ultieme rallyauto

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Franky » za dec 18, 2004 12:05

Maarten schreef:Kan me herrinneren dat er op de site van een preparateur, welke weet ik echt niet meer, de vermogens 340 pk voor een 98-er en 370 pk voor een 99-er Impreza stonden.


Tja als je niet aan homologaties hoeft te voldoen.
Afbeelding
Frank Cruts
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

Berichtdoor Maarten » za dec 18, 2004 12:55

preparateur = rallypreparateur 8)

Ben even aan het zoeken, maar nog niks gevonden...
Maarten
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 21:37
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor billy » za dec 18, 2004 15:40

Franky schreef:
Maarten schreef:Kan me herrinneren dat er op de site van een preparateur, welke weet ik echt niet meer, de vermogens 340 pk voor een 98-er en 370 pk voor een 99-er Impreza stonden.


Tja als je niet aan homologaties hoeft te voldoen.



Ik weet niet of de hierboven genoemde aantallen pk's kloppen, maar een Prodrive Subaru WRC (maakt niet uit welk jaar) heeft gewoon meer dan 300 pk.

En dat geldt heus niet alleen voor de klanten versies.
William Heeren
billy
 
Berichten: 468
Geregistreerd: ma jul 07, 2003 15:48

Berichtdoor Franky » za dec 18, 2004 16:55

billy schreef:
Franky schreef:
Maarten schreef:Kan me herrinneren dat er op de site van een preparateur, welke weet ik echt niet meer, de vermogens 340 pk voor een 98-er en 370 pk voor een 99-er Impreza stonden.


Tja als je niet aan homologaties hoeft te voldoen.



Ik weet niet of de hierboven genoemde aantallen pk's kloppen, maar een Prodrive Subaru WRC (maakt niet uit welk jaar) heeft gewoon meer dan 300 pk.

En dat geldt heus niet alleen voor de klanten versies.


Ja maar of dat 370 pk is?
Het is veel belangrijker bruikbaar vermogen te hebben dan puur alleen pk's.
Afbeelding
Frank Cruts
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

Berichtdoor David Westenbrink » za dec 18, 2004 17:26

Ik ben er toch vrij goed van overtuigd dat er een PK grens is voor de officiele WRC's ... hoe dit op nationaal geregeld is weet ik niet.

Er zitten vast wel wat specialisten op dit forum... laat je horen!
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor StevenK » za dec 18, 2004 17:32

David Westenbrink schreef:Ik ben er toch vrij goed van overtuigd dat er een PK grens is voor de officiele WRC's ... hoe dit op nationaal geregeld is weet ik niet.

Er zitten vast wel wat specialisten op dit forum... laat je horen!

Er is in zoverre een pk grens, dat met een 34 mm *en* reguliere ron 98 benzine het vermogen op ongeveer 300 pk begrensd is, net zoals de 4 x 38 mm van een kitcar met reguliere benzine ongeveer 285 limiet oplevert.

Is iets van een sommetje aan de hand van de hoeveelheid lucht en de maximale hoeveelheid benzine je ermee kunt verbranden.

Maar met allerlei speciale benzines, die toch aan de annexe J voldoen, kom je ergens in de buurt van de 350 pk uit.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor billy » za dec 18, 2004 19:18

David Westenbrink schreef:Ik ben er toch vrij goed van overtuigd dat er een PK grens is voor de officiele WRC's ... hoe dit op nationaal geregeld is weet ik niet.

Er zitten vast wel wat specialisten op dit forum... laat je horen!


Maar probeer je eens voor te stellen hoe je dat voor elkaar moet krijgen. Elke WRC op de rollenbank na een WK rally? Dat kan toch helemaal niet.
William Heeren
billy
 
Berichten: 468
Geregistreerd: ma jul 07, 2003 15:48

Berichtdoor mantaboy » za dec 18, 2004 20:34

Daarom heeft men bij de FIA ook voor een restrictor gekozen. Wil je meer vermogen zal er meer mengsel in de motor moeten komen. Met een turbo kan dat als je de druk verhoogd. Echter teveel druk is plof. Daarbij zal de boel ook moeten ontbranden, bij een hoge druk kan het zelfs voorkomen dat de vonk van je bougie "uitgeblazen" word.

In principe kan het zijn dat een WRC motor meer dan 300pk leverd, maar door de restrictor zal iedere WRC hetzelfde moeten kunnen leveren. Je moet het meer in koppel over een breed toerenbereik zoeken, effectief vermogen dus.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor joostkusters » zo dec 19, 2004 14:00

nou neem maar van mij aan dat een wrc rond de 300 pk zit, het zijn er een paar overheen, maar geen tientallen,
een wrc motor wordt op koppel gebouwd, omdat de toerentallen door de restrictor beperkt zijn.
en ze proberen de koppelkromme zo vlak mogelijk te houden,
daardoor kon peugeot ook met een 4 bak naar buiten komen
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor billy » zo dec 19, 2004 15:16

joostkusters schreef:nou neem maar van mij aan dat een wrc rond de 300 pk zit, het zijn er een paar overheen, maar geen tientallen,
een wrc motor wordt op koppel gebouwd, omdat de toerentallen door de restrictor beperkt zijn.
en ze proberen de koppelkromme zo vlak mogelijk te houden,
daardoor kon peugeot ook met een 4 bak naar buiten komen


Dus dat verhaal van Breijer dat zijn Impreza rond de 320 pk zat is onzin?
William Heeren
billy
 
Berichten: 468
Geregistreerd: ma jul 07, 2003 15:48

Berichtdoor joostkusters » zo dec 19, 2004 23:46

officieel vanuit prodrive hebben die 98er wrc's rond de 306 pk en een koppel van 550 Nm
dus ook die van mark
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor David Westenbrink » ma dec 20, 2004 12:43

Ik had dus wel heel ietsiepietsie gelijk :)

Maar Joost, waarom zit er zo'n verschil tussen bijv. een groep A motor en een WRC motor?? restrictormaten zijn toch hetzelfde?

flinke groep A cosworth motor levert er 320.. een flinke groep A mitsubishi soms tegen de 350 als ik sommige rallyverkoopsites mag geloven....
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor joostkusters » ma dec 20, 2004 14:43

een wrc motor is anders omdat er dingen lichter gehomologeerd zijn, als een krukas en vliegwiel
ook de inlaat zit op het spruitstuk aan de voorkant, en de intercooler van een subaru wrc zit voor de radiator
bij de gr a zit ie op de zelfde plek als bij de straat versie,
het uitlaat spruitstuk van een wrc is geheel anders en de turbo staat meer recht op, bij een gr a moet alles in de vorm van de straat versie blijven
om echt in de details door te gaan ben ik morgen nog aan het schrijven, maar het verschilt nogal wat.
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor joostkusters » ma dec 20, 2004 14:47

pas op met vermogens, in sommige landen rijden ze met 40 mm restrictor
niet overal hanteren ze de fia maten
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor evoliene » ma dec 20, 2004 16:31

De preperateurs van rally auto,s kijken niet zozeer naar vermogen maar zijn meer bezig om trekkracht te verkrijgen.Op een laag toerental veel trekkracht is:Als een kogel de hoek uit komen.
evoliene
 
Berichten: 151
Geregistreerd: di maart 11, 2003 17:43
Woonplaats: Oud-Beijerland

VorigeVolgende

Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten