Gordel stand verkeerd!

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor G Vloedgraven » ma jun 13, 2005 13:55

De hoek van de gordels maakt veel uit.
Het klopt ook dat de gaten in de stoel van belang zijn.
De achterkant van de stoel is echter niet zo stug dat deze de klap kan opvangen. Dit is wel gebleken aan de gaten waar de 6 punt gordel tussen de bennen doorzat.
Ook ben ik er mee eens dat een hoek van 45 graden beter is bij een koprol. Ik denk echter dat de heupgordels hier het meeste kracht op zich nemen. De krachten op het bovenlichaam, zullen bij een koprol nooit zo hoog oplopen.
Wat de berekeningen betreft, heb ik jaren lang ervaring als Senior Engineer. Ik ben er tijdens mijn berekeningen van uitgegaan, dat 75% van het lichaamsgewicht opgevangen wordt door de bovengordel. Ik heb 10G als piek belasting aangehouden. In ons geval kan dit echter veel hoger zijn geweest. Wat de gordels zelf betreft. Een gordel van 75mm, is 60% minder elastischer dan een gordel van 45mm. Uitgaande van het zelfde materiaal bij de zelfde belasting. Nou maakt het voor mij niets meer uit. Ik zal nooit weer in een rally auto kunnen plaats nemen. Ik denk dat mijn voorstel echter de rest van de rallysport wel degelijk ten goede komt. Ik ben jaren tegen allerlei onnodige regels geweest. Maar deze aanpassing is goed voor iedereen.
G Vloedgraven
 
Berichten: 7
Geregistreerd: za maart 20, 2004 22:10
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Gast » ma jun 13, 2005 14:33

G Vloedgraven schreef:De hoek van de gordels maakt veel uit.
Het klopt ook dat de gaten in de stoel van belang zijn.
De achterkant van de stoel is echter niet zo stug dat deze de klap kan opvangen. Dit is wel gebleken aan de gaten waar de 6 punt gordel tussen de bennen doorzat.
Ook ben ik er mee eens dat een hoek van 45 graden beter is bij een koprol. Ik denk echter dat de heupgordels hier het meeste kracht op zich nemen. De krachten op het bovenlichaam, zullen bij een koprol nooit zo hoog oplopen.
Wat de berekeningen betreft, heb ik jaren lang ervaring als Senior Engineer. Ik ben er tijdens mijn berekeningen van uitgegaan, dat 75% van het lichaamsgewicht opgevangen wordt door de bovengordel. Ik heb 10G als piek belasting aangehouden. In ons geval kan dit echter veel hoger zijn geweest. Wat de gordels zelf betreft. Een gordel van 75mm, is 60% minder elastischer dan een gordel van 45mm. Uitgaande van het zelfde materiaal bij de zelfde belasting. Nou maakt het voor mij niets meer uit. Ik zal nooit weer in een rally auto kunnen plaats nemen. Ik denk dat mijn voorstel echter de rest van de rallysport wel degelijk ten goede komt. Ik ben jaren tegen allerlei onnodige regels geweest. Maar deze aanpassing is goed voor iedereen.


Ik heb na aanleiding van deze topic eens navraag gedaan bij een medicus uit mijn kennisenkring, over de hoeveelheid kracht die er nodig is om een rugwervel te kunnen breken. Dan schrik je als je hoort dat daar nog geen 12 kilogram druk in vertikale richting voor nodig is. Je nek breek je zelfs al met een vertikale druk van 4 kilogram. Dat je zwaardere klappen kunt overleven is alleen te danken aan de kracht van je spieren. Hoe sterker en getrainder je spieren, des te groter de kans dat je een zware klap weet te overleven. (kijk ook naar de nekspiertraining van rijders in de F1)

Als dit iets is waar je echt werk van wilt maken, is het misschien niet onverstandig om een voorstel te lanceren dat rijders een soort verstevigend corset moeten dragen (zoals nu expirimenteel wordt uitgetest in NASCAR). In ieder geval iets wat de rug bij zeer zware impact beter ondersteund. Ook het HANS systeem is dan geen overbodige luxe.
Gast
 

Berichtdoor V.D.G Rally team » ma jun 13, 2005 16:21

Het is gewoon belangrijk dat je een goede stoel hebt die goed past .
En persoonlijk denk ik niet dat het aan de stand van de gordel hier de boosdoener is . De riemmen gaan vanaf de sluiting naar boven dan over de schouders door de stoel. Of ze hierna naar achteren naar beneden gaan of naar achteren gaan dat is alleen van toepassing als je op zijn kop ligd. Alles word toch door de TC gekeurd voor het evenement ??????
Alles is toch volgens de FIA.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor Gast » ma jun 13, 2005 16:35

V.D.G Rally team schreef:Het is gewoon belangrijk dat je een goede stoel hebt die goed past .
En persoonlijk denk ik niet dat het aan de stand van de gordel hier de boosdoener is . De riemmen gaan vanaf de sluiting naar boven dan over de schouders door de stoel. Of ze hierna naar achteren naar beneden gaan of naar achteren gaan dat is alleen van toepassing als je op zijn kop ligd. Alles word toch door de TC gekeurd voor het evenement ??????
Alles is toch volgens de FIA.


Natuurlijk is het super belangrijk dat een stoel goed past. Alleen kon je wel lezen dat dit specifieke geval is onderzocht, en aan de hand daarvan heeft men vastgesteld dat de hoek van de gordel het grootste probleem vormde.

Ook de uitspraak dat alles volgens de FIA regels wordt uitgevoerd klopt natuurlijk als een zwerende vinger. Echter is moeilijk vast te stellen of de regels van de FIA in alle typen carosserieen even effectief zijn.
Gast
 

Berichtdoor David Westenbrink » ma jun 13, 2005 18:06

Niks is onderzocht en veel is gebaseerd op onze eigen bevindingen en die van anderen (o.a. mensen van mijn stagebedrijf Spyker), maar het is vrijwel zeker dat het een en ander (rugletsel)voorkomen had kunnen worden door een andere stand van de gordels, zodat we zelfs ongedeerd uit konden stappen.

Het gaat ons (Gerrit en mij) erom dat er in ieder geval een discussie ontstaat. Hiermee hopen wij te bereiken dat er hier wat meer aandacht aan wordt besteed bij het prepareren van een auto.

Sommigen hebben hier misschien heel goed over nagedacht. Maar anderen juist niet en die denken dat aanschaf van FIA goedgekeurd spul en het naleven van een regelement genoeg is.

Misschien kan er vanuit de KNAF iets in deze richting worden ondernomen wat betreft adviezen/richtlijnen over dit onderwerp. Onze auto is altijd goedgekeurd, zonder problemen en/of opmerkingen.
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Gast » ma jun 13, 2005 18:25

David Westenbrink schreef:Niks is onderzocht en veel is gebaseerd op onze eigen bevindingen en die van anderen (o.a. mensen van mijn stagebedrijf Spyker), maar het is vrijwel zeker dat het een en ander (rugletsel)voorkomen had kunnen worden door een andere stand van de gordels, zodat we zelfs ongedeerd uit konden stappen.

Het gaat ons (Gerrit en mij) erom dat er in ieder geval een discussie ontstaat. Hiermee hopen wij te bereiken dat er hier wat meer aandacht aan wordt besteed bij het prepareren van een auto.

Sommigen hebben hier misschien heel goed over nagedacht. Maar anderen juist niet en die denken dat aanschaf van FIA goedgekeurd spul en het naleven van een regelement genoeg is.

Misschien kan er vanuit de KNAF iets in deze richting worden ondernomen wat betreft adviezen/richtlijnen over dit onderwerp. Onze auto is altijd goedgekeurd, zonder problemen en/of opmerkingen.


Ok, dus er is geen officieel onderzoek naar gedaan. Dan valt er waarschijnlijk ook maar weinig aan te doen.

Wanneer de KNAF zelf onderzoek naar dit incident zou zijn gestart, bestaat er denk ik veel meer kans dat er echt iets aan wordt gedaan. Laat dus mensen van de technische commissie naar de stoelen kijken en hun conclusies hieruit trekken. In alle andere gevallen zal men hoogst waarschijnlijk gewoon weer wijzen op het feit dat zij de regels hanteren zoals de FIA deze voorschrijft.
Gast
 

Berichtdoor V.D.G Rally team » ma jun 13, 2005 20:05

Doctor Cinquecento schreef:
David Westenbrink schreef:Niks is onderzocht en veel is gebaseerd op onze eigen bevindingen en die van anderen (o.a. mensen van mijn stagebedrijf Spyker), maar het is vrijwel zeker dat het een en ander (rugletsel)voorkomen had kunnen worden door een andere stand van de gordels, zodat we zelfs ongedeerd uit konden stappen.

Het gaat ons (Gerrit en mij) erom dat er in ieder geval een discussie ontstaat. Hiermee hopen wij te bereiken dat er hier wat meer aandacht aan wordt besteed bij het prepareren van een auto.

Sommigen hebben hier misschien heel goed over nagedacht. Maar anderen juist niet en die denken dat aanschaf van FIA goedgekeurd spul en het naleven van een regelement genoeg is.

Misschien kan er vanuit de KNAF iets in deze richting worden ondernomen wat betreft adviezen/richtlijnen over dit onderwerp. Onze auto is altijd goedgekeurd, zonder problemen en/of opmerkingen.


Ok, dus er is geen officieel onderzoek naar gedaan. Dan valt er waarschijnlijk ook maar weinig aan te doen.

Wanneer de KNAF zelf onderzoek naar dit incident zou zijn gestart, bestaat er denk ik veel meer kans dat er echt iets aan wordt gedaan. Laat dus mensen van de technische commissie naar de stoelen kijken en hun conclusies hieruit trekken. In alle andere gevallen zal men hoogst waarschijnlijk gewoon weer wijzen op het feit dat zij de regels hanteren zoals de FIA deze voorschrijft.


We geven op dit moment de gordels wel de schuld.
Maar meschien had dhr vloedgraven wel een zwakke rug ?????
Als je kijkt bij andere rally's in het buitenland daar gaan ze er ook hard vanaf meschien wel harder als hier daar stappen ze ook uit.
Kijk maar naar jan v.d marel een paar jaar geleden die ging vol vooruit de sloot in en wel er weer uitgelanceerd daar kwamen meer G krachten vrij.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor Gast » ma jun 13, 2005 20:17

V.D.G Rally team schreef:
Doctor Cinquecento schreef:
David Westenbrink schreef:Niks is onderzocht en veel is gebaseerd op onze eigen bevindingen en die van anderen (o.a. mensen van mijn stagebedrijf Spyker), maar het is vrijwel zeker dat het een en ander (rugletsel)voorkomen had kunnen worden door een andere stand van de gordels, zodat we zelfs ongedeerd uit konden stappen.

Het gaat ons (Gerrit en mij) erom dat er in ieder geval een discussie ontstaat. Hiermee hopen wij te bereiken dat er hier wat meer aandacht aan wordt besteed bij het prepareren van een auto.

Sommigen hebben hier misschien heel goed over nagedacht. Maar anderen juist niet en die denken dat aanschaf van FIA goedgekeurd spul en het naleven van een regelement genoeg is.

Misschien kan er vanuit de KNAF iets in deze richting worden ondernomen wat betreft adviezen/richtlijnen over dit onderwerp. Onze auto is altijd goedgekeurd, zonder problemen en/of opmerkingen.


Ok, dus er is geen officieel onderzoek naar gedaan. Dan valt er waarschijnlijk ook maar weinig aan te doen.

Wanneer de KNAF zelf onderzoek naar dit incident zou zijn gestart, bestaat er denk ik veel meer kans dat er echt iets aan wordt gedaan. Laat dus mensen van de technische commissie naar de stoelen kijken en hun conclusies hieruit trekken. In alle andere gevallen zal men hoogst waarschijnlijk gewoon weer wijzen op het feit dat zij de regels hanteren zoals de FIA deze voorschrijft.


We geven op dit moment de gordels wel de schuld.
Maar meschien had dhr vloedgraven wel een zwakke rug ?????
Als je kijkt bij andere rally's in het buitenland daar gaan ze er ook hard vanaf meschien wel harder als hier daar stappen ze ook uit.
Kijk maar naar jan v.d marel een paar jaar geleden die ging vol vooruit de sloot in en wel er weer uitgelanceerd daar kwamen meer G krachten vrij.


Je bedoeld de Escort waarmee van de Marel er af ging? Die hebben we zien staan vlak voordat we zelf aan de proef begonnen. Daar zijn inderdaad flinke G-krachten bij vrijgekomen. Alleen Nancy had daarna wat nekklachten.

We moeten denk ik bij deze vergelijking alleen niet vergeten dat we toen nog met smallere gordels reden. Die zijn inmiddels wel een stukje breder geworden.
Gast
 

Berichtdoor G Vloedgraven » di jun 14, 2005 20:45

Ik had niet echt een zwakke rug voor de tijd. Ook David had naar de klap behoorlijk last van de rug. Hij had het geluk dat hij wat rechter opzit en een stuur heeft, omzich enigsinds op te vangen.
Zoals ik al schreef was alles volgens de FIA en het annexe J bevestigd. Dat houd niet in dat dit ook altijd goed is! Een HANS systeem zal er wel een keer kunnen komen. Het corset heb ik nu al. Maar dit is een gevolg van, en niet de oorzaak. Ik denk dat het hierbij gaat om de oorzaak.
De gordel niet onder een te grote hoek monteren.
G Vloedgraven
 
Berichten: 7
Geregistreerd: za maart 20, 2004 22:10
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Berto » di jun 14, 2005 23:25

Ik ben het volledig met Gerrit eens.
Je kunt nu eenmaal op de bovenste punt van een driehoek (gorfdel onder 45 gr) meer kracht zetten dan op een rechte lijn. deze zal eerder meebuigen en dus is dit meer flexibel.
Het hoeft echt niet aan de stoel te liggen.
Natuurlijk moet je goed passende stoelen hebben, maar ik heb tijdens de Hellendoorn Rally een (finse) equipe op de jump in den Ham helemaal de bomen in zien gaan, waarna ze beide redelijk ongedeerd de auto uit konden kruipen.
De stoelen waren helemaal vervormd (tussen de kooi door) terwijl ze nog in de gordels hingen.
Ook deze gordels waren horizontaal gemonteerd.
Dus wat Gerrit zegt is waar: De stoelen zijn helemaal niet zo stug. De gordels moeten het meeste werk doen.
Er zat ook voorheen meer rek in de gordels dan nu, dat weet ik uit ervaring.
Als ik nu mijn grdels aantrek aan het begin van de proef, zitten ze nog net zo strak bij de finish. vroeger was dit anders.
Met de smallere gordels die we rond 1989 gebruikten, moest ik nog wel eens halverwege de proef een extra sjor geven om ze weer lekker strak te voelen zitten.
Ik denk dat de gordels belangrijker zijn dan de stoelen, al moeten deze ook perfect zitten.
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Gast » wo jun 15, 2005 16:31

Ik denk dat het hoe dan ook lastig wordt om via een discussie in dit forum te bereiken dat er iets zal veranderen. De technische commissie van de KNAF moet na mijn mening met dit vraagstuk worden geconfronteerd. De boel op schrift stellen en als brief inzenden, met het verzoek de bevestingsmethoden voor de gordels eens beter onder de loep te nemen. Biedt ook de stoelen ter controle aan en probeer zo de noodzaak van enige verandering aan te tonen.

Wij als niet geautoriseerden, kunnen totaal niets hard maken als er geen harde bewijslast wordt overlegd aan het bondsorgaan. Dus nogmaals, om iets te kunnen bereiken, ga met de voorstellen naar de KNAF.
Gast
 

Berichtdoor SylviaVisser » do jun 16, 2005 8:31

Maar doe dat dan via het juiste (spreek) orgaan......
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor Gast » do jun 16, 2005 10:19

Een telefoontje met de KNAF geeft al snel duidelijkheid bij wie het verhaal moet worden neergelegd.
Gast
 

Berichtdoor joostkusters » do jun 16, 2005 14:59

als ik het annex j lees staat er echt dat de stand tussen 0 graden en 45 graden moet zijn, en aanbevolen is tussen 0 en 10 graden,
ik denk dan dat jullie het annex j beter hadden moeten lezen, en het advies moeten aannemen.
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor Gast » do jun 16, 2005 20:48

joostkusters schreef:als ik het annex j lees staat er echt dat de stand tussen 0 graden en 45 graden moet zijn, en aanbevolen is tussen 0 en 10 graden,
ik denk dan dat jullie het annex j beter hadden moeten lezen, en het advies moeten aannemen.


Vooral bij hatchback auto's is het niet altijd mogelijk om de gordel onder een kleinere hoek dan 25 graden vast te zetten. Dus het annex J kan niet altijd als perfecte optie worden aangehouden.
Gast
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Reglementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten