af dat de Monegask een zeldzaam foutje maakte. Dat kostte Loeb een halve minuut en Carlos Sainz sloeg meteen toe om de etappe te winnen. Stephane Peterhansel zag geen kans te profiteren, en verloor zelfs het duel om plek drie van Al Attiyah, die vijf seconden sneller was. Ook Mikko Hirvonen liet weer eens van zich horen met een 5e plaats.

Afbeelding

Een team waar we heel onkarakteristiek nog maar weinig van horen is het Speed Energy team van Robbie Gordon. Hij zat in Bolivia een paar keer in de top10, maar gisteren ging het helemaal verkeerd en verloor de Amerikaan meerdere uren door lekke banden, kapotte ophanging en een gebroken stuurinrichting. Sheldon Creed stond zelfs zijn eigen stuur af en reed de laatste kilometers a la Mad Max met een moersleutel om links of rechtsaf te slaan. Vandaag liep het weer normaler voor de Gordini's: Gordon zelf werd 11e, Creed 21e. In de stand is Loeb Peterhansel weer voorbij en heeft nu 2m22s voorsprong, Sainz is derde op 4m50. Dan volgen de Mini's van Al Attiyah en Hirvonen en vier Toyota's op een rijtje: De Villiers, Poulter, Al Rahji en Vasilyev. Van Loon pakt vier minuten terug op Emiliano Spataro en staat nu 11e, binnen 2 minuten van de Argentijn.

Bij de trucks zei ik gisteren nog dat Ton van Genugten wel eens een Jojo-Dakar tegemoet kon gaan omdat hij zo snel gaat en toch iedere keer moet wachten. Nu kreeg Ton het zelfs in één etappe voor elkaar. Het eerste deel van de rit ging de (te) snelle assistent als de brandweer en bleef bij het ingaan van de neutralisatie Peter Versluis met 25 sec voor. Maar na de neutralisatie moest Van Genugten helaas helpen bij Federico Villagra die een lekke band had, wat hem negen minuten kostte en een val naar de zesde plaats.

Afbeelding

Nauwelijks waren we de grens met Argentinië over of ineens doken de Kamazki's weer vooraan op. Hun terrein is de komende dagen eindelijk aan de beurt en het slot van de etappe bood alvast een voorproefje. Eduard Nikolaev hield uiteindelijk 58 sec over op Aryat Mardeev en Versluis werd derde op 1m17s. Hans Stacey kwam in de neutralisatie in de problemen door een lekke band en er circuleerde een gerucht dat navigator Serge Bruynkens een zware hoofdwond had opgelopen doordat de Airbag die als krik gebruikt wordt was losgeschoten. Terug in het bivak legde Stacey uit dat het niet de hele airbag, maar alleen een luchtslang was die was losgeraakt en dat niet Bruynkens maar machinist Jan vd Vaet de pechvogel was. Vd Vaet was dizzy, maar had verder geen verwondingen (ter controle ging hij wel even langs de dokter). Door dit alles verloor Stacey 13 minuten en was als negende binnen. Martin Kolomy speelt voor het klassement geen rol meer, de Tsjech kwam een oud kwaaltje van de Tatra 815 tegen, de ophanging voor begaf het en Kolomy was twee uur bezig het spul provisorisch te repareren, waardoor hij als laatste binnenkwam.

Versluis neemt in de stand de leiding over van Stacey, die terugvalt naar plaats 5 op 11 minuten. De Rooy is nu tweede op 5m31s en de Kamazki's van Mardeev en Nikolaev rukken op naar plaats 3 en 4. Ook Van Genugten en Vd Heuvel staan nog in de top10 als 7e en 8e.
Morgen is het rustdag, de Dakar gaat maandag weer verder richting Belèn voor de eerste duinenetappe.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2016

Berichtdoor rallymitchel » zo jan 10, 2016 18:07

Het is een rustdag voor de rijders! Dus is het maar eens tijd om terug te blikken op wat er afgelopen week gebeurde. Alle verslagen zijn terug te vinden op onze site.

Ook is de site inmiddels geüpdate met het uitgebreide verslag van etappe 7 met o.a.:
- Blessure voor Walkner bied kansen voor de rest
- Koolen opnieuw verrassend sterk in zware etappe
- Al-Attiyah komt met verrassende aanval rond het einde van de etappe
- Dodelijk ongeval en neutralisaties vanwege weer zorgen voor opnieuw zwarte dag.
- Kamaz kiest de aanval

http://www.rally-world.nl/etappe-7-een-lach-en-een-traan-vlak-voor-de-rustdag/
Ook de poule is weer geüpdate, en ook daar vindt u in het bericht meer over.
Avatar gebruiker
rallymitchel
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za nov 05, 2011 16:21
Woonplaats: Usa

Re: Dakar 2016

Berichtdoor mmrizio » di jan 12, 2016 10:06

Alex_79 schreef: Peugeot heeft het voor de Dakar hetzelfde aangepakt als bij de WTCC, heel veel testkilometers maken. Ze hebben wel een gok genomen door de auto als tweewiel aangedreven buggy neer te zetten, met het oog op de zwaardere restricties die de ASO vooral Mini nu oplegt. Andere restrictor, minder veerweg, minder turboboost. Er is daardoor weinig door ontwikkeld bij Mini, terwijl Toyota weer slim is geweest om geen turbo te pakken en de V8 te houden. Nu in Bolivia op hoogte is dat weer minder slim, maar de auto is all round sterker gemaakt, terwijl Peugeot onverwachts betrouwbaarheids problemen kan krijgen (Zie Loeb en eerder Sainz)

Ik kan niets vinden van wijzigingen in de restrictors voor 2wd auto's (Peugeot) vs. 4wd turbo/non-turbo. ASO verwijst naar FIA reglementen en daar zie ik geen wijzigingen in, maar misschien mis ik iets... Ik denk dat 2015 eerder een fout was, en dat Peugeot in 2016 haar zaakjes weer voor elkaar heeft. Met een langere, bredere en lagere auto, voor vooral meer stabiliteit. Al zal Loeb misschien nog wat meer stabiliteit willen :twisted: En het komt toch best plotseling, want in de laatste WK Rally Raids van 2015 zaten ze er nog niet bij.
Voor een organisator is dat natuurlijk ideaal, om een aantal (fabrieks-)teams te hebben die veel in promotie van je evenement investeren. Dus zullen ze (ASO/FIA) net als bijvoorbeeld in het WEC/Le Mans proberen om de verschillende concepten qua performance vergelijkbaar te houden, voor een mooie strijd en blije teams.

Tot nu toe waren de Nederlandse teams niet heel blij, als je de publicaties van de rustdag moet geloven:
http://www.nu.nl/sport-overig/4195848/d ... ircus.html
http://www.nu.nl/sport-overig/4195617/t ... drama.html
Voor een deel herhaling van de kritiek van toen Peru zich terugtrok. Veiligheid is natuulijk wel een terecht thema, zoals we deze rally alweer 2 keer meegemaakt hebben. En aan het weer kan de organisatie natuurlijk ook niet heel veel veranderen op korte termijn. Toch hoop ik dat de organisatie de kritiekpunten kan verhelpen, want ondanks al mijn gezeur zit ik wel degelijk te genieten van de rally. Van de eerste week, maar zeker ook de etappe van gisteren!

Het lijkt erop dat de rally eindelijk begonnen is. Met grotere verschillen tussen de rijders. Met een crash van Loeb, die toch meer ervaring nodig heeft om het off-piste terrein te leren lezen (of een navi die daarbij kan helpen). Met een indrukwekkende inhaalrace van Peterhansel - ik denk dat ik mijn woorden over hem moet terugnemen.

Bij de motoren lijkt het verhaal met de tien kleine negertjes (pardon) in volle gang. Barreda herhaalt zijn karakteristieke optreden door na een aantal dagsuccessen, maar voor het zingen de kerk te verlaten. Zodat nu Goncalves de enige fabrieks Honda aan het front is. Walkner, Faria en nog een aantal andere (sub-)toppers zijn ook al naar huis zijn.
Bij de Nederlanders is het opvallend dat onze 'toppers' niet verder komen dan plekken tussen 20 en 30. Ook van hen verwacht ik in de laatste week meer.

Bij de trucks hebben we nog weinig van Kamaz gezien... maar staan Nikolaev en Mardeev nog wel plek 3 en 5, ruim binnen resp. 10 minuten en een half uur van De Rooy. Gelukkig staan er nog genoeg Nederlanders tussen, maar op een Nederlandse eindzege ben ik lang niet gerust. Ook omdat de MAN's na een geweldige eerste week gisteren niet echt mee konden. Hopelijk kunnen ze herpakken en krijgen we een geweldige laatste week met gevechten tussen Iveco, MAN en Kamaz. En hopelijk een Nederlandse winnaar!
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » di jan 12, 2016 11:24

"Ieder is groot op zijn eigen terrein" Het had zomaar op een tegeltje kunnen staan voor deze etappe, want in drie categorieën kwamen de specialisten opzetten richting Belèn.

Het viel vooraf op dat aardig wat landgenoten zich negatief hadden uitgelaten over de huidige editie van Dakar. Frans Verhoeven klaagde bv over de grote hoeveelheid snelle stukken en Gerard de Rooy vond het parcours een aanfluiting. Deze week zou dat enigszins rechtgebreid moeten worden met veel fesh-fesh paden en een paar zandduinen her en der, maar enkele kenmerkende rotspartijen deden me vooral aan trucktrial denken. Bij een nationaal park echter werd de route geneutraliseerd. De politie en natuurbeheer waren het er niet helemaal mee eens dat er zoveel motorvoertuigen met hoge snelheid door beschermd gebied reden en na enig gesteggel bij de start werd besloten een stuk te neutraliseren met maximumsnelheden van 60 km/h

Bij de motoren was Antoine Meo opnieuw de sjaak. De Fransman moet nog het een en ander leren qua navigatie en hoewel hij voor de neutralisatie goed meekwam, maakte hij als stageopener ná de neutralisatie een foutje, Kevin Benavides liet zich weer verleiden achter Meo aan te rijden, ook verdwaald dus. Michel Metge had dan weer mechanische problemen en stopte vier keer nog voor de eerste doorkomst. Meo verloor uiteindelijk bijna 11 minuten, Benavides beperkte het nog tot acht minuten en springt over Meo heen in het klassement, Metge verloor 21 minuten. Paulo Goncalves ging voor de neutralisatie ook goed mee, maar halverwege het tweede deel ging de Portugees live op camera onderuit na een verkeerde sprong. Wonder boven wonder liep Goncalves geen blessure op en was alleen zijn navigatietoren stuk, waardoor hij aan de finish een beetje high van de adrenaline te horen kreeg dat hij maar vijf minuten kwijt was. Toch waren er dat vijf teveel, Toby Price kwam namelijk niets tegen en zette de snelste tijd. Goncalves werd nog wel tweede, maar is de leiding in de categorie kwijt. Ook Stefan Svitko verloor tijd gisteren met zoeken, waar Pablo Quintanilla juist veel tijd goed maakte en de achterstand op de Slowaak na een derde tijd terugbracht tot zeven minuten. Price heeft nu 2m05s voorsprong op Goncalves.

Afbeelding

Frans Verhoeven had een goede dag. Op een typisch zware dag kwam de man uit Poppel als 21e binnen. Robert van Pelt leek aanvankelijk sneller maar viel in deel 2 toch terug naar plaats 32, nog achter Hans Vogels op plaats 25. Die kreeg trouwens 100 meter voor de finish ineens Carlos Sainz op bezoek, want waar Vogels net niet volgas door het grove zand kon "ketsen die auto's daar volgas doorheen." Ook Jasper Riezebos had een akkefietje, nadat hij een auto had langsgelaten lazerde de kistrijder zo twee meter van een duin af. "Lag ik daar in het zand te koekeloeren". Om een kromme koppelingshendel na viel het nog mee, Riezebos was als 69e binnen. In de stand is Verhoeven naar 24 geklommen, Van Pelt is 27e en Vogels is 36e.

Het klassement bij de quads is helaas een rommeltje. Werd voor de rustdag nog Lucas Bonetto tot winnaar van de stage naar Salta genoteerd, gisteren stond ineens Sergei Karyakin op die plaats. In het klassement kelderde de Rus echter van 7 minuten naar bijna 32 minuten achterstand. Of het hier om boetes of rekenfouten gaat durf ik even niet te zeggen (blokwissels tellen namelijk ook voor 15 tot 20 minuten extra tijd). Er stond geen maat op Circus Patronelli gisteren. Marcos lag de hele dag aan de leiding en nam in deel 2 genoeg afstand van Alejandro om de leiding in de categorie van zijn broer over te pakken. Brian Baragwanath zette een prima derde tijd, maar zoals hij op de rustdag in MyDakar liet zien, er kwam een blokwissel en dus 15 minuten tijdstraf. Kees Koolen liep tegen hetzelfde, de man uit Apeldoorn werd zesde en viel terug naar tien. Karyakin kon 8 WP's lang bij de Patronelli's in de buurt blijven, maar een lekke band kostte hem negen minuten. In de stand heeft Marcos nu 2m06s voorsprong op Alejandro. Alexis Hernandez staat derde op 32 minuten en Karyakin zakt naar vier op 43 minuten. Koolen stijgt weer een plaats ondanks zijn tijdstraf en is zevende op 1u30m. Bas Nijen-Twilhaar vindt dit soort dagen leuker dan de rallypaadjes, want hij komt op zn Can-Am als 15e binnen en stijgt weer een plaats in het klassement: 16e op bijna 4 uur

Afbeelding

Bij RTLGP roept de altijd enthousiaste Frank Verhoeven al dagen dat NASSER AL ATTIYAH gaat aanvallen. Maar volgens mij heeft de Qatari gewoon "rustig" op de tweede week gewacht. In de rallypaadjes is Loeb te sterk, in de ijle lucht van Bolivia heeft heel Peugeot meer topspeed. Maar nu werden de paadjes met duinen en feshfesh doorspekt en met meer koppel en vierwielaandrijving gingen de Mini's ineens een stuk beter door de etappe. Erik van Loon verloor wat tijd in het snellere eerste deel en liep ook tegen een lekke band en een warmlopende motor aan, maar kwam als 10e over de streep met 15 minuten achterstand. Mikko Hirvonen deed het nog beter met een vijfde plaats, nét voor Nani Roma als zesde. Al Attiyah was idd de hele dag bezig met een knokpartijtje met Loeb, Sainz en Peterhansel. Die laatste verloor echter tijd met een lekke band en het stof van Hirvonen, maar navigator Jean Pierre Cottret vond wel een shortcut in de route die hen veel winst opleverde.

Afbeelding

Loeb had geen goede dag, eerst reed hij verkeerd in een rio, daarna kwam ie vast te zitten en nadat het publiek te hulp was geschoten met duwen ging de man uit Hagenau zo furieus achtervolgen om Peterhansel in te halen dat hij zwaar crashte. Alle malheur kostte Loeb anderhalf uur, maar hij kan nog van geluk spreken dat alleen het klassement naar de vaantjes is en niet de auto. Was dit vandaag gebeurd, dan hadden we weer marathonregels gehad en geen service. Vooraan pakte Al Attiyah net genoeg tijd in de duinen om met 12sec op Carlos Sainz de etappe te winnen, Peterhansel werd nog derde op 31sec. en Cyril Despres werd vierde op 4 minuten. De Toyota's probeerden allemaal Cottret's shortcut te vinden, en raakten allemaal in de problemen. Vladimir Vasilyev en Giniel de Villiers startten nl. voor Van Loon, aan de finish was de Brabander ze voorbij : "en ik heb ze nooit gezien." Leroy Poulter deed geen moeite, kwam gewoon als achtste binnen en consolideert een vijfde plaats in het klassement. Vooraan is Peterhansel weer leider met 2m09s op Sainz, Al-Attiyah staat op 14 minuten derde, Hirvonen klimt naar plaats 4 op een halfuur. Van Loon schiet ondanks zijn onzichtbare passeermoves niets op in het klassement, nog steeds 11e op anderhalf uur.

Bij de trucks kozen de Kamazki's voor de verdedigende tactiek van een Moonshine Run. Nikolaev was de snelste starter en mocht voor de snelle tijden gaan, Mardeev, Sotnikov en Karginov kregen de opdracht zoveel mogelijk de MAN's op te houden. Het hielp ook niet echt dat Mardeev een kapotte Irri-track had en alleen bij de CP's voor en na neutralisatie op de radar verscheen (dus niet plotseling verdwenen zoals Rick "ik wil er niks mee zeggen" Winkelman liet optekenen). Peter Versluis was het voornaamste slachtoffer van Operatie Frustratie. Mardeev liet hem ondanks 10 keer sentinellen en veel geklaxoneer niet door, ging na de 11e keer wél aan de kant, maar toen zat Gerard de Rooy de twee al op de hielen. Zoals altijd, als je boos wordt ga je makkelijker fouten maken en dus reed de MAN lek. Vervolgens flikte Kamaz Versluis bij de herstart. Iedereen moet bij de herstart een tijdje stilstaan om een gelijk speelveld te krijgen, maar toen Versluis mocht aanrijden vertrok Mardeev in zijn plaats. De Werkendammer ging daarop stennis schoppen en mocht ook weg, en na een officieel protest kreeg hij via de Groene Tafel toch nog 6 minuten tijd terug. Het gezeur kostte Versluis wel 12 minuten en de leiding in het klassement.

Afbeelding

Ook Hans Stacey had problemen, in zijn geval met een defect bandenaflaatsysteem en een blokkerend voorwiel, waardoor hij 14 minuten verloor. Maurik vd Heuvel had op de rustdag de turbo moeten vervangen aangezien er stukken weggesmolten bleken, maar door een kapotte intercoolerslang moest de man uit Boekel rustig uitrijden. Ook de trucks van De Rooy werden door Kamazki's opgehouden. Karginov ging Ton van Genugten afstoppen (toch wel een ironisch compliment voor de (te) snelle assistent) en Mardeev probeerde hetzelfde bij Gerard als bij Versluis. Blijkbaar gaat De Rooy juist beter rijden als ie boos is, of juist net zo onbesuisd als de Kamaz van Nikolaev. De man uit Son bleef de Rus aan de finish namelijk twee minuten voor, Karginov werd derde op 3 minuten, Mardeev verloor met zijn geblok 17 minuten. In de stand is De Rooy ook de nieuwe leider in het klassement, maar Nikolaev staat nu heel dicht achter Versluis en het nadeel is dat de MAN weer achter twee Kamazki's start. Nikolaev zal dus op De Rooy gaan jagen en Versluis moet maar een extra stevige bullbar op de MAN schroeven, want ik vrees dat Karginov hem ook gaat afstoppen.

De komende etappe is een rondje rond Belén en tevens deel 1 van de tweede marathon-etappe. Er wachten 285 km specialen door zand, feshfesh, rio's en zandduinen. Voor sommige crews kon het wel eens laat gaan worden.
Laatst bijgewerkt door Alex_79 op di jan 12, 2016 11:39, in totaal 1 keer bewerkt.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » di jan 12, 2016 11:31

k kan niets vinden van wijzigingen in de restrictors voor 2wd auto's (Peugeot) vs. 4wd turbo/non-turbo. ASO verwijst naar FIA reglementen en daar zie ik geen wijzigingen in, maar misschien mis ik iets... Ik denk dat 2015 eerder een fout was, en dat Peugeot in 2016 haar zaakjes weer voor elkaar heeft. Met een langere, bredere en lagere auto, voor vooral meer stabiliteit. Al zal Loeb misschien nog wat meer stabiliteit willen :twisted: En het komt toch best plotseling, want in de laatste WK Rally Raids van 2015 zaten ze er nog niet bij.


Peugeot had het succes zelf niet verwacht, men mikte eigenlijk op volgend jaar, heeft ook al de auto aan de volgende grote wijziging aangepast. Het parcours zat Peugeot tot nu toe ook mee met allemaal lange rallysprints. Ik ben er via een artikel van Reiger Suspension achtergekomen wat de wijzigingen van de Mini's inhielden en dat ze ook extra gewicht hebben meegekregen. Dit jaar wegen de Peugeot-buggys 1380 kilo, de Mini is 700 kilo zwaarder, maar trekt 6 sec. sneller op. Tegen dat koppel kan Peugeot nu nog niet op, maar hun topspeed is beter door het lage gewicht. Wat Loeb betreft, hij is goed op dreef geweest in de rallypaden maar het viel op dat hij in Marokko ook al zo'n klap maakte toen ze even off piste gingen.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2016

Berichtdoor mmrizio » di jan 12, 2016 12:42

Je refereert naar het artikel over Reiger in de Dakar Gids? Daar kan ik weinig chocola van maken. Peugeot en Mini/BMW hebben allebei 6 cilinder turbodiesels, qua vermogen zal het weinig schelen, dus het zal uit de tractie moeten komen als je 6 seconden sneller naar 160 km/h gaat met 40% extra gewicht. Zelfs met 4x4 vs. 4x2 zal dat op ijs of in de blubber zijn, maar niet op normale "WRC paden".

Als ik de reglementen van 2015 en 2016 vergelijk, dan zie ik geen wijzigingen. :?
Wel is duidelijk dat een 4x2 ("Buggy") al langer veel meer vrijheid krijgt in het reglement, qua gewicht, veerweg, bandenmaten, aflaatsysteem enz. Laten we niet vergeten dat Schlesser de Dakar twee keer won met een buggy. Ook VW er één heeft gehad.

Alleen is een buggy marketingtechnisch minder handig dan een 4x4. Dus maken de grote merken liever 1,1:1 schaalmodellen van produktieauto's rondom een buizenframe, die er op tv net echt uitzien... Behalve Peugeot, die gewoon wil winnen.
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » di jan 12, 2016 12:46

Laten we niet vergeten dat Schlesser de Dakar twee keer won met een buggy. Ook VW er één heeft gehad.


Klopt, de VW Tarek, Jutta Kleinschmidt en Stephane Henrard hebben er nog op gereden. Die was bedoeld om informatie te vergaren op off-road gebied vóór men de 4x4's ging prepareren.

Update: er wordt overigens een onderzoek ingesteld naar een tankbeurt van Stephane Peterhansel. Tijdens de neutralisatie heeft hij volgens Mini een tankstop gemaakt bij een station dat geen onderdeel is van de ASO-zones. Protest wordt na de etappe van vandaag behandeld.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten