Pagina 4 van 8

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 20:14
door Cinq-Power
Op kp Bentelo stonden samen met de officials van 8maal een groep duitse officials.

Niet dat ik daar tegen ben, maar als ze een gas bbq meenemen en die gezellig aanzetten en met 5 man erachter gaan zitten weet ik niet of ik dat wel veilig kan noemen.

Stonden (sorry, ZATEN) gezellig op de luie stoel op te warmen.


En op zaterdag lag er op kp 3 een auto in de sloot, ik stond een punt eerder te vlaggen, Bavelaar of Kuitert (weet niet welke) schrok van mij en kwam iets mijn kant op, daar hoor je me niet over, hij corrigeerde netjes.

Ieder ander remde in ieder geval af, behalve vd Marel Jr.

Reed op het punt waar de auto lag ook nog bijna de marshall die op locatie stond te vlaggen tegen de benen.
Moest springen voor lijf en leden.

Jong en ervarenheidsfoutje? of arrogant en schijt aan hebben momentje?

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 20:17
door PatrickTwente
Cinq-Power schreef:Op kp Bentelo stonden samen met de officials van 8maal een groep duitse officials.

Niet dat ik daar tegen ben, maar als ze een gas bbq meenemen en die gezellig aanzetten en met 5 man erachter gaan zitten weet ik niet of ik dat wel veilig kan noemen.

Stonden (sorry, ZATEN) gezellig op de luie stoel op te warmen.


En op zaterdag lag er op kp 3 een auto in de sloot, ik stond een punt eerder te vlaggen, Bavelaar of Kuitert (weet niet welke) schrok van mij en kwam iets mijn kant op, daar hoor je me niet over, hij corrigeerde netjes.

Ieder ander remde in ieder geval af, behalve vd Marel Jr.

Reed op het punt waar de auto lag ook nog bijna de marshall die op locatie stond te vlaggen tegen de benen.
Moest springen voor lijf en leden.

Jong en ervarenheidsfoutje? of arrogant en schijt aan hebben momentje?


Van de marel JR deed er ook lacherig over bij de finsh met de navi van damen (Wassink is dat geloof ik) en nog 1 die kende ik niet

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 21:13
door StevenK
Cinq-Power schreef:Op kp Bentelo stonden samen met de officials van 8maal een groep duitse officials.

Niet dat ik daar tegen ben, maar als ze een gas bbq meenemen en die gezellig aanzetten en met 5 man erachter gaan zitten weet ik niet of ik dat wel veilig kan noemen.

Stonden (sorry, ZATEN) gezellig op de luie stoel op te warmen.


En op zaterdag lag er op kp 3 een auto in de sloot, ik stond een punt eerder te vlaggen, Bavelaar of Kuitert (weet niet welke) schrok van mij en kwam iets mijn kant op, daar hoor je me niet over, hij corrigeerde netjes.

Ieder ander remde in ieder geval af, behalve vd Marel Jr.

Waarom een punt eerder een bewogen vlag?

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 21:59
door Cinq-Power
Wie heeft het over een bewogen vlag???

Ik zei: ik stond te vlaggen, zal even aanvullen::: Met stille vlag (vlag sprak niet)

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 22:01
door StevenK
Cinq-Power schreef:Wie heeft het over een bewogen vlag???

Ik zei: ik stond te vlaggen, zal even aanvullen::: Met stille vlag (vlag sprak niet)

Wat doet het er dan toe op Marel afremde?
19.21 Gele vlag.
Marshals zullen de equipes met gele vlaggen als volgt opmerkzaam maken op gevaarlijke situaties:
- een onbewogen gele vlag betekent: pas op, gevaarlijke situatie (stilstaande auto direct naast de route, langzaam
rijdende auto op de route, enz.); inhalen van op snelheid rijdende deelnemers verboden tot na de gevaarlijke situatie.
- een bewogen gele vlag betekent: pas op, gehele of gedeeltelijke blokkering van de route, wees gereed om te stoppen;
snelheid minderen en inhalen van op snelheid rijdende deelnemers verboden tot na het obstakel.

Alleen bij een bewogen vlag moet je afremmen.

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 22:08
door mantaboy
StevenK schreef:
Cinq-Power schreef:Wie heeft het over een bewogen vlag???

Ik zei: ik stond te vlaggen, zal even aanvullen::: Met stille vlag (vlag sprak niet)

Wat doet het er dan toe op Marel afremde?
19.21 Gele vlag.
Marshals zullen de equipes met gele vlaggen als volgt opmerkzaam maken op gevaarlijke situaties:
- een onbewogen gele vlag betekent: pas op, gevaarlijke situatie (stilstaande auto direct naast de route, langzaam
rijdende auto op de route, enz.); inhalen van op snelheid rijdende deelnemers verboden tot na de gevaarlijke situatie.
- een bewogen gele vlag betekent: pas op, gehele of gedeeltelijke blokkering van de route, wees gereed om te stoppen;
snelheid minderen en inhalen van op snelheid rijdende deelnemers verboden tot na het obstakel.

Alleen bij een bewogen vlag moet je afremmen.


Vanuit het oogpunt van de deelnemer wel, vanuit het oogpunt van een official niet.

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 22:09
door RG-Rallysport
mantaboy schreef:
StevenK schreef:
Cinq-Power schreef:Wie heeft het over een bewogen vlag???

Ik zei: ik stond te vlaggen, zal even aanvullen::: Met stille vlag (vlag sprak niet)

Wat doet het er dan toe op Marel afremde?
19.21 Gele vlag.
Marshals zullen de equipes met gele vlaggen als volgt opmerkzaam maken op gevaarlijke situaties:
- een onbewogen gele vlag betekent: pas op, gevaarlijke situatie (stilstaande auto direct naast de route, langzaam
rijdende auto op de route, enz.); inhalen van op snelheid rijdende deelnemers verboden tot na de gevaarlijke situatie.
- een bewogen gele vlag betekent: pas op, gehele of gedeeltelijke blokkering van de route, wees gereed om te stoppen;
snelheid minderen en inhalen van op snelheid rijdende deelnemers verboden tot na het obstakel.

Alleen bij een bewogen vlag moet je afremmen.


Vanuit het oogpunt van de deelnemer wel, vanuit het oogpunt van een official niet.


Maar het oogpunt van de knaf lijkt me duidelijk :wink:

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 22:19
door briljant
De officiële regels uit het ASJ

19.21 Gele vlag.
Marshals zullen de equipes met gele vlaggen als volgt opmerkzaam maken op gevaarlijke situaties:
- een onbewogen gele vlag betekent: pas op, gevaarlijke situatie (stilstaande auto direct naast de
route, langzaam rijdende auto op de route, enz.); inhalen van op snelheid rijdende deelnemers
verboden tot na de gevaarlijke situatie.
- een bewogen gele vlag betekent: pas op, gehele of gedeeltelijke blokkering van de route,
wees gereed om te stoppen; snelheid minderen en inhalen van op snelheid rijdende deelnemers
verboden tot na het obstakel.

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 22:22
door RG-Rallysport
briljant schreef:De officiële regels uit het ASJ

19.21 Gele vlag.
Marshals zullen de equipes met gele vlaggen als volgt opmerkzaam maken op gevaarlijke situaties:
- een onbewogen gele vlag betekent: pas op, gevaarlijke situatie (stilstaande auto direct naast de
route, langzaam rijdende auto op de route, enz.); inhalen van op snelheid rijdende deelnemers
verboden tot na de gevaarlijke situatie.
- een bewogen gele vlag betekent: pas op, gehele of gedeeltelijke blokkering van de route,
wees gereed om te stoppen; snelheid minderen en inhalen van op snelheid rijdende deelnemers
verboden tot na het obstakel.


Hmmm die kwam net ook al langs :wink:

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 22:27
door briljant
Doopy schreef:
briljant schreef:De officiële regels uit het ASJ

19.21 Gele vlag.
Marshals zullen de equipes met gele vlaggen als volgt opmerkzaam maken op gevaarlijke situaties:
- een onbewogen gele vlag betekent: pas op, gevaarlijke situatie (stilstaande auto direct naast de
route, langzaam rijdende auto op de route, enz.); inhalen van op snelheid rijdende deelnemers
verboden tot na de gevaarlijke situatie.
- een bewogen gele vlag betekent: pas op, gehele of gedeeltelijke blokkering van de route,
wees gereed om te stoppen; snelheid minderen en inhalen van op snelheid rijdende deelnemers
verboden tot na het obstakel.


Hmmm die kwam net ook al langs :wink:
Dat weet ik Doopy,
Maar dan komen er weer dit soort regels voorbij.

"Vanuit het oogpunt van de deelnemer wel, vanuit het oogpunt van een official niet."

Dus denk ik dat herhaling nodig is. :wink:

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 22:28
door RG-Rallysport
briljant schreef:
Doopy schreef:
briljant schreef:De officiële regels uit het ASJ

19.21 Gele vlag.
Marshals zullen de equipes met gele vlaggen als volgt opmerkzaam maken op gevaarlijke situaties:
- een onbewogen gele vlag betekent: pas op, gevaarlijke situatie (stilstaande auto direct naast de
route, langzaam rijdende auto op de route, enz.); inhalen van op snelheid rijdende deelnemers
verboden tot na de gevaarlijke situatie.
- een bewogen gele vlag betekent: pas op, gehele of gedeeltelijke blokkering van de route,
wees gereed om te stoppen; snelheid minderen en inhalen van op snelheid rijdende deelnemers
verboden tot na het obstakel.


Hmmm die kwam net ook al langs :wink:
Dat weet ik Doopy,
Maar dan komen er weer dit soort regels voorbij.

"Vanuit het oogpunt van de deelnemer wel, vanuit het oogpunt van een official niet."

Dus denk ik dat herhaling nodig is. :wink:


Daar heb je dan ook wel weer een puntje :wink: Maar je weet wie het zegt he :lol: :wink:

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 22:34
door De Fineman
Doopy schreef:
briljant schreef:
Doopy schreef:
briljant schreef:De officiële regels uit het ASJ

19.21 Gele vlag.
Marshals zullen de equipes met gele vlaggen als volgt opmerkzaam maken op gevaarlijke situaties:
- een onbewogen gele vlag betekent: pas op, gevaarlijke situatie (stilstaande auto direct naast de
route, langzaam rijdende auto op de route, enz.); inhalen van op snelheid rijdende deelnemers
verboden tot na de gevaarlijke situatie.
- een bewogen gele vlag betekent: pas op, gehele of gedeeltelijke blokkering van de route,
wees gereed om te stoppen; snelheid minderen en inhalen van op snelheid rijdende deelnemers
verboden tot na het obstakel.


Hmmm die kwam net ook al langs :wink:
Dat weet ik Doopy,
Maar dan komen er weer dit soort regels voorbij.

"Vanuit het oogpunt van de deelnemer wel, vanuit het oogpunt van een official niet."

Dus denk ik dat herhaling nodig is. :wink:


Daar heb je dan ook wel weer een puntje :wink: Maar je weet wie het zegt he :lol: :wink:


wij stonden bij kp11 toen nr: 67 eraf ging en als je dan ziet hoe de officials daar te werk gingen dat leek er niet op (kijk even you tube schuivertje kp11)

BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 23:27
door JosWRX
Berto schreef:Ik denk dat, naast wat men leert voor de licentie, deze mensen heel veel hebben aan de praktijk ervaringen van mensen die dit al heeeeel lang doen. (net als het idee van begeleiding van nieuwe navigatoren) of niet Sylvia?


Ik kan me nog een cursus hoofdofficial herinneren waarbij een niet nader te noemen ervaren navi ;) (overigens daar ook als deelnemer aanwezig) ook een paar maal uit eigen ervaringen vertelde. Inderdaad ERG leerzaam..

Inderdaad wordt er best wel eens verkeerd gevlagd. Dat hoeft niet perse een kwestie van onwetendheid/ondeskundigheid te zijn, maar is ook wel eens het gevolg van een eerste paniekreactie of ook verschillende beoordeling van wat nu wel of niet een gevaarlijke situatie is. Meer aandacht bij de briefing kan in ieder geval nooit kwaad!

re

BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 1:59
door MartijnB
de regels zeggen idd zoals Berto en Steven al zeggen een stille vlag betekend niet van het gas af, maar dat er een auto ergens in de berm ligt waar je geen last van zou moeten kunnen hebben.

Nu moet ikzelf zeggen dat ik als rijder bij een gele vlag(stil) wel van het gas af ga, omdat je toch meestal niet direct weet wat je te wachten staat.
Je weet niet of een collega rijder misschien net probeer uit te stappen of iets dergelijks of mensen die hulp bieden aan een auto die in een greppel is geschoven.

Ook steek ik vaak even een hand op aan de desbetreffende official om te laten zien dat ik de vlag situatie heb gezien.

BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 8:45
door mantaboy
Dat hand opsteken mis ik nog wel eens ja. Maakt gelijk voor de official veel duidelijk! Ook sta ik als official altijd in het gezichtsveld van de rijder, iets wat niet altijd gedaan word. Ik zie nog vaak een official vlaggen aan de navikant en die officials vinden het dan nog vreemd dat de rijder de vlag niet ziet. :? :?

Je probeerd een rijder altijd duidelijk te maken dat er iets aan de hand is, alleen is het soms best eng als de auto je op 15cm mist omdat je niet verder achteruit kant ivm een sloot. Als die sloot dan een heel stuk doorloopt, heb je geen andere mogelijkheid om een rijder goed te waarschuwen en zelf voor je gevoel veilig te staan.