Deelname in groep HM

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Mark Verhoeven » wo okt 26, 2011 23:08

Is dit regelement in deze vorm definitief, of zouden er nog aanpassingen in kunnen komen? Het regelement stelt, een achterwielaandrijver mag niet omgebouwd worden naar voorwielaandrijving, of omgekeerd. Dit vind ik begrijpelijk, omdat het een complex gebeuren is. Er moet HEEL veel aangepast worden en indien niet goed uitgevoerd, kan het ook gemakkelijk fout gaan.

Maar wat als de basisauto die je zou willen inzetten in deze klasse, beschikt over 4-wielaandrijving??? Deze zijn in de meeste gevallen heel eenvoudig om te bouwen naar 2-wielaandrijving en ook de carosserie hoeft dan niet te worden aangepast. Als "Subaru mannetje" denk ik na over de mogelijkheden om een Impreza om te bouwen naar achterwielaandrijving en dan een 2.5 atmosferische motor erin. Het is in mijn ogen "niet netjes" om dit uit te sluiten. Ik denk zelf eerder dat men er niet bij stil gestaan heeft bij het opstellen van het regelement.

Mocht iemand meer weten, dan hoor ik het graag.
Mark Verhoeven

Berichtdoor henk 400rr » do okt 27, 2011 0:35

Dat aanpassen valt best mee, het is net zo moeilijk als een basis achteras van een opel naar 4-link systeem ombouwen of naar onafhankelijk.
Het truukje wordt al jaren gedaan in Engeland en ook toegepast in de rallysport.

Ik hoorde van iemand van de Knaf dat o.a. een reden was dat men gekke creaties wou uitsluiten.

Maar goed, waarom zou je een 4-wielaangedreven auto ombouwen naar achterwiel aangedreven? Het levert wel meer spektakel (fun) op, dat wel, maar je levert wel een stuk tractie in waar juist de 4-wiel aangedreven auto van profiteert.

Wat ik me zo afvraag is in hoeverre de tekeningen rondom de kooi definitief zijn, zijdelings zie ik zeker wel de voordelen qua veiligheid, ook wel van voren, een nadeel vind ik de buis in de A-stijl, dit is wel een goede verbetering (maakt dat deel weer veel sterker), maar het maakt het in-/uitstappen wel weer lastiger plus dat de buis weer erg dicht bij het stuur zit in sommige wagens, in Duitsland hebben ze daar al een aanvulling op gemaakt.

Ook het kruis zo dicht achter de stoelen, in de regel zat deze toch meer in het schuine deel en daar ben je nu juist vrij in. Heeft deze bepaling ook te maken met het ongeval in Duitsland afgelopen jaar met de D-kadett?

Nu ken ik niet alle regelementen uit m'n hoofd, maar vlgs mij zijn de bepalingen in annex-j als je bijv. in H of Y start veel flexibeler.
Het scheve vindt ik wat als je een std. kooitje koopt met papieren dat dan ineens al deze bepalingen vervallen.

Nogmaals; geen kritiek, meer iets wat me opviel en als het in deze vorm zo blijft dan is dat niet anders.
henk 400rr

Berichtdoor Hans Poortman » do okt 27, 2011 8:17

Mark Verhoeven

ALGEMENE BEPALINGEN
0.1. In divisie 5 (groep S) worden uitsluitend tweewiel aangedreven auto’s toegelaten, welke zijn voorzien van een type goedkeur afgegeven op of na 1 januari 1970 in één van de landen van de Europese gemeenschap of daaraan direkt gerelateerde landen Auto’s die niet gebaseerd zijn op een bestaande of een verlopen FIA-homologatie (in de groepen 1, 2, 3 of 4, dan wel A, N of B), moeten vooraf toestemming vragen aan het BSR om deel te mogen nemen in deze groep

Dus geen vierwiel aangedreven autos
Hans Poortman

Berichtdoor Theo Dage » do okt 27, 2011 13:15

Hans, ik denk dat je de vraag van Mark nogmaals moet lezen. Hij wil geen 4x4 in zetten maar een 4x4 terug bouwen naar een 2 wiel aangedreven auto, in dit geval een Subaru.
De Subaru is ook als 2 wiel aangedreven verkocht, maar dan als voorwielaandrijver.
Als je denkt dat veilligheid "duur" is, probeer dan eens een ongeluk :!:
Theo Dage

Berichtdoor Hans Poortman » do okt 27, 2011 13:18

Theo Dage schreef:Hans, ik denk dat je de vraag van Mark nogmaals moet lezen. Hij wil geen 4x4 in zetten maar een 4x4 terug bouwen naar een 2 wiel aangedreven auto, in dit geval een Subaru.
De Subaru is ook als 2 wiel aangedreven verkocht, maar dan als voorwielaandrijver.

Theo je hebt gelijk even niet aan gedacht
Hans Poortman

Berichtdoor Mark Verhoeven » do okt 27, 2011 16:21

Theo Dage schreef:De Subaru is ook als 2 wiel aangedreven verkocht, maar dan als voorwielaandrijver.

De 2 liter die als basis zou moeten dienen is er alleen als 4x4.
Mark Verhoeven

Berichtdoor Mark Verhoeven » do okt 27, 2011 16:23

henk 400rr schreef:Maar goed, waarom zou je een 4-wielaangedreven auto ombouwen naar achterwiel aangedreven? Het levert wel meer spektakel (fun) op, dat wel, maar je levert wel een stuk tractie in waar juist de 4-wiel aangedreven auto van profiteert.

Omdat er geen 4-wielaangedreven auto's zijn toegestaan in deze klasse.
Mark Verhoeven

Berichtdoor henk 400rr » do okt 27, 2011 16:55

Ok, zit je dan niet met je typegoedkeur?
ALGEMENE BEPALINGEN
0.1. In divisie 5 (groep S) worden uitsluitend tweewiel aangedreven auto’s toegelaten, welke zijn voorzien van een type goedkeur afgegeven op of na 1 januari 1970 in één van de landen van de Europese gemeenschap of daaraan direkt gerelateerde landen Auto’s die niet gebaseerd zijn op een bestaande of een verlopen FIA-homologatie (in de groepen 1, 2, 3 of 4, dan wel A, N of B), moeten vooraf toestemming vragen aan het BSR om deel te mogen nemen in deze groep

Alhoewel, als ik het goed begrijp kun je alsnog wel aan de start komen met zo'n constructie en zouden er ook dus mogelijkheden zijn voor bijv. de Ford Mk3 met achterwielaandrijving of andere types gerelateerd aan deze auto.

Dit gezien het laatste stukje tekst in de alinea.
henk 400rr

Berichtdoor Mark Verhoeven » do okt 27, 2011 20:18

henk 400rr schreef:en zouden er ook dus mogelijkheden zijn voor bijv. de Ford Mk3 met achterwielaandrijving of andere types gerelateerd aan deze auto.

Dit gezien het laatste stukje tekst in de alinea.

5.2. Transmissie: De ombouw van een auto van voorwielaandrijving naar achterwiel aandrijving of omgekeerd is niet toegestaan.

Niet echt dus...
Mark Verhoeven

Berichtdoor jeroensprint » do okt 27, 2011 20:22

Maar in Engeland is het een bestaande auto, die gewoon over de weg mag, dus in NL een kenteken krijgt en Engeland is een gerelateerd eu land dus.......

Jeroen

http://www.youtube.com/watch?v=1OLyKygZxEk
jeroensprint

Berichtdoor henk 400rr » do okt 27, 2011 20:26

D'r heeft toch ook zo'n auto gewoon meegedaan aan rally's? Ook hier in Nederland vlgs mij?

Dus als zo'n auto zo gebouwd is of een identieke is dan mag dat toch geen probleem zijn? of moet deze dan in groep H van start?

of gezien deze tekst:
Auto’s die niet gebaseerd zijn op een bestaande of een verlopen FIA-homologatie (in de groepen 1, 2, 3 of 4, dan wel A, N of B), moeten vooraf toestemming vragen aan het BSR om deel te mogen nemen in deze groep

eerst toestemming vragen?
henk 400rr

Berichtdoor jeroensprint » do okt 27, 2011 20:28

Ok, mijn toestemming heb je. :D
jeroensprint

Berichtdoor henk 400rr » do okt 27, 2011 20:32

Ik weet niet of dat helpt :lol:
henk 400rr

Berichtdoor metisse » do okt 27, 2011 20:35

jeroensprint schreef:Maar in Engeland is het een bestaande auto, die gewoon over de weg mag, dus in NL een kenteken krijgt en Engeland is een gerelateerd eu land dus.......

Jeroen

http://www.youtube.com/watch?v=1OLyKygZxEk

:mrgreen: Dus een westfield mag ook........ :mrgreen:
metisse

Berichtdoor henk 400rr » do okt 27, 2011 20:37

helaas, is geen van oorsprong 4 zits auto
henk 400rr

VorigeVolgende

Keer terug naar Reglementen