ex-fabrieks RS turbo ex-Stig Andervang/André Schoonenwolf

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

ex-fabrieks RS turbo ex-Stig Andervang/André Schoonenwolf

Berichtdoor Marc van Loon » ma feb 05, 2007 16:51

Wij gaan een Ford Escort RS turbo restaureren. De RS turbo gebouwd door Ford Motorsport en gereden door Stig Andervang en André Schoonenwolf in 1985. Darna heeft Theo Knoop ermee gereden (ik weet niet welke wedstrijden allemaal, in ieder geval in Amsterdam 1986). Wie weet de geschiedenis daarna? Graag alles laten weten!

En mocht je nog mooie foto's hebben, dan hou ik me aanbevolen!
Marc.
http://www.vanloon-rallyteam.nl
Marc van Loon
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di okt 10, 2006 8:58

Re: ex-fabrieks RS turbo ex-Stig Andervang/André Schoonenwol

Berichtdoor pedduhwick » ma feb 05, 2007 17:11

Marc van Loon schreef:Wij gaan een Ford Escort RS turbo restaureren. De RS turbo gebouwd door Ford Motorsport en gereden door Stig Andervang en André Schoonenwolf in 1985. Darna heeft Theo Knoop ermee gereden (ik weet niet welke wedstrijden allemaal, in ieder geval in Amsterdam 1986). Wie weet de geschiedenis daarna? Graag alles laten weten!

En mocht je nog mooie foto's hebben, dan hou ik me aanbevolen!
Marc.
http://www.vanloon-rallyteam.nl


ga je er ook in Nederland meerijden? :lol:
pedduhwick
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: wo maart 08, 2006 17:04
Woonplaats: Rijssen

Re: ex-fabrieks RS turbo ex-Stig Andervang/André Schoonenwol

Berichtdoor kraats » ma feb 05, 2007 17:25

Marc van Loon schreef:Wij gaan een Ford Escort RS turbo restaureren. De RS turbo gebouwd door Ford Motorsport en gereden door Stig Andervang en André Schoonenwolf in 1985. Darna heeft Theo Knoop ermee gereden (ik weet niet welke wedstrijden allemaal, in ieder geval in Amsterdam 1986). Wie weet de geschiedenis daarna? Graag alles laten weten!

En mocht je nog mooie foto's hebben, dan hou ik me aanbevolen!
Marc.
http://www.vanloon-rallyteam.nl


Ik denk dat Ton je wel kan helpen... toch?
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor antoine » ma feb 05, 2007 17:42

Is dit de gv-98-jj of hebben jullie een andere gekocht? Weet Theo knoop niet waar die escort naar toe is gegaan? Theo is toch ex rallycross met een peugeot 306?! :?
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor Ton Van Spanje » ma feb 05, 2007 18:37

Is het de LT-96-KB?

kenteken is nog bekend bij RDW

laatste APK is in 1987 geweest, dus deze auto is al een tijd van straat.
In 1999 is hij nog een keer van eigenaar gewisselt

Datum eerste afgifte Nederland 17-01-1985
Datum eerste toelating 17-01-1985
Datum aanvang tenaamstelling 01-11-1999

Vervaldatum APK 17-01-1988
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor jos kerremans » ma feb 05, 2007 19:43

De laatste eigenaar is in competitie verband Ben Smits geweest , in ieder geval tot 1989. Ook heeft Chris van Waardenburg er in die periode mee gereden . Ik was in die jaren monteur bij Ben , o.a. aan deze Escort. Wat ik er nog van weet is dat het een DRAMA van een auto was. De aandrijfassen die vlogen je om de oren . De auto had veel te veel vermogen voor een voorwiel aandrijver en als de turbo in kwam trok de auto verschrikkelijk naar rechts . Dit was mede het euvel wat er niet uit is te krijgen is en ook de rede van Ford was om dit project niet door te ontwikkelen.
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Berichtdoor Ton Van Spanje » ma feb 05, 2007 20:17

Jos,

En na de Ben Smits periode is er, zo te zien aan de RDW gegevens, weinig geluid meer onder de motorkap vandaan gekomen.

Staat mij nog bij dat er, naast de euvels die jij hier al neerschrijft, vooral in het eerste seizoen (1985) problemen zijn geweest met de electronica. De auto hield er spontaan mee op tijdens het rijden. Het verhaal ging dat men na een tijdje ontdekte dat het aan de computer lag en dat de invloed van ondermeer hoogspanningskabels een storing in de aansturing gaf. De computer is toen goed afgeschermd, waarna het euvel verholpen was.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: ex-fabrieks RS turbo ex-Stig Andervang/André Schoonenwol

Berichtdoor Marc van Loon » di feb 06, 2007 8:47

pedduhwick schreef:
Marc van Loon schreef:Wij gaan een Ford Escort RS turbo restaureren. De RS turbo gebouwd door Ford Motorsport en gereden door Stig Andervang en André Schoonenwolf in 1985. Darna heeft Theo Knoop ermee gereden (ik weet niet welke wedstrijden allemaal, in ieder geval in Amsterdam 1986). Wie weet de geschiedenis daarna? Graag alles laten weten!

En mocht je nog mooie foto's hebben, dan hou ik me aanbevolen!
Marc.
http://www.vanloon-rallyteam.nl


ga je er ook in Nederland meerijden? :lol:


Ja de bedoeling is er om demo's en slowly sideways evenementen mee te rijden. Dan kunnen we de auto houden zoals hij ongeveer in 1985 was. Anders moeten we een restrictor gaan aanbrengen en de computers daarop aanpassen...
Marc van Loon
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di okt 10, 2006 8:58

Berichtdoor Marc van Loon » di feb 06, 2007 8:51

jos kerremans schreef:De laatste eigenaar is in competitie verband Ben Smits geweest , in ieder geval tot 1989. Ook heeft Chris van Waardenburg er in die periode mee gereden . Ik was in die jaren monteur bij Ben , o.a. aan deze Escort. Wat ik er nog van weet is dat het een DRAMA van een auto was. De aandrijfassen die vlogen je om de oren . De auto had veel te veel vermogen voor een voorwiel aandrijver en als de turbo in kwam trok de auto verschrikkelijk naar rechts . Dit was mede het euvel wat er niet uit is te krijgen is en ook de rede van Ford was om dit project niet door te ontwikkelen.


Weet je welke wedstrijden er gereden zijn en de uitslagen? Leuk voor de historie! We hebben nog een kaartje in de auto gevonden met daarop het engelse rallycross circuit Lydden Hill.
Laatst bijgewerkt door Marc van Loon op di feb 06, 2007 9:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc van Loon
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di okt 10, 2006 8:58

Berichtdoor Marc van Loon » di feb 06, 2007 8:57

Het volgende heb ik nu gelezen / gehoord:

Ford Nederland is de eerste eigenaar. Stig Andervang en André Schoonenwolf waren de eerste equipe die er in 1985 mee gereden hebben. In 1986 heeft Theo Knoop en Paul Boesten ermee gereden. Daarna zou Ford Nederland hem verkocht hebben aan Sjaan Damen. Later is hij dan naar Ben Smits gegaan, zoals jos schreef. Chris van de Waardenburg heeft er toen drie wedstrijden mee gereden. De auto is daarna verkocht aan de Werd in Bergen op Zoom. Die heeft er rallycross mee gereden op het Eurocircuit en in Lydden Hill (UK). Die heeft hem in 1996 verkocht aan van Ballegooyen auto's. Daar kocht ik de auto in 1999. Daarna heeft hij in een caravanstalling gestaan tot midden 2006. En nu zijn we voorzichtig begonnen met de restauratie.

Zie eventueel onze website: http://www.vanloon-rallyteam.nl
Laatst bijgewerkt door Marc van Loon op do feb 08, 2007 11:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc van Loon
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di okt 10, 2006 8:58

Berichtdoor ChrisZW » di feb 06, 2007 9:45

Ik vind em echt heel gaaf. Heel veel succes met de restauratie en laat af en toe wat nieuwe foto´s zien op de site :)
Avatar gebruiker
ChrisZW
 
Berichten: 548
Geregistreerd: zo maart 19, 2006 11:47
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Marc van Loon » di feb 06, 2007 15:08

ChrisZW schreef:Ik vind em echt heel gaaf. Heel veel succes met de restauratie en laat af en toe wat nieuwe foto´s zien op de site :)


Ik heb er vandaag weer een paar toegevoegd. Ik zal vanavond weer een paar foto's maken van de demontage!
Marc.
Marc van Loon
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di okt 10, 2006 8:58

Berichtdoor Marc van Loon » di feb 06, 2007 15:41

jos kerremans schreef:De laatste eigenaar is in competitie verband Ben Smits geweest , in ieder geval tot 1989. Ook heeft Chris van Waardenburg er in die periode mee gereden . Ik was in die jaren monteur bij Ben , o.a. aan deze Escort. Wat ik er nog van weet is dat het een DRAMA van een auto was. De aandrijfassen die vlogen je om de oren . De auto had veel te veel vermogen voor een voorwiel aandrijver en als de turbo in kwam trok de auto verschrikkelijk naar rechts . Dit was mede het euvel wat er niet uit is te krijgen is en ook de rede van Ford was om dit project niet door te ontwikkelen.


Een makkelijke auto zal het nooit zijn geweest. Maar onze eerste RSturbo had 204pk en als het onderstel heel mooi was afgesteld en de bandenspanning mooi gelijk was, kon je er rechtuit mee rijden...
Marc van Loon
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di okt 10, 2006 8:58

Berichtdoor jos kerremans » di feb 06, 2007 16:48

Hoe de auto bij Van Ballegooyen terecht is gekomen weet ik niet maar Ben is in 1990 dodelijk verongelukt dus waarschijnlijk heeft de auto inderdaad niet meer gereden sinds 1989. Wat ik nog weet was dat de versnellingsbak bediening met 2 kabels ging , zit deze bak er nog onder ? Als dat zo is moet je eens bekijken of je dit niet om kunt bouwen naar twee schakelstangen , als je namelijk wilt schakelen kun je niet gewoon zoals een gewone bak het H patroon volgen maar je moet tijdens het schakelen ook de pook verdraaien. Dit is leuk verzonnen door Ford , nadeel is wel dat je constant met je gedachte bij het schakelen bent en ook nog eens je handen vol hebt om het ding op de weg te houden.
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Berichtdoor Marc van Loon » di feb 06, 2007 16:58

jos kerremans schreef:Hoe de auto bij Van Ballegooyen terecht is gekomen weet ik niet maar Ben is in 1990 dodelijk verongelukt dus waarschijnlijk heeft de auto inderdaad niet meer gereden sinds 1989. Wat ik nog weet was dat de versnellingsbak bediening met 2 kabels ging , zit deze bak er nog onder ? Als dat zo is moet je eens bekijken of je dit niet om kunt bouwen naar twee schakelstangen , als je namelijk wilt schakelen kun je niet gewoon zoals een gewone bak het H patroon volgen maar je moet tijdens het schakelen ook de pook verdraaien. Dit is leuk verzonnen door Ford , nadeel is wel dat je constant met je gedachte bij het schakelen bent en ook nog eens je handen vol hebt om het ding op de weg te houden.


Ja, die bak met de kabels zit er nog steeds onder. In onze eerste RSturbo zat een Quaiffe bak met rechte vertanding, maar met een normaal schakelstangenstelsel. Dat van dat verdraaien wist ik niet! Er zit ook nog een kleine schakelaar op de pook, om de ontsteking te onderbreken?
Marc van Loon
 
Berichten: 13
Geregistreerd: di okt 10, 2006 8:58

Volgende

Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast