Reglement HANS systeem 2009

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor RallyeRichard » ma jan 03, 2011 21:28

Wout de Klerk schreef:Op de Sparco/Peltor helm gaat dit helaas niet volgens Antoine Biesheuvel.
Dit heeft hij eerder hier op het forum gemeld.


Vreemd, want mijn HANS voorbereide Sparco Pro Jet (BS 6658-85 type A/FR) staat gewoon op technieklijst 29 van de FIA van de helmen welke onder supervisie van de fabrikant van clips kunnen worden voorzien. Denk dat ik Antoine hier morgen maar even over ga lastigvallen.
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
Avatar gebruiker
RallyeRichard
 
Berichten: 645
Geregistreerd: za jan 26, 2002 15:44
Woonplaats: Kromménië

Berichtdoor Rinse » ma jan 03, 2011 21:35

Hoe zit het eigenlijk als je in het buitenland rijd? Ik las ergens in een ander topic dat je als Nederlander dan ook HANS moet hebben ivm de verzekering, maar het HANS is toch verplicht voor Nederlandse wedstrijden, en niet voor Nederlandse licentiehouders of heb ik dat verkeerd begrepen?
Rinse
 
Berichten: 111
Geregistreerd: zo jul 09, 2006 10:56
Woonplaats: Wijckel

Berichtdoor michel uit berg » ma jan 03, 2011 21:41

nou andersom moet het in elk geval wel.

ik moest vorig jaar voor het franse onverhard wel een hans dragen
michel uit berg
 
Berichten: 672
Geregistreerd: do jul 25, 2002 20:57
Woonplaats: berg city

Berichtdoor RG-Rallysport » ma jan 03, 2011 22:18

Rinse schreef:Hoe zit het eigenlijk als je in het buitenland rijd? Ik las ergens in een ander topic dat je als Nederlander dan ook HANS moet hebben ivm de verzekering, maar het HANS is toch verplicht voor Nederlandse wedstrijden, en niet voor Nederlandse licentiehouders of heb ik dat verkeerd begrepen?


Eigenlijk zou je zelf niet zonder H.A.N.S. moeten willen rijden of het nu verplicht is ja of nee.
Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid toch
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor Rinse » ma jan 03, 2011 22:47

Dat klopt helemaal, en eigenlijk vindt ik het ook terecht dat het nu verplicht is in NL. Ik zie het alleen niet echt zitten om 1 of 2 wedstrijden over te slaan voor een nieuwe helm en HANS als ik qua budget wat ik in totaal heb misschien ook maar 1 of 2 wedstrijden kan rijden dit jaar. Ik zeg ook niet dat ik sowieso zonder HANS ga rijden als het in de landen waar ik wil gaan rijden niet hoeft (om die discussie niet (weer) op te wekken: ik was sowieso van plan om in het buitenland te rijden ipv Nederland, daar heeft HANS niks mee te maken), ik wel alleen wel graag weten hoe het precies zit en ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig in hoeverre het verplicht is.
Rinse
 
Berichten: 111
Geregistreerd: zo jul 09, 2006 10:56
Woonplaats: Wijckel

Berichtdoor ijsbeer » ma jan 03, 2011 23:19

Wat ik heb begrepen is dat je verzekerd bent via KNAF en de eis is dat jij, Nederlandse licentie houder verplicht bent om met HANS systeem te rijden. Ik ben anders bang dat je niet verzekerd bent.
Andere optie is Belgische licentie nemen, maar ook daar zitten hakken en ogen heb ik begrepen. Zo mag je maar 1 licentie hebben en ik weet niet of je als Nederlander met een Belgische licentie in Nederland mag starten.
Avatar gebruiker
ijsbeer
 
Berichten: 1162
Geregistreerd: za nov 19, 2005 12:45
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor sjakie33 » di jan 04, 2011 21:56

Even ter verduidelijking en opheldering van het vraagstuk waar mensen zich nu al meerdere posts over buigen:

Een citaat uit het reglement: (dit is zelfs de eerste alinea) "Het Standaard Reglement Rally (hierna te noemen SRR) is van toepassing op alle rally's en short rally’s, die op Nederlands grondgebied verreden worden, uitgezonderd Historische Regelmatigheids Rally’s."

Als iedereen dus gewoon even de moeite had genomen om de reglementen te lezen, dan was het direct duidelijk. Dit citaat spreekt voor zich lijkt me?
Avatar gebruiker
sjakie33
 
Berichten: 57
Geregistreerd: do nov 04, 2004 12:33
Woonplaats: Breda

Berichtdoor briljant » di jan 04, 2011 22:02

En als je dan de uitgave leest van RCH waar je in het bestuur zit.
Daar staat letterlijk:
"deze verplichting hangt vast aan de licenties, dus ook iedere Nederlandse rijder/navigator die in het buitenland rijdt onder een Nederlandse licentie zal dus verplicht zijn een HANS systeem te dragen"

Dus nu is er weer onduidelijkheid? :roll:

Was je antwoord hier vanuit de jezelf, de knaf of RCH?
Laatst bijgewerkt door briljant op di jan 04, 2011 23:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor jordysport » di jan 04, 2011 22:39

nou, in zoverre, als ik een daglicentie wil hebben in Belgie volgend jaar, moet ik dan ook HANS hebben?
If you can´t fix it with a hammer, you have an electrical problem! :lol:
Avatar gebruiker
jordysport
 
Berichten: 683
Geregistreerd: zo jul 20, 2008 17:33
Woonplaats: scherpenzeel

Berichtdoor RG-Rallysport » di jan 04, 2011 22:43

Blijf het een aparte discussie vinden, H.A.N.S. is toch voor je eigen veiligheid dus zou je dat toch zelf moeten willen dragen ongeacht of een KNAF of wie dan ook het verplicht stelt of zie ik het nu verkeerd ??

( ja ik weet dat zo'n systeem veel geld kost maar wat kost het je als het fout gaat en je krijgt een blessure aan je nek .................. )
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor ijsbeer » di jan 04, 2011 22:57

Ik vind het helemaal geen aparte discussie Rudy. Dat het veiliger is weten we inmiddels allemaal wel denk ik.
Maar het feit blijft dat de regels ervoor zijn om nageleeft te worden. En zolang er onduidelijkheid over bestaat zullen altijd vragen komen.

Als jou wordt verteld dat jij met een zaak over je kop moet rijden als navigator wil je dat toch ook eerst zwart op wit zien of niet?;)
Avatar gebruiker
ijsbeer
 
Berichten: 1162
Geregistreerd: za nov 19, 2005 12:45
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor RG-Rallysport » di jan 04, 2011 23:06

Maar als het dus veiliger is dan maakt het toch niet uit wat de regels zeggen wel of geen H.A.N.S. verplicht ?? :?
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor ijsbeer » di jan 04, 2011 23:42

Denk het wel voor de mensen die misschien 1 a 2 wedstrijden dit jaar willen gaan rijden.
Avatar gebruiker
ijsbeer
 
Berichten: 1162
Geregistreerd: za nov 19, 2005 12:45
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor joostkusters » wo jan 05, 2011 0:38

RG-Rallysport schreef:Maar als het dus veiliger is dan maakt het toch niet uit wat de regels zeggen wel of geen H.A.N.S. verplicht ?? :?


laten ze eerst maar een maat xl maken voordat het verplicht wordt, sorry dat ik een dikke nek heb!
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor Franky » wo jan 05, 2011 0:38

RG-Rallysport schreef:Eigenlijk zou je zelf niet zonder H.A.N.S. moeten willen rijden of het nu verplicht is ja of nee.
Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid toch


Misschien kun je beter helemaal niet rijden.
Dat is nog het veiligst.
Afbeelding
Frank Cruts
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

VorigeVolgende

Keer terug naar Reglementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron