Gordel stand verkeerd!

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor joostkusters » vr jun 17, 2005 19:04

volgende x dat je stoelen koopt moet je toch us goed kijken, ze zijn in alle maten te krijgen.
en de veiligheid van onze wagens kunnen even veilig zijn als die van het wrc, en dat hoeft niet meteen duur te zijn.
ligt gewoon aan jezelf en de informatie die je krijgt
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor Gast » vr jun 17, 2005 20:27

joostkusters schreef:volgende x dat je stoelen koopt moet je toch us goed kijken, ze zijn in alle maten te krijgen.
en de veiligheid van onze wagens kunnen even veilig zijn als die van het wrc, en dat hoeft niet meteen duur te zijn.
ligt gewoon aan jezelf en de informatie die je krijgt


Toch denk ik dat de heerschappen uit het WRC een kleine voorsprong hebben t.a.v de veiligheidstechniek. Neemt niet weg dat onze auto's voldoen aan de eisen die de FIA daar aan stelt.

Misschien heb ik aan de hand van mijn voorbeeld niet duidelijk genoeg naar voren laten komen dat de maatvoeringen van de stoelen bij aanschaf wel goed kunnen zijn, maar bij het wisselen van de inzittenden dat mogelijk niet meer zo is.

Het gebeurt in de praktijk, en dat zul je wellicht met met eens zijn, dat er nog wel eens een navigator voor de gelegenheid instapt in een andere auto dan hij/zij normaal in zit. Op dat moment zit de navigator in een stoel die hoogst waarschijnlijk niet aan zijn/haar maten voldoet. Daar schuilt naar mijn mening een groot gevaar in.

In het verleden heb ik ook verschillende navigatoren naast mij gehad, waarvan de lichaamslengte nog al verschilde. Alleen bleven de stoelen en gordels wel onaangepast in de auto zitten. Het enige wat er werd gedaan is dat de gordels op de juiste lengte werden afgesteld. Over het probleem ruglengte hebben wij eerlijk gezegd ook nooit nagedacht.

Het zal hoe dan ook nooit helemaal lukken om rallyauto's zo veilig te maken dat de inzittenden niets meer kan gebeuren. Het klinkt misschien raar dat ik dit zo schrijf, maar dat moet denk ik ook niet zo zijn.

De formule 1 is daar een goed voorbeeld van. Jaren lang gebeurden er geen dodelijke ongevallen meer, totdat Ratzenberger en Senna in een en hetzelfde weekeinde omkwamen. Hierdoor werden veel rijders zich weer voor meer dan 100 procent bewust dat autosport, hoe veilig we ook denken dat het is, toch gevaarlijk blijft.
Gast
 

Vorige

Keer terug naar Reglementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten