Dacia Logan - Renault S2000 ?

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor AppieS » zo sep 25, 2005 10:15

OK ik had begrepen dat er in die dacia een s2000 motor lag :shock:

Maar dan nog een een 4wd auto moet je gewoon genoeg koppel hebben,
en een atmosferische motor kan dat niet leveren.
Desondanks zal het met redelijk gelijke auto's vast spannend worden.
Avatar gebruiker
AppieS
 
Berichten: 5
Geregistreerd: zo sep 25, 2005 0:06
Woonplaats: Het mooie Rune

Berichtdoor StevenK » zo sep 25, 2005 10:32

AppieS schreef:OK ik had begrepen dat er in die dacia een s2000 motor lag :shock:

Maar dan nog een een 4wd auto moet je gewoon genoeg koppel hebben,
en een atmosferische motor kan dat niet leveren.
Desondanks zal het met redelijk gelijke auto's vast spannend worden.

Is dat zo ? Weliswaar wordt de snelheid van de huidige turbo auto's grotendeels bepaald door het koppel, dat inmiddels astronomische waarden op de schaalt legt, maar is het ook niet zo dat wanneer de bakverhoudingen goed genoeg zijn, dit probleem in veel mindere mate speelt ?

Daarbij is het zo dat de eerste generatie turbomotoren met een koppel van tussen de 250 en 300 Nm zat; een goede kitcar motor levert ook ergens rond de 250, zelfs de laatste generatie S1600 motoren schijnen al aan 240 Nm te kunnen komen.

Persoonlijk denk ik dat met de juiste bakverhoudingen het allemaal niet zo'n heel groot probleem zal moeten zijn, hoewel de driveability van een atmosferische 4x4 veel beroerder zal zijn dan van een geblazen variant.

Ik ben ook heel benieuwd hoe de kosten van het generieke spul zullen zijn. Ik heb al op diverse plaatsen gelezen dat het voorgeschreven wordt gebruik te maken van een aandrijflijn van Sadev en die kunnen heel goedkoop (complete bak + assen van een clio RS phase 1voor 7500 euro) iets voor elkaar maken, maar ze maken even zo makkelijk dikke WRC bakken waarvan de kale bak meer dan een ton kost.

En wanneer ze een alleenrecht hebben, ben ik bang dat je voor een complete aandrijflijn, inclusief uprights, tussen de 100 en 150k kwijt zult zijn. Een een goede kitcarmotor zal incusief airbox en alles, zeker gezien de verplichting, net zoals in S1600, van een enkele gasklep, als ik het reglement goed heb begrepen, ook zomaar 25k of meer kosten.

En dan is een S2000 veel minder interessant dan een N4, juist omdat hoe dan ook een S2000 juist op onverhard (nerveuze motor) en in trage situaties (bijna alle bochten in Nederland zijn haaks) een stuk langzamer zal zijn.

De FIA zal dit probleem ongetwijfeld oplossen met een restrictormaten.

Persoonlijk zou ik veel liever zien dat ze in NL het Belgische reglement in gaan voeren, maar daarbij wel vasthouden aan de maximale cilinderinhoud zoals de FIA die voorschrijft: elke auto waarvan de motor van hetzelfde merk is als de auto, met aandrijvinglijn en remmen vrij, is toegelaten.

In zo'n reglement zou bijvoorbeeld een golf II rallye met een VR6 motor, of een 1.8T mogelijk zijn.

Vasthouden aan cilinderinhoud lijkt me noodzakelijk, omdat een auto als die van Lefèvre feitelijk levensgevaarlijk is, wat hij zelf trouwens ook aangeeft, zij het op een wat subtielere manier.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor AppieS » zo sep 25, 2005 10:44

StevenK schreef:
En dan is een S2000 veel minder interessant dan een N4, juist omdat hoe dan ook een S2000 juist op onverhard (nerveuze motor) en in trage situaties (bijna alle bochten in Nederland zijn haaks) een stuk langzamer zal zijn.

Ok bij elke race (afhankelijk van klasse) auto ken er met de bakverhoudingen een hoop gedaan worden, maar willen we in de koningsklasse als het WRC auto's hebben die heel dicht bij de straat auto's staan en dus te begrijpen voor het publiek maar die langzamer zijn als N4 auto's (die mee mogen rijden in het wrc).

Wat is trouwens het minimum gewicht van een S2000?
Avatar gebruiker
AppieS
 
Berichten: 5
Geregistreerd: zo sep 25, 2005 0:06
Woonplaats: Het mooie Rune

Berichtdoor StevenK » zo sep 25, 2005 11:18

AppieS schreef:
StevenK schreef:
En dan is een S2000 veel minder interessant dan een N4, juist omdat hoe dan ook een S2000 juist op onverhard (nerveuze motor) en in trage situaties (bijna alle bochten in Nederland zijn haaks) een stuk langzamer zal zijn.

Ok bij elke race (afhankelijk van klasse) auto ken er met de bakverhoudingen een hoop gedaan worden, maar willen we in de koningsklasse als het WRC auto's hebben die heel dicht bij de straat auto's staan en dus te begrijpen voor het publiek maar die langzamer zijn als N4 auto's (die mee mogen rijden in het wrc).

Wat is trouwens het minimum gewicht van een S2000?

De S2000 geldt niet als vervanging van de WRC, maar als vervanging van de N4. Het probleem is nu net dat een top rijder in een grN of S1600 in gunstige omstandigheden een WRC klop kan geven.

Minimumgewicht is volgens mij 1150, maar dat weet ik niet zeker.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor antoine » za jan 28, 2006 13:15

Heeft er iemand al meer info over de super 2000? Mocht iemand iets meer weten of beschikken over zelf gemaakte foto's wil ik het graag weten. Dan kan ik weer verder met mijn site aan te passen.

http://www.fia.com/resources/documents/ ... t_254A.pdf
Afbeelding
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor Stranger » za jan 28, 2006 13:39

Het laatste nieuws komt volgens Autosport uit Frankrijk.

Renault schijnt het Super 2000 project geschrapt te hebben omdat de raad van bestuur van Renault niet verwacht dat de S2000 voldoende gaat opleveren voor het merk.

Renault is believed to have canned its Super 2000 car, which was tested extensively in the latter part of 2005.
The decision is believed to have been taken by the board, as it feared the French firm wouldn't receive sufficient exposure with the project.
Super 2000's future remains unclear, as none of the manufacturers have come forward with a definite date to homologate a car to use in the world championship. Fiat is believed to be in the middle of an internal wrangle over what price the car should be: Fiat wants a winning Punto Super 2000, which would be more expensive, while the firm building the car wants to pitch it cheaper to sell it to privateers.
Peugeot's 207 Super 2000 is still in the design stage.
FIA president Max Mosley confirmed that there were no plans to run the category at the highest level of the sport. He said:"Super 2000 could be very good, but as a subsidiary to the WRC and as a major European Championship."
Stranger
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di apr 02, 2002 12:06
Woonplaats: Rotterdam

Vorige

Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten