Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK
StevenK schreef:Op de FIA site is het één ander te lezen over wat er volgend jaar in de reglement gewijzigd wordt.
Wat mij opviel: grA, art 5.5: Het remsysteem is vrij. Als ik dit goed begrijp, is dit iets waar veel mensen toch wel op zitten te wachten, omdat je daarmee niet langer gebonden bent aan veel te dure gehomologeerde remmen, maar kun je bijvoorbeeld op de grA Ibiza van Henk v.d. Kamp of de TDI van Weijs jr. de Brembo klauwen & schijven van een Cupra R zetten.
Of leg ik de regel nu verkeerd uit ?
Wout de Klerk schreef:StevenK schreef:Op de FIA site is het één ander te lezen over wat er volgend jaar in de reglement gewijzigd wordt.
Wat mij opviel: grA, art 5.5: Het remsysteem is vrij. Als ik dit goed begrijp, is dit iets waar veel mensen toch wel op zitten te wachten, omdat je daarmee niet langer gebonden bent aan veel te dure gehomologeerde remmen, maar kun je bijvoorbeeld op de grA Ibiza van Henk v.d. Kamp of de TDI van Weijs jr. de Brembo klauwen & schijven van een Cupra R zetten.
Of leg ik de regel nu verkeerd uit ?
Mocht dit dan niet al, als de afmetingen maar niet groter dan de maximale gehomologeerde zijn ?
5.5 Braking system
The braking system is free, provided that:
- it includes at least two independent circuits operated by the
same pedal
(Between the brake pedal and the callipers, the two circuits
must be separately identifiable, without any interconnection
other than the mechanical braking force balancing device)
- there is no device or "system" fitted between the master
cylinder and the callipers
Data logging sensors, contact switches for the rear red lights
or front and rear mechanical limiters and handbrakes
activated directly by the driver are not considered as
“systems”.
StevenK schreef:SylviaBos schreef:Wacht even met hoe je iets uit zou kunnen leggen tot de reglementen avond.
Daar ben ik veel te ongeduldig voor
kraats schreef:StevenK schreef:SylviaBos schreef:Wacht even met hoe je iets uit zou kunnen leggen tot de reglementen avond.
Daar ben ik veel te ongeduldig voor
===================
Ik denk juist dat het heel erg goed is om je hierover in te lichten vòòr de reglementen avond en zodoende een duidelijke visie te hebben, en dit naast de daar voorgestelde intrepetatie te kunnen leggen. Niks mis mee denk ik.
Behalve de bovenste regel veranderd er weinig maar die regel is wel degelijk ingrijpend.
kraats schreef:Ja dat kan, maar wanneer rijdt je dan in de Top Grp N mee?
Dat is voor eenieder weer wat anders want dat ligt aan het feit waar je de lat legt.
StevenK schreef:kraats schreef:Ja dat kan, maar wanneer rijdt je dan in de Top Grp N mee?
Dat is voor eenieder weer wat anders want dat ligt aan het feit waar je de lat legt.
Om te beginnen moet je dan een auto hebben die daar snel genoeg voor is. Met een 150 pk Astra of Williams noch met een 169 pk 306 of Clio RS win je de N3 en met een 180 pk (dat hou je over als je er een restrictor in sport) Impreza GTT hoef je het in de N4 ook niet te proberen
=========
oh, heeft een astra 150PK? En een goede clio heeft er ook meer...
En als je de dan toch niet vooraan in de klasse rijdt, kun je beter naar grA gaan, want dan kom je waarschijnlijk wel verder naar voren in het algemeen klassement.
Dat klopt, als je dat kunt betalen, wel ja.
Maar zoals ik al zei: er zijn ook grA auto's waar geen remmen op gehomologeerd zijn, zoals de genoemde TDI's en de Evo 7/8. Juist voor die auto's, die toch al in grA rijden, is deze reglementswijziging erg interessant. En verder ook voor iedereen die geen zin heeft de wagenhoogte steeds te moeten controleren
kraats schreef:Ja voor die goep A rijders is het wel prettig ja. Steeds wagenhoogte meten? Ach als je voor jezelf maar weet dat t goed is, hoef je je daar toch geen druk over te maken?
StevenK schreef:kraats schreef:Ja voor die goep A rijders is het wel prettig ja. Steeds wagenhoogte meten? Ach als je voor jezelf maar weet dat t goed is, hoef je je daar toch geen druk over te maken?
Er zijn grN auto's, zoals de clio, waar de constructie zo beroerd is, dat je zeer regelmatig je achterveren moet vervangen.
kraats schreef:StevenK schreef:kraats schreef:Ja voor die goep A rijders is het wel prettig ja. Steeds wagenhoogte meten? Ach als je voor jezelf maar weet dat t goed is, hoef je je daar toch geen druk over te maken?
Er zijn grN auto's, zoals de clio, waar de constructie zo beroerd is, dat je zeer regelmatig je achterveren moet vervangen.
=============
Meen je dat nou?
Er is een clio rijder die maar blijft roepen dat een astra achterhaald is qua techniek..... Maar als ik dit zo lees en de tijden in bijvoorbeeld B'veld bekijk want dat allemaal nog wel mee dan.
Maar heeft het nieuwere type clio (ook zoals jij had) daar problemen mee? Ik kan me eigenlijk met het oudere type geen problemen mee herinneren, terwijl ik daar toch de nodige sleutel uren in heb zitten.
StevenK schreef:kraats schreef:Ja voor die goep A rijders is het wel prettig ja. Steeds wagenhoogte meten? Ach als je voor jezelf maar weet dat t goed is, hoef je je daar toch geen druk over te maken?
Er zijn grN auto's, zoals de clio, waar de constructie zo beroerd is, dat je zeer regelmatig je achterveren moet vervangen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten