Rolkooi regelement per klasse

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Rolkooi regelement per klasse

Berichtdoor michielt » di jan 01, 2008 20:20

Hallo,

Ik ben al een aantal jaar bezig met diverse Nissan Micra's en nu loop ik al een tijdje met het idee om hier een rally auto van te maken voor de "normale" rally's zoals de Zuiderzee rally en de Rally van Hellendoorn.

Omdat ik ook nog zat te kijken in welke klasse ik terecht kom met een 1.3, vraag ik me af wat voor soort rolkooi is er nodig. In een andere Micra (voor straat gebruik) die ik heb heb ik een OMP rolbeugel met certificaat, maar deze heeft geen homologatie voor FIA.
Als ik een kooi zelf maak (ik kan aardig lassen) of als ik een kooi koop van OMP, mag ik dan wel meedoen aan de rally's? Is er altijd een homologatie nodig voor een kooi en mag ik met een certificaat (OMP) wel meedoen?

Ik heb al een aantal reglementen doorgenomen die op de website van KNAF te vinden zijn, maar ik kom er niet helemaal goed uit namelijk.

Waarschijnlijk zal ik dan in de A5 of N1 klasse gaan rijden. Wat is hier overigens het grote verschil in, behalve dat N1 voor productie auto's is en A5 voor toer auto's?

Alvast bedankt.
michielt
 
Berichten: 1
Geregistreerd: di jan 01, 2008 20:08

Re: Rolkooi regelement per klasse

Berichtdoor V.D.G Rally team » di jan 01, 2008 20:50

michielt schreef:Hallo,

Ik ben al een aantal jaar bezig met diverse Nissan Micra's en nu loop ik al een tijdje met het idee om hier een rally auto van te maken voor de "normale" rally's zoals de Zuiderzee rally en de Rally van Hellendoorn.

Omdat ik ook nog zat te kijken in welke klasse ik terecht kom met een 1.3, vraag ik me af wat voor soort rolkooi is er nodig. In een andere Micra (voor straat gebruik) die ik heb heb ik een OMP rolbeugel met certificaat, maar deze heeft geen homologatie voor FIA.
Als ik een kooi zelf maak (ik kan aardig lassen) of als ik een kooi koop van OMP, mag ik dan wel meedoen aan de rally's? Is er altijd een homologatie nodig voor een kooi en mag ik met een certificaat (OMP) wel meedoen?

Ik heb al een aantal reglementen doorgenomen die op de website van KNAF te vinden zijn, maar ik kom er niet helemaal goed uit namelijk.

Waarschijnlijk zal ik dan in de A5 of N1 klasse gaan rijden. Wat is hier overigens het grote verschil in, behalve dat N1 voor productie auto's is en A5 voor toer auto's?

Alvast bedankt.

Een omp kooi voldoet aan de regels is meestal geschroefd.
Persoonlijk kun je beter een laskooi kopen of laten maken.
Er zijn div kooi fabrikanten die een kooi leverd die je erin kunt lassen.
Zelf een kooi maken kan alleen dan ben je gebonden aan wat regels.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor djgando » di jan 01, 2008 23:36

Uit eigen ervaring ga ik zelf liever voor de gelaste kooi. Nadat bij ons de auto meerdere malen over de kop is geslagen, ga je voor jezelf wel na wat het veiligste is. Een laskooi voor zijn voor en zijn nadelen. Hij geeft meer stijfheid aan de auto, is daardoor stugger op de weg en vaak uitgebreider dan een schroefkooitje van omp of sparco. Nadeel is dat de laskooi, mist door een professioneel bedrijf (verbaas, van de heuvel, vink) gebouwd, wel wat duurder is. Kun je zelf, zoals je al aangeeft een aardig eindje "bakken en braden" dan is een laskooi nog steeds een goed alternatief. Bij Moree (google-en onder metaal techniek Moree) een kant en klaar pakket kopen, incl knaf certificaat (dus voor rallygebruik) die je er dan zelf in kunt lassen. Richtpijs +/- 400 euro Bij de meeste van deze rolkooi loopt de rolkooi ook door tot in de voorpoten. Optimale bescherming.

Je moet voor jezelf nagaan wat je mogelijkheden zijn en wat je met de rechter handen zelf kunt fabriceren. Zolang je voor jezelf altijd maar na gaat dat de veiligheid van jou en je medepassagier voorop staat, komt het naar mijn mening helemaal goed.

met vriendelijk groet,

Martijn ter Boo
Boomans Autosport Enschede
djgando
 
Berichten: 361
Geregistreerd: vr okt 25, 2002 9:13
Woonplaats: Enschede


Keer terug naar Reglementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten