veiligheid van officials

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: veiligheid van officials

Berichtdoor Berto » do sep 20, 2007 22:15

princess off rally schreef:ik vind dat er strenger opgetreden moet worden door bv hun licentie af te nemen



Voor het op snelheid rijden onder gele vlag een licentie afnemen?
Kom nou, dat is wel erg ver gezocht.

Je moet als official ook je eigen verantwoording nemen en op een veilige plaats gaan staan vlaggen, als je dat doet kan er niet op je "ingereden"worden.

We komen (als rijders) op de proef nogal eens mensen tegen die midden op de weg staan te vlaggen, terwijl er 2 km verder een auto in de sloot ligt, welke geen enkel gevaar opleverd. Moeten we dan 2 km voor niets van ons gas af? Ik dacht het niet.

Wat er dan gebeurt na een paar honderd meter en ik citeer uit de auto: "heb jij wat gezien?"
"ik niet, we zullen er al wel voorbij zijn".
"gassen dan maar weer"
"Oh daar staat er alweer 1 met een vlag".
"ja, het is wel goed hoor, ik zie geen enkel gevaar".
En dan na nog een dikke kilometer: "oh, daar ligt er 1 in de sloot, moeten ze daar nu zover van tevoren voor vlaggen?"
En dus de volgende keer dat je de gele vlag tregenkomt (onbewogen) kijken we wel eerst wat er aan de hand is voordat we vaart minderen, voordeel van de vlag is dan alleen dat je er rekening mee houdt dat er iets is, zoals de vlag dus bedoeld is.
Vooral als je dit all tientallen keren hebt gezien.

Voorstel van mij: breng het hoe en wat van vlaggen nog eens goed onder de aandacht van onze officials.
Ook het op een veilige plaats staan met vlaggen, want inderdaad: zonder officials geen Rally.

Zo denk ik erover.
Je hoeft het hier niet mee eens te zijn, maar dit is mijn mening.

Amen
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor van eck » do sep 20, 2007 22:23

denk om je hart en realiseer je even hoe je overkomt bij iemand die stil langs de kant van de weg staat en jij er met volle snelheid langsblaast
Je heb volkomen gelijk dat er niet altijd correct gevlagt word maar soms is dat ook blinde paniek bij minder ervaren officials. We hebben iedereen hard nodig de rijders evenhard als de officials zonder een van beide geen rally en het wordt steeds moeilijker om vrijwilligers te vinden.Dus beide kanten hebben een punt en de training van officials is ook erg belangrijk.
vertelt de proevenchef voor de aanvang van zijn proef nog een keer hoe het vlaggen werkt dat scheelt al een heleboel.
van eck
 
Berichten: 1064
Geregistreerd: vr jan 24, 2003 21:45
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Berto » do sep 20, 2007 22:24

TWENGELTJE schreef:
Berto schreef:
TWENGELTJE schreef:
stevens schreef:engelbert hij heeft gelijk. stil geel is alleen een waarschuwing hoef je niet van het gas
bewogen geel gereed maken om te kunnen stoppen


Dan zal ik het wel verkeerd geleerd hebben :roll: :roll:
Was ook al 25 jaar geleden toen ik dat heb geleerd


Je wordt ouder papa.. :D :wink:


Dat eerste klopt dat tweede niet (papa) :lol: :lol:


Ik denk ook dat iemand met zoveel jaren ervaring als jij ook meer op zijn gevoel af kan gaan, je weet wel wanneer er echt een gevaarlijke situatie is.
Bovendien ben je ook iemand die de zaken vrij nuchter bekijkt (voor zover ik weet).

Is het niet wat om je ervaring te delen met de nieuwe instroom van officials?
Ik denk dat, naast wat men leert voor de licentie, deze mensen heel veel hebben aan de praktijk ervaringen van mensen die dit al heeeeel lang doen.
(net als het idee van begeleiding van nieuwe navigatoren) of niet Sylvia?
Cursusje beginnen?
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Berto » do sep 20, 2007 22:31

Ik ben wel bereid op een avond (of meerdere) samen met een official of organisator met jaren lange ervaring het verhaal vanuit het perspectief van de rijders te doen, om e.e.a. didelijk te maken, want wij zien het vanuit de auto vaak anders dan dat men het ziet van de buitenkant.
Inderdaad lijkt het heel bruut als er iemand met 150 + langs komt blazen terwijl je er met je vlag staat maar dat heeft dan ook een reden, zoals ik net heb proberen te schetsen.

Ik hoop dat we in goed overleg, dus op bijvoorbeeld zo'n avond de meningen eens op tafel kunnen gooien en er dan voor alle partijen duidelijkheid en overeenstemming in kunnen scheppen.

Ik vindt ook dat rijders die echt mensen in gevaar brengen een flinke draai om de oren moeten krijgen met een tijdstraf of een officiele waarschuwing.
Dat wel.
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

veiligheid van officials

Berichtdoor princess off rally » do sep 20, 2007 22:52

als ik 1 meter naast de baan sta omdat er een situatie is waar voor ik de gele vlag moet tonen dan moet het toch niet nodig zijn om dan noch aan de kant te moeten springen terwijl er wel degelijk zichtbaar is waarvoor ik de vlag toon en dat er wel degelijk ff vaart geminderd moet worden deze deelnemer week express van zijn lijn af is dit dan normaal vind ik niet
Avatar gebruiker
princess off rally
 
Berichten: 8
Geregistreerd: wo sep 19, 2007 21:54
Woonplaats: barneveld

veiligheid van officials

Berichtdoor princess off rally » do sep 20, 2007 23:04

bij een bewogen vlag moet je toch berijd zijn om te stoppen om eventueel te helpen bij de gecrachte deelnemer is het dan nomaal dat deelnemers dan de middelvinger opsteken omdat ze niet reageren op de vlag en op je in rijden terwijl er hulp nodig is dan terug moeten komen omdat ze in de spiegel zien dat t toch ernstig is dan ben je je licentie toch niet waard!!!
Avatar gebruiker
princess off rally
 
Berichten: 8
Geregistreerd: wo sep 19, 2007 21:54
Woonplaats: barneveld

Berichtdoor princess off rally » do sep 20, 2007 23:11

Toivonen schreef:wat een vaag verhaal waar niemand iets mee kan. Wat bedoel je met; 'op ze in te rijden'? klinkt alsof er rijders zijn die bewust op officials inrijden. Misschien een interessante basis voor een nieuw rallyspel op de pc.


dit is geen vaag verhaal dit is helaas de werkelijkheid dit is vaker gebeurd dit jaar rijders die express van de lijn afwijken terwijl er een offical stond te vlaggen en dus zelf achteruit moest springen en deze offical stond niet op de baan maar ruim er naast
en er was duidelijk wat er aan de hand was de vlag sitewatie was zelfs bekend bij de rijders
Avatar gebruiker
princess off rally
 
Berichten: 8
Geregistreerd: wo sep 19, 2007 21:54
Woonplaats: barneveld

Berichtdoor Ned rally » do sep 20, 2007 23:16

wat een hoop ophef.........
Veenhuizen Groep Nederland Rally
Officialclub Midden-Nederland
www.nederlandrally.nl
Ned rally
 
Berichten: 353
Geregistreerd: ma maart 08, 2004 18:35
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Berto » do sep 20, 2007 23:28

Daarom zei ik:

Berto schreef:Ik vindt ook dat rijders die echt mensen in gevaar brengen een flinke draai om de oren moeten krijgen met een tijdstraf of een officiele waarschuwing.
Dat wel.


Alleen rijders die expres van de lijn af wijken om een official aan te rijden en het risico lopen van de proef te gaan vind ik een sterk verhaal voor bij een sterke borrel
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor leor888 » do sep 20, 2007 23:44

Berto schreef:Daarom zei ik:

Berto schreef:Ik vindt ook dat rijders die echt mensen in gevaar brengen een flinke draai om de oren moeten krijgen met een tijdstraf of een officiele waarschuwing.
Dat wel.


Alleen rijders die expres van de lijn af wijken om een official aan te rijden en het risico lopen van de proef te gaan vind ik een sterk verhaal voor bij een sterke borrel

Berto, was dat geen ander topic hier? (Die borrel tussendoor bedoel ik)
Avatar gebruiker
leor888
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: zo nov 14, 2004 1:58
Woonplaats: Södertälje, Zweden

Berichtdoor Berto » do sep 20, 2007 23:49

leor888 schreef:
Berto schreef:Daarom zei ik:

Berto schreef:Ik vindt ook dat rijders die echt mensen in gevaar brengen een flinke draai om de oren moeten krijgen met een tijdstraf of een officiele waarschuwing.
Dat wel.


Alleen rijders die expres van de lijn af wijken om een official aan te rijden en het risico lopen van de proef te gaan vind ik een sterk verhaal voor bij een sterke borrel

Berto, was dat geen ander topic hier? (Die borrel tussendoor bedoel ik)


Oh ja, snel over naar de borrel...
Kan nu nog een paar weken van tevoren :D :D
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor leor888 » vr sep 21, 2007 0:01

Berto schreef:
leor888 schreef:
Berto schreef:Daarom zei ik:

Berto schreef:Ik vindt ook dat rijders die echt mensen in gevaar brengen een flinke draai om de oren moeten krijgen met een tijdstraf of een officiele waarschuwing.
Dat wel.


Alleen rijders die expres van de lijn af wijken om een official aan te rijden en het risico lopen van de proef te gaan vind ik een sterk verhaal voor bij een sterke borrel

Berto, was dat geen ander topic hier? (Die borrel tussendoor bedoel ik)


Oh ja, snel over naar de borrel...
Kan nu nog een paar weken van tevoren :D :D


Nee, nu haal je het volgens mij weer door elkaar, cocaine kun je na twee weken nog meten, en borrels niet :?:
Avatar gebruiker
leor888
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: zo nov 14, 2004 1:58
Woonplaats: Södertälje, Zweden

Berichtdoor joostkusters » vr sep 21, 2007 1:15

bij een vaste gele vlag hoef je geen vaart te minderen (je mag niet inhalen) maar steek wel even je hand op zodat de betreffende official weet dat je de vlag gezien hebt, zeker zo netjes, maar zoals berto zegt, pas bij een bewogen gele vlag hoef je je klaar te maken om eventueel te kunnen stoppen.

heren en dames officials, wij hebben jullie nodig, en jullie ons, 50/50 houd er rekening mee, officials kunnen rijders worden, en rijders kunnen officials worden (ik ben vroeger official geweest) maar als er iets voorvalt, doorgeven aan de proevenchef, en hij/zei stuurt t door en de spoco's moeten dan maar beslissen.

tip; bij onbewogen vlag, blijf lekker in de berm staan, en bij bewogen vlag, (afhankelijk van de ernst van de situatie) ga gedeeltelijk, of helemaal op de baan staan (maar niet in een blinde hoek of op de rijlijn) altijd eerst voor je eigen veiligheid opkomen. en voor de rijders, laat even merken dat je de vlag ook gezien hebt. (lampen knipperen, zwaaien whatever)
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor Gert-Jan » vr sep 21, 2007 8:48

Berto schreef:
TWENGELTJE schreef:Toch ben ik het niet met steven eens
Een onbewogen vlag betekent dat er een obstakel of een gevaarlijke situatie langs de baan is en dat er rekening mee moet worden gehouden en dat je je snelheid moet aanpassen
Een bewogen vlag geeft een geheel of gedeeltelijk versperde baan aan


Bijna goed volgens mij. Bij een onbewogen vlag moet je er inderdaad rekening mee houden dat er wat langs de baan kan zijn, maar meer ook niet, je hoeft niet van je gas.
Bij een bewogen vlag moet je inderdaad van je gas, omdat er iets gedeeltelijk of geheel op de proef is.

Verder vind ik het een raar verhaal dat er rijders zijn die op officials inrijden.
Dat kan alleen als de betreffende official op de proef staat, bijvoorbeeld met een vlag, maar als je fullspeed een hoek om komt zetten en de betreffende persoon staat daar net achter met z'n vlag, dan kan de rijder daar in dat geval ook niets aan doen, je hebt nog altijd iets als reactietijd.


Misschien is het inderdaad ook handig als er een éénduidig verhaal richting officials gaat wanneer men een bewogen vlag of stille vlag moeten voeren. Hoe vaak gebeurt het dat je je zelf voorbereidt op een noodstop (omdat iemand met een vlag aan het zwaaien is) en de weg is vrij met een auto in de berm tig meter verder op?
Gert-Jan
 
Berichten: 46
Geregistreerd: vr nov 05, 2004 13:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor SylviaVisser » vr sep 21, 2007 9:47

Berto schreef:
TWENGELTJE schreef:
Berto schreef:
TWENGELTJE schreef:
stevens schreef:engelbert hij heeft gelijk. stil geel is alleen een waarschuwing hoef je niet van het gas
bewogen geel gereed maken om te kunnen stoppen


Dan zal ik het wel verkeerd geleerd hebben :roll: :roll:
Was ook al 25 jaar geleden toen ik dat heb geleerd


Je wordt ouder papa.. :D :wink:


Dat eerste klopt dat tweede niet (papa) :lol: :lol:


Ik denk ook dat iemand met zoveel jaren ervaring als jij ook meer op zijn gevoel af kan gaan, je weet wel wanneer er echt een gevaarlijke situatie is.
Bovendien ben je ook iemand die de zaken vrij nuchter bekijkt (voor zover ik weet).

Is het niet wat om je ervaring te delen met de nieuwe instroom van officials?
Ik denk dat, naast wat men leert voor de licentie, deze mensen heel veel hebben aan de praktijk ervaringen van mensen die dit al heeeeel lang doen.
(net als het idee van begeleiding van nieuwe navigatoren) of niet Sylvia?
Cursusje beginnen?


Die is er, meld je maar aan ....
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

VorigeVolgende

Keer terug naar Reglementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten