Milieu en rally

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor nkroeze » ma jul 05, 2010 11:46

Je moet wel goed luisteren dan he Martijn.... Maarten vertelde dat er teams zijn die er mee experimenteren! (Het wordt dus nog niet gebruikt in de Tour).

Overigens zijn de regels van de tour, dat je bidons alleen mag weggooien daar waar publiek staat (die pakken ze zowiezo op als souvenir).

Dus voordat wij gaan oordelen (Annabeth), ook ff de ins&outs kennen! (Zo verwijten de niet rallykenners dat toch ook?)
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Berichtdoor MartijnS » ma jul 05, 2010 11:49

Ok, kreeg er iets van mee, bedankt voor de toevoeging ;)
Laatst bijgewerkt door MartijnS op ma jul 05, 2010 20:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Martijn Schouten
MartijnS
 
Berichten: 5532
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 17:04
Woonplaats: Sprang-Capelle

Berichtdoor EvoV6 » ma jul 05, 2010 12:32

Gister helaas geen bidon gezien... wel ZOEFFFFZOEEFFFF, en voorbij... :D
Avatar gebruiker
EvoV6
 
Berichten: 1051
Geregistreerd: wo nov 05, 2003 23:26
Woonplaats: Rheden

Berichtdoor erikjan » ma jul 05, 2010 13:44

gelukkig gooien rallyrijders tijdens hun proefkilometers geen bidons uit de auto ;-)
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor richard ST » ma jul 05, 2010 17:10

en voor de toer kwam ook nog eerst een 50 reclame auto's voor bij :cry:
richard ST
 
Berichten: 245
Geregistreerd: do jul 10, 2008 20:15
Woonplaats: ossendrecht

Berichtdoor Holkers » ma jul 05, 2010 17:26

Ja en (niet persoonlijk) dat verweer kennen we nu wel een keer.

Het is zo makkelijk om naar anderen of andere sporten te wijzen als mensen tegen de rally keren. Het mileu aspect is een heel groot aspect en niet 1 om weg te schuiven. Ik vind ook dat het een redelijk non-argument is om een evenement als een rally niet te laten doorgaan. Vele andere sporten worden niet met dit argument geconfronteerd, maar doe er wat aan! Pak de handschoen eens op ipv de handschoen naar de buren te gooien.

Het zal de KNAF of een andere organisatie veel geld kosten en het antwoord is misschien niet het antwoord wat je wilt horen, maar onderzoek het nou eens!

Tel de auto's van het publiek per klassementsproef. Werk een gemiddelde uit (aantal publiek per klasementsproef per rallycoefficient [populaire rally's trekken meer volk dan sprintjes]). Bepaal de mileu belasting van de auto's van het publiek (dit kan via het kenteken) en bereken de CO2 uitstoot per kilometer. Bereken de afstand wat een publiek aflegt op een dag / rally. Voeg de belasting van de deelnemers toe, service, officials etc etc etc.

Doe dit ook voor een voetbal,wielrennen en een dag IKEA of voor mij part van de bollert brons (goed referentie punt) en leg je resultaten neer bij organisaties om als verweer te gebruiken. Kost heel veel tijd en heel veel geld, maar het levert een antwoord op. Een antwoord op de vraag: Is rally milieu belastender dan een normale dag.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor richard ST » ma jul 05, 2010 19:36

rally is minder milieu belastender dan als het 30graden is en met zijn alle naar de zee rijden :wink:
richard ST
 
Berichten: 245
Geregistreerd: do jul 10, 2008 20:15
Woonplaats: ossendrecht

Berichtdoor rallystarter » ma jul 05, 2010 19:41

denk dat holkers net ook gezegd heeft dat het totaal geen nut heeft om hier met vergelijkingen te komen, harde feiten moet je hebben. zeker op zo'n forum heeft het geen zin, bijna iedereen deelt dezelfde hobby (beetje zoals "wij van wc eend adviseren Wc eend")
iedereen heeft recht op een mening, zolang hij maar overeenkomt met die van mij.

Bekijk onze site op www.lms-rallyteam.nl
rallystarter
 
Berichten: 195
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 0:19
Woonplaats: voorthuizen

Berichtdoor Wolter » ma jul 05, 2010 19:46

Eens met Maarten: tijdens (en voor) iedere rally komt volgens mij tijdens de vergunningaanvraag weerstand vanuit 1. omwonenden (geluidshinder en wegen afgesloten) en 2. milieu/natuur organisaties.
Een degelijk uitgevoerd onderzoek zou veel vragen kunnen weghalen wat betreft het milieuaspect. Het is echter lastig om een objectief oordeel te krijgen wanneer deze in opdracht van de KNAF uitgevoerd wordt: je hebt op zijn minst de schijn tegen.

Maar laten we het niet vergelijken met wat onze collega-sporten doen of hoe belastend een dagje IKEA is. Die ene kast moet ik toch nog kopen en dat doe ik wel op een dag als er geen rally is die ik wil bezoeken. Wat dat betreft is het absoluut geen substituut.
Hetzelfde geldt ook in enige mate voor rally's: als er 2 rally's zijn zou ik er misschien 1 bezoeken, maar als er 4 rally's zijn bezoek ik er misschien 2. De verhouding is hetzelfde: ik bezoek de helft van alle rally's, maar absoluut gezien verdubbel ik wel het aantal rallybezoeken: van 1 naar 2.
Hiermee wil ik aangeven dat iedere rally, per definitie, slecht voor het milieu is (en iedere extra rally dus nog slechter). Net zoals een spaarlamp niet goed is voor het milieu (wat wel vaak gezegd wordt, maar eigenlijk ''minder belastend in plaats van een gloeilamp'' moet zijn), is een rally -hoe netjes ook binnen de milieunormen- ook niet goed voor het milieu.
Iedere vorm van beweging, actie, productie, etc is slecht voor het milieu.

Je moet rally niet gaan vergelijken met een tour de france: tuurlijk, die is belastend, en misschien zelfs wel erger dan een rally(seizoen), maar de bottom-line blijft dat een rally belastend voor het milieu is. En zolang we blijven wijzen naar ''die anderen'' schieten we er niks mee op. In mijn ogen moet je maatstaaf niet ''de geldende norm'' zijn, maar veel verder dan dat gaan: pioniers zijn op het gebied van, bijvoorbeeld, alternatieve brandstoffen. Ook dan zijn we er nog lang niet, maar worden wel stappen in de juiste richting gezet. ''De vijand van perfect is goed'' (goed is nog lang niet goed genoeg, terwijl iedereen er wel tevreden mee is).

De vraag is wel wie die innovaties trekt, maar we kunnen op nationaal niveau wel stappen in een andere richting zetten dmv regelgeving (waaronder biobrandstoffen, katalysatoren (zitten bij veel rallyauto's er niet onder), biologisch afbreekbare banden, of whatever...).

Ik snap van de andere kant ook wel dat we niet ineens morgen volgens het cradle-to-cradle principe kunnen rijden, maar door te laten zien dat we op meerdere vlakken vooruitstrevend bezig zijn kan het wel als eye-opener gelden voor de politiek, omwonenden, sponsoren en andere stakeholders.

We komen hoe dan ook niet onderuit aan de hele milieu-discussie; het wordt de komende jaren / decennia steeds belangrijker. Is het niet vanuit idealen dan is het wel vanuit een noodzaak (olie raakt op).
Dat bestaande rijders er niet blij mee zijn (he, moet auto aanpassen, kost geld, etc.) en ''ach, dat milieu is alleen voor geitenwollensokken-type's'' is in dat geval heel jammer, maar begint wel steeds meer de realiteit te worden waar we zo langzamerhand niet aan kunnen ontkomen. En dan kunnen we beter vooruitstrevend in die stroom meegaan, in plaats van stil te zitten en daar keer op keer de gevolgen van te ondervinden.
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor erikjan » ma jul 05, 2010 20:26

als ik naar een rally ga, dan bezoek ik meestal 4 proeven op een dag, dus dat zijn niet zoveel autobewegingen...

als we in ons gezin een meubelstuk moeten (let op de intonatie MOETEN), dan betekent dat meestal een trektocht van 2 weekenden langs een royaal aantal winkels in heel Oost-Nederland, met als gevolg dat we in het 3e weekend uiteindelijk bij de 1e winkel weer uitkomen en het artikel kopen....

is dus VEEL milieubelastender ;-)

met als gevolg dat ik op jaarbasis dus beter naar een paar rally's kan gaan...

alhoewel, als ik naar een rally ga dan zal mijn vrouw in haar voiture juist weer een kruistocht langs een aantal kledingwinkels in diverse steden en dorpen in Oost-Nederland starten :oops:
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor spookie » ma jul 05, 2010 22:17

Is het niet aan de Knaf om hier wat mee te doen?

Vanaf volgend seizoen het hele kampioenschap verplicht op E85 te laten rijden?
Als ik dit bericht http://www.rallysport.nl/home/nl/1/arti ... liter.html lees dan lijkt het mij wel loonend.

Lijkt mij dat de ombouw van de auto niet veel hoeft te kosten als er voldoende kilometers worden gereden. Teminste als ik kijk naar de huidige benzineprijzen. Dit scheelt toch al zo 50ct per liter.
Rekensom:
rallykilometers 300
verbruik 1op4/5??
60liter x0,50 is toch al 30euro. per evenement
Ik weet niet wat de ombouw kost maar lijkt mij toch zinvol om hier verder naar te kijken.

Ik rijd niet maar probeer alleen maar mee te denken.
Canon 400D>Canon EF 28-80 USM 1:3.5-5.6>canon EFs 18-55 1:3.5-5.6>Tamron LD Di 2 AF 55-200 1:4-5.6 MAKRO>Sigma 70-300 1:4-5.6 APO macro super>Canon speedlite 430EX
Avatar gebruiker
spookie
 
Berichten: 523
Geregistreerd: di apr 25, 2006 20:41
Woonplaats: Harskamp

Berichtdoor RallyeRichard » ma jul 05, 2010 23:48

Om het even heel dicht bij huis te houden is Jur van Ruiten een uitstekend voorbeeld van het doortrekken van innovaties in de autosport naar voertuigen voor dagelijks gebruik.
Ik service de op E85 rijdende BMW 325i van Jur, welke zich in het dagelijks leven en tijdens de verkenningen verplaatst in een Flexfuel Nissan 350Z. En onze Ben ten Hove (welke ook een groene Beemer rijdt) maakt tijdens het verkennen dan wel gebruik van een 'vieze' 325i, maar voor de rest verplaatst ook hij zich in een Flexfuel 350Z.
Uiteindelijk stoten deze twee heren dankzij de innovaties in onze sport inclusief het rallyrijden dus minder CO2 uit, dan wanneer ze hun vertier zouden hebben gevonden in een lidmaatschap van een Jeux de Boules-vereniging (om maar een zijstraat te noemen)

Overigens gaat mijn Golf Mk1 niet op biobrandstof rijden, aangezien dat met carburateurs weer bijzonder lastig is af te stellen. Maar de kat blijft er wel onder. Doe ik toch nog iets goeds... 8)
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
Avatar gebruiker
RallyeRichard
 
Berichten: 645
Geregistreerd: za jan 26, 2002 15:44
Woonplaats: Kromménië

Berichtdoor peter adams » di jul 06, 2010 9:23

het duurt niet lang meer da n zie je wevers, kuipers en de rest in opgefokte golfkarretjes voor bij schieten


kan ook leuk zijn :D :lol:
peter adams
 
Berichten: 74
Geregistreerd: za jan 23, 2010 23:51
Woonplaats: hardenberg

Berichtdoor whemink » di jul 06, 2010 9:53

Het geheel geeft een wat scheef beeld want de belasting(en) zijn er niet in verwerkt, en moeten wel betaald worden. De brandstofprijs aan de pomp betstaat uit ruim tweederde accijnzen en belastingen. Normaliter wordt een literprijs opgebouwd uit de componenten inkoop (ongeveer € 0,41 per liter), accijnzen (€ 0,72 per liter), een marge (€ 0,13 per liter) en BTW (€ 0,24 per liter). Zitten de accijnzen wel al in de literprijs verwerkt? Zo ja, wordt het een stuk duurder, zo niet is de winst hooguit een paar dubbeltjes. Ik durf de milieuwinst in twijfel te trekken, maar het is wel een prima initiatief, zeker naar de buitenwereld toe. En de winst op het octaangetal geeft ook ruimte tot prestatieverhoging.
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor jsimane » di jul 06, 2010 12:36

RallyeRichard schreef: Maar de kat blijft er wel onder. Doe ik toch nog iets goeds... 8)


Nu heb ik er niet zo heel veel verstand van maar die katalysator? Wel eens programma's gezien dat het produceren/vernietigen/recyclen van die kat's erg millieu belastend is. Als dat werkelijk zo is, wat is dan nog de toegevoegde waarde?
Avatar gebruiker
jsimane
 
Berichten: 52
Geregistreerd: ma dec 10, 2007 0:00
Woonplaats: Bangkok, Din Daeng

VorigeVolgende

Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron