Groep 1 is groep ? (HN?) ... hoe dan met oudere auto

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Groep 1 is groep ? (HN?) ... hoe dan met oudere auto

Berichtdoor RAPTOR » do maart 17, 2011 18:38

Ik heb eigenlijk 2 vragen:

Vroeger had je de Groep 1 autos, vallen deze nu in de Groep HN of ergens anders.
Is er tegenwoordig wel een klasse om bv met een Escort Mk2 (BJ '75/'80) Groep 1 opgebouwd te rijden dus niet in het klassement met bv de Groep 4 Escort.
Maar dan ook weer niet tussen de Groep N gebouwde impreza/evo bv bj '99 terecht te komen want dan is het verschil wel erg groot.

Ik weet dat Groep 1 en 4 niet meer bestaat maar dit is even ter verduidelijking, in de tijd van die autos bestond het nog wel.

Dit i.v.m. in de toekomst misschien redelijk low-budget escort mk2 te kunnen sturen.
RAPTOR
 
Berichten: 12
Geregistreerd: do feb 24, 2011 23:13
Woonplaats: Budel

Berichtdoor briljant » do maart 17, 2011 18:49

Je moet hopen dat het volgende eindelijk rond komt.
http://www.rallysport.nl/forum/viewtopi ... sc&start=0

Dan kun je volgens deze richtlijnen gaan bouwen
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor jos kerremans » do maart 17, 2011 21:43

briljant schreef:Je moet hopen dat het volgende eindelijk rond komt.
http://www.rallysport.nl/forum/viewtopi ... sc&start=0

Dan kun je volgens deze richtlijnen gaan bouwen


Zou ik zeker niet doen , als deze klasse er komt dan is er zoveel vrijheid in preparatie dat je het met een groep 1 auto zeker kunt vergeten .
Maak hem lekker groep 2 , kun je ook historisch gaan rijden .
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Berichtdoor RAPTOR » do maart 17, 2011 22:07

Maar is Groep 2 niet groep A want in het SRR staat toch voormalige Groep 2, 3, 4 vallen onder groep A.

Is historisch dan Groep 2, kun je me ergens een link of iets geven waar meer over dit staat?
RAPTOR
 
Berichten: 12
Geregistreerd: do feb 24, 2011 23:13
Woonplaats: Budel

Berichtdoor jos kerremans » do maart 17, 2011 22:11

RAPTOR schreef:Maar is Groep 2 niet groep A want in het SRR staat toch voormalige Groep 2, 3, 4 vallen onder groep A.

Is historisch dan Groep 2, kun je me ergens een link of iets geven waar meer over dit staat?


Groep N en A begint pas na 1981 dus jouw escort mk 2 kan in groep 1 tot groep 4 starten.
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Berichtdoor Jan-Willem » do maart 17, 2011 22:25

Groep 2,3 en 4 zijn vergelijkbaar aan de GrpA homologaties.
Grp1 is vergelijkbaar aan een groep N homologatie.
De grp1 escorts die komen dan in de HN11 Div.1 (1600cc tot 2000cc)
De grp4 escorts die komen dan in de HA15 Div.1 (1600cc tot 2000cc)

De GrpN impreza is 4x4 dus die zit in de N3 Div.2 (1600cc tot 2000cc)

Je zit dus in een hele andere klasse..
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor RAPTOR » do maart 17, 2011 22:38

Ok zoiets dacht ik ook, ik kan niet denken in de regels van 2010 want die heb ik nooit gekend.

Maar even simpel gezecht dan kan in die HN11 klasse dus ook een 1998cc "auto" zitten uit bv 2005 met 250 pk, indien dit origineel is. Dan heb je dus een hele grote variatie in deze klasse.
Zitten hier dan ook nog de 4WD auto's bij of heb je in de Groep HN ook nog Divisie 1 en 2.

Edit: In die tijd dat ik deze vraag typte heb je de divisies er ook bij gezet, nu is het dus duidelijk
RAPTOR
 
Berichten: 12
Geregistreerd: do feb 24, 2011 23:13
Woonplaats: Budel

Berichtdoor jos kerremans » do maart 17, 2011 22:50

Jan-Willem schreef:Groep 2,3 en 4 zijn vergelijkbaar aan de GrpA homologaties.
Grp1 is vergelijkbaar aan een groep N homologatie.
De grp1 escorts die komen dan in de HN11 Div.1 (1600cc tot 2000cc)
De grp4 escorts die komen dan in de HA15 Div.1 (1600cc tot 2000cc)

De GrpN impreza is 4x4 dus die zit in de N3 Div.2 (1600cc tot 2000cc)

Je zit dus in een hele andere klasse..


Grp 2,3 en 4 zijn absoluut geen grp A homologaties.
Bij de grp A moet je je gewoon de homologatie houden .
De grp 1 auto's zijn vergelijkbaar met de huidige grp N , maar als een grp 1 auto niet aan de homologatie kan voldoen gaat hij automatisch door naar een grp 2 .
Daar is bv het in en uitlaatsysteem vrij , en dat is zeker niet het geval bij een grp A.
Ook mag je er een uitbouw opschroeven zonder dat hij specifiek beschreven staat als hij maar niet breder wordt dan 5 cm per scherm.
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Berichtdoor Jan-Willem » do maart 17, 2011 22:57

Theoretisch zou het kunnen maar je houd in de Grp HA, HN, N of A altijd de divisie 1, 2, 3 of 4.
Even anders neerzetten
HN en grpN Div 1 en (2 =4x4)
HA en grpA Div 3 en (4 =4x4)

@ Jos treed je nu niet heel ver in op de regels of opbouw van de groepen.
Ik he het geprobeerd uit te leggen waar Grp1 ongeveer aan voldoet.
In grp 1 mag je zover ik weet niks of minder met de motor doen.
In grp 2 mag je opbouwen volgens homologatie en aanpassen volgens annex-J toch?
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor jos kerremans » do maart 17, 2011 23:14

Jan-Willem schreef:Theoretisch zou het kunnen maar je houd in de Grp HA, HN, N of A altijd de divisie 1, 2, 3 of 4.
Even anders neerzetten
HN en grpN Div 1 en (2 =4x4)
HA en grpA Div 3 en (4 =4x4)

@ Jos treed je nu niet heel ver in op de regels of opbouw van de groepen.
Ik he het geprobeerd uit te leggen waar Grp1 ongeveer aan voldoet.
In grp 1 mag je zover ik weet niks of minder met de motor doen.
In grp 2 mag je opbouwen volgens homologatie en aanpassen volgens annex-J toch?


Misschien , maar volgens mij weet hij zelf niet goed wat hij van zijn escort wil maken, nu misschien wel .
Als laatste zeg ik , ff Theo bellen :wink:
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Berichtdoor Jan-Willem » do maart 17, 2011 23:22

Ik denk dat hij wat wil bouwen wat niet te duur is, hij doelt op een soort grpN auto die ook dingen moet kunnen winnen ;)
Met een Escort val je in de HN11 en zit je tussen Opel Kadett GSI, dus er zijn kansen ;) (startlijst tanksrally)

En inderdaad Theo bellen, dat heb ik ook ooit gedaan en kan echt verhelderend zijn.
Achteraf niks aan gehad maar ik wist meer ;)
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor RAPTOR » do maart 17, 2011 23:33

Jan-Willem schreef:Ik denk dat hij wat wil bouwen wat niet te duur is, hij doelt op een soort grpN auto die ook dingen moet kunnen winnen ;)
Met een Escort val je in de HN11 en zit je tussen Opel Kadett GSI, dus er zijn kansen ;) (startlijst tanksrally)

En inderdaad Theo bellen, dat heb ik ook ooit gedaan en kan echt verhelderend zijn.
Achteraf niks aan gehad maar ik wist meer ;)



Exact een Escortje wat niet heel de wereld kost maar wel een kanshebber is in een klasse.

Aan iedereen: Wie of wat is die Theo?

Volgens van loon rallyteam mag je nogal wat als Groep 1 Escort RS2000, indien dit echt is dan heb je al een behoorlijk escortje staan.
Eigenlijk maar eens achter de echte homologatie papieren aan gaan, dan is alle twijfel weg volgensmij of niet?

BRON: http://www.vanloon-rallyteam.nl/1544601.htm

Groep 1 is de oude standaardklasse in de rallysport. Nou denken sommige mensen dat er niet veel valt te veranderen in de standaardklasse, maar daar dachten ze bij Ford anders over... Die homologeerde alles bij wat kon om de RS2000 in handen van met name privérijders een snelle wagen te maken. Even een korte opsomming wat Ford erbij homologeerde:
- 2 dubbele webers met inlaatspruitstuk en groot luchtfilterhuis
- geventileerde remschijven voor
- pedalbox
- grotere inlaat- en uitlaatkleppen
- snellere nokkenas
- sperdifferentieel
- kortere eindoverbrenging
etc.
RAPTOR
 
Berichten: 12
Geregistreerd: do feb 24, 2011 23:13
Woonplaats: Budel

Berichtdoor Jan-Willem » vr maart 18, 2011 8:11

Theo is de man van de keuringen, die keurt iedere auto tijdens een evenement samen met zijn collega's.
Volgensmij staan zijn contactgegevens wel ergens op de knaf site of in het boek.
Kijk even op Knaf.nl -> Rally's -> Reglementen daar is het boek te downloaden..
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor Angelique » vr maart 18, 2011 9:02

Mocht je wat homologaties in willen zien, laat het even weten. Wij hebben zowel de groep 1 als de groep 4 homologatie liggen.
Avatar gebruiker
Angelique
 
Berichten: 50
Geregistreerd: vr okt 24, 2003 10:05

Berichtdoor RAPTOR » vr maart 18, 2011 19:58

Angelique schreef:Mocht je wat homologaties in willen zien, laat het even weten. Wij hebben zowel de groep 1 als de groep 4 homologatie liggen.


Je hebt bericht van mij! (via PB)
RAPTOR
 
Berichten: 12
Geregistreerd: do feb 24, 2011 23:13
Woonplaats: Budel


Keer terug naar Reglementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron