Einde van WRcars & GrN ?

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor StevenK » za sep 25, 2004 18:14

Op pitstop.tv staat een bericht, dat er plannen zijn om voor het WRC de S2000 klasse, maar dan met 4x4 in te voeren.

Uiteraard allemaal vanuit kosten-oogpunt, hoewel het mij niet geheel duidelijk is hoe een 4x4 kitcar goedkoop kan zijn.

Ik vermoed dat dit plan tevens een afschaffing van het PWRC behelst, of een omzetting van N4 -> N3.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor Mr.T » za sep 25, 2004 19:26

Het volgende staat bij onze duitse buren:

Revolution in der WM??????

World Rally Cars könnten in zwei Jahren durch eine neue Super-2000-Kategorie ersetzt werden, um die Weltmeisterschaft für Hersteller weiter attraktiv zu halten.

Angesichts der geringen Anzahl der Konstrukteure die derzeit an der WM teilnehmen, und des geringen Interesses von Herstellern, in der kommenden Saison neu einzusteigen, muss es eine Reglement-Änderung geben", betonten Shekar Mehta und Gabriel Cadringher, die als Präsidenten der Rallye- sowie der Konstrukteurs-Kommission des Internationalen Automobilverbandes vorstehen, in einem offiziellen Schreiben.

Die Idee über eine neue Klasse wird zur Zeit von den Herstellern diskutiert und könnte auf einer Sitzung des World Council im Oktober verabschiedet werden. Die neue Fahrzeugklasse soll den neuen WR2-Autos ähneln und neben dem Verzicht auf Turbomotoren, auch eine Vielzahl von Standardkomponenten enthalten, damit die Kosten deutlich gesenkt werden. Sie soll, wie die bisherigen World Rally Cars, parallel zur Gruppe-N laufen.

Mit diesem Vorschlag will man die Rallye-Weltmeisterschaft für die Hersteller attraktiv halten und neue Unternehmen in die Serie locken. Der Ausstieg von Hyundai und die Entwicklungspausen von Mitsubishi und Skoda scheinen bei der FIA Wirkung gezeigt zu haben.
Ford-Sportchef Jost Capito, der im Moment immer noch um eine Fortsetzung des Engagement seines Unternehmens in der WM kämpft, begrüßte den Vorschlag für die neue Super2000-Kategorie. "Prinzipiell begrüßen wir diesen Vorstoß", so Capito. "Wir können dadurch die Investition in die Weltmeisterschaft verbessern. Die Technik ist billiger und das Reglement ähnelt denen der Tourenwagen. Das hilft eine Menge."

Bron; rallye-magazin
Freitag, 24. September 2004 12:45 Uhr
Женщины, которые иногда Я ненавижу их :(
Avatar gebruiker
Mr.T
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: do apr 15, 2004 21:18
Woonplaats: iid geval niet hier

Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor BDIV » do okt 07, 2004 19:19

Op iets langere termijn kan het verbod op de huidige WRC wagens om punten te pakken in het W.K. een heel goeie zaak zijn. Met het invoeren van niet turbo wagens en 2000cc grens, zal zeker en vast de instapdrempel voor enkele automerken vlotter gezet worden!!!
BDIV
 
Berichten: 68
Geregistreerd: za maart 02, 2002 21:31

Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor erikjan » do okt 07, 2004 20:10

laatste nieuws is dat in ieder geval VW en Fiat er wel oren naar hebben om in te gaan stappen...

bron: AutoVisie 7/10/2004
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Re: Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor FIRE » do okt 07, 2004 20:42

ErikJan wrote:
laatste nieuws is dat in ieder geval VW en Fiat er wel oren naar hebben om in te gaan stappen...

bron: AutoVisie 7/10/2004


Op www.pitstoptv.be staat juist dat VW S2000 niet ziet zitten:

Er is geen eensgezindheid onder de huidige WRC-teams over het mogelijk invoeren van het Super 2000-reglement vanaf 2006. Onder Super 2000 wordt met atmosferische tweeliters gereden en wordt zowat alle electronica geweerd.

Ford is voorstander van S2000. De constructeur ziet met S2000 de kans om WRC en WTCC te combineren. De motor kan in beide kampioenschappen ingezet worden. S2000 zou Ford in WRC kunnen houden. De constructeur is zijn autosportprogramma's aan het evalueren en heeft intussen al besloten uit de F1 te stappen.

Lijnrecht tegenover Ford staat Volkswagen, dat met Skoda actief is in WRC. Als de Wereldraad van de FIA volgende week woensdag S2000 goedkeurt, dan stopt VW zijn WRC-programma eind 2005. Pas vorige week maakte Skoda bekend dat het in 2005 terugkeert voor een volledig WK-seizoen.

Suzuki lijkt de kant van Ford te kiezen. De Japanse constructeur heeft plannen om vanaf 2007 te promoveren van JWRC naar WRC, op voorwaarde dat het huidige peperdure World Rally Car-reglement verdwijnt. Volgens Suzuki kost het ontzettend veel tijd en dus geld om een transmissie met actieve differentiëlen te ontwikkelen (zie Mitsubishi).

Subaru ziet graag een derde Japanse constructeur in het WK rally stappen en wil dan ook een WRC-zonder-electronica verdedigen om Suzuki naar het WK te lokken. De houding van de PSA-groep (Peugeot en Citroën) tegenover S2000 is minder duidelijk.
FIRE
 
Berichten: 208
Geregistreerd: za sep 14, 2002 20:05

Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor Werner » za okt 09, 2004 14:32

Peugeot is met een Deens team ook actief in het s2000-toerwagenkampioenschap, zei het niet zo succesvol, en hebben dus ook belang bij gelijke motoren.
Wat ik trouwens wel denk dat bijvoorbeeld Subaru en Mitshubishi tegen zal zitten is dat de s2000 qua idee minder op hun huidige top-straatauto's zullen lijken, namelijk zonder turbo. Voor dat soort auto's zijn rallyactiviteiten toch wel belangrijke marketingmiddelen denk ik.

[Edited by Werner on 10-09-2004 at 01:34 PM GMT]
Volgas door de bocht met mijn achterwielaangedreven 1mk sterke zeer milieuvriendelijke racemonster!
Werner
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di jun 18, 2002 11:17
Woonplaats: Rotterdam

Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor StevenK » za okt 09, 2004 15:16

Maar in de S2000 zijn er weer andere merken die zomaar in zouden kunnen stappen :) Want elk merk heeft wel een atmosferische 2 liter in het assortiment en aangezien er gebruik gemaakt wordt van een soort van generieke aandrijflijn, lijkt me dat niet onaardig.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor FIRE » zo okt 10, 2004 17:51

steven wrote:
Maar in de S2000 zijn er weer andere merken die zomaar in zouden kunnen stappen :) Want elk merk heeft wel een atmosferische 2 liter in het assortiment en aangezien er gebruik gemaakt wordt van een soort van generieke aandrijflijn, lijkt me dat niet onaardig.

De herintrede van BMW's en Seat's in de rallysport...;)
FIRE
 
Berichten: 208
Geregistreerd: za sep 14, 2002 20:05

Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor David Westenbrink » zo okt 10, 2004 22:51

Sow was ik weer eens.

Lijkt mij wel een goede formule. Als je nu ziet welke merken er nu uitstappen en wat er dan overblijft. Al zal het een beetje hetzelfde gevoel geven als toen de groep B werd verboden. Niet meer van die lekkere megakanonnen.

Wel benieuwd hoe ze dat nu gaan doen met de aandrijving. Door het ontbreken van de turbo zal er +/- de helft minder aan koppel zijn. En op asfalt dan met 4x4....
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor mantaboy » ma okt 11, 2004 18:32

Denk dat het weer een kwestie van tijd is voor de 2 liters een onvoorstelbaar vermogen gaan leveren. Deze auto's worden dan weer te duur en wat krijgen we dan?

Uiteindelijk is het team met de meeste financielen middelen het snelst. Of de FIA met strenge regelementen toepassen mbt de techniek. En dan zijn er weer slimme jongens binnen een team die de regels weten te omzeilen.

Ik sta er enigzins sceptisch tegenover. Het lijkt meer op historie herhaald zich.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor David Westenbrink » ma okt 11, 2004 22:02

Evolutie hou je niet tegen. Wie had in 1997 gedacht dat de wrc's er nu zo uit zouden zien?

Weet nog dat het spel WRC Extreme voor playstation verscheen. Alsof ze in de toekomst konden kijken :)
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Re: Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor StevenK » di okt 12, 2004 5:47

mantaboy wrote:
Denk dat het weer een kwestie van tijd is voor de 2 liters een onvoorstelbaar vermogen gaan leveren.

Super 2000 kent een restrictor, en dus een relatief beperkt vermogen van net iets onder de 300 pk.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor Martijn_Braat » di okt 12, 2004 7:44

Ik heb een tijdje terug ook de super2000 als de oplossing bestempeld maar na het zien van Duez dit weekend zou dat toch wel zonde zijn. Om de kosten te drukken en het spektakel te behouden zou het volgende wel leuk zijn; grotere motoren toelaten, homologatie-eisen versoepelen en de mate van tuning beperken (minstens groep N).
Dan zou je auto's als 911, M3, 350Z, 147GTA, Golf R32 aan de start krijgen en als deze vrij standaard rijden blijven de kosten ook redelijk beperkt.
Ik heb namelijk dit weekend het meest genoten van Bosmans (home-made m3/325i)en Duez in beiden auto's die hier niet zouden mogen starten.
[url]http://i2.ytimg.com/vi/9Z45svvy_lU/default.jpg[url
Avatar gebruiker
Martijn_Braat
 
Berichten: 459
Geregistreerd: vr apr 09, 2004 8:56

Re: Re: Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor Werner » di okt 12, 2004 14:29

steven wrote:
mantaboy wrote:
Denk dat het weer een kwestie van tijd is voor de 2 liters een onvoorstelbaar vermogen gaan leveren.

Super 2000 kent een restrictor, en dus een relatief beperkt vermogen van net iets onder de 300 pk.


De alfa-romeo is het sterkst met een 275 paarden onder de kap, de bmw en seat moeten het met een stuk of 5 a 10 minder doen.
Volgas door de bocht met mijn achterwielaangedreven 1mk sterke zeer milieuvriendelijke racemonster!
Werner
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di jun 18, 2002 11:17
Woonplaats: Rotterdam

Re: Einde van WRcars & GrN ?

Berichtdoor JD_Kruit » wo okt 13, 2004 15:59

Een hoog koppel over een bepaald toerenbereik is iets waar de turbo's natuurlijk het meest verschillen van de atmosferische motoren. Volgens mij wordt het dan ook een mooie uitdaging om technieken als variabele kleppentiming helemaal door te ontwikkelen voor de rallysport.

Iets waar Honda natuurlijk de absolute Champ in is, met de S2000 die in de straatversie al dik 240pk uitperst, en nog belangrijker, 220Nm en 90% van dat koppel weet te behouden tussen 3000 en 8000 toeren.

Ik ben benieuwd!
Jan Dirk Kruit
Avatar gebruiker
JD_Kruit
 
Berichten: 90
Geregistreerd: vr nov 07, 2003 18:28
Woonplaats: Rotterdam

Volgende

Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten