Pagina 4 van 4

BerichtGeplaatst: di jul 06, 2010 13:33
door Wolter
Dat is een goed punt wat je aanhaalt. Hoe het bij de katalysator zit weet ik niet, maar hetzelfde geldt ook voor een hybride auto (accu's) en spaarlampen... Deze zijn ook vele malen lastiger af te breken/recyclen.
Ongetwijfeld zal er voor miljoenen (gesubsidieerd) onderzoek aan vooraf zijn gegaan waaruit de uitkomst was dat de totale gemiddelde milieubelasting lager is en die producten verkocht mogen worden. Je krijgt natuurlijk wel te maken met een break-even punt dat hoger zal liggen.

BerichtGeplaatst: di jul 06, 2010 14:03
door erikjan
net zoals een pluginhybrid die op stroom dezelfde uitstoot heeft als een schone verbrandingsmotor....

ervan uitgaande dat de stroom in veel gevallen door een smerige (bruin)koolcentrale wordt opgewekt.

het is het verplaatsen van de bron van ellende

BerichtGeplaatst: di jul 06, 2010 22:39
door Peer
Een auto zonder kat stoot een heleboel benzeen en tolueen uit en dat zijn geen lekkere goedjes. Google maar als je de details wil weten.
Een auto met kat stoot deze gassen niet uit want die worden in de kat omgezet in CO2 en enkele andere (in verhouding) onschadelijke bijproducten.

Gelukkig rijden alle rally auto's met een kat en het zijn vaak de "greenies" die er geen hebben onder hun 30 jaar oude VW-bus.

Een kat is dus echt wel nodig.

BerichtGeplaatst: wo jul 07, 2010 9:26
door Wolter
Lang niet alle rallyauto's rijden met een katalysator. Misschien de nieuwe wel, maar oudere types, die dat voor de APK niet hoeven, niet. Omslagpunt ligt denk ik ergens rond 1990?

BerichtGeplaatst: wo jul 07, 2010 11:59
door Peer
De KNAF schrijft kat voor, of is dat recentelijk weer gewijzigd :?:

BerichtGeplaatst: wo jul 07, 2010 13:25
door Hein
Niet dat ik weet. Volgens mij is een kat verplicht op alle rallyauto's.

BerichtGeplaatst: wo jul 07, 2010 14:08
door pieter van Gompel
Volgens mij volgens regelement Y klasse niet de rest is het verplicht.