Reglementen 2006

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Reglementen 2006

Berichtdoor StevenK » za okt 22, 2005 8:59

Op de FIA site is het één ander te lezen over wat er volgend jaar in de reglement gewijzigd wordt.

Wat mij opviel: grA, art 5.5: Het remsysteem is vrij. Als ik dit goed begrijp, is dit iets waar veel mensen toch wel op zitten te wachten, omdat je daarmee niet langer gebonden bent aan veel te dure gehomologeerde remmen, maar kun je bijvoorbeeld op de grA Ibiza van Henk v.d. Kamp of de TDI van Weijs jr. de Brembo klauwen & schijven van een Cupra R zetten.

Of leg ik de regel nu verkeerd uit ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Reglementen 2006

Berichtdoor Wout de Klerk » za okt 22, 2005 13:07

StevenK schreef:Op de FIA site is het één ander te lezen over wat er volgend jaar in de reglement gewijzigd wordt.

Wat mij opviel: grA, art 5.5: Het remsysteem is vrij. Als ik dit goed begrijp, is dit iets waar veel mensen toch wel op zitten te wachten, omdat je daarmee niet langer gebonden bent aan veel te dure gehomologeerde remmen, maar kun je bijvoorbeeld op de grA Ibiza van Henk v.d. Kamp of de TDI van Weijs jr. de Brembo klauwen & schijven van een Cupra R zetten.

Of leg ik de regel nu verkeerd uit ?


Mocht dit dan niet al, als de afmetingen maar niet groter dan de maximale gehomologeerde zijn ?
Avatar gebruiker
Wout de Klerk
 
Berichten: 614
Geregistreerd: di okt 19, 2004 12:52

Re: Reglementen 2006

Berichtdoor StevenK » za okt 22, 2005 13:13

Wout de Klerk schreef:
StevenK schreef:Op de FIA site is het één ander te lezen over wat er volgend jaar in de reglement gewijzigd wordt.

Wat mij opviel: grA, art 5.5: Het remsysteem is vrij. Als ik dit goed begrijp, is dit iets waar veel mensen toch wel op zitten te wachten, omdat je daarmee niet langer gebonden bent aan veel te dure gehomologeerde remmen, maar kun je bijvoorbeeld op de grA Ibiza van Henk v.d. Kamp of de TDI van Weijs jr. de Brembo klauwen & schijven van een Cupra R zetten.

Of leg ik de regel nu verkeerd uit ?


Mocht dit dan niet al, als de afmetingen maar niet groter dan de maximale gehomologeerde zijn ?

Dat is afhankelijk van de homologatie. In de meeste homologaties staan specifieke klauwen, schijven en cylinders en dan mag je daar niet van afwijken. Maar er zijn ook homologaties waar heel algemeen staat: 'klauw: AP, Alcon of Brembo' en 'schijf: maximaal 380 mm / 40 mm dik', maar dan meestal in de taal van een land dat zonder de inwoners een stuk mooier zou zijn om te wonen.

Maar als je bijvoorbeeld naar de TDI van Weijs junior kijkt, of naar een Evo 7, dan is er aan remmerij niks resp. alleen een pedalbox gehomologeerd. Als ik de regels goed begrijp, mag je juist onder dat soort auto's zometeen een voor/achter gescheiden systeem, met handrem, pedalbox en de remmen naar keuze monteren en mag je dus ook de bekrachtiger, ABS meuk en alles daaromheen weghalen.

Geldt trouwens voor een clio RS: jullie auto zou je dan in gr A met 18" (2" groter dan standaard) en 380 mm voorremmen kunnen rijden :D :D :D

Als deze regel echt zo opgevat moet worden, dan kan de auto waar Jasper Barneveld mee reed in ieder geval een heel stuk sneller worden :)
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor SylviaVisser » za okt 22, 2005 19:18

Wacht even met hoe je iets uit zou kunnen leggen tot de reglementen avond. Die staat alweer gepland. Laatste week van november.
Daar wordt als gebruikelijk alles weer haarfijn uitgelegd.
Dan hebben we hier geen lange thread met als-en en misschien-en.



PS @ Steven: ik wil wel graag voor middernacht thuis zijn :wink:
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor StevenK » za okt 22, 2005 19:51

SylviaBos schreef:Wacht even met hoe je iets uit zou kunnen leggen tot de reglementen avond.

Daar ben ik veel te ongeduldig voor :D
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor StevenK » za okt 22, 2005 20:05

En hier is trouwens de tekst zoals 'ie op de FIA site staat:
5.5 Braking system
The braking system is free, provided that:
- it includes at least two independent circuits operated by the
same pedal
(Between the brake pedal and the callipers, the two circuits
must be separately identifiable, without any interconnection
other than the mechanical braking force balancing device)
- there is no device or "system" fitted between the master
cylinder and the callipers
Data logging sensors, contact switches for the rear red lights
or front and rear mechanical limiters and handbrakes
activated directly by the driver are not considered as
“systems”.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor kraats » zo okt 23, 2005 9:01

StevenK schreef:
SylviaBos schreef:Wacht even met hoe je iets uit zou kunnen leggen tot de reglementen avond.

Daar ben ik veel te ongeduldig voor :D

===================
Ik denk juist dat het heel erg goed is om je hierover in te lichten vòòr de reglementen avond en zodoende een duidelijke visie te hebben, en dit naast de daar voorgestelde intrepetatie te kunnen leggen. Niks mis mee denk ik.

Behalve de bovenste regel veranderd er weinig maar die regel is wel degelijk ingrijpend.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor StevenK » zo okt 23, 2005 9:19

kraats schreef:
StevenK schreef:
SylviaBos schreef:Wacht even met hoe je iets uit zou kunnen leggen tot de reglementen avond.

Daar ben ik veel te ongeduldig voor :D

===================
Ik denk juist dat het heel erg goed is om je hierover in te lichten vòòr de reglementen avond en zodoende een duidelijke visie te hebben, en dit naast de daar voorgestelde intrepetatie te kunnen leggen. Niks mis mee denk ik.

Behalve de bovenste regel veranderd er weinig maar die regel is wel degelijk ingrijpend.

Dat ben ik zeker met je eens: ik verwacht dat mensen die in de grN niet met de top mee rijden naar grA over zullen stappen, omdat je met relatief weinig investeringen een auto behoorlijk sneller *en* veiliger kunt maken.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor kraats » zo okt 23, 2005 10:14

Ja dat kan, maar wanneer rijdt je dan in de Top Grp N mee?
Dat is voor eenieder weer wat anders want dat ligt aan het feit waar je de lat legt. :lol:

Het feit dat ze niet in de top meerijden is vaak een financiele kwestie en grotere remmen brengen die ook weer met zich mee, dus of dat zo is valt te betwijfelen.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor StevenK » zo okt 23, 2005 10:20

kraats schreef:Ja dat kan, maar wanneer rijdt je dan in de Top Grp N mee?
Dat is voor eenieder weer wat anders want dat ligt aan het feit waar je de lat legt. :lol:

Om te beginnen moet je dan een auto hebben die daar snel genoeg voor is. Met een 150 pk Astra of Williams noch met een 169 pk 306 of Clio RS win je de N3 en met een 180 pk (dat hou je over als je er een restrictor in sport) Impreza GTT hoef je het in de N4 ook niet te proberen :)

En als je de dan toch niet vooraan in de klasse rijdt, kun je beter naar grA gaan, want dan kom je waarschijnlijk wel verder naar voren in het algemeen klassement.

Maar zoals ik al zei: er zijn ook grA auto's waar geen remmen op gehomologeerd zijn, zoals de genoemde TDI's en de Evo 7/8. Juist voor die auto's, die toch al in grA rijden, is deze reglementswijziging erg interessant. En verder ook voor iedereen die geen zin heeft de wagenhoogte steeds te moeten controleren :)
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor kraats » zo okt 23, 2005 10:35

StevenK schreef:
kraats schreef:Ja dat kan, maar wanneer rijdt je dan in de Top Grp N mee?
Dat is voor eenieder weer wat anders want dat ligt aan het feit waar je de lat legt. :lol:

Om te beginnen moet je dan een auto hebben die daar snel genoeg voor is. Met een 150 pk Astra of Williams noch met een 169 pk 306 of Clio RS win je de N3 en met een 180 pk (dat hou je over als je er een restrictor in sport) Impreza GTT hoef je het in de N4 ook niet te proberen :)
=========
oh, heeft een astra 150PK? En een goede clio heeft er ook meer...

En als je de dan toch niet vooraan in de klasse rijdt, kun je beter naar grA gaan, want dan kom je waarschijnlijk wel verder naar voren in het algemeen klassement.

Dat klopt, als je dat kunt betalen, wel ja.

Maar zoals ik al zei: er zijn ook grA auto's waar geen remmen op gehomologeerd zijn, zoals de genoemde TDI's en de Evo 7/8. Juist voor die auto's, die toch al in grA rijden, is deze reglementswijziging erg interessant. En verder ook voor iedereen die geen zin heeft de wagenhoogte steeds te moeten controleren :)


Ja voor die goep A rijders is het wel prettig ja. Steeds wagenhoogte meten? Ach als je voor jezelf maar weet dat t goed is, hoef je je daar toch geen druk over te maken?
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor StevenK » zo okt 23, 2005 11:38

kraats schreef:Ja voor die goep A rijders is het wel prettig ja. Steeds wagenhoogte meten? Ach als je voor jezelf maar weet dat t goed is, hoef je je daar toch geen druk over te maken?

Er zijn grN auto's, zoals de clio, waar de constructie zo beroerd is, dat je zeer regelmatig je achterveren moet vervangen.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor kraats » zo okt 23, 2005 13:36

StevenK schreef:
kraats schreef:Ja voor die goep A rijders is het wel prettig ja. Steeds wagenhoogte meten? Ach als je voor jezelf maar weet dat t goed is, hoef je je daar toch geen druk over te maken?

Er zijn grN auto's, zoals de clio, waar de constructie zo beroerd is, dat je zeer regelmatig je achterveren moet vervangen.

=============
Meen je dat nou?
Er is een clio rijder die maar blijft roepen dat een astra achterhaald is qua techniek..... Maar als ik dit zo lees en de tijden in bijvoorbeeld B'veld bekijk want dat allemaal nog wel mee dan. :lol: :lol:
Maar heeft het nieuwere type clio (ook zoals jij had) daar problemen mee? Ik kan me eigenlijk met het oudere type geen problemen mee herinneren, terwijl ik daar toch de nodige sleutel uren in heb zitten.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor StevenK » zo okt 23, 2005 13:41

kraats schreef:
StevenK schreef:
kraats schreef:Ja voor die goep A rijders is het wel prettig ja. Steeds wagenhoogte meten? Ach als je voor jezelf maar weet dat t goed is, hoef je je daar toch geen druk over te maken?

Er zijn grN auto's, zoals de clio, waar de constructie zo beroerd is, dat je zeer regelmatig je achterveren moet vervangen.

=============
Meen je dat nou?
Er is een clio rijder die maar blijft roepen dat een astra achterhaald is qua techniek..... Maar als ik dit zo lees en de tijden in bijvoorbeeld B'veld bekijk want dat allemaal nog wel mee dan. :lol: :lol:
Maar heeft het nieuwere type clio (ook zoals jij had) daar problemen mee? Ik kan me eigenlijk met het oudere type geen problemen mee herinneren, terwijl ik daar toch de nodige sleutel uren in heb zitten.

De oude clio had iets met torsie-assen, de Clio 2 heeft veren die tussen de achteras en het chassis staan. Deze veren worden onder een hoek belast, waardoor het risico reëel is dat ze 'doorslaan'.

En voor de rest: uit een clio kun je legaal ongeveer hetzelfde vermogen en koppel halen als uit een Astra, maar de Clio heeft waarschijnlijk met de Sadev bak wel een veel betere bak. Het homologatiegewicht van de Phase 1 en de Astra ligt dicht bij elkaar, een Ragnotti is nog een stuk lichter (en zonder reservewiel) gehomologeerd. En als ik zie hoe ontzettend goed de wegligging van de top Astra's is, dan denk ik niet dat er daar veel winst ligt voor de clio.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Wout de Klerk » ma okt 24, 2005 9:22

StevenK schreef:
kraats schreef:Ja voor die goep A rijders is het wel prettig ja. Steeds wagenhoogte meten? Ach als je voor jezelf maar weet dat t goed is, hoef je je daar toch geen druk over te maken?

Er zijn grN auto's, zoals de clio, waar de constructie zo beroerd is, dat je zeer regelmatig je achterveren moet vervangen.


Wij hebben de veren nog nooit vervangen, en de technische avond is 24 november, maar daar hoor je van Jacco nog wel over.
Avatar gebruiker
Wout de Klerk
 
Berichten: 614
Geregistreerd: di okt 19, 2004 12:52

Volgende

Keer terug naar Reglementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten