2011 Subaru Impreza WRX STI (met kont)

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor mantaboy » ma nov 07, 2011 18:38

Peer schreef:JP heeft simpelweg nog nooit in een Subaru gereden, anders zou hij een dergelijke opmerking niet maken.
De mijne plakt in ieder geval aan de weg ongeacht hoe bochtig, in ieder geval veel beter dan welke Opel of BMW waar ik ooit mee geredan heb dan ook ... en hij is volledig standaard (MY2009).
En wat de 2012 Impreza betreft, voor zover ik weet komt daar geen WRX of STi van en wordt het een "pure" gezinswagen omdat ze nu een ander sportief model hebben.


In een MY1996, MY1998, MY2001, MY2002, MY2004 en meegereden in een MY2009 op een natte Nurburgring. Behalve de MY2009 hadden de eerste modellen onderstuur zonder einde, zeker als je iets harder de bocht in gaat.

Daarom rijden de Subaru's ook zulke goede tijden op de circuits Peer, de oude E30 doet Zandvoort met 210pk in 2:04, een E30 M3 in 1:58, de laatste Subaru die het probeerde deed 2:07. Waarschijnlijk heb je nog nooit met een goede E30 M3 gereden of een E36 of een E46 of een E92 M3. De GTS versie van de laatste rijd ook erg fijn!
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Peer » ma nov 07, 2011 21:31

Ik wil best toegeven dat de "oude" subs (die iedereen zo fantastisch lijkt te vinden) onderstuurd waren. Mijn laatste ongeluk (ruim 10 jaar geleden) was precies zo een sub die onderstuurd een rotswand opzocht.
De MY2009 plakt echter standaard al aan de weg, ik kan inderdaad niet vergelijken met de nieuwste BMW's, maar die vallen zowiezo wel in een heel andere prijsklasse. Dan nog waag ik te betwijfelen of ze standaard, want daar praat ik over, al een dergelijke wegligging hebben.
De prestatie van circuit auto's hangt maar voor een relatief klein deel af van de basis auto en veel meer van de preparatie en van de bestuurder.
Peer
 
Berichten: 527
Geregistreerd: di jan 29, 2002 9:22
Woonplaats: Pumpenbil

Berichtdoor mantaboy » ma nov 07, 2011 21:34

Laatste keer dat ik met een volledig standaard E46 M3 gereden heb is me goed bevallen. Natuurlijk is een CSL een nog fijnere stuurmansauto. Met een fatsoenlijke uitlijning kan je al veel winnen, ook met een standaard Subaru, maar zo fijn sturen als een BMW of Evo?
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Paperclip » ma nov 07, 2011 21:38

@J-P: Die BMW's op Zandvoort waren zeker ook/wél helemaal standaard? :P

Maar hier inderdaad nog een subaru-rijder die niet kan (en niet meer mag) ontkennen dat ze inderdaad nogal wat onderstuur hebben. Hoewel ik niet heel veel ervaringen heb met andere subs en de mijne van onderen ook niet meer 100% standaard is, heb ik ook al gemerkt dat de onderstuur-grens al redelijk snel bereikt is.
Maar ach, persoonlijk heb ik hem eigenlijk alleen maar voor straatgebruik en daar hoor je je sowieso zodanig te gedragen dat je die grenzen niet op zoekt. :wink:
Paperclip
 
Berichten: 449
Geregistreerd: zo jun 05, 2005 0:11
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor joostkusters » di nov 08, 2011 0:47

nou de echte kenners en proffesionals zullen beamen dat zowel een bmw als een subaru een onderstuur auto is, iemand die hier anders over denkt, kan alleen op power de bocht door maar weet de grens van een auto niet te vinden. Ongeacht standaard of raceklaar.

Peter en JP niet gelijk happen a.u.b.
Wat ik wel even kwijt wil is dat hier een aantal chauffeurs rond rijden die bij een beetje glijwerk over de neus van het gas af gaat, en dat is nou net niet hoe het werkt met een 4x4, je moet een 4wd aangedreven auto de tijd geven om zijn vooras om te laten trekken, dus dat wil zeggen Het gas erophouden. Zoek een prive terreintje op en ga het proberen zou ik zeggen. Houd er dan wel rekening mee dat je met een volledig ingedraaid stuur voor grip verliest, omdat meeste auto's voor geen sper hebben en achter wel.

klassieke voorbeelden zijn bijvoorbeeld Hans Stacey en Peter bijvelds, die standaard al voor de bocht vol op het gas stonden (en daarom ook vaak eerder remde en niet op het allerlaatst) en daardoor ook de aandrijving van de auto maximaal benutte, vooral als het vochtig was.

Hiermee zeg ik natuurlijk niet dat ik zelf een goede coureur ben, maar ik ben er wel eentje met een goede technische achtergrond, en feedback, anders was ik in engeland niet al die jaren wrc (ahuuum) testrijder geweest (kwijl kwijl) en geloof me we hebben vaak genoeg, straat, groep N en wrc's naast elkaar getest, en ook andere merken auto's als alleen subaru.

Ik sta ook niet subaru te verdedigen, ik vind alles waar mee te trappen is leuk :P
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor Peer » di nov 08, 2011 7:07

Vergeet Loix niet, die kon ook aardig met onderstuur overweg.

Verders rijd ik de AWD alleen op straat in rallies was het altijd FWD, dus ook onderstuur, vond zelf dat ik dat wel aardig beheerste.
Peer
 
Berichten: 527
Geregistreerd: di jan 29, 2002 9:22
Woonplaats: Pumpenbil

Berichtdoor mantaboy » di nov 08, 2011 22:13

Paperclip schreef:@J-P: Die BMW's op Zandvoort waren zeker ook/wél helemaal standaard? :P


Nee, maar de Subaru zeer zeker niet. Die had proflexen er onder en had 370pk. Was wel aan de jonge kant en was nogal actief op een ander forum waar hij verkondigde iedereen kaka te rijden. Tijdens een paar uurtjes vrij rijden de uitdaging aan gegaan. :lol:
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor mantaboy » di nov 08, 2011 22:15

Peer schreef:Vergeet Loix niet, die kon ook aardig met onderstuur overweg.

Verders rijd ik de AWD alleen op straat in rallies was het altijd FWD, dus ook onderstuur, vond zelf dat ik dat wel aardig beheerste.


Bij een 205 is dat niet zo moeilijk als je de snelle gaspedaal wisselingen beheerst. Op de grote rotonde van Vosdonk lukte het me om 3,5 ronde volledig overstuur te driften met een 205 GTI. Maar goed, op een rotonde is dat met een 205 en wat beheersing niet zo heel moeilijk.

Oja, Thiry trouwens ook Peer. :wink:
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor mantaboy » di nov 08, 2011 22:20

joostkusters schreef:nou de echte kenners en proffesionals zullen beamen dat zowel een bmw als een subaru een onderstuur auto is, iemand die hier anders over denkt, kan alleen op power de bocht door maar weet de grens van een auto niet te vinden. Ongeacht standaard of raceklaar.


Ligt geheel aan je afstelling, ik nodig je van harte uit om te proberen met onderstuur een bocht door te gaan in mijn race E30. Schade wel voor eigen rekening. :wink:

Echte profi's stellen een BMW af op licht onderstuur zodat ze ook kunnen 4wiel driften, maar ik ben geen profi en vind dat precies op de grens rijden met een losse achterkant erg lekker op het circuit. Ik rem kort voor de bocht en op het moment van insturen sta ik al op het gas met de BMW, dan heb ik altijd overstuur. Moet dus langer de bocht inremmen en later op het gas als ik echt snelle rondes draai. Het mag duidelijk zijn dat ik voor mijn plezier rij. :wink:
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor TheRallyProductions » za nov 26, 2011 22:14

Jammer dat deze alleen in Japan verkrijgbaar is:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/18056 ... x-sti-s206
Afbeelding
www.veldhuisenmedia.nl
| Rally (For Kids) | (RC) Driften | Driftkarten | Tractorpulling |
TheRallyProductions
 
Berichten: 121
Geregistreerd: za okt 30, 2010 16:26
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Berichtdoor joostkusters » za nov 26, 2011 22:46

mantaboy schreef:
joostkusters schreef:nou de echte kenners en proffesionals zullen beamen dat zowel een bmw als een subaru een onderstuur auto is, iemand die hier anders over denkt, kan alleen op power de bocht door maar weet de grens van een auto niet te vinden. Ongeacht standaard of raceklaar.


Ligt geheel aan je afstelling, ik nodig je van harte uit om te proberen met onderstuur een bocht door te gaan in mijn race E30. Schade wel voor eigen rekening. :wink:

Echte profi's stellen een BMW af op licht onderstuur zodat ze ook kunnen 4wiel driften, maar ik ben geen profi en vind dat precies op de grens rijden met een losse achterkant erg lekker op het circuit. Ik rem kort voor de bocht en op het moment van insturen sta ik al op het gas met de BMW, dan heb ik altijd overstuur. Moet dus langer de bocht inremmen en later op het gas als ik echt snelle rondes draai. Het mag duidelijk zijn dat ik voor mijn plezier rij. :wink:


onderstuur of overstuur heeft niks met afstelling te maken (zolang je gewicht niet kunt afstellen) onderstuur of overstuur heeft te maken dat je motor voorin ligt of achterin ligt, waar het zwaartepunt van de auto ligt, gaat ie t eerste schuiven, dus een kever, porsche 911, skoda 130 heeft overstuur, en overal waar de motor voorin ligt, heeft onderstuur.
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor bulli » za nov 26, 2011 22:53

TheRallyProductions schreef:Jammer dat deze alleen in Japan verkrijgbaar is:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/18056 ... x-sti-s206


http://www.schadeautos.nl/auto.php?id=533245&from=#

Deze met 20 pk minder?
bulli
 
Berichten: 122
Geregistreerd: zo dec 21, 2008 14:27
Woonplaats: ommen

Berichtdoor mantaboy » zo nov 27, 2011 13:32

joostkusters schreef:onderstuur of overstuur heeft niks met afstelling te maken (zolang je gewicht niet kunt afstellen) onderstuur of overstuur heeft te maken dat je motor voorin ligt of achterin ligt, waar het zwaartepunt van de auto ligt, gaat ie t eerste schuiven, dus een kever, porsche 911, skoda 130 heeft overstuur, en overal waar de motor voorin ligt, heeft onderstuur.


Is goed Joost, als jij wil beweren dat toe- of uitspoor niets uitmaakt voor onder- of overstuur net zoals verschillende rijhoogte voor of achter, verschillende veren, verschillende demper instellingen en camber settings, weten we nu waar we niet moeten zijn voor advies.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor richard rs » zo nov 27, 2011 18:43

Ik sluit me 100% aan by mantaboy :wink:
richard rs
 
Berichten: 194
Geregistreerd: ma jul 25, 2011 16:21
Woonplaats: ossendrecht

-

Berichtdoor rvgrally » zo nov 27, 2011 19:37

ehmmm, 2011 wrx sti, of waar gaat het hier nu over, ik denk elke x dat er nieuws is... maar goed...
Avatar gebruiker
rvgrally
 
Berichten: 595
Geregistreerd: ma maart 01, 2010 1:25
Woonplaats: Oss

VorigeVolgende

Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron