Pagina 2 van 4

Re: A new 'oldschool' rallycar in NL en een homologatievraag

BerichtGeplaatst: di okt 13, 2009 22:12
door rally for ever
RallyeRichard schreef:Zoals sommigen van jullie al hebben vernomen en of gezien, ben ik sinds afgelopen vrijdag de trotse eigenaar van een '83er Golf Mk. I 1.6 GTI rallyauto, waarmee ik mij volgend jaar kostelijk wil gaan vermaken op enkele rallysprints (en misschien meer). Aan de veiligheidsuitrusting moet nog wel het één en ander gebeuren, aangezien de eisen hieraan in Duitsland wat lager liggen. Maar het is een hele leuke basis met een frisse, snelle motor, korte bak, sper, versterkte aandrijfassen en een vrij knap HR/Bilstein onderstel.

Nu heb ik alleen een probleempje met de homologatiepapieren. De auto is voorzien van 45-er Webers, conform een foto die ik in de papieren terugvind. Echter gaat het bij deze foto over de toelating voor het gedeeltelijk/geheel weghalen van de wand van de defrosterbak om frisse lucht bij de Webers te krijgen. Maar nergens in de papieren vind ik iets terug over de Webers zelf Het lijkt er op dat er papieren ontbreken. Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?


Klein beetje helpen om het weer enigszins overzichtelijk te maken. :wink:

Al geprobeerd of Weijs hierin kan helpen?

BerichtGeplaatst: di okt 13, 2009 22:32
door metisse
Het lijkt mij dat Webers op de toenmalige Groep 2 en/of Groep 4 uitvoering mogen zoals VW motorsport met o.a. de Rheila Golf in het Duits kampioenschap reed.
De Rheila Golf is weer op- (of na-) gebouwd.
http://www.rheila-golf.com/index1.htm

Afbeelding
Dan kun je gelijk dikke spatborden plaatsen :wink:

BerichtGeplaatst: di okt 13, 2009 22:34
door RallyeRichard
Ik heb Hans al gebeld en kreeg Jr. aan de lijn. Hij zou kijken of hij iets kan vinden, maar ik wed graag op meerdere paarden tegelijk 8) Dus alle info hierover is welkom.
Als ik bij de KNAF kijk, vind ik alleen de groep N en A papieren, terwijl de toelating voor de Webers in groep 1 of 2 te vinden zou moeten zijn. Of krijg je deze soms automatisch bij de groep A papieren? Misschien 'stomme' vragen, maar op dit gebied ben ik een newbie... :roll:

BerichtGeplaatst: di okt 13, 2009 22:39
door RallyeRichard
De Rheila Golf is als een 16S opgebouwd met throttlebodies. Ook leuk (erg leuk), maar zonde van m'n budget. Eerst maar eens gaan rijden met de huidige setup en voorlopig over de rest dromen 8)

Edit: Ik heb btw ook een set groep 2 verbredingen bij de auto gekregen en misschien dat ik ze toch ga plaatsen, want het ziet er wel dik uit!

BerichtGeplaatst: di okt 13, 2009 23:02
door briljant

BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 11:28
door RallyeRichard
Thnx Bastiaan, die had ik ook al gevonden. Maar helaas zijn de papieren van homologatienummer 5731 niet compleet. Met alle extenties zijn het 33 pagina's en deze heeft er maar 16.

BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 14:37
door metisse
Ik heb de homologatiepapieren niet bekeken maar volgens mij is de 16S de 16kleps Oettingerversie zoals Harry Kleinjan hem had / heeft.
Ik weet wel dat er toen de Grp1 versie werd gepresenteerd er een rallycrossversie was die volgens mij met Webers reed. Het kleurenschema was nogal opvallend. Golf was op de witte auto heel groot geschreven en de F liep door op de motorkap. De grp1 versie was zwart met witte letters. Later had de dieselversie die de Monte Carlo reed ook dat Wit-Zwarte kleurenschema.
De RallyRacing of Sportfahrer waar het artikel daarover in staat zou hier nog ergens moeten liggen maar vraag me niet waar. :oops:

BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 20:53
door RallyeRichard
Dat ga ik je toch vragen :lol: Sterker nog; als je de beschikking hebt over een scanner... :roll:

BerichtGeplaatst: do okt 15, 2009 21:35
door metisse
RallyeRichard schreef:Dat ga ik je toch vragen :lol: Sterker nog; als je de beschikking hebt over een scanner... :roll:


Tja........ weer te veel prijs gegeven :?
Je hebt mail Richard :wink:

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2009 7:08
door StevenK
RallyeRichard schreef:Thnx Bastiaan, die had ik ook al gevonden. Maar helaas zijn de papieren van homologatienummer 5731 niet compleet. Met alle extenties zijn het 33 pagina's en deze heeft er maar 16.

Je wilt helemaal niet de 5731 (groep A / N) homologatie hebben, maar de oude groep 2/4 homologaties. Als ik het mij goed herinner heeft Harry K. van mij toen de volledige set Golf I homologaties gekregen. Voor zover ik nu kan zien heb ik die papieren nooit gescand.

Overigens heb ik hier een PDF met een artikel van 8 pagina's over die golf met die F tot op de motorkap: http://www.iks-hosting.nl/images/golf1.pdf

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2009 7:10
door StevenK
metisse schreef:Ik heb de homologatiepapieren niet bekeken maar volgens mij is de 16S de 16kleps Oettingerversie zoals Harry Kleinjan hem had / heeft.

Helemaal juist, maar daarnaast zijn er ook homologaties voor de GTI (Dat is de 1.6), de GTI 1.8 en volgens mij ook nog voor een gewone 1600, allemaal in groep 2/4 en van de GTI (weet niet zeker of dat de 1.6 of de 1.8 betreft, of misschien allebei) is er ook nog een groep A/N homologatie.

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2009 8:23
door briljant
RallyeRichard schreef:Thnx Bastiaan, die had ik ook al gevonden. Maar helaas zijn de papieren van homologatienummer 5731 niet compleet. Met alle extenties zijn het 33 pagina's en deze heeft er maar 16.
Maar ik heb het ook niet over homologatie nr 5731 maar over homologatie nr 677 group 4 Volkswagen Golf 16 S

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2009 9:14
door metisse
StevenK schreef:
metisse schreef:Ik heb de homologatiepapieren niet bekeken maar volgens mij is de 16S de 16kleps Oettingerversie zoals Harry Kleinjan hem had / heeft.

Helemaal juist, maar daarnaast zijn er ook homologaties voor de GTI (Dat is de 1.6), de GTI 1.8 en volgens mij ook nog voor een gewone 1600, allemaal in groep 2/4 en van de GTI (weet niet zeker of dat de 1.6 of de 1.8 betreft, of misschien allebei) is er ook nog een groep A/N homologatie.


Zelfs de 1500 was in grp1 gehomologeerd, dat was de eerste rallygolf die VW motorsport bouwde (de zwarte die ik eerder aanhaalde) zelfs nog met verchroomde smalle bumpers :roll:
Volgens mij moet Richard het in de grp 2 en 4 zoeken om een homologatie vor een 1600 Golf met Webers te vinden.
De grp A/N is denk ik alleen met injectie.

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2009 9:36
door RallyeRichard
Allereerst iedereen hartelijk dank voor de info die hier en in mijn mailbox binnenkomt. Ik weet nu in elk geval dat ik, met de juiste documentatie, gewoon met de Webers kan blijven rijden.

@ Bastiaan; Ik heb juist nr. 5731 nodig. Deze groep 1 tm 5 homologatie heeft betrekking op de 1588cc 8-kleps GTI.
677 gaat over de Oettinger 16Soupapes (= Frans voor kleppen) versie welke Harry bezit.

@ Steven; 5172 betreft groep A/N ik moet dus wel nr. 5731 hebben.

@ Matthy; Groep A/N is inderdaad uitsluitend met Bosch K-Jetronic .

Bij deze nog een nieuw verzoek. Heeft iemand het FIA Year Book of Automobile Sport 1979 ISBN 0-85059-320-4 in de aanbieding?

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2009 10:29
door metisse
Ik weet niet of er op deze site nog iets te vinden is, mijn Frans houdt ongeveer op bij merci :oops:
http://golfstory.free.fr/php_competition/Photos_competition_golf1.php