Pagina 4 van 6

BerichtGeplaatst: do dec 16, 2004 21:57
door Bram
hier mijn top 5(Bram)

1.toyota corrola WRC
2.Renault Clio S1600 (kitcar)
3.Fiat Punto(kitcar)
4.Peugeot 306( Maxi)
5.Ford RS 2000 oude versie


hier is mijn top 5 (Mark):
1: Fiat Punto kitcar
2: Peugeot 206 WRC
3: Mini Cooper
4: Renault Clio S1600
5: Citroen Xsara WRC
www.rooisrallyteam.tk

BerichtGeplaatst: do dec 16, 2004 22:59
door Biturbo
Subaru Rullezzz!!! schreef:
EvoV6 schreef:... en de Escort WRC (die klappende.. waarmee oa Smits mee rijdt) ook erg gaaf!


Dat is de Ford Escort RS Cosworth en dus geen Escort WRC :D


Even voor de Ford leken onder ons:

De auto van Ad Smits is dus geen ex WRC?
Is er veel verschil tussen een Cosworth en een WRC?

BerichtGeplaatst: do dec 16, 2004 23:15
door StevenK
Biturbo schreef:
Subaru Rullezzz!!! schreef:
EvoV6 schreef:... en de Escort WRC (die klappende.. waarmee oa Smits mee rijdt) ook erg gaaf!


Dat is de Ford Escort RS Cosworth en dus geen Escort WRC :D


Even voor de Ford leken onder ons:

De auto van Ad Smits is dus geen ex WRC?
Is er veel verschil tussen een Cosworth en een WRC?

Het gaat niet over de ex-WRC, maar over een WRC homologatie; de escort was één van eerste auto's met een WRC-homologatie.

Afgezien van de spoiler weet ik niet wat de verschillen zijn, maar Bart van R kan daar ongetwijfeld meer over vertellen.

BerichtGeplaatst: do dec 16, 2004 23:23
door Maarten
StevenK schreef:Afgezien van de spoiler weet ik niet wat de verschillen zijn, maar Bart van R kan daar ongetwijfeld meer over vertellen.


Had de WRC geen Mountune motor i.p.v. de Cosworth-motor?

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2004 9:44
door LeonM
SylviaBos schreef:
LeonM schreef:
mantaboy schreef:We snapten hem wel, maar wil niet zeggen dat het jammer is dat je deze wagens niet meer op vol vermogen en snelheid langs ziet komen. :wink:

Indien ik de KP's ken, ga ik dus wel op vol vermogen/snelheid ( al is dat niet zoveel). :!:


Voor het "kennen" heb je toch het verkennen met een Navi :wink:


We mogen in sommige rallys niet van te voren verkennen.............
Net als vroeger dus...... :wink: :wink: toen de lucht nog.......... :lol:

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2004 9:54
door Berto
Maarten schreef:
StevenK schreef:Afgezien van de spoiler weet ik niet wat de verschillen zijn, maar Bart van R kan daar ongetwijfeld meer over vertellen.


Had de WRC geen Mountune motor i.p.v. de Cosworth-motor?


Het is de "oude" auto van Kranenburg.
Heb ik nog de euregiorally mee gereden.
Er zat toen wel een Mountune in.


Berto

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2004 9:55
door cvgn
" Even voor de Ford leken onder ons:

De auto van Ad Smits is dus geen ex WRC? "


antwoord:
De auto van Ad Smits is de auto waar Chris Leyds in de laatste Golden Tulip Rally waar hij reed heel de achterzijde vanaf reed.

cvgn
groeten uit Roosendaal

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2004 10:54
door David Westenbrink
Er zijn op het bodywork na niet echt hele grote verschillen tussen een Escort full WRC en een full Group A.

Motoren zijn nagenoeg hetzelfde met als enige ècht grote verschil de turbo, bij de groep A was dit een Garret T35 (standaard heeft een Escort Cosworth een T25) geloof ik en bij de WRC een ander type waar men eigenlijk als snel spijt van kreeg.

Verder zit er qua pk's wèl veel verschil tussen de motoren. Mag je bij een groep A binnen de grenzen van de regelementen eindeloos veel pk's eruitpeuteren (full groep A Cosworth blok zo'n 320pk), bij een WRC zit je met de pk-limiet van 300pk.

Tevens was de full WRC geloof ik voorzien van actieve diffs midden en achter, in tegenstelling tot de full groep A.

Hier heb je eigenlijk meteen de allergrootste verschillen.

Ik spreek trouwens over 'full', omdat er vaak 'WRC's' rondrijden met 'gewone' groep A of zelfs groep N techniek onder de kap.

Er zijn namelijk veel rijders die hun groep A gedeeltelijk of soms zelfs geheel naar WRC hebben omgebouwd. Zelfs de fabriek bouwde hun eigen auto's om.

Mountune is dè engelse tuner voor je full groep A Cosworth motor (ook errug duur:)). Deze firma deed de motoren voor de Escort WRC. Mountune is dus géén motorenbouwer.

Ik geloof dat rijders als Smits en Pasman hun motor daar ook 'laten doen'.

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2004 11:25
door Dirk van Ginneke
[quote=Verder zit er qua pk's wèl veel verschil tussen de motoren. Mag je bij een groep A binnen de grenzen van de regelementen eindeloos veel pk's eruitpeuteren (full groep A Cosworth blok zo'n 320pk), bij een WRC zit je met de pk-limiet van 300pk. [/quote]

Dus een groep A auto (geen wrc dus) hoeft zich niet aan de 300pk grens te houden ??

( ik denk aan impreza's, lancers )

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2004 11:52
door David Westenbrink
Nee.

Ik denk zelf dat het ook een van de redenen is dat Bijvoorbeeld Mitsubishi vanaf het introduceren van de Lancer WRC weinig meer presteert in het WRC. Men was zowat onafgebroken kampioen met de evo's 4 t/m 6,5 groep A tot de grote en logge EVO 7 WRC werd geintroduceerd.

Eerst hadden ze een groep A blok waar men eindeloos pk's uit kon peuteren wat de grote lancer wel vooruit deed gaan. Ik heb getallen gehoord van 340/350 pk.

En ja dan ineens die 300pk grens. Die 40 a 50 pk verlies compenseer je niet met beetje aerodynamica en grotere spoorbreedte.

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2004 13:57
door mantaboy
Als er een 300pk grens is, moeten de verschillen niet groot meer zijn. Denk niet je het daar in moet zoeken. Waarom moet er dan trouwens een restrictor in een evo 6.5 groep A?

Om meer vermogen met een kleinere luchtdoorlaat te krijgen moet de turbodruk omhoog. Om meer koppel te krijgen zul je van de maximale turbodruk effectief gebruik moeten maken. Denk dat we daar meer verschil in moeten zoeken tussen de "top" en Mitsu, Skoda.

BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2004 14:06
door Werner
David Westenbrink schreef:Nee.

Ik denk zelf dat het ook een van de redenen is dat Bijvoorbeeld Mitsubishi vanaf het introduceren van de Lancer WRC weinig meer presteert in het WRC. Men was zowat onafgebroken kampioen met de evo's 4 t/m 6,5 groep A tot de grote en logge EVO 7 WRC werd geintroduceerd.

Eerst hadden ze een groep A blok waar men eindeloos pk's uit kon peuteren wat de grote lancer wel vooruit deed gaan. Ik heb getallen gehoord van 340/350 pk.

En ja dan ineens die 300pk grens. Die 40 a 50 pk verlies compenseer je niet met beetje aerodynamica en grotere spoorbreedte.


Het maakt wel uit of dat vermogen over een breed of smal toerengebied aanwezig is. De huidige WRC's hebben bijna constant zo veel vermogen, terwijl zo'n evo dat wat minder zal hebben denk ik? Maakt de auto toch wat moeilijker om te rijden, maar ja, ze hadden toch Tommi Makinen in dienst...

BerichtGeplaatst: za dec 18, 2004 7:42
door StevenK
David Westenbrink schreef:Nee.

Ik denk zelf dat het ook een van de redenen is dat Bijvoorbeeld Mitsubishi vanaf het introduceren van de Lancer WRC weinig meer presteert in het WRC. Men was zowat onafgebroken kampioen met de evo's 4 t/m 6,5 groep A tot de grote en logge EVO 7 WRC werd geintroduceerd.

Eerst hadden ze een groep A blok waar men eindeloos pk's uit kon peuteren wat de grote lancer wel vooruit deed gaan. Ik heb getallen gehoord van 340/350 pk.

En ja dan ineens die 300pk grens. Die 40 a 50 pk verlies compenseer je niet met beetje aerodynamica en grotere spoorbreedte.

Als er al verschil zit in de motor tussen grA en WRC, is het dat de WRC juist *meer* vermogen levert, want beiden zijn met dezelfde restrictormaat uitgerust.

BerichtGeplaatst: za dec 18, 2004 9:15
door billy
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig geloof van de stelling; "Een WRC mag maar maximaal 300 pk hebben en een groep A8 mag zoveel mogelijk pk's uit de motor halen."

Want er zijn ook WRC motoren die veel meer dan 300 pk hebben. Breijer had al 320 pk in zijn '98 Subaru Impreza WRC.

BerichtGeplaatst: za dec 18, 2004 11:14
door Maarten
Kan me herrinneren dat er op de site van een preparateur, welke weet ik echt niet meer, de vermogens 340 pk voor een 98-er en 370 pk voor een 99-er Impreza stonden.