loadmaster schreef:StevenK schreef:Heeft er iemand al een uitleg van de KNAF / FIA gelezen of gekregen hoe het mogelijk is dat op basis van dezelfde Annexe J de actieve diffs wel in het WRC mogen rijden ?
KNAF site
Bulletin: Bulletin 2006-05: Waterinjectie en actieve differentiëlen
Ik ken de NL regels waarin staat dat je niet met actieve diffs mag rijden. Ik weet ook dat dit ook in de originele tekst van de CS staat.
Maar ik weet ook dat dit bulletin niet bij de FIA vandaan komt en dat op basis van dezelfde regels die in Nederland tot een verbod van actieve diffs in oude auto's leiden, in het WRC die regels alleen voor auto's van 2006 toegepast worden: op basis van dezelfde regel mag een auto wel met een actief diff in het WRC rijden, maar niet in Nederland ?
De regel in het WRC is duidelijk: alle auto's die gebruik maken van de homologaties t/m 2005 mogen met actieve diffs en waterspray rijden. Auto's die nieuwer zijn mogen dat niet.
Het vreemde is alleen dat ik dit nergens in de tekst terug zie. Als ik de tekst lees, staat er toch echt dat het spul verboden is. Dat betekent dat er in mijn beleving twee mogelijkheden zijn:
1. De FIA hanteert het uitgangspunt hanteert dat een auto die niet voorzien is van in 2006 gehomologeerde onderdelen moet voldoen aan de regels zoals die golden toen *die* onderdelen gehomologeerd werden. Maar dat lijkt me sterk, want die regel geldt juist specifiek voor uitgehomologeerde auto's
2. De betreffende regel is bedoeld als regel om aan te geven wat wel en niet op een auto gehomologeerd *mag* worden. Dit lijkt mij het meest logisch: vorig jaar mocht een actief diff nog wel gehomologeerd worden, dit jaar worden homologaties met een actief diff geweigerd.
(overigens heb ik deze zelfde, of in ieder geval soortgelijke bedenkingen bij de regels omtrent het remsysteem in groep A. Ik blijf van mening dat er daadwerkelijk staat dat het remsysteem in groep A helemaal vrij is.)