Geldigheid homologatie

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Geldigheid homologatie

Berichtdoor jeroensprint » ma okt 24, 2011 19:45

Hallo, ik kan nergens duidelijk de geldigheid van een homologatie vinden.

Mijn toekomstig project is een gr2, gehomologeerd op 1-1-1974. De laatste aanvulling is van 1-10-1978. De productie van het betreffende model is gestart op 1-1-1973 en gestopt op 1-8-1980.
In de racerij mocht er officieel tot 1985 mee geraced worden. Hier en daar lees je dat een homologatie 5 jaar geldig is en 4 jaar mag verlopen.

Om een historisch exemplaar te bouwen moet je voeldoen aan de homologatie en eisen van de annexe j van het laatst gehomologeerd jaar. (qua toegestane technische modificaties dan).

Wat is dan nu het laatst gehomologeerd jaar van deze auto?
1974 + 5 = 1979 ??
1974 + 5 + 4 = 1983 ??
1980 + 5 = 1985 ??
1980 + 5 + 4 = 1989 ??

Wie heeft het antwoordt.

jeroen
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor jeroensprint » do okt 27, 2011 20:15

Mail terug van de KNAF, laatste jaar van de gp 1,2,3 en 4 periode dus annexe J van 1981. Wel jammer want in 1975 mocht er veel meer qua toegestane modificaties.

Ik wilde graag een 5 link achteras onder mijn auto. Die is niet gehomologeerd destijds maar zat er wel onder en er kon legaal mee gereden worden van 1974 tot 1977. Dit omdat de annexe j van 1975 het toestond om vanaf gr2 de ophangpunten van de achterophanging en plaatsing van de schokbrekers te wijzigen. Extra armen mochten worden toegevoegd, etc. Dit was legaal tot 1977. Mijn vraag aan de KNAF was of ik dit ook mocht, mijn auto bouwjaar 1975 gebouwd naar de annexe j van 1975. Helaas niet. Annexe j van 1981 en dus de standaard achteras, wel schijven gehomologeerd en brace's.

De Triumph Dolomite Sprint van Wim Luijbrechts bestaat nog en was eerst van plan om deze aan te schaffen en deze had nog de gp 5 link ophanging van toen. Een jaar terug het idee maar laten varen en gelukkig want ik zou er niet mee mogen rijden en zo'n nog originele ongewijzigde rallyauto uit 1975 ga je niet even terugbouwen naar de nu legale eisen. (uit historisch en gevoelsmatig standpunt dan).

In een escort zet ik natuurlijk gelijk een slijptol. :D

Jeroen
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor henk 400rr » do okt 27, 2011 20:31

Dus einde productiejaar +1 is de homologatie eis?
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor jeroensprint » do okt 27, 2011 21:05

Volgens mij niet. Als ik het goed begrijp valt al het historische dat vroeger gp1 t/m gp4 was onder 1981. Dat was het laatse jaar dat er gp 1 t/m gp 4 was. Het is dus waarschijnlijk niet de annexje j van het laatst gehomologeerd jaar qua bouwjaar van een betreffende auto maar de groep waar ie vroeger in viel.

Jeroen
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor henk 400rr » do okt 27, 2011 21:19

Het zal vast wel ergens geschreven zijn.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor jos kerremans » do okt 27, 2011 22:08

Kun je hem dan niet als een type / homologatie 1974 opbouwen ?
Dan kan de achteras toch wel ?
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Berichtdoor jeroensprint » do okt 27, 2011 22:11

Ja op pagina 43 van het regelement. Bijlage IX, bijzondere technische eisen.

Bij 2.2 staat dat de groep HA moet voldoen aan de annexe j van het laatste jaar van homologatie van de betreffende groep.

Dus niet van de auto maar van de groep het laatste jaar, in dit geval de annexe j van 1981 voor alle historische auto's die vroeger gp1, gp2, gp3 en gp4 waren.

Jeroen
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor jeroensprint » do okt 27, 2011 22:22

jos kerremans schreef:Kun je hem dan niet als een type / homologatie 1974 opbouwen ?
Dan kan de achteras toch wel ?


Ah, die post sloeg op die van Henk.

Nee dat kan niet. De KNAF wist het ook niet en heeft de FIA geraadpleegd over deze kwestie. Nog niet eerder meegemaakt en wisten het ook (nog) niet. Maar er staat dus duidelijk in het regelement dat de laatste annexe J geldig is, 1981. Het is niet zo'n ramp.
De latere gp1 Dolomites wonnen ook alles met een gewone achteras. :lol:

Jeroen
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor jos kerremans » do okt 27, 2011 22:25

Ik denk inderdaad dat je gelijk en pech hebt.
De homologaties 5477 en 5542 zijn beide een grp 1 en A
Ik denk dat ze de homologaties 1 maal doorgehomologeerd hebben en dan kom je vanuit de eerste homologatie , 1975 , inderdaad na dec 1980 uit en werd het een grp A .
Ik kan alleen geen grp 2 homologatie vinden , heb jij die wel dan ?
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Berichtdoor jeroensprint » do okt 27, 2011 22:42

5477 zal van een Triumph Dolomite 1850 zijn en geen Sprint. Ze hebben de Sprint 16v motor getest tijdens rallies in een 1850.

De 5542 is een gp1 homologatie maar heeft heeeel veel amendementjes, errata's en evoluties only valid in gp2. De Luijbregts auto was een kopie van de gp2 fabrieks auto's.

Ze waren heel creatief. Zo was de emissiekit leverbaar voor sommige exportlanden, een dikke nokkenas met 48'er webers. Ik denk voor landen die van veel emissie hielden. Zo staan er wel meer leuke dingen in die alleen op papier zijn geëxporteerd naar vage landen. :wink:
Heel veel accessoires leverbaar die niet bij de dealers bekend waren.

Jeroen
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor jos kerremans » do okt 27, 2011 22:49

Ik heb ze beide als sprint in de lijst staan , en met de evoluties kan hij inderdaad later grp 2 delen hebben gekregen.
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Berichtdoor jeroensprint » do okt 27, 2011 22:54

Heb je een linkje naar die lijst? Volgens mij is die eerste van 1972 en toen bestond de Sprint nog niet officieel. De daadwerkelijke auto was een 1850 met sprintmotor. Misschien is het wat anders dan ik weet en misschien wel interessant.

Jeroen
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor jeroensprint » do okt 27, 2011 23:27

Net gevonden. Is inderdaad een 1850, nl 1854cc uit 1972.
Deze ralliede in de prototype klasse met een sprintmotor om deze te testen. Heeft oa in Yper gereden en de TAP in 1972. Deze had ook al de 5 link om deze testen voor rally gebruik met de toen nieuwe Sprint die in 1974 zou gaan worden gehomologeerd.

http://www.forum-auto.com/sport-auto/ph ... 17-140.htm

Ietsje naar beneden, een helemaal witte met een tankvuller in de C stijl.
Deze had ook plexi ruiten en dat mocht in 1972 wel maar ik helaas ook niet.

Jeroen
Avatar gebruiker
jeroensprint
 
Berichten: 84
Geregistreerd: di aug 23, 2011 23:36
Woonplaats: Nijverdal


Keer terug naar Reglementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron