Groep 2

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Groep 2

Berichtdoor jeroensprint » di aug 23, 2011 23:57

Hallo,

Ik ben Zeer nieuw op dit forum en heb een paar vragen die ik niet terug kan vinden in oude posts.
Ik heb geen ervaring met het bouwen van rally auto's qua homologatie en andere eisen.

Ik ben van plan over een dik jaar te beginnen met de bouw van een grp 2 rally auto uit 1975. Ik heb de originele homologatie papieren met reliëf stempels uit 1976. Er is later, tot 1979 een aantal zaken bij gehomologeerd en hier heb ik kopietjes van. Totaal 4 velletjes. De rolkooi is een safety devices met homologatienummer en papieren. Het is een schroefkooi, netzoals die uit 1975. Wel extra doorbars en diagonaal maar alles geschroeft. Kan ik met deze basis aan de slag of mis ik iets belangrijks.

Jeroen
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor TWENGELTJE » wo aug 24, 2011 6:40

Misschien handig jeroen om er bij te zeggen om welke auto het gaat dan krijg makkelijker iemand met ervaring in dit type
TWENGELTJE
 
Berichten: 3360
Geregistreerd: vr okt 28, 2005 13:04
Woonplaats: almelo

Berichtdoor antoine » wo aug 24, 2011 7:21

Ik ben ook erg benieuwd wat voor gr 2 je gaat bouwen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor jeroensprint » wo aug 24, 2011 9:10

Een Triumph Dolomite Sprint. Een replica van een works. Ik heb op het punt gestaan om de ex Luijbregts auto aan te schaffen maar die was te slecht en te duur. Met een replica doe je ook wat meer wat je met een originele met historie wel uit je hoofd laat. En voor alleen de historie was ie gewoon te duur.

Ik wil als ie klaar is er wel mee kunnen rijden en niet een auto bouwen die heel erg op het origineel lijkt maar waar ik bij geen enkel evenement kan rijden. Ik heb gehoort dat als een kooi eenmaal gehomologeerd is altijd gebruikt kan worden zonder verdere updates en wijzigingen??????

[/img]
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Henry » wo aug 24, 2011 9:20

Avatar gebruiker
Henry
 
Berichten: 296
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 18:50
Woonplaats: Rheden

Berichtdoor jeroensprint » wo aug 24, 2011 12:03

Hoe een Dolomite te bouwen en hoe ie eruitziet is me wel duidelijk maar het gaat mij er voornamelijk om kan ik een gehomologeerde kooi met certificaat gebruiken die er ook in 1975 in zat. En wat er allemaal toegestaan is qua ophangings modificaties. Er zijn 3 groep 2 auto's gebouwd bij Triumph en die waren alledrie verschillend. Ze hadden allemaal een 5 link ophanging zoals de escort maar met std schokbreker bevestigingspunten. Ik wil de schokbrekers op de achteras zetten met turrets. Er is 1 grp2 works rally Dolomite die dat vroeger had. Mag ik dat dan ook of moet ik de standaard bevestigingspunten gebruiken.

Er is gelukkig wel veel gehomologeerd, zoals schijven achter met rondom AP en hydraulische handrem met kleine remklauwtjes. Over de achteras is niets bekend maar dat viel waarschijnlijk onder de normale grp 2 toegestane modificaties in 1975. Na 1976 werden er alleen grp 1 auto's ingezet omdat de oude grp2 met gewijzigde ophanging in grp 4 werd geplaatst en niet tegen de escorts op kon. De works Dolomites hadden toen veel DNF'jes. :oops:

Jeroen
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor briljant » wo aug 24, 2011 17:53

Hou dit topic in de gaten.

http://www.rallysport.nl/forum/viewtopi ... highlight=

Er volgt hier binnenkort meer info over en dat geeft ook mogelijkheden voor de bouw van je auto.
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor jeroensprint » wo aug 24, 2011 19:16

Hallo Bastiaan,

Ik heb het topic gelezen maar ik wil een auto die zo dicht mogelijk bij de originele grp 2 blijft en waarmee ik in meerdere klasses kan gaan rijden.

De HM zal zoals ik het lees een soort klasse worden voor Escort MK2 met Zetec motoren en 6 speed seq. enz. Mijn vraag is kan ik met redelijk veel periode delen (buiten het Fia gebeuren om zoals gordels en tank enz.) een auto zoals in 1975 nabouwen die legaal is voor verschillende klassen en die eventueel andere ophangpunten heeft achter die ze toen ook hadden maar niet specifiek op het homologatie formulier staan maar destijds voor grp2 wel toegestaan waren?

Jeroen
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor TWENGELTJE » wo aug 24, 2011 22:24

Volgens mij moet jij in nijverdal eens met lowik gaan praten die kan jou vast wel verder helpen ( die van het antiek)
TWENGELTJE
 
Berichten: 3360
Geregistreerd: vr okt 28, 2005 13:04
Woonplaats: almelo

Berichtdoor Ton Van Spanje » wo aug 24, 2011 22:36

Aan wat voor evenementen wil je meedoen? Meetellend voor rally/rallysprint kampioenschappen of wil je evenementen a la Slowly Sideways gaan doen?

Mocht je inderdaad een auto volgens de oude groep 2 willen prepareren heb ik hier nog wel algemene info qua regelementering liggen, welke uit 1979 dateert. Alleen kom je daar volgens de huidige regels niet meer mee weg cq mee aan de start
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor jeroensprint » wo aug 24, 2011 22:58

Ik weet nog helemaal niet aan welke evenementen ik mee gaan doen. Ik ga ook nog niet beginnen met het bouwen maar ben al ongeveer 10 jaar aan het "zoeken" naar de juiste onderdelen en heb 1 auto en bijna een reserve in kratten compleet. Vorige jaar ben ik naar de UK geweest naar het wcr40 evenement, 40 jaar geleden de wcr van Londen Mexico waar veel oude works auto's stonden, ook de winnende Escort van Mikkola. Waar het mij om ging waren de twee grp2 works Dolomites die er ook waren. Wel leuk om te zien dat mijn replica meer originele delen krijgt dan de twee originele (kentekenplaten) die daar stonden. Het gaat er mij om dat ik niet iets bouw zoals in 1975 en iets structureels verbouw aan ophanging o.i.d. waar ik nu helemaal niet meer mee weg kom als ik ga rijden. Kan mij iemand vertellen of een kooi met certificaat altijd goedgekeurd wordt in historische klasses terwijl ie niet aan de nu geldende eisen voldoet?

Zal binnenkort de antiekwinkel in Nijverdal eens bezoeken.

Jeroen
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Ton Van Spanje » wo aug 24, 2011 23:04

Zolang je niet weet wat je wilt, zou ik nog niks aan die dolle meid doen
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor jeroensprint » wo aug 24, 2011 23:32

Ik weet wel ongeveer wat ik wil maar of het mag.

Soms kom je delen tegen of worden je aangeboden en dan is het nu to buy or not to buy. Kan ik er iets mee. De geen twijfel mogelijk onderdelen zijn er allemaal al.

Vorige jaar naar de UK geweest naar het wcr40 evenement, het 40 jaar geleden van de world cup rally Londen Mexico. Daar stond ook de winnende Escort van Mikkola. En op de foto met Brian Culchett natuurlijk. De hoofdreden van deze trip was dat er ook twee grp2 works Dolomites stonden. Het was wel leuk te zien dat mijn replica meer originele delen heeft dan de twee works kentekenplaten die daar stonden.

Ik heb jaren geleden diverse kaartleesrallies gereden maar ga nu wel voor de special stages.

De witte op de foto is een Ex works. De bruine is mijn dagelijkse dolomite op gas. Een echt schaap in wolfskleren.

http://www.flickr.com/photos/52284176@N04/6077520913/
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor ceesford » do aug 25, 2011 16:15

..... de oude grp2 met gewijzigde ophanging in grp 4 werd geplaatst en niet tegen de escorts op kon....

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
FORD ESCORT....... what else ? :wink:
Avatar gebruiker
ceesford
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za feb 25, 2006 13:26
Woonplaats: Het mooiste dorp van de Veluwe

Berichtdoor jos kerremans » do aug 25, 2011 18:33

ceesford schreef:..... de oude grp2 met gewijzigde ophanging in grp 4 werd geplaatst en niet tegen de escorts op kon....

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D



Is zoiets betrouwbaar dan ?
Volgens mij scheurden de onderblokken van de Triumph .
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Volgende

Keer terug naar Reglementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron