Groot rallyplezier voor de kleine beurs: Renault speelt in op de nieuwe FIA-reglementen met de Clio RS R3.
Die technische reglementen, luisterend naar de naam R3, schrijven voor dat rallywagens toegankelijker (lees = goedkoper) moeten worden gemaakt zonder aan prestaties in te boeten. Renault heeft goed geluisterd: ze beloven de prestaties van een Groep N-klasse auto (Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer) voor de prijs van het formaatje Clio. Bij de ontwikkeling van de RS R3 hebben de Fransen goed gekeken naar hun eigen rallykanon, de Clio Super 1600. Simon Jean-Joseph, rallyrijder in die klasse, begeleidde hoogst persoonlijk het testtraject.
De voorwielaangedreven Clio RS R3 lijkt in grote lijnen op de reguliere RS, met als grootste verschil de luchtinlaat op het dak. Zou je de rallyauto gebruiken om er een stoplichtsprintje mee te trekken, dan komt er een ander belangrijk verschil aan de dag: in de R3 perst de 2,0-liter zestienklepper onder de motorkap er geen 200- maar 230 pk uit. Het maximale koppel nam eveneens toe van 215- naar 245 Nm. De viercilinder benzinemotor is in de R3 gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. De standaarduitrusting van het speciale model omhelst onder meer een veiligheidskooi, racekuipen met zespuntsgordels en brandblussers. (Aspirant) rallyrijders kunnen vanaf januari 2007 voor het apparaat bij Renault terecht.
ik zie net dat er al wat info op de site staat over deze auto, maar wou jullie de foto's zeker niet onthouden.
BRON: autovisie.nl/motorpassion.com