2 maanden voor de officiële onthulling op de Tokyo Motor Show is de 27 pagina’s tellende Japanse brochure van de tiende Generatie Mitsubishi Lancer Evolution gelekt. En in deze folder staan natuurlijk ook de specs.
De brochure vermeldt een topvermogen van 280 pk en een indrukwekkend maximum koppel van 422 Nm , 280 pk is iets minder dan de verwachte 300, maar zoals de vorige editie zullen er wel verschillende varianten komen.
In het interieur vallen onder andere de schakelflippers op, die gecombineerd zijn aan de optionele dual-clutch versnellingsbak.
De nieuwe technologieën op de Evo X zijn onderandere;
S-AWC koppelt een nieuw actieve stabiliteitscontrole-systeem aan een actief middendifferentieel, ‘yaw control’, en een sportief ABS-systeem. Het verschil met vorige generaties is dat het S-AWC-systeem gebruik maakt van ‘yaw rate feedback‘ (is er een technicus in de zaal?) om zo een betere voertuigcontrole mogelijk te maken
SST is Mitsubishi’s versie van een transmissie met dubbele koppeling (zoals Volkswagen toepast met DSG), waarbij de volgende versnelling als het ware van te voren wordt ‘klaargezet’ om zo vlot door de versnellingen te schakelen. Deze versnellingsbak zal 3 instellingen hebben: eentje voor normaal gebruik, eentje voor vlotte respons (Sport mode) en tot slot een ‘S-Sport mode’, die de toeren hoger houdt tijdens het doorschakelen voor een nog snellere respons.
BRON: www.lancerregister.com www.autoblog.nl