Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK
G Vloedgraven schreef:De hoek van de gordels maakt veel uit.
Het klopt ook dat de gaten in de stoel van belang zijn.
De achterkant van de stoel is echter niet zo stug dat deze de klap kan opvangen. Dit is wel gebleken aan de gaten waar de 6 punt gordel tussen de bennen doorzat.
Ook ben ik er mee eens dat een hoek van 45 graden beter is bij een koprol. Ik denk echter dat de heupgordels hier het meeste kracht op zich nemen. De krachten op het bovenlichaam, zullen bij een koprol nooit zo hoog oplopen.
Wat de berekeningen betreft, heb ik jaren lang ervaring als Senior Engineer. Ik ben er tijdens mijn berekeningen van uitgegaan, dat 75% van het lichaamsgewicht opgevangen wordt door de bovengordel. Ik heb 10G als piek belasting aangehouden. In ons geval kan dit echter veel hoger zijn geweest. Wat de gordels zelf betreft. Een gordel van 75mm, is 60% minder elastischer dan een gordel van 45mm. Uitgaande van het zelfde materiaal bij de zelfde belasting. Nou maakt het voor mij niets meer uit. Ik zal nooit weer in een rally auto kunnen plaats nemen. Ik denk dat mijn voorstel echter de rest van de rallysport wel degelijk ten goede komt. Ik ben jaren tegen allerlei onnodige regels geweest. Maar deze aanpassing is goed voor iedereen.
V.D.G Rally team schreef:Het is gewoon belangrijk dat je een goede stoel hebt die goed past .
En persoonlijk denk ik niet dat het aan de stand van de gordel hier de boosdoener is . De riemmen gaan vanaf de sluiting naar boven dan over de schouders door de stoel. Of ze hierna naar achteren naar beneden gaan of naar achteren gaan dat is alleen van toepassing als je op zijn kop ligd. Alles word toch door de TC gekeurd voor het evenement ??????
Alles is toch volgens de FIA.
David Westenbrink schreef:Niks is onderzocht en veel is gebaseerd op onze eigen bevindingen en die van anderen (o.a. mensen van mijn stagebedrijf Spyker), maar het is vrijwel zeker dat het een en ander (rugletsel)voorkomen had kunnen worden door een andere stand van de gordels, zodat we zelfs ongedeerd uit konden stappen.
Het gaat ons (Gerrit en mij) erom dat er in ieder geval een discussie ontstaat. Hiermee hopen wij te bereiken dat er hier wat meer aandacht aan wordt besteed bij het prepareren van een auto.
Sommigen hebben hier misschien heel goed over nagedacht. Maar anderen juist niet en die denken dat aanschaf van FIA goedgekeurd spul en het naleven van een regelement genoeg is.
Misschien kan er vanuit de KNAF iets in deze richting worden ondernomen wat betreft adviezen/richtlijnen over dit onderwerp. Onze auto is altijd goedgekeurd, zonder problemen en/of opmerkingen.
Doctor Cinquecento schreef:David Westenbrink schreef:Niks is onderzocht en veel is gebaseerd op onze eigen bevindingen en die van anderen (o.a. mensen van mijn stagebedrijf Spyker), maar het is vrijwel zeker dat het een en ander (rugletsel)voorkomen had kunnen worden door een andere stand van de gordels, zodat we zelfs ongedeerd uit konden stappen.
Het gaat ons (Gerrit en mij) erom dat er in ieder geval een discussie ontstaat. Hiermee hopen wij te bereiken dat er hier wat meer aandacht aan wordt besteed bij het prepareren van een auto.
Sommigen hebben hier misschien heel goed over nagedacht. Maar anderen juist niet en die denken dat aanschaf van FIA goedgekeurd spul en het naleven van een regelement genoeg is.
Misschien kan er vanuit de KNAF iets in deze richting worden ondernomen wat betreft adviezen/richtlijnen over dit onderwerp. Onze auto is altijd goedgekeurd, zonder problemen en/of opmerkingen.
Ok, dus er is geen officieel onderzoek naar gedaan. Dan valt er waarschijnlijk ook maar weinig aan te doen.
Wanneer de KNAF zelf onderzoek naar dit incident zou zijn gestart, bestaat er denk ik veel meer kans dat er echt iets aan wordt gedaan. Laat dus mensen van de technische commissie naar de stoelen kijken en hun conclusies hieruit trekken. In alle andere gevallen zal men hoogst waarschijnlijk gewoon weer wijzen op het feit dat zij de regels hanteren zoals de FIA deze voorschrijft.
V.D.G Rally team schreef:Doctor Cinquecento schreef:David Westenbrink schreef:Niks is onderzocht en veel is gebaseerd op onze eigen bevindingen en die van anderen (o.a. mensen van mijn stagebedrijf Spyker), maar het is vrijwel zeker dat het een en ander (rugletsel)voorkomen had kunnen worden door een andere stand van de gordels, zodat we zelfs ongedeerd uit konden stappen.
Het gaat ons (Gerrit en mij) erom dat er in ieder geval een discussie ontstaat. Hiermee hopen wij te bereiken dat er hier wat meer aandacht aan wordt besteed bij het prepareren van een auto.
Sommigen hebben hier misschien heel goed over nagedacht. Maar anderen juist niet en die denken dat aanschaf van FIA goedgekeurd spul en het naleven van een regelement genoeg is.
Misschien kan er vanuit de KNAF iets in deze richting worden ondernomen wat betreft adviezen/richtlijnen over dit onderwerp. Onze auto is altijd goedgekeurd, zonder problemen en/of opmerkingen.
Ok, dus er is geen officieel onderzoek naar gedaan. Dan valt er waarschijnlijk ook maar weinig aan te doen.
Wanneer de KNAF zelf onderzoek naar dit incident zou zijn gestart, bestaat er denk ik veel meer kans dat er echt iets aan wordt gedaan. Laat dus mensen van de technische commissie naar de stoelen kijken en hun conclusies hieruit trekken. In alle andere gevallen zal men hoogst waarschijnlijk gewoon weer wijzen op het feit dat zij de regels hanteren zoals de FIA deze voorschrijft.
We geven op dit moment de gordels wel de schuld.
Maar meschien had dhr vloedgraven wel een zwakke rug ?????
Als je kijkt bij andere rally's in het buitenland daar gaan ze er ook hard vanaf meschien wel harder als hier daar stappen ze ook uit.
Kijk maar naar jan v.d marel een paar jaar geleden die ging vol vooruit de sloot in en wel er weer uitgelanceerd daar kwamen meer G krachten vrij.
joostkusters schreef:als ik het annex j lees staat er echt dat de stand tussen 0 graden en 45 graden moet zijn, en aanbevolen is tussen 0 en 10 graden,
ik denk dan dat jullie het annex j beter hadden moeten lezen, en het advies moeten aannemen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten