Pagina 1 van 4

A new 'oldschool' rallycar in NL en een homologatievraagje

BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 13:34
door RallyeRichard
Dit is een vervanging van de oorspronkelijke openingspost. Vanaf pagina 2 hebben de reacties betrekking op onderstaande tekst

Zoals sommigen van jullie al hebben vernomen en of gezien, ben ik sinds afgelopen vrijdag de trotse eigenaar van een '83er Golf Mk. I 1.6 GTI rallyauto, waarmee ik mij volgend jaar kostelijk wil gaan vermaken op enkele rallysprints (en misschien meer). Aan de veiligheidsuitrusting moet nog wel het één en ander gebeuren, aangezien de eisen hieraan in Duitsland wat lager liggen. Maar het is een hele leuke basis met een frisse, snelle motor, korte bak, sper, versterkte aandrijfassen en een vrij knap HR/Bilstein onderstel.

Nu heb ik alleen een probleempje met de homologatiepapieren. De auto is voorzien van 45-er Webers, conform een foto die ik in de papieren terugvind. Echter gaat het bij deze foto over de toelating voor het gedeeltelijk/geheel weghalen van de wand van de defrosterbak om frisse lucht bij de Webers te krijgen. Maar nergens in de papieren vind ik iets terug over de Webers zelf Het lijkt er op dat er papieren ontbreken. Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?

Re: Ibiza 2.0 16V met Webers. Gehomologeerd??

BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 18:04
door WILS SPORT
RallyeRichard schreef:Ik heb een '94er wide-body Ibiza op het oog, welke voorzien is van Webers. Is hier wel een homologatie voor uitgegeven? En zo ja, hoe krijg ik zo'n auto dan door de APK, want bij de verplichte viergasmeting valt die motor natuurlijk zwaar door de mand...

En zo nee; Iemand een setje Webers ruilen tegen throttlebodies met toebehoren? :wink:

Foto's te zien via de WWW button.


Lijkt me niet dat daar een homolegatie voor is, in ieder geval niet voor de carburateurs. Volgens mij is zo'n brede alleen als complete kitcar conform.
En met de apk is het zoals met alle rallyauto's, hopen dat er geen steekproef op komt.

Re: Ibiza 2.0 16V met Webers. Gehomologeerd??

BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 19:16
door Erik de Wild
RallyeRichard schreef:Ik heb een '94er wide-body Ibiza op het oog, welke voorzien is van Webers. Is hier wel een homologatie voor uitgegeven? En zo ja, hoe krijg ik zo'n auto dan door de APK, want bij de verplichte viergasmeting valt die motor natuurlijk zwaar door de mand...

En zo nee; Iemand een setje Webers ruilen tegen throttlebodies met toebehoren? :wink:

Foto's te zien via de WWW button.


Contact opnemen met Hans Weijs.
Wij reden onze Ibiza Kitcar met onderdelen uit een Golf 3 Kitcar.

Groet Erik

re

BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 21:15
door MartijnB
Zoals ook al in het nl auto te koop topic:

De body moet fabrieks gebouwd zijn met homologatie papieren van seat en of vw motorsport.
En een plaatje met een fabrieks nummer erin anders is de body zoiezo niet gehomologeerd.
De carbs zijn ook zeker weten niet gehomologeerd

BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 21:36
door RallyeRichard
Dat van de carbs dacht ik al ja.

Maar als ik hem nou gewoon als een Ibiza met 'wat bredere schermen' opbouw?

re

BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 23:43
door MartijnB
dan zal je ook de achterschermen eraf moeten halen kortom beter bouw je alles over in een standaard body....

Ik heb destijds geprobeerd om mijn Clio te voorzien van een mxai bodykit.
Opzich deden ze niet direct moeilijk daarover, alleen als er een keer een keurmeester is die het niet zit zitten kan ze zo met je hele boel weer na huis.
Theo van Teylingen heeft mij destijds verteld dat je alleen met een maxi mag rijden als je een origineel gebouwde maxi en of kitcar body uit de fabriek hebt.

BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2009 0:48
door whemink
Het ligt er aan wat je er mee wilt. Als crossauto is het leuk, maar volgens mij is alles wat je er meer voor betaald dan 2000 Euro zonde van je geld. Is zo op het oog meer een Ibiza met wat tupperware dan een auto waar je als project wel weer wat van maakt. Vraag me aan de hand van de foto's zelfs af of de rolkooi wel wat is.

BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2009 1:20
door RallyeRichard
Kooi is inderdaad bagger en samen met de voorgaande reacties en andere info die ik vergaard heb, denk ik dat hier maar van moet afzien. Jammer, want ik hou wel van 'dikke schermen' 8)

BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2009 12:23
door RallyeRichard
Kijk trouwens ook eens hoe de brandstoftoevoer tussen de kooi en de a-stijl door gaat. Brrrrr....

BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2009 9:33
door mantaboy
Webers hoeft geen apk belemmering te zijn mits goed afgesteld. :wink:

BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2009 11:31
door official No. 27768
Misschien kan Ger Haverkate of Jeroen Laarhuis je ook helpen. Zij hebben beide in een Seat Ibiza kitcar (evo2) gereden.

BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 15:29
door RallyeRichard
Sterker nog; deze body schijnt van Ger te zijn geweest. Maar ik heb het idee al uit m'n hoofd gezet. Zelfs al krijg ik de papieren voor elkaar, dan wordt het nog steeds een project waar ik financieel aardig op leeg ga lopen. Dus next! Iemand nog een Golf I 16S in de aanbieding? En nee, die van Harry is niet te koop...

BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 18:33
door eenarmigebandiet
Al overwogen om een iets hoger bod te doen?
Voor de juiste prijs is alles te koop :roll:
heb ik mij wijs laten maken :lol:

BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 18:54
door Ascona
RallyeRichard schreef:Sterker nog; deze body schijnt van Ger te zijn geweest.

Het enige wat bij Haverkate vandaan kan komen, zijn de voor- en achterschermen en bumpers. De rest heeft weinig te maken met een Ibiza Kit Car.

BerichtGeplaatst: di okt 13, 2009 21:42
door RallyeRichard
Een nieuwe openingspost geplaatst op aangeven van ons eigen Holkertje :wink: