veiligheid van officials

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor van eck » vr sep 21, 2007 9:54

officialcursussen zijn er al heel lang! worden geven door ervaren mensen in de com. officials van het BSR.

Als je problemen hebt op je proef rapporteren aan je proevenchef schriftelijk ondertekend door twee getuigen. anders kan niemand ergens wat mee.

begrepen en is het nu klaar dan :twisted:
van eck
 
Berichten: 1064
Geregistreerd: vr jan 24, 2003 21:45
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor paco » vr sep 21, 2007 13:59

Gert-Jan schreef:
Berto schreef:
TWENGELTJE schreef:Toch ben ik het niet met steven eens
Een onbewogen vlag betekent dat er een obstakel of een gevaarlijke situatie langs de baan is en dat er rekening mee moet worden gehouden en dat je je snelheid moet aanpassen
Een bewogen vlag geeft een geheel of gedeeltelijk versperde baan aan


Bijna goed volgens mij. Bij een onbewogen vlag moet je er inderdaad rekening mee houden dat er wat langs de baan kan zijn, maar meer ook niet, je hoeft niet van je gas.
Bij een bewogen vlag moet je inderdaad van je gas, omdat er iets gedeeltelijk of geheel op de proef is.

Verder vind ik het een raar verhaal dat er rijders zijn die op officials inrijden.
Dat kan alleen als de betreffende official op de proef staat, bijvoorbeeld met een vlag, maar als je fullspeed een hoek om komt zetten en de betreffende persoon staat daar net achter met z'n vlag, dan kan de rijder daar in dat geval ook niets aan doen, je hebt nog altijd iets als reactietijd.


Misschien is het inderdaad ook handig als er een éénduidig verhaal richting officials gaat wanneer men een bewogen vlag of stille vlag moeten voeren. Hoe vaak gebeurt het dat je je zelf voorbereidt op een noodstop (omdat iemand met een vlag aan het zwaaien is) en de weg is vrij met een auto in de berm tig meter verder op?


Klopt, zie je vaak.
paco
 
Berichten: 240
Geregistreerd: di nov 14, 2006 17:30
Woonplaats: barneveld

Berichtdoor Maatje47 » vr sep 21, 2007 17:49

joostkusters schreef:bij een vaste gele vlag hoef je geen vaart te minderen (je mag niet inhalen) maar steek wel even je hand op zodat de betreffende official weet dat je de vlag gezien hebt, zeker zo netjes, maar zoals berto zegt, pas bij een bewogen gele vlag hoef je je klaar te maken om eventueel te kunnen stoppen.


Helemaal mee eens. Ik geef - als ik geel zie - altijd een vingertje naar de vlaggenist. De rijder mag alleen stuur loslaten van mij voor een gangwissel of handrem (en bij de STOP 8) ).

Heeeel lang geleden, op Ostaaijen, ketste voor mijn neus Erik Wevers eraf in de M3 in een HaaksRechts voorafgegaan door een 50 Links2 waar je op topsnelheid opaf komt. Postmaatje pakte de vlag om voor de L2 te staan. Toen Erik en Robin eruit waren en achter het lint stonden, vlag weggehaald. Dan staat de vlaggenist ook weer veilig....... De M3 lag keurig in de sloot op zijn kant op gelijke hoogte met de berm. Dit soort situaties komen het meeste voor op proeven.
Maatje47
 
Berichten: 18
Geregistreerd: zo maart 18, 2007 12:31
Woonplaats: Malden

Berichtdoor briljant » vr sep 21, 2007 18:13

princess off rally schreef:
Toivonen schreef:wat een vaag verhaal waar niemand iets mee kan. Wat bedoel je met; 'op ze in te rijden'? klinkt alsof er rijders zijn die bewust op officials inrijden. Misschien een interessante basis voor een nieuw rallyspel op de pc.


dit is geen vaag verhaal dit is helaas de werkelijkheid dit is vaker gebeurd dit jaar rijders die express van de lijn afwijken terwijl er een offical stond te vlaggen en dus zelf achteruit moest springen en deze offical stond niet op de baan maar ruim er naast
en er was duidelijk wat er aan de hand was de vlag sitewatie was zelfs bekend bij de rijders
Ik geloof niet dat er rijders zijn die dit opzettelijk doen :? .
Als deelnemer, official en organisator heb ik dit nog nooit vernomen.
Rijders wijken op snelheid echt niet bewust van hun lijn af.
Veel te riskant om dan je controle te verliezen.
Ze kunnen wel van schrik van hun lijn afwijken omdat b.v. er een official op een punt staat waar dat niet verwacht word.
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor BasvB » za sep 22, 2007 1:10

briljant schreef:Ik geloof niet dat er rijders zijn die dit opzettelijk doen :? .
Als deelnemer, official en organisator heb ik dit nog nooit vernomen.
Rijders wijken op snelheid echt niet bewust van hun lijn af.
Veel te riskant om dan je controle te verliezen.
Ze kunnen wel van schrik van hun lijn afwijken omdat b.v. er een official op een punt staat waar dat niet verwacht word.


Inderdaad!

Ik zelf heb altijd nog meegemaakt dat de rijders hun hand opstaken van: "Ik heb je gezien". Gewoon zorgen dat je tijdig voor een bocht aangeeft dat er een gele vlag situatie is en dat je de rijders niet stoort in hun lijn. Wanneer je daarvoor zorgt kan de situatie niet zo zijn dat ze je "proberen aan te rijden". Wat eigenlijk zonde zou zijn van hun wagen....

Bas
BasvB
 
Berichten: 17
Geregistreerd: do sep 08, 2005 13:34
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor erikjan » za nov 01, 2008 23:20

het viel me op dat op KP1 van de Euregiorally zaterdagmiddag een 5-tal officials (bij de Akzo) continue in de uitremzone stonden...

lijkt me niet slim, vooral niet als je weet dat vorig jaar nog een rallyauto ruim 50 meter doorgeschoven is richting de patattent :shock:
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor aj seppenwoolde » zo nov 02, 2008 9:56

erikjan schreef:het viel me op dat op KP1 van de Euregiorally zaterdagmiddag een 5-tal officials (bij de Akzo) continue in de uitremzone stonden...

lijkt me niet slim, vooral niet als je weet dat vorig jaar nog een rallyauto ruim 50 meter doorgeschoven is richting de patattent :shock:


komt ook nog bij dat ze helemaal niet keken of er ook mensen op plekken waren waar dat niet mocht,ze lieten ook zo mensen oversteken terwijl er een auto aan kwam bleven die gewoon staan kijken in de uitremzone,ik dacht dat ze daar ook voor waren toch ????
aj seppenwoolde
 
Berichten: 254
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 19:14
Woonplaats: rijssen

Berichtdoor Holkers » zo nov 02, 2008 10:00

En dat heb je ze ook verteld?
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor aj seppenwoolde » zo nov 02, 2008 10:22

Holkers schreef:En dat heb je ze ook verteld?


we hebben wel een keer geschreeuwd maar we stonden netjes achter het lint een meter of 20 a 25 van de bocht af en zo te ver weg voor contact met die gasten
aj seppenwoolde
 
Berichten: 254
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 19:14
Woonplaats: rijssen

Berichtdoor V.D.G Rally team » zo nov 02, 2008 10:38

erikjan schreef:het viel me op dat op KP1 van de Euregiorally zaterdagmiddag een 5-tal officials (bij de Akzo) continue in de uitremzone stonden...

lijkt me niet slim, vooral niet als je weet dat vorig jaar nog een rallyauto ruim 50 meter doorgeschoven is richting de patattent :shock:


niet alle officials zijn oficials. ze worden overal vandaan getoverd.
je ziet ze vaak als een groepje bij elkaar staan. Niet verdeeld over de plaats waar ze staan. Er zijn erbij die gewoon de hele dag foto's staan te maken.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor RG-Rallysport » zo nov 02, 2008 21:23

V.D.G Rally team schreef:
erikjan schreef:het viel me op dat op KP1 van de Euregiorally zaterdagmiddag een 5-tal officials (bij de Akzo) continue in de uitremzone stonden...

lijkt me niet slim, vooral niet als je weet dat vorig jaar nog een rallyauto ruim 50 meter doorgeschoven is richting de patattent :shock:


niet alle officials zijn oficials. ze worden overal vandaan getoverd.
je ziet ze vaak als een groepje bij elkaar staan. Niet verdeeld over de plaats waar ze staan. Er zijn erbij die gewoon de hele dag foto's staan te maken.


Tja er is nu eenmaal een groot tekort aan officials , helaas .......
Maar als een ieder die er een meing over heeft ook een wedstrijd komt helpen evenals navi's cq rijders een keertje komen we een heel eind :wink:
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor Han » zo nov 02, 2008 21:38

Doopy schreef:Tja er is nu eenmaal een groot tekort aan officials , helaas .......
Maar als een ieder die er een meing over heeft ook een wedstrijd komt helpen evenals navi's cq rijders een keertje komen we een heel eind :wink:


Afbeelding
Han
 
Berichten: 366
Geregistreerd: di nov 16, 2004 19:18
Woonplaats: Friesland

Berichtdoor lennartrally » zo nov 02, 2008 21:42

erikjan schreef:het viel me op dat op KP1 van de Euregiorally zaterdagmiddag een 5-tal officials (bij de Akzo) continue in de uitremzone stonden...

lijkt me niet slim, vooral niet als je weet dat vorig jaar nog een rallyauto ruim 50 meter doorgeschoven is richting de patattent :shock:


welke bocht bedoel je die na waar abbring eruit ging ?
lennartrally
 
Berichten: 338
Geregistreerd: wo sep 17, 2008 16:25
Woonplaats: nijverdal

Berichtdoor gertveurink » zo nov 02, 2008 21:57

aj seppenwoolde schreef:
Holkers schreef:En dat heb je ze ook verteld?


we hebben wel een keer geschreeuwd maar we stonden netjes achter het lint een meter of 20 a 25 van de bocht af en zo te ver weg voor contact met die gasten


Hielp volgens mij vrij weinig want tijdens de volgende doorgang van dezelfde proef stonden ze nog steeds op dezelfde plaats. Tegen de lantaarnpaal aan te leunen die al aardig scheef stond :wink:
gertveurink
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: ma apr 04, 2005 18:14
Woonplaats: Ommen

Berichtdoor erikjan » zo nov 02, 2008 22:25

lennartrally schreef:
erikjan schreef:het viel me op dat op KP1 van de Euregiorally zaterdagmiddag een 5-tal officials (bij de Akzo) continue in de uitremzone stonden...

lijkt me niet slim, vooral niet als je weet dat vorig jaar nog een rallyauto ruim 50 meter doorgeschoven is richting de patattent :shock:


welke bocht bedoel je die na waar abbring eruit ging ?


Mensinkweg/Boekeloseveldweg, bij de schuine lantaarnpaal & de patattent...
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

VorigeVolgende

Keer terug naar Reglementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron