Dakar 2016

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » di jan 12, 2016 15:42

Huidige etappe wordt eerder beëindigd ivm de hitte vandaag

kleine en grotere sensaties onderweg:
- Bas Nijen Twilhaar ineens vierde bij de quads na WP1
- Erik van Loon tweede bij WP2 achter Hirvonen en vóór Al Attiyah
- Maurik vd Heuvel in de Scania derde achter De Rooy en Van Genugten na WP1. Kamazki's Nikolaev en Karginov verliezen 18 minuten (lekke banden?)
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2016

Berichtdoor mmrizio » di jan 12, 2016 17:11

Alex_79 schreef:

Klopt, de VW Tarek, Jutta Kleinschmidt en Stephane Henrard hebben er nog op gereden. Die was bedoeld om informatie te vergaren op off-road gebied vóór men de 4x4's ging prepareren.

Prachtig ding! Van Loon heeft er ook mee gereden, in zijn eerste Dakar? Met de 4x4 Touareg heeft VW successen gehad, die ze met de Tarek niet hadden. Al duurde het volgens mij een paar jaar voordat het daarmee lukte.

Volgens mij was het ook aangekondigd, dat de tweede week zwaarder zou zijn dan de eerste week. Voor de toppers en van achter de PC is het jammer dat ze de etappe inkorten :? Al zullen de motortoppers die doorgegaan zijn voordat de etappe ingekort werd wel balen. Ze hebben hun motortje en de banden uitgeknepen en moeten zonder service morgen weer verder met de marathon etappe.

Maar dit begint meer op een echte Dakar te lijken dan het secondenwerk uit de eerste week. Al vond ik het - vooral bij de motorrijders - de eerste week wel lekker dat we geen treintje-rijden met de voorspelbare uitslagen hadden.

Knappe tijd van Van Loon! Aan de tijden te zien is het niet gemakkelijk! Loeb nog niet binnen, heel veel rijders die in het laatste gedeelte veel tijd verliezen. Ik verheug me weer op de verhalen!
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » wo jan 13, 2016 11:43

Nadat regenval in de eerste week en een actie van Natuurbeheer maandag de etappe lieten inkorten, was gisteren in Etappe 9 de hitte de oorzaak van een vroegtijdige finish. Even leek het erop dat drie klassementen Oranje gingen kleuren, maar helaas temperde de realiteit het enthousiasme iets.

Bij de motoren werd de strijd tegen de hitte, het fijne zand en het voortdurend vast komen te zitten het beste in beeld gebracht door Chris Cork. De bouwvakker uit Devonshire is een van de MyDakar cameramensen en had een complete rotdag gisteren. Twee keer gevallen, twee keer vast komen te zitten. Toen hij de vierde keer de motor weer op moest tillen stond Cork toch flink te hijgen. En dan levert ie ook nog hulp aan Alberto Prieto, die met zijn quad vastzat en er alleen niet uitkwam, want hij rijdt met een aangepaste quad vanwege een lamme arm. Ondanks hulp van maximaal drie motorrijders is het uiteindelijk niet gelukt Prieto weer op weg te helpen. Cork zelf kwam als 100e bij CP2 aan, waar de grote baas zelf de motorrijders opving en hen met ijswater, ijszakjes en sproeiers enigszins liet afkoelen.

Afbeelding

Het was alleen een klein beetje zuur voor Toby Price. De Aussie is gewend aan grote hitte en ging zelfs zo lekker dat hij de complete afstand als een van de weinigen wist af te leggen. Paulo Gonçalves maakte weer een fout, ging weer onderuit en dit keer was zijn geluk opgebruikt. De radiateur sloeg lek en de Portugees stond zonder koelvloeistof. Uiteindelijk moest zijn ANWB'er Paulo Ceci hem naar het marathonbivak slepen. Het is nog maar de vraag of HRC het spul gerepareerd krijgt. Kevin Benavides moest op zn prive-Honda de meubelen redden en deed dat naar behoren met een 2e plaats op 7m10s. De Argentijn was wél blij dat CP2 (WP4 in de kaart) het eindpunt was, want hij was aan de finish een half uur later dan Price binnen. Ook Stefan Svitko kon zo de schade beperken en kwam tot een derde plaats op 10 minuten van Price. Op vier de enige man die de temperaturen aangenaam vondt, Pablo Quintanilla is Chileen en gewend aan het klimaat: "best wel lekker eigenlijk". Hij bleef op ervaring een rits snelle rookies voor: Antoine Meo, Ricky Brabeck en Adrien van Beveren (NL'se naam maar het is een Fransman)

Afbeelding

Bij de NL'ers was Robert van Pelt dit keer de beste, hij eindige 21e, net 40 sec voor Frans Verhoeven. Voor Hans Vogels had de dag nog wel even door mogen gaan, want ondanks zijn 31e tijd was hij net lekker in zijn ritme gekomen. Ook Jasper Riezebos had nog niet zo'n last van de hitte, wel van een boom die niet aan de kant wilde na een mislukte sprong "Ik kon nog net de kont opzij gooien, maar daardoor hing ik wel ondersteboven in een struik te bungelen.”. In de stand heeft Price nu 24m27s voorsprong op Svitko, Quintanilla klimt naar plaats 3 op 32m14s en Benavides is vierde op 33m05s. Beste NL'er is Verhoeven als 24e, Van Pelt staat twee plaatsen onder hem als 26e. Vogels klimt weer naar 31, Jurgen vd Goorbergh is als eerste kistrijder en 36e geklasseerd op 5u20m

Bij de quads heeft de finish bij CP2 het klassement veranderd in "a riddle wrapped in a mystery inside an enigma", kort gezegd een puinzooi dus. Het beste beeld krijgen we via de live-timing van de ASO. Pablo Copetti werd in ieder geval de winnaar gisteren, na top5 tijden bij WP1 en Wp3 was de Argentijn Circus Patronelli weer te vlug af. Alejandro gaf 30 seconden toe, Marcos liet even op camera zijn motor afslaan en was een minuutje aan het prutsen voor het ding weer liep, dat kostte in totaal 1m28s bij CP2. Brian Baragwanath kwam ook even vast te zitten bij WP3, waardoor hij van snelste terugviel naar plaats 4 op drie minuten van Copetti. Tot aan WP1 gingen de NL'se quadrijders goed mee. Kees Koolen stond daar nog 6e en Bas Nijen-Twilhaar zelfs vierde. Maar daarna bleef het stil, en beelden van Koolen en Nijen-Twilhaar die even gebroederlijk uit zaten te rusten duiden op slecht nieuws. Uitgerekend het gewisselde blok van Koolen had het begeven, en na vier uur sleutelen gaf Koolen het op. Nijen-Twilhaar kon wel door, maar was natuurlijk als laatste in het bivak. In het klassement heeft Marcos nu nog 1m13s over op Alejandro, Alexis Hernandez verliest 8 minuten, maar de voorsprong van de Peruviaan op naaste achtervolger Jeremias Gonzales Ferioli is nog 10 minuten. Nijen-Twilhaar is na zijn ANWB werkzaamheden 23e en laatste op 6 uur.

Afbeelding

Bij de auto's is er waarschijnlijk geen officiële uitslag tot komende zomer te verwachten. Mini XRaid heeft namelijk een protest ingediend tegen Stephane Peterhansel, hij zou in de vorige etappe tijdens de neutralisatie illegaal hebben getankt bij de motorentankstop. Dit protest werd na de etappe van gisteren door de Groene Tafel afgewezen, maar XRaid ging meteen in hoger beroep bij de Franse autosportbond, dus als we eerdere zaken als de uitsluiting van Robby Gordon en de uitsluitingen van meerdere quadrijders meepakken, hebben we tegen mei/juni wel een offciële reactie.

Intussen kreeg Peugeot in de rit die o.a. de beruchte Fiambala-duinen aandeed klap op klap. Peterhansel reed lek en stond een paar keer vast, Sebastien Loeb stond nog veel erger vast en verloor na de top3 en top5 nu ook de top10 uit het oog. Carlos Sainz had last meerdere slow-leaks, maar hij wist vooral tussen WP3 en 4 nog tijd goed te maken. De Mini's kwamen ook vandaag prima tot hun recht, maar Nasser Al Attiyah was iets te gehaast bezig. In zijn drang tijd goed te maken ging hij bijna live op zijn kant, maar nadat het stof was opgetrokken bolderde de Qatari weer achteruit en kon verder. Dit en meerdere kleinigheden lieten Al Attiyah 2 kostbare minuten verliezen. Mikko Hirvonen deed het al veel beter en kwam dankzij prima navigeren van Michel Perrin niet één keer vast te zitten. Toch werd de Fin slechts derde en tweede Mini. Erik van Loon had namelijk een superdag en reed heel rustig de etappe uit, nergens risico, bijna op zijn Rafal Sonic's. Maar hij stond nergens vast en Wouter Rosegaar tastte nergens mis, waardoor er aan de finish een mooie tweede plaats uitrolde. Sainz had namelijk nog nét tien tellen teruggepakt en voorkwam een tweede NL'se etappezege.

Afbeelding

Ook Tim Coronel had eens een goede dag. Kort na de start bleef zijn buggy even steken in het feshfesh, maar Pascal de Baar trok hem eruit en daarna ging Coronel bij Staatsbosbeheer werken, want om het feshfesh te vermijden ploegde hij gewoon "een heel bos" mee omver. In de duinen kreeg de buggy echt vleugels en aan de finish hallucineerde Tim niet, hij was echt 16e geworden. Maik Willems had meer problemen. Nadat hij vast was komen te zitten en er zich met de krikstang uit wilde redden, wilde die daarna niet meer inzakken. Uiteindelijk moest Willems van Marcel Huigevoort een slijptol lenen om het kreng door te zagen. Willems werd op 4 uur van Sainz als 53e geklokt. Ebert Dollevoet heeft de finish niet gehaald. De Volvo buggy kampt al twee etappes met defecte koppelingsplaten en nu was het helaas klaar voor de man uit Valkenswaard. Acht keer heeft Dollevoet geprobeerd Le Dakar uit te rijden, vier keer op de motor, vier keer in een auto, en alle acht keren moest hij uitvallen. Of hij het volgend jaar een negende keer gaat proberen is even onbekend.

In de stand heeft Sainz nu de leiding gepakt met 7 minuten op Peterhansel, Al Attiyah is geen centimeter opgeschoten en staat nog steeds derde op 14 minuten, Hirvonen vierde op een halfuur. De Toyota's hadden gemiddelde dag. Al-Rahji slecht, Poulter gemiddeld en De Villiers goed. Daardoor staan ze ook dichtbij elkaar op ongeveer een uur van Sainz. Door zijn "ride smart not hard tactiek" is Van Loon opgeklommen naar plaats 8, 25 minuten achter Poulter en 15 minuten voor Nani Roma. Willems is 37e en Coronel 47e.

Bij de trucks kwam bijna iedereen wat tegen. Veel deelnemers kwamen vast te zitten, hadden lekke banden of werden gedwongen elkaar te helpen. Ook Gerard kwam iets tegen, getuige de flinke barst in zijn voorruit: "Dat WAS een treurwilg" merkte de man uit Son droogjes op, die toch iets van de Kamazki's heeft opgepikt qua rijstijl. De hele dag reed De Rooy de snelste tijden en aan de finish was er maar één truck die enigszins had kunnen bijbenen, zijn (te) Snelle Assistent Ton van Genugten. Eén keer bleef de man uit Eersel 3 minuten vastzitten, daarna ging hij nét iets rustiger rijden. "Het blijft ook de hele rit in je hoofd malen". Toch was Ton er tweede mee in het klassement, en dat met de frontstuurtruck die eigenlijk minder gunstig is in deze duinen. Eindelijk kwamen ook de Tatra's buiten spelen in deze moeilijke rit. Martin Kolomy lag een tijd derde in de 815, maar hij kreeg weer ophangingsproblemen en verloor aan de finish toch weer twee uur. Teamgenoot Jaroslav Valtr nam het over, hij rijdt dit jaar in een nieuwe Tatra Phoenix (in feite een Tatra-DAF, maar dan voorzien van Team Buggyra's Gyrtech motor) en werd pas in het slot van de rit door de meer wendbare Tatra Jamal's van Arthur Ardavikus en Tomas Vratny achterhaald. De Kazak en Tsjechen kwamen als 6e, 7e en 8e binnen. Ook een compliment voor Teruhito Sugwara, die in de lichtere Hino-truck een top10 klassering neerzette.

Van de Kamazki's was nu niet zoveel tegenstand. Alleen Andre Kargninov ging goed mee, reed nog liever zijn bumper stuk dan inhouden voor grote gaten (wat dus ook gebeurde). Zijn derde plaats op een kwartier van de Iveco's is goed, maar hij stond al anderhalf uur achter. Kopman Nikolaev verloor in de duinen 19 minuten, Mardeev strandde op een halfuur en Sotnikov was pas na 2 uur binnen. Met nog één zware etappe is dit dus een mooie buffer voor De Rooy. MAN kan waarschijnlijk de klassementsaspiraties opbergen. Hans Stacey kreeg een kapotte schokbreker die niet te verwisselen was en Peter Versluis kreeg op zo'n onmogelijke plek een lekke band dat hij er nauwelijks meer uit kwam. Versluis verloor een halfuur, Stacey een heel uur. Ook Maurik vd Heuvel zag een topklassering verdampen. De Scania lag WP1 verrassend derde, maar de turboslang ging weer stuk. Uiteindelijk kwam de man uit Boekel in konvooi een hele club NL'se truckers binnen als 17e. Ook Vick Versteijnen, Adwin Hoondert, Jan vd Laar, Marcel Huigevoort en Frank Tilburgs zaten in die groep. In de stand staat De Rooy 27m12s los van Nikolaev, Federico Villagra houdt vol als derde op 41m24s en Versluis moet alle zeilen bijzetten vandaag om niet door Van Genugten ingehaald te worden. De MAN heeft maar een minuut voorsprong op de Iveco.

Afbeelding

Vandaag de tweede duinenrit van Belèn naar La Rioja, opnieuw door die rotpassage bij Fiambala. Als Mini en Iveco nog iets willen, moet het vandaag, want daarna komen weer rallypaden tot de finish.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2016

Berichtdoor rallymitchel » wo jan 13, 2016 14:18

Het verslag van de negende etappe met o.a.:
- Price geeft niks toe
- Opnieuw delen van de etappe afgelast
- Dubbel gevoel bij de Nederlandse quadrijders
- Sensationeel record in het autoklassement!
- De Rooy slaat een gat met Kamaz

En opnieuw een update van de poule t/m etappe 9.
http://www.rally-world.nl/etappe-9-een-etappezege-en-een-record/
Avatar gebruiker
rallymitchel
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za nov 05, 2011 16:21
Woonplaats: Usa

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » wo jan 13, 2016 15:02

Voor Koolen liep het gelukkig beter af, want hij klasseerde een snelle vijfde tijd op deze etappe! En dat zorgt ervoor dat hij in het algemene klassement zijn 7e positie behoudt!


Het spijt me mitch, maar dat klassement op de dakarsite van de quads klopt niet. Koolen is gisteren met motorproblemen uitgevallen. Is zowel bij omroep brabant als bij de facebookpagina van koolen zelf bevestigd. Koolen heeft dan ook geen starttijd op de live-timing site voor deze stage: http://gaps.dakar.com/2016/dakar/stage-11/aso/ukie.php
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2016

Berichtdoor mmrizio » wo jan 13, 2016 20:31

Alex_79 schreef:Bij de auto's is er waarschijnlijk geen officiële uitslag tot komende zomer te verwachten. Mini XRaid heeft namelijk een protest ingediend tegen Stephane Peterhansel, hij zou in de vorige etappe tijdens de neutralisatie illegaal hebben getankt bij de motorentankstop. Dit protest werd na de etappe van gisteren door de Groene Tafel afgewezen, maar XRaid ging meteen in hoger beroep bij de Franse autosportbond, dus als we eerdere zaken als de uitsluiting van Robby Gordon en de uitsluitingen van meerdere quadrijders meepakken, hebben we tegen mei/juni wel een offciële reactie.

Mwah... Een Franse Autosportbond moet een oordeel vellen over een Franse organisator die een Franse rijder voor een Frans fabrieksteam niet heeft bestraft voor een actie waar die Franse organisatie bij betrokken was. Tsja, lastig... wat zou die besluiten???

(ik denk dat ik je antwoord al weet, maar toch mooi, en terecht opgeschreven).

Wat hebben ze met de tijden van Concalves gedaan, bij de motoren? Ik dacht dat hij gevallen was, technische problemen had en naar het marathonbivak gesleept is. Toch verliest hij maar een half uur in etappe 9. Terwijl hij volgens de tracker niet verder dan CP1 gekomen is (totdat de Fransen het systeem uitgezet hebben, maar dat is minstens 4 uur later).

Edit: Ik zie het al: Hij heeft gesleuteld in de 'geneutraliseerde tijd' bij CP1; niet op de proef. En pas vandaag heeft hij de straftijd gekregen omdat hij daardoor te laat bij CP1 vertrokken is.

Moet het Honda fabrieksteam ook in de top 10 gehouden worden, nadat ze voor het 3e(?) jaar in successie met supersnelle kamikazepiloten wel veel etappes winnen, maar niet helemaal door lijken te hebben dat aankomen belangrijker is?
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » do jan 14, 2016 13:36

"Nog meer goeie ideeën, meneer Coma?" moeten de deelnemers gisteren hebben gedacht. Een idee van de wedstrijdleiding om een soort Superstart uit te proberen zorgde zeker voor spanning en drama, voor sommige meer dan anderen.

Rick Winkelman merkte het eergisteren al op, Gerard de Rooy zou met zijn winnende tijd in de ronde van Belén als zesde tussen de auto's zijn geëindigd. Misschien wel in die geest besloot Marc Coma de beste vijf uit iedere categorie als eerste op pad te sturen voor de rest uit. Zo kon het gebeuren dat Ferrand Monleon op zn KTM een beetje angstig omkeek want Gerard moest achter hem starten, verzekeringen dat hij niet zo hard ging in het begin werden niet echt geloofd. Ook Eric van Loon en Ton van Genugten voegden zich in dat selecte clubje van 20. Ook de reguliere afkortingen kwamen weer om de hoek kijken, een rivier die buiten zijn oevers trad liet bij Checkpoint 5 de finishlijn verrijzen (als WP7 in de route opgenomen)

Bij de motoren had Toby Price een beetje last van zijn verschroeiende tempo van gisteren tijdens verschroeiende omstandigheden. De motor heel houden en niet teveel toegeven, dat was vandaag het doel. Dus reed Price voor zijn doen rustig de rit uit en gaf vijf minuten toe op de achtervolgers. In de startgroep waren het vooral Kevin Benavides en Stefan Svitko die flink aan het knokken sloegen. De Slowaak navigeert beter en de Argentijn kon in het begin dan ook weinig anders dan volgen. Halverwege ging het mis toen Svitko schuin over een duin ging en Benavides de sprong wat avontuurlijker nam, met een harde landing en een minuut tijdverlies als gevolg. Daarna was Svitko los en pakte de eerste Slowaakse etappezege in de rally. Benavides gaf zo'n 2m54s toe, Price verloor 5m47s als derde. Achter de top20 was er een boel loos. Laia Sanz kreeg hetzelfde probleem als Paulo Gonçalves en sloeg haar radiateur lek. Niet alles liep meteen weg, maar daardoor moest ze vaak bij toeschouwers stoppen en om water vragen. Ze kwam uiteindelijk als 49e binnen op anderhalf uur. Gonçalves had zijn Honda toch weer aan de praat gekregen in het marathonbivak, dankzij Michel Metge die vrijwillig uitviel en zijn blok ter transplantatie afstond. De Portugees deed het goed met een vier tijd op zes minuten van Svitko, maar door de onderdelenwissels kreeg hij evengoed 15 minuten straftijd erbij.

Afbeelding

De Nederlanders gingen opnieuw prima. Hans Vogels en Frans Verhoeven zaten de hele dag bij elkaar in de buurt en kwamen ook achter elkaar over de finish, met acht minuten verschil als 14e en 15e. Dit soort werk ligt de twee veel beter dan de snelle pistes van de eerste week. "Luchtfilter vervangen, benzine erin en gaan, meer hoefde niet" zo vatte Verhoeven de onderhoudsbeurt in het bivak samen. Jurgen vd Goorbergh haalde keurig de top20 en ook Jasper Riezebos kon lachen na een dag in "de klooizooi". Twee waypoints vlak achter elkaar kostte de man uit IJsselmuiden een half uur zoeken en onderweg raapte hij ook Robert van Pelt op die verdwaald was. De twee reden een tijd samen op tot Van Pelt viel en Riezebos hem een tijd sleepte. Uiteindelijk was de kistrijder als 45e binnen, Van Pelt uiteindelijk 55e op meer dan twee uur. In de stand is Price nu 23m12s los van Svitko, Pablo Quintanilla verloor tijd door een gescheurde achterband en staat nu op drie kwartier, waardoor Benavides en Antoine Meo nog niet kansloos zijn voor het podium, Gonçalves zakt naar plaats 8 op 1u14m. Beste NL'er is Verhoeven die naar plaats 18 is geklommen, Vogels stijgt naar 25 en Van Pelt zakt ondanks zijn slechte dag slechts twee plaatsen naar 28.

Bij de quads had Brian Baragwanath meer mooie startbeelden; links een Boliviaanse motorrijder, rechts Nelson Sanabria. De Zuid-Afrikaan reed even met Sanabria op, maar liep daarna zo hard weg dat hij in konvooi met Circus Patronelli kwam te rijden. Die probeerden de vervelende persmuskiet wel los te rijden, maar dat lukte pas in het slot van de rit toen hij zich vastreed op een heuveltje waar ook al een paar motorrijders stonden te prutsen. Het kostte hem vier minuten geknoei, maar was niet voldoende om Baragwanath van zijn tweede etappezege af te houden. Marcos zette op 29sec de tweede tijd en Alejandro werd derde op 1m17s. Sergei Karyakin reed vanuit het achterveld een goede race en was vierde op 17 minuten van de top3, Alexis Hernandez zag zijn klassement verdampen met 4 uur tijdverlies na technische problemen, zoeken naar waypoints en een halfuurtje scheppen. Bas Nijen-Twilhaar vertrok als laatste, haalde wat man in en kwam toen vast te zitten, maar werd door Camelia Liparoti weer op weg geholpen. Hij zou als 20e de streep halen. In de stand is Marcos 20 tellen extra weggelopen van Alejandro en heeft 1m34s voorsprong. Daarachter is de strijd om het podium opengebroken na de problemen van Hernandez. Jeremias Gonzales Ferioli neemt nu de derde plaats over, maar verloor veel terrein op Baragwanath en vooral Karyakin. De Rus heeft nu 12 sec. achterstand op de Argentijn, Baragwanath heeft op 7 minuten ook nog een kans. Nijen-Twilhaar staat na twee zware dagen 26e op 20 uur van de kop.

Afbeelding

Bij de auto's werd het bijna Wacky Races voor de deelnemers aan de SuperStart. Aangezien er nu niet op sporen genavigeerd gebeurde er heel veel in de eerste tien kilometer. Carlos Sainz verdwaalde kort en reed lek. Stephane Peterhansel reed twee keer lek en verdwaalde nog erger. Beide heren dachten eigenlijk dat Mini er nu mee weg was, maar waar ik helaas al voor vreesde gebeurde. Nasser Al Attiyah kreeg geen rust in zijn rijstijl, wilde weer veel te veel en ging al na 6000 meter over de kop. Hij werd uiteindelijk rechtgezet, maar verloor veel tijd door een kapotte koeler die zo dorstig bleek dat hij net als Laia Sanz eerder een paar keer moest stoppen. Van Loon had al bij de start problemen met een kapotte vering, en na 6000 meter, één duintje verder dan Al Attiyah, ging ook de Brabantse Mini op zijn kant. De auto werd rechtgezet en ook Van Loon kwam er gehandicapped uit met een gescheurde bodemplaat, die ervoor zorgde dat ze rustig uit moesten rijden. Al Attiyah verloor in totaal 52 minuten, Van Loon zelfs 3u31m, waarmee hij nog zes minuten sneller was dan Yazeed Al Rahji die verdwaalde en vaak vast kwam te zitten.

Het zorgde voor de gekke situatie dat Sainz en Peterhansel, die dachten zoveel te verliezen in de eerste kilometers als gekken gingen proberen tijd goed te maken (Sainz kantelde bijna in een van diezelfde komduintjes als de Mini's) en bij de WP's gewoon top10 tijden noteerden. De echt snelle tijden werden halverwege echter in de B-groep gereden. Vladimir Vasilyev, Sebastien Loeb en Cyril Despres maakten daar de top3 uit, met Nani Roma ondanks ook een koprol (maar hij landde op zijn wielen) en de verrassend goed rijdende Mark Corbett in een Century Ford buggy kort erachter. Het concept van Corbett lijkt onderhuids veel op de Oranje Gordini's, maar de Zuid Afrikaan kiest voor gitzwarte kleuren, geen flashy show en heeft met Juan Mohr een ervaren copiloot die eerder al betrokken was bij de bouw van de Jimco Dodge van Matthew Campbell. Beide heren hebben in het Zuid Afrikaanse offroad championship gereden en hoewel de wagen betrouwbaarheid mist, komt Corbett op dit soort rot-etappes altijd bovendrijven. "Waanzin, complete waanzin" mompelde hij aan de finish toen men vertelde dat hij als 11e was geklokt.

Afbeelding

Sainz haalde die finish niet. Bij km 213 ging de versnellingsbak stuk en moest Sainz op sleeptouw worden genomen. Hij wordt in het klassement als 19e gemeld op bijna zes uur van de kop, en heeft een starttijd gekregen op de etappe van vandaag, maar volgens een tweet van 3.25u vanmorgen van Peugeot is het toch echt over en sluiten. Peterhansel kwam met een rood waas voor de ogen de finish binnen, dat waas van woede en frustratie veranderde heel snel in ongeloof toen bleek dat hij de etappe gewonnen had door een supersnel laatste stuk door de beruchte Witte Duinen. Cyril Despres mag zijn copiloot en voormalig wedstrijdleider David Castera heel dankbaar zijn, want de voormalig motorcrosser kwam na 278 helse kilometers als 2e binnen op 5 minuten van Peterhansel. Vasilyev en Roma gaven tien minuten toe, Loeb werd vijfde op 17 minuten. Beste "Superstarter" was Giniel de Villiers die zich live vastreed in een duin en nog tijd verloor met het vervangen van een steekas: 6e op 26 minuten

Afbeelding

Door alle trammelant kwamen Maik Willems en Tim Coronel weer in de top30 meedoen. Coronel surfte in de buggy als 24e door de duinen, Willems deed er in de Toyota 2 minuten langer over als 25e. "Alsof ze die duinen met lijm hadden ingesmeerd, daar viel bijna niet tegenop te komen." Willems lijkt een waypoint te hebben gemist en zal daarom waarschijnlijk nog een tijdstraf krijgen, maar dat kan hem weinig schelen. "Aftellen? We beginnen juist pas!" In de stand is Peterhansel nu heel stevig leider met 1 uur voorsprong op Al-Attiyah en De Villiers klimt weer naar een podiumplaats als derde op 1u12m. Mikko Hirvonen staat vierde op 1u23m en Loeb is toch weer terug in de top10 als 9e op bijna twee-en-een-half uur. Van Loon zakt uit de top10 naar plaats 14, Willems is 32e en Coronel 42e.

Bij de trucks ging het erom spannen. Kamaz moest aanvallen en had in de superstart twee trucks met Karginov en Nikolaev. Iveco had drie azen met De Rooy, Van Genugten en Federico Villagra. De Kamazki's openden ook goed met een 1e en 3e tijd bij WP1, terwijl De Rooy even voor- en achteruit moest bij een duin en een andere route koos met Van Genugten in zijn zog. Ze lagen tot WP4 zo'n 15 minuten achter op Nikolaev, maar liepen daarna weer langzaam in. Inmiddels was het 3 tegen 1 geworden, want Karginov ging tussen Wp2 en 3 op zijn kant en moest door Sotnikov overeind worden gezet. Na WP4 kwam Van Genugten zo vast te zitten dat de Iveco tot de assen in het zand stond. Nikolaev raasde er voorbij en Ton was 1.5 uur aan het scheppen. "Later zagen we hem op zijn kant liggen, maar hij stopte ook niet, dus daar gingen we gewoon omheen." Uiteindelijk moest Sotnikov ook hier te hulp komen, waardoor de twee superstarters beide meer dan een uur verloren.

Afbeelding

In het laatste deel ging het tussen Villagra en De Rooy voor de dagzege.... dachten ze. Villagra lag bij het laatste WP voor de finish een kwartier voor, maar kwam nog een duin tegen om in vast te lopen, waar hij 53 minuten verloor. De Rooy kreeg nog twee lekke banden, waarvan een tien kilometer voor de streep. Die hebben ze niet gewisseld, maar zijn gewoon doorgereden: "hij is nu wel helemaal naar de g*dverd*mme, de velg ook." Dat kostte nét teveel tijd en uit de achterhoede is daar ineens Pascal de Baar. Omdat hij zo laat moest starten had Dakar.com helemaal niet in de gaten dat de Renault aan een geweldige rit bezig was en riep ietwat vroeg De Rooy als winnaar uit, maar aan de streep had de trucker uit Apeldoorn 2m36s minder nodig dan De Rooy. De laatste Kamaz van Mardeev kwam als derde binnen op 26 minuten, Martin Kolomy en Hans Stacey flitsten ook door de witte duinen en ondanks het verschrikkelijke eerste deel maakte ze hier nog veel goed als vierde en vijfde. Even hing er een sensatie in de lucht met Teruhito Sugawara, die 4e lag bij het laatste WP, maar de Japanner viel terug naar 12. Maurik vd Heuvel verbaasde zichzelf opnieuw door met een tik in de motor naar de tiende tijd te rijden, al maakt hij zich wel zorgen over de conditie van de Scania. Gert Huzink werkte gisteren onbedoeld als comic relief, maar liefst drie kwam de Tatra in beeld bij andere truckers die een andere kant opreden (De Baar, Versteijnen en Tilburgs), waarschijnlijk had de man uit Almelo ergens een waypoint gemist.

In de stand heeft De Rooy zijn buffer verbeterd tot 1u15m op Mardeev, die zelf een kwartier voorsprong heeft op Villagra en 25 minuten op Stacey. Van Genugten zakt niet in het klassement, maar krijgt wel De Baar achter zich aan, terwijl ook Vd Heuvel de top10 heeft gehaald.

De etappe van vandaag is vanalles wat, paadjes, rotsen, modder, zand. Ook weer een uitgestelde start overigens door weersomstandigheden, want de helicopters konden niet opstijgen
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » vr jan 15, 2016 12:27

Na twee verschrikkelijke etappes in de fesh-fesh duinen, kwam nu een wat meer gevarieerde proef naar San Juan. Sommigen trokken ten aanval, anderen gingen strategisch rijden.

Bij de motoren begin ik me een beetje zorgen te maken om HRC, het officiële Honda fabrieksteam. Ze rijden als gekken vanaf dag 1, winnen ook wel wat etappes, maar moeten er weer inleveren wegens tijdstraffen en eigenlijk lijken ze zich helemaal niet om het strategische aspect van een rallyraid te bekommen. Joan Barreda reed in drie deelnames al drie keer zijn motor kapot, Paulo Goncalves twee keer, al kreeg ie hem dit jaar ook weer aan de praat. Toch is het na gisteren afgelopen met de Portugees, die eerst live op camera tegen de vlakte ging. Meestal ga je dan rustiger rijden, maar Goncalves deed dat niet en betaalde er voor met een zware crash. Hij is per ambulance naar een vliegveldje gebracht en per helicopter afgevoerd, einde Dakar.

Misschien moet HRC er maar eens over denken Kevin Benavides aan te trekken, of anders nog meer fabriekssteun te geven. De Argentijn beschikt dankzij Honda South America al over het nieuwste materiaal en heeft wél de rust die Barreda en Goncalves lijken te missen. Hoewel hij af en toe nog fouten maakt, gaat hij dan niet haasten om het goed te maken. Gisteren reed Benavides na CP3 verkeerd, waar hij nog derde lag achter Antoine Meo en Pablo Quintanilla, maar het ging dus mis en hij verloor 12 minuten als zesde. Meo lette wel op en reed in zijn eentje een prima etappe, die met 18 tellen voorsprong op Toby Price winnend werd afgesloten. De Aussie liet ons even schrikken toen halverwege de Irritrack een storing gaf, maar hij dook aan de finish gewoon als tweede op. Stefan Svitko had de rit moeten openen en dat was de Slowaak niet helemaal goed af gegaan, ook hij verloor 12 minuten en kwam net voor Ian Blythe over de finish, een Amerikaan die net als Svitko op een prive-KTM rijdt en de laatste dagen steeds rond de top10 finisht. Eindelijk liet ook Yamaha zich weer zien met Helder Rodrigues op 4 en Adrien van Beveren op vijf. Nadat 15 motoren waren langsgekomen werd voor de rest bij WP7 de finish getrokken, het was te warm aan het worden (weer dik boven de veertig)

Afbeelding

De Nederlanders hadden daar gemengde gevoelens over. Frans Verhoeven (20e) begreep er weinig van: "Ze doen maar wat. Wij willen racen en zijn getraind om in de hitte te rijden. Dan wordt ook nog het gedeelte afgelast waar het zwart van de toeschouwers staat!" Hans Vogels had dan net pech, hij was als 14e bij WP7, mocht door en kreeg later pas te horen dat de boel was afgelast. “Mensen doen mee omdat het de zwaarste rally ter wereld zou moeten zijn. Dan is het finishen of falen, maar niet dit half-en-half laffe gedoe." Vogels bleek uiteindelijk de 14e tijd te hebben gereden, die hij mocht houden. Jurgen vd Goorbergh kwam als 29e bij WP7 aan, Jan van Gerven als 35e, ondanks een kleine valpartij. In de stand is Price in control: 35 minuten is nu de voorsprong op Svitko, terwijl Meo door zijn overwinning klimt naar plaats 3 op 43 minuten, een 1-2-3 voor de Oostenrijkers. Quintanilla zakt een plaats en is nu vierde, met een legerje Yamaha's en Honda's in zijn nek. beste NL'er blijft Verhoeven op 17, Vogels en Robert van Pelt staan 27 en 28e op ongeveer 7 uur.

Bij de quads waren de rollen omgedraaid, nu joeg Circus Patronelli de persmuskiet na. Brian Baragwanath opende de stage en tot halverwege had de Zuid-Afrikaan 7 minuten voorsprong op de broers, die ook elkaar om de leiding in het klassement bevochten. Toen Baragwanath lekreed en alle voorsprong weer kwijtraakte sloeg Alejandro toe en pakte met 59 sec de dagzege. Marcos kwam nét 15 tellen tekort voor plaats twee, maar heeft nog wel de leiding in de stand met maar 8 tellen voorsprong op Alejandro. Baragwanath staat derde op 1u41m, Sergei Karyakin staat 10 minuten achter hem vierde. Voor Bas Nijen-Twilhaar is Dakar helaas afgelopen, hij kwam met een kapotte brandstofpomp te staan op een onmogelijke plaats: "De auto's en trucks kwamen daar met 100 langsrazen, de keien vlogen je om de oren." Helaas kon het niet meer gerepareerd worden en moest zijn quad opgehaald worden, maar ik hoop dat ze het beter doen dan met de quad van Kees Koolen, die 20 meter naar beneden viel nadat de winch van de helicopter losliet.

Afbeelding

Bij de auto's werd het niet zo'n chaos als eergisteren, maar wel een leuk duel tussen Peugeot en Mini. Nasser Al Attiyah leek iets meer rust in zijn rijstijl te hebben en maakte op wisselend terrein geen enkele fout. Loeb en Peterhansel werden ingelopen en alleen Loeb durfde met de Qatari mee te gaan, Peterhansel dacht slim aan zijn klassement, nog genoeg buffer over. Dat die beslissing zo gek niet was bleek kort voor de finish, want Loeb reed de cardanas stuk en moest door Cyril Despres over de finish worden gesleept. Hij verloor daarmee 5m52 op Al-Attiyah, die een etappezege kon bijschrijven, maar werd wel als tweede geklasseerd. Peterhansel liet ook Mikko Hirvonen nog voorbij en kwam als vierde binnen op 8 minuten van Al-Attiyah. Erik van Loon deed het een stuk beter, al moest hij onderweg even bij een motorenstop halt houden. Nee, niet om illegaal te tanken (stel je voor zeg), maar om even koud water te scoren, want het werd behoorlijk heet in de auto. Uiteindelijk kwam er een 14e tijd uit aan de finish. Tim Coronel was als 29e binnen, Peter Merceij als 42e. Van Eelko Bekker en Maik Willems is helaas niets vernomen na Wp8, dus of ze zijn heel laat binnen, of staan nog ergens op de proef.

In de stand heeft Peterhansel een paar minuten ingeleverd, maar met 51m55s is er nog genoeg over. Giniel de Villiers rijdt zich onopvallend naar het podium, derde op 1u17m, maar de komende stage is hét terrein voor Hirvonen. De Mini staat maar 4 minuten achter op de Toyota. Nieuwe naam in de top10 is Harry Hunt, nog een ex-rallyrijder. De Brit was vooral in het IRC en de opvolger ERC in kleinere klasses actief, maar met dank aan navigator Andreas Schultz komt de Londenaar langzaam bovendrijven in dit veld. Van Loon is 13e en heeft opnieuw die vermaledijde Renault Duster van Emiliano Spataro voor zich, het lijkt wel alsof ze bij elkaar aan het elastiek zitten sinds Bolivia. Coronel is 37e, Merceij 54e op bijna 30 uur van Peterhansel

Afbeelding

Bij de trucks draaide Gerard de Rooy nu de rollen om. Op een typische Kamaz-etappe ging hij juist strategisch rijden en was het Aryat Mardeev die met stofhappen te maken kreeg. De Rus hád er gemakkelijk voorbij gekund, maar pas op 40 km van de streep deed hij dat ook, blijkbaar zijn ze toch bang geworden van Federico Villagra. De Argentijn reed helaas vroeg lek en moest door Pep Vila Rocca (zeg maar de stille assistent) weer op gang worden geholpen. De Rooy kwam aan de finish als 6e op 13 minuten, Villagra verloor 26 minuten als 9e. De twee Kamazki's van Nikolaev en Karginov gingen weeral heel hard gisteren en waren in een leuk gevecht op afstand gewikkeld met Peter Versluis en Ton van Genugten. De (te) snelle assistent van De Rooy maakte ergens een navigatiefoutje, waardoor Versluis hem voorbij kon. De Iveco en de MAN hielden elkaar de hele tijd in het oog, maar uiteindelijk was Versluis 34 tellen sneller dan Van Genugten.

Afbeelding

Nikolaev was helaas nog 5 minuten sneller aan de streep, zodat ze als 2e en 3e geklokt werden. Karginov ging tot halverwege goed mee, maar verloor daarna anderhalf (waarschijnlijk vastgereden in het laatste feshfesh veld). Pascal de Baar deed het als dagopener niet slecht, kwam als tiende aan de streep. Maurik vd Heuvel deed het rustig aan vandaag, de tikkende motor bleek namelijk een versleten drijfstanglager, die net op tijd werd vervangen voor de start. "Niets doen zou vrijwel zeker het einde hebben betekend. De motor zou 100 procent zeker kapot zijn gegaan.”

In de stand is De Rooy nu 1u09m los van Mardeev, Villagra staat derde op 1u45m en Van Genugten vierde op 2u05m. Hans Stacey dacht nog stiekem aan het podium voor de rit, maar hoewel hij halverwege de snelste was, verloor de man uit Best weer een uur, dus zit er behalve een knokpartij met Van Genugten om plaats vier niet zoveel meer in.

Vandaag een rit die meer WRC paden behelst, dus veel mogelijkheden tot inhalen zijn er niet. De trucks krijgen zelfs een aparte special omdat sommige paden echt te smal zijn met alle laaghangende boomtakken.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2016

Berichtdoor rallymitchel » vr jan 15, 2016 18:01

Gisteren was ik het vergeten te melden, maar inmiddels is het verslag van zowel etappe 10 als 11 te vinden op onze website. Ook vindt u de tussenstand van de poule daar terug met een aantal verschuivingen erin:

http://www.rally-world.nl/etappe-11-wraak-van-de-concurrentie/
Avatar gebruiker
rallymitchel
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za nov 05, 2011 16:21
Woonplaats: Usa

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Mark Wielens » vr jan 15, 2016 22:34

Het zit de Nederlandse Dakar deelnemers ook niet mee dit jaar....

De Tatra van Riwald Dakar Team is op de special van vandaag door brand verwoest. Door lekkende olie op de hete remmen heeft de truck vlam gevat en bleek niet te blussen. Gert Huzink Rob Buursen en Gait Schooneveld zijn alle drie ongedeerd en terug in het bivak.

bron; Riwald Dakar Team.
Mark Wielens
 
Berichten: 701
Geregistreerd: ma jun 13, 2011 17:20

Re: Dakar 2016

Berichtdoor rallymitchel » za jan 16, 2016 12:11

Hierbij het verslag van de 12e etappe met o.a.:
- De laatste lootjes voor de rijders
- Eerste etappezege voor Yamaha bij de motoren
- Spanning blijft nog redelijk hangen bij de quads
- Verrassende winnaar bij de auto's
- Derde Nederlander die zijn wagen in vlammen ziet op gaan

De spanning blijft ook nog in de Dakar Poule, te bedenken dat er morgen nog een flinke zak met punten uitgedeeld gaan worden als de schattingsvragen en het eindklassement in het spel komen!

http://www.rally-world.nl/etappe-12-de-laatste-lootjes/
Avatar gebruiker
rallymitchel
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za nov 05, 2011 16:21
Woonplaats: Usa

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Mark Wielens » za jan 16, 2016 15:57

Loeb wint de laatste special vandaag.
Peterhansel wint Dakar 2016 !!!!!
Mark Wielens
 
Berichten: 701
Geregistreerd: ma jun 13, 2011 17:20

Re: Dakar 2016

Berichtdoor Alex_79 » za jan 16, 2016 17:05

De Dakar-rally loopt vandaag ten einde, met een korte proef van 180 km, een schijntje vergeleken bij gisteren, toen meer dan het dubbele op het programma stond.

"Och, met onze snelheid zou een hoogbejaarde misschien vragen of de gordels om moesten." aldus Maik Willems, die de laatste twee dagen wel erg veel waar voor zn geld kreeg. Donderdag heel laat terug in het bivak, en vrijdag ging na 100 km de stuurbekrachtiging stuk, waardoor Willems en Rob van Pelt zelfs samen aan het stuur moesten gaan hangen om de Toyota de smalle bochten om te krijgen. Maar ondanks alle problemen kwamen ze als 61e het bivak binnensukkelen, bijna 4,5 uur achter de winnaars.

Bij de motoren had David Wijnhoven ook zo'n soort bui. De teamgenoot van Hans Vogels rijdt al een week met een ribblessure en voelde elke knip heel duidelijk, en dan viel hij ook nog een paar keer. "Ik stond op het punt de motor van een berg te smijten" In een soort wrange humor reden Wijnhoven en Rob Smits dan ook nog achter een stadsbus met de letters K U T in het kenteken. "Dat is het zeker" dachten ze allebei. Frans Verhoeven heeft dat misschien ook gedacht. De man uit Poppel kwam al kort na het begin van de stage met technische problemen en had al vlug 30 minuten achterstand bij WP1. Het werden er uiteindelijk 53 en een 39e plaats. Jurgen vd Goorberg verraste met een prima 24e plaats, Hans Vogels werd 28e ondanks een valpartij in een rio en Robert van Pelt 32e.

Vooraan het klassement speelde KTM het simpel. Antoine Meo mocht als eerste starten, maar zou na de start even inhouden om Price terzijde te kunnen staan mocht dat nodig zijn. Dat daarmee zijn eigen podiumplaats in gevaar kwam was een bijzaak, teamorders! Het hielp wel dat achter Price Stefan Svitko en Pablo Quintanilla in ieder geval op motoren van de KTM groep onderweg waren. Quintanilla wist dat Meo moest wachten en ging dus aanvallen. De kans om Svitko nog in te halen voor plaats twee was erg klein, maar niet onmogelijk. Het ging ook goed voor de Chileen tot halverwege, toen hij in botsing kwam met een boom en aan de streep 12 minuten had verloren. Meo had dat ook in de gaten en hoopte zijn derde plaats nog terug te pakken, maar de Fransman ging zwaar onderuit in het slot van de etappe en kwam pas op een halfuur van de kop binnen. De etappewinst ging naar Yamaha, Helder Rodrigues had een prima dag in de rallypaden en zelfs een close encounter met een paar koeien bracht de Portugees niet van zijn stuk. Hij was 4m32s sneller dan Price, Kevin Benavides en Svitko werden als 3e en 4e afgevlagd.

Afbeelding

De motoren zijn ook net gefinished in de proef van vandaag. Quintanilla wilde zijn derde plaats veilig stellen tegen een mogelijk aanval van Benavides af te slaan. Vier WP's waren de twee met elkaar in gevecht, aan de finish is de Chileen 1m41 sneller dan de Argentijn. Rodrigues kwam als derde binnen op 2m37s, Price en Svitko deden het rustig aan met een 4e en vijfde tijd. Hans Vogels draaide na zijn slechte vrijdag ("een kleuter op een loopfietsje was nog sneller") het gas nog eens vol open kwam met een 11e tijd over de finish, een kwartier achter Quintanilla. Verhoeven kwam als 18e binnen, Vd Goorbergh als 36e. In de eindstand is er de eerste overwinning voor een Australiër in het motorenklassement in de persoon van Toby Price, en de eerste Slowaak op het podium met Stefan Svitko. Pablo Quintanilla stelde met zijn laatste dagzege ook het podium veilig als derde. Antoine Meo maakt na zijn val gisteren een aangeslagen indruk en worstelde 180km met de motor tot hij als 70e op bijna 50 minuten van Quintanilla binnenkwam. De Fransman komt uit op een zevende plaats, want beide Yamaha-rijders Rodrigues en Adrien van Beveren gaan hem voorbij. Frans Verhoeven eindigt als beste NL'er op plaats 18, Hans Vogels is 23e, Robert van Pelt 28e.

Top5 plus Nederlanders motorenklassement:
1 3 PRICE (AUS)
2 5 SVITKO (SVK) 00:39:41
3 4 QUINTANILLA (CHL) 00:48:48
4 47 BENAVIDES (ARG) 00:54:47
5 7 RODRIGUES (PRT) 00:55:44

18 15 VERHOEVEN (NLD) 05:04:28
23 29 VOGELS (NLD) 06:19:44
28 34 VAN PELT (NLD) 08:25:30
31 40 VD GOORBERGH (NLD) 08:42:51
35 86 VAN GERVEN (NLD) 10:15:52
40 123 VERKADE (NLD) 12:11:04
49 84 MARTENS (NLD) 15:13:19
51 83 VAN HEERTUM (NLD) 15:37:13
52 88 RIEZEBOS (NLD) 16:12:24
54 124 WIJNHOVEN (NLD) 16:32:26
58 137 SMITS (NLD) 18:36:26
61 87 VAN GEEL (NLD) 19:17:52
74 64 VAN HEERTUM (NLD) 26:09:12
75 75 LIEFHEBBER (NLD) 26:20:37

Bij de quads ging het nog maar om twee man, Marcos en Alejandro Patronelli. Alejandro had in een paar goede etappes de voorsprong ver teruggebracht, maar gisteren ging Marcos met Jeremias Gonzales Ferioli om de dagzege knokken, terwijl Alejandro met Brian Baragwanath opgescheept raakte en hij raakte de Zuid Afrikaan maar niet kwijt. Pas toen Baragwanath lekreed en 18 minuten verloor kon Alejandro alleen verder, maar hij had toen eigenlijk al te veel tijd verknoeid. Marcos en Gonzalez Ferioli kregen tegen het eind van de rit ook nog gezelschap van Walter Nosiglia en Sergei Karyakin. Karyakin wilde toeslaan nu Baragwanath in de problemen zat en Nosiglia joeg op een dagzege. Uiteindelijk hield Marcos negen tellen over op de Boliviaan die als 2e geklokt werd, Karyakin gaf 50 tellen toe en Gonzalez Ferioli verloor in het slot nog drie minuten. Baragwanath knokte zich in het laatste stuk nog naar een 7e plaats, maar verloor wel een kwartier.

Afbeelding

De rit van vandaag over snelle stukken naar Rosario werd een secondespel. Voor Circus Patronelli ging het louter om aankomen, dus werd Marcos op zijn gemakje zesde en Alejandro achtste, daarmee wint Marcos na 2010 en 2013 zijn derde dakar met 5 minuten voorsprong op Alejandro. De strijd om het podium én de dagzege werd nog heel spannend. Baragwanath vertrok een minuut voor Karyakin en liep bij WP1 een minuut weg, maar vervolgens viel de Irritrack van de Zuid-Afrikaan uit, terwijl Karyakin met Giuliano Horacio Giordana om de dagzege knokte. De Argentijn won dat duel met 11 seconden, maar aan de finish dook Baragwanath toch weer op en was 7m44s sneller. Daarmee is de razende reporter in zijn debuut meteen derde op 1u41m van Marcos en 2,5 minuut sneller dan Karyakin. Volgend jaar maar weer een MyDakar camera meegeven, want zo krijg je veel meer mee van de quads dan met de summiere 2 minuten waarmee ze normaliter worden afgescheept.

Eindstand Quads:
1 252 M. PATRONELLI (ARG)
2 253 A. PATRONELLI (ARG) 00:05:23
3 274 BARAGWANATH (ZAF) 01:41:53
4 264 KARYAKIN (RUS) 01:44:25
5 254 GONZALEZ FERIOLI (ARG) 02:02:08

Bij de auto's was het gisteren kantje boord voor Erik van Loon. De Brabander had al problemen met een lekke band en daarna een scheef stuur, maar 10 km voor de finish plofte zijn remschijf rechtsachter. De Mini kwam met 21 minuten vertraging aan de finish, werd wel als 15e geklokt, maar het is nog maar afwachten of de crew nog tijdstraf krijgt voor de 65 minuten dat ze bezig waren met het repareren van de achtervering voor de liasion die nog gereden moest worden. Tot nu toe is dat gelukkig niet het geval. Over de avonturen van Maik Willems hebben we het al gehad, maatje Peter Merceij kwam als 42e binnen en ook Tim Coronel haalde de finish als 37e.

Vooraan pakte Sebastien Loeb bewust 7 minuten tijdstraf. De man uit Hagenau mocht als tweede starten achter Nasser Al Attiyah, maar koos ervoor te wachten op Stephane Peterhansel, omdat de paadjes onderweg te nauw waren om inhalen mogelijk te maken. De Toyota's leken erop gebrand nog met een dagzege te eindigen en Giniel de Villiers en Leroy Poulter hadden de eerste driekwart van de stage een voordeel op de Mini's door hun hogere topspeed. Tegen het eind werd de weg nog bochtiger en Mikko Hirvonen kon op bekend rallyterrein zijn eerste dakar-etappe zege scoren. Al-Attiyah maakte er op 9 tellen een 1-2 voor Mini van. Poulter gaf als derde 45 seconden toe, De Villiers werd als vierde geklokt op 1 minuut. Peterhansel kwam rustig als 9e binnen op 11 minuten, Loeb werd dankzij zijn straf als 13e geklasseerd.

Afbeelding

In de laatste 180km ging Peterhansel zich nergens meer mee bemoeien, de Fransman liet de dagzege aan de rest en kwam met 7 minuten achterstand als 13e de finish over. Daarmee wint Peugeot voor het eerst sinds Ari Vatanen 26 jaar terug. Loeb mocht wel even buiten gaan spelen met nog zes kanshebbers, en uiteindelijk sloot hij zijn debuut af met weer een dagzege in Rosario, 1m13s voor Hirvonen en 1m36s voor Al-Attiyah en Cyril Despres die exact dezelfde tijd reden. Erik van Loon eindigde de rit als tiende op 5m19s, Merceij tikte af als 45e, Coronel werd 47e en Willems 54e. In de eindstand wordt Peterhansel op het podium geflankeerd door Al Attiyah die 34m58s toegeeft, De Villiers kan weer een ereplaats voor Toyota bijschrijven op 1u02m. Voorlopig is van Loon als 13e beste NL'er op 5 uur van de winnaar

Eindstand autoklassement plus Nederlanders:
1 302 PETERHANSEL (FRA), COTTRET (FRA)
2 300 AL-ATTIYAH (QAT), BAUMEL (FRA) 00:34:58
3 301 DE VILLIERS (ZAF), VON ZITZEWITZ (DEU) 01:02:47
4 315 HIRVONEN (FIN), PERIN (FRA) 01:05:18
5 319 POULTER (ZAF), HOWIE (ZAF) 01:30:43

13 306 VAN LOON (NLD), ROSEGAAR (NLD) 05:22:13
36 347 CORONEL (NLD), Unknown SUZUKI 20:04:42
50 344 WILLEMS (NLD), VAN PELT (NLD) TOYOTA 27:20:57
54 377 MERCEIJ (NLD), ERREN (NLD) TOYOTA 31:42:20

Bij de trucks eigenlijk hetzelfde verhaal aan kop. Gerard de Rooy ging de laatste twee volgens het credo van Sir Stirling Moss aan: "To finish first, first you have to finish. Daarom ging Ton van Genugten gewoon kort na de start op zijn kopman wachten in geval van problemen. Federico Villagra ging er wel nog een keer vol tegenaan, voor een etappezege of misschien de tweede plaats. Als nu de goede Kamaz pech had gekregen was dat nog gelukt ook, want de Argentijn vocht een leuk duel uit met Peter Versluis. Hans Stacey en Jaroslav Valtr kwamen in het slot ook nog even meedoen, maar de Kamazki's gingen in winterslaapmodus. Dmitri Sotnikov had zelfs bijna de rally kunnen verlaten, want de Kamaz-waterdrager kwam achter een sleepkabel binnen op 2u26m van de kop, motor opgeblazen. Er kan dus wel degelijk iets stuk bij de Russen. Nikolaev kwam uiteindelijk als 8e binnen, Mardeev als tiende en Karginov als 16e.

Vooraan hield Versluis uiteindelijk 3m14s over op Villagra, Stacey werd slechts 4 tellen daarachter derde. De Tatra's kwamen op deze nauwe rallypaadjes wel nog even meedoen en Valtr klokte in de Tatra-Daf een mooie vierde tijd, Arthur Ardavikus werd als 7e geklokt. De Rooy deed het zoals gezegd kalm aan op een 5e plaats, maar hij pakte alle verloren tijd op Mardeev weer terug. Helaas heeft niet iedereen de finish gehaald. Gert Huzink had een lastige Dakar dit jaar met veel pech en een paar gemiste waypoints, maar hij moest, zoals Mark Wielens al omschreef, gisteren de Tatra brandend aan de kant zetten, nadat er olie op de hete remmen was gelekt. De wagen brandde helaas geheel uit.

Afbeelding

In de laatste rit ging Kamaz er dan toch nog een keer voor met een poging op Nikolaev of Mardeev aan een dagzege te helpen, maar de MAN's zijn op korte snelle sprints dit jaar te sterk gebleken, zo ook nu. Hans Stacey wilde ook voor een mooi slot in een lastige Dakar gaan en knokte de hele dag met Versluis, Kolomy, Villagra en Nikolaev om de zege. Uiteindelijk scoorden de MAN's zelfs een 1-2, Stacey 1m45s voor Versluis. Nikolaev werd 3e op 2m08s, Kolomy vierde en Mardeev vijfde. De Rooy pruttelde als zevende de finish over, Ton van Genugten reed op de laatste dag nog een demper stuk en verloor 19 minuten. In de eindstand is De Rooy daarmee voor de tweede keer winnaar van de vrachtwagencategorie, met 1u10m voorsprong op Mardeev, Villagra staat bij zijn debuut als trucker op het podium als derde met 1u40m achterstand, Stacey klimt nog naar plaats vier op 2u23m en Van Genugten is vijfde op 2,5 uur. Nikolaev strandt nog achter Pascal de Baar op plaats 6 en op de laatste dag sluipt in de persoon van Pep Vila Rocca de vierde truck van De Rooy ook nog de top10 in als 10e, bijna 5 uur achter zijn kopman.

Eindstand trucks plus Nederlanders (noot: Vick Versteijnen schijnt nog onderweg te zijn, had bij WP7 45 minuten achterstand:

1 501 DE ROOY (NLD), TORRALLARDONA (ESP), RODEWALD (POL)
2 500 MARDEEV (RUS), BELYAEV (RUS), SVISTUNOV (RUS) 01:10:27
3 514 VILLAGRA (ARG), PEREZ COMPANC (ARG), MEMI (ARG) 01:40:55
4 506 STACEY (NLD), BRUYNKENS (BEL), VAN DER VAET (BEL) 02:23:01
5 516 VAN GENUGTEN (NLD), VAN LIMPT (NLD), VAN EERD (NLD) 02:30:59

6 529 DE BAAR (NLD), ROESINK (NLD), DE GRAAFF (NLD) 03:04:07
9 510 VERSLUIS (NLD), PRONK (NLD), KLEIN (DEU) 03:57:52
12 537 VAN DEN HEUVEL (NLD), VAN OORT (NLD), KUIJPERS (NLD) 05:15:41
18 531 HUIGEVOORT (NLD), DONKERS (NLD), VAN ZUTVEN (PER) 08:54:44
21 535 VAN WERVEN (NLD), ZUURMOND (NLD), KWAKKEL (NLD) 14:36:56
22 522 SCHOONES (NLD), SCHOONES (NLD), VAN DER DONK (NLD) 14:55:02
24 530 VAN DE LAAR (NLD), VAN DE LAAR (NLD), HUIJGENS (NLD) 19:06:16
26 532 TILBURGS (NLD), VAN UDEN (NLD), VAN LIMPT (NLD) DAF 25:18:00

Daarmee is deze jaargang van Dakar ten einde. Peugeot had gehoopt al voor dagzeges te kunnen gaan, maar het is ze dus dit jaar al gelukt. De uitslag blijft dankzij Mini's protest nog provisorisch, maar eigenlijk weet ik wel wat de uitkomst gaat zijn. Honda mag eens goed na gaan denken over zijn teamsamenstelling bij de motoren. Elke keer de snelste etappes is prima, maar de Japanners winnen dan wel veldslagen, de oorlog hebben ze er nog niet mee gewonnen. Bij de quads hoop ik dat de Patronelli's volgend jaar wat meer tegenstand krijgen, de belangrijkste concurrenten schakelden namelijk allemaal zichzelf uit en liet het aan twee semi-amateurs over in de persoon van Baragwanath en Karyakin. Bij de trucks zal Kamaz nu alles in het werk stellen hun afgekeurde Torpedo wél gehomologeerd te krijgen voor 2017, en waar ik het meest op hoop, dat als we in Zuid Amerika blijven dat Chili en Peru weer in het parcours komen, want een WRC-rally van bijna twee weken met zoveel afkortingen en afgelastingen is bijna een Sprint-Dakar te noemen. Gaan we terug naar Afrika (er werd gesproken over Namibië en Zuid Afrika) dan zou ik het alleen maar toejuichen.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2016

Berichtdoor rallymitchel » zo jan 17, 2016 12:11

Laatste tussenstand van de poule is online, later vandaag volgt het verslag van etappe 13 en de eindstand van de poule:
http://www.rally-world.nl/poules/
Avatar gebruiker
rallymitchel
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za nov 05, 2011 16:21
Woonplaats: Usa

Re: Dakar 2016

Berichtdoor rallymitchel » ma jan 18, 2016 15:44

[UPDATE]: Voor de mensen die het nog niet gezien hadden; hieronder de eindstand van de poule en het verslag van etappe 13
Graag tot 2017!!

http://www.rally-world.nl/etappe-13-twee-nederlandse-winnaars-in-rosario/
Avatar gebruiker
rallymitchel
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za nov 05, 2011 16:21
Woonplaats: Usa

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten