ultieme rallyauto

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Bram » do dec 16, 2004 21:57

hier mijn top 5(Bram)

1.toyota corrola WRC
2.Renault Clio S1600 (kitcar)
3.Fiat Punto(kitcar)
4.Peugeot 306( Maxi)
5.Ford RS 2000 oude versie


hier is mijn top 5 (Mark):
1: Fiat Punto kitcar
2: Peugeot 206 WRC
3: Mini Cooper
4: Renault Clio S1600
5: Citroen Xsara WRC
www.rooisrallyteam.tk
Bram
 
Berichten: 4
Geregistreerd: do dec 16, 2004 18:20
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Berichtdoor Biturbo » do dec 16, 2004 22:59

Subaru Rullezzz!!! schreef:
EvoV6 schreef:... en de Escort WRC (die klappende.. waarmee oa Smits mee rijdt) ook erg gaaf!


Dat is de Ford Escort RS Cosworth en dus geen Escort WRC :D


Even voor de Ford leken onder ons:

De auto van Ad Smits is dus geen ex WRC?
Is er veel verschil tussen een Cosworth en een WRC?
Biturbo
 
Berichten: 475
Geregistreerd: do nov 06, 2003 22:31
Woonplaats: Almere

Berichtdoor StevenK » do dec 16, 2004 23:15

Biturbo schreef:
Subaru Rullezzz!!! schreef:
EvoV6 schreef:... en de Escort WRC (die klappende.. waarmee oa Smits mee rijdt) ook erg gaaf!


Dat is de Ford Escort RS Cosworth en dus geen Escort WRC :D


Even voor de Ford leken onder ons:

De auto van Ad Smits is dus geen ex WRC?
Is er veel verschil tussen een Cosworth en een WRC?

Het gaat niet over de ex-WRC, maar over een WRC homologatie; de escort was één van eerste auto's met een WRC-homologatie.

Afgezien van de spoiler weet ik niet wat de verschillen zijn, maar Bart van R kan daar ongetwijfeld meer over vertellen.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Maarten » do dec 16, 2004 23:23

StevenK schreef:Afgezien van de spoiler weet ik niet wat de verschillen zijn, maar Bart van R kan daar ongetwijfeld meer over vertellen.


Had de WRC geen Mountune motor i.p.v. de Cosworth-motor?
Maarten
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 21:37
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor LeonM » vr dec 17, 2004 9:44

SylviaBos schreef:
LeonM schreef:
mantaboy schreef:We snapten hem wel, maar wil niet zeggen dat het jammer is dat je deze wagens niet meer op vol vermogen en snelheid langs ziet komen. :wink:

Indien ik de KP's ken, ga ik dus wel op vol vermogen/snelheid ( al is dat niet zoveel). :!:


Voor het "kennen" heb je toch het verkennen met een Navi :wink:


We mogen in sommige rallys niet van te voren verkennen.............
Net als vroeger dus...... :wink: :wink: toen de lucht nog.......... :lol:
Avatar gebruiker
LeonM
 
Berichten: 447
Geregistreerd: zo maart 03, 2002 13:40
Woonplaats: Aelse

Berichtdoor Berto » vr dec 17, 2004 9:54

Maarten schreef:
StevenK schreef:Afgezien van de spoiler weet ik niet wat de verschillen zijn, maar Bart van R kan daar ongetwijfeld meer over vertellen.


Had de WRC geen Mountune motor i.p.v. de Cosworth-motor?


Het is de "oude" auto van Kranenburg.
Heb ik nog de euregiorally mee gereden.
Er zat toen wel een Mountune in.


Berto
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor cvgn » vr dec 17, 2004 9:55

" Even voor de Ford leken onder ons:

De auto van Ad Smits is dus geen ex WRC? "


antwoord:
De auto van Ad Smits is de auto waar Chris Leyds in de laatste Golden Tulip Rally waar hij reed heel de achterzijde vanaf reed.

cvgn
groeten uit Roosendaal
cvgn
 
Berichten: 753
Geregistreerd: za jun 15, 2002 12:08
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor David Westenbrink » vr dec 17, 2004 10:54

Er zijn op het bodywork na niet echt hele grote verschillen tussen een Escort full WRC en een full Group A.

Motoren zijn nagenoeg hetzelfde met als enige ècht grote verschil de turbo, bij de groep A was dit een Garret T35 (standaard heeft een Escort Cosworth een T25) geloof ik en bij de WRC een ander type waar men eigenlijk als snel spijt van kreeg.

Verder zit er qua pk's wèl veel verschil tussen de motoren. Mag je bij een groep A binnen de grenzen van de regelementen eindeloos veel pk's eruitpeuteren (full groep A Cosworth blok zo'n 320pk), bij een WRC zit je met de pk-limiet van 300pk.

Tevens was de full WRC geloof ik voorzien van actieve diffs midden en achter, in tegenstelling tot de full groep A.

Hier heb je eigenlijk meteen de allergrootste verschillen.

Ik spreek trouwens over 'full', omdat er vaak 'WRC's' rondrijden met 'gewone' groep A of zelfs groep N techniek onder de kap.

Er zijn namelijk veel rijders die hun groep A gedeeltelijk of soms zelfs geheel naar WRC hebben omgebouwd. Zelfs de fabriek bouwde hun eigen auto's om.

Mountune is dè engelse tuner voor je full groep A Cosworth motor (ook errug duur:)). Deze firma deed de motoren voor de Escort WRC. Mountune is dus géén motorenbouwer.

Ik geloof dat rijders als Smits en Pasman hun motor daar ook 'laten doen'.
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Dirk van Ginneke » vr dec 17, 2004 11:25

[quote=Verder zit er qua pk's wèl veel verschil tussen de motoren. Mag je bij een groep A binnen de grenzen van de regelementen eindeloos veel pk's eruitpeuteren (full groep A Cosworth blok zo'n 320pk), bij een WRC zit je met de pk-limiet van 300pk. [/quote]

Dus een groep A auto (geen wrc dus) hoeft zich niet aan de 300pk grens te houden ??

( ik denk aan impreza's, lancers )
met vriendelijke groet,

Dirk van Ginneke - Kusters Rallying website

Afbeelding
Avatar gebruiker
Dirk van Ginneke
 
Berichten: 234
Geregistreerd: wo feb 19, 2003 20:51
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor David Westenbrink » vr dec 17, 2004 11:52

Nee.

Ik denk zelf dat het ook een van de redenen is dat Bijvoorbeeld Mitsubishi vanaf het introduceren van de Lancer WRC weinig meer presteert in het WRC. Men was zowat onafgebroken kampioen met de evo's 4 t/m 6,5 groep A tot de grote en logge EVO 7 WRC werd geintroduceerd.

Eerst hadden ze een groep A blok waar men eindeloos pk's uit kon peuteren wat de grote lancer wel vooruit deed gaan. Ik heb getallen gehoord van 340/350 pk.

En ja dan ineens die 300pk grens. Die 40 a 50 pk verlies compenseer je niet met beetje aerodynamica en grotere spoorbreedte.
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor mantaboy » vr dec 17, 2004 13:57

Als er een 300pk grens is, moeten de verschillen niet groot meer zijn. Denk niet je het daar in moet zoeken. Waarom moet er dan trouwens een restrictor in een evo 6.5 groep A?

Om meer vermogen met een kleinere luchtdoorlaat te krijgen moet de turbodruk omhoog. Om meer koppel te krijgen zul je van de maximale turbodruk effectief gebruik moeten maken. Denk dat we daar meer verschil in moeten zoeken tussen de "top" en Mitsu, Skoda.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Werner » vr dec 17, 2004 14:06

David Westenbrink schreef:Nee.

Ik denk zelf dat het ook een van de redenen is dat Bijvoorbeeld Mitsubishi vanaf het introduceren van de Lancer WRC weinig meer presteert in het WRC. Men was zowat onafgebroken kampioen met de evo's 4 t/m 6,5 groep A tot de grote en logge EVO 7 WRC werd geintroduceerd.

Eerst hadden ze een groep A blok waar men eindeloos pk's uit kon peuteren wat de grote lancer wel vooruit deed gaan. Ik heb getallen gehoord van 340/350 pk.

En ja dan ineens die 300pk grens. Die 40 a 50 pk verlies compenseer je niet met beetje aerodynamica en grotere spoorbreedte.


Het maakt wel uit of dat vermogen over een breed of smal toerengebied aanwezig is. De huidige WRC's hebben bijna constant zo veel vermogen, terwijl zo'n evo dat wat minder zal hebben denk ik? Maakt de auto toch wat moeilijker om te rijden, maar ja, ze hadden toch Tommi Makinen in dienst...
Werner
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di jun 18, 2002 11:17
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor StevenK » za dec 18, 2004 7:42

David Westenbrink schreef:Nee.

Ik denk zelf dat het ook een van de redenen is dat Bijvoorbeeld Mitsubishi vanaf het introduceren van de Lancer WRC weinig meer presteert in het WRC. Men was zowat onafgebroken kampioen met de evo's 4 t/m 6,5 groep A tot de grote en logge EVO 7 WRC werd geintroduceerd.

Eerst hadden ze een groep A blok waar men eindeloos pk's uit kon peuteren wat de grote lancer wel vooruit deed gaan. Ik heb getallen gehoord van 340/350 pk.

En ja dan ineens die 300pk grens. Die 40 a 50 pk verlies compenseer je niet met beetje aerodynamica en grotere spoorbreedte.

Als er al verschil zit in de motor tussen grA en WRC, is het dat de WRC juist *meer* vermogen levert, want beiden zijn met dezelfde restrictormaat uitgerust.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor billy » za dec 18, 2004 9:15

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig geloof van de stelling; "Een WRC mag maar maximaal 300 pk hebben en een groep A8 mag zoveel mogelijk pk's uit de motor halen."

Want er zijn ook WRC motoren die veel meer dan 300 pk hebben. Breijer had al 320 pk in zijn '98 Subaru Impreza WRC.
William Heeren
billy
 
Berichten: 468
Geregistreerd: ma jul 07, 2003 15:48

Berichtdoor Maarten » za dec 18, 2004 11:14

Kan me herrinneren dat er op de site van een preparateur, welke weet ik echt niet meer, de vermogens 340 pk voor een 98-er en 370 pk voor een 99-er Impreza stonden.
Maarten
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 21:37
Woonplaats: Roosendaal

VorigeVolgende

Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten