Opel Adam R2 in NL

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Opel Adam R2 in NL

Berichtdoor Ton Van Spanje » za apr 26, 2014 21:41

V.D.G Rally team schreef:Je vergeet wel dat deze cups in de jaren 90 reden. Na de micra cup zijn de andere cups ook niets meer geworden.
De ford focus cup een flop. 205 cup ging. De 206 cup ook minder. Volvo cup ook niets meer van over. Colt cup een flop.
En zo zijn er nog een paar. Iemand die gewoon bij een baas werkt en op zijn eigen woond kan tegenwoordig geen rallysport betalen.
Daarbij komt dat de rallysprint van tegenwoordig ook niets meer voorsteld. Word bij een rally toegevoegd om het kostenplaatje rond te krijgen.


Maar waarom lukt het in andere landen wel dan? Omdat er daar niet zo verschrikkelijk azijn wordt gezeken door allerlei figuren die de kosten van hun hobby vooral bij anderen willen neerleggen? Al voor de crisis was het in Nederland kommer en kwel. Maakte niet uit welke importeur ook maar een cup op wilde zetten. Puur en alleen onze Nederlandse zeikmentaliteit is daar debet aan. 'k Zou willen dat ik in de gelegenheid was om met een Opel Adam te kunnen rijden. "Meedoen is belangrijker dan winnen" is toch de leus?
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Opel Adam R2 in NL

Berichtdoor jos kerremans » za apr 26, 2014 22:28

Ton , meedoen kan pas als je het kunt betalen , een Adam kost klaar een kleine € 30,000 , ook "moet "je in 8 wedstrijden starten , daar kun je dus een zelfde bedrag bij optellen zonder de b.v. schade nog mee te tellen, € 60.000 minimaal om een jaar te mogen meerijden. Als je kijkt naar Nederland met de leegloop naar buitenlandse wedstrijden omdat het toch goedkoper is dan is het niet zo raar dat de animo terug loopt om in een cup te starten. In deze tijd met het moeilijk vinden van sponsoring denk ik dat je met dergelijke bedragen niet veel nieuwe rijders over de streep kunt trekken .
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Re: Opel Adam R2 in NL

Berichtdoor Ton Van Spanje » za apr 26, 2014 23:02

@Jos.

Dat zijn de cijfers voor de eventuele Nlse Adam Cup?
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Opel Adam R2 in NL

Berichtdoor adv555 » zo apr 27, 2014 7:45

Je ziet tegenwoordig veel meer oud spul in de rally. Meer emotie! Het nieuwe spul wat wel emotie bied kost een godsvermogen in aanschaf laat staan de km prijs. Dan roept men r5 is een stuk goedkoper. Ja als je van wrc prijzen uitgaat wel. Groep n is ook klaar de Evo 10 is de laatste. Ze willen gewoon dat je een r klasse auto koopt.

Rally bestaat voor het merendeel uit liefhebbers die het feestje zelf moeten betalen, daarom zie je dus ook hier oudere bmw, opel kadet, 205 etc rijden. Liefhebbers die graag met hun favourite merk willen rijden en binnen hun eigen budget. Vooral als je het van eigen geld moet betalen ga ik niet in een ford r2 rijden of een citroen r3 etc. Dat zou ik wel doen als ik volledig gesponserd werd en opweg ging naar een internationale autosport carriere. Laten we eerlijk zijn op 17 miljoen mensen hoeveel zijn het er geweest. Wij nederlanders betekenen internationaal niks voor de autosport. Ja als je een zak met geld meebrengt (vd garde) Abbring heeft een gelukje nu met peugeot, maar de kans is groot dat ie na 6 rally s ook weer thuis op de bank zit als ie geen zak met poen meeneemt.

Er is bij mij geen haar op mijn hoofd om ook maar een euro eigen geld in een rally auto te steken waar ik totaal geen emotie mee heb. Het uitbrengen van weer een emotieloze cup waar we straks 2 auto s aan de start zien staan is weggegooide energie voor alle partijen. Kijk aub. in de inschrijflijsten. 99 procent hobby en plezier rijders die allemaal met hun eigen merk komen. Div5 zou internationaal moeten zijn dan zou je schrikken hoeveel auto s er bij een wrc aan de start stonden mits het inschrijfgeld ook in het redelijke zou zijn.
adv555
 
Berichten: 81
Geregistreerd: za dec 28, 2013 12:22

Re: Opel Adam R2 in NL

Berichtdoor jos kerremans » zo apr 27, 2014 8:35

@ Ton , dit zijn de Duitse prijzen , wel hebben ze er een prijzenpot bij van € 100.000 , als ze dat in Nederland ook doen kan het misschien toch wel wat worden .
Waarschijnlijk zal er bij de aanschafprijs in Nederland er nog een schep BPM overheen gaan. Volgens mij hebben ze in Frankrijk waar deze cup ook loopt geen grote prijzenpot. Het verschil is wel dat er in Duitsland een leeftijdsgrens is van 27 jaar .
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Re: Opel Adam R2 in NL

Berichtdoor MartijnB » zo apr 27, 2014 9:26

Ton Van Spanje schreef:
V.D.G Rally team schreef:Je vergeet wel dat deze cups in de jaren 90 reden. Na de micra cup zijn de andere cups ook niets meer geworden.
De ford focus cup een flop. 205 cup ging. De 206 cup ook minder. Volvo cup ook niets meer van over. Colt cup een flop.
En zo zijn er nog een paar. Iemand die gewoon bij een baas werkt en op zijn eigen woond kan tegenwoordig geen rallysport betalen.
Daarbij komt dat de rallysprint van tegenwoordig ook niets meer voorsteld. Word bij een rally toegevoegd om het kostenplaatje rond te krijgen.


Maar waarom lukt het in andere landen wel dan? Omdat er daar niet zo verschrikkelijk azijn wordt gezeken door allerlei figuren die de kosten van hun hobby vooral bij anderen willen neerleggen? Al voor de crisis was het in Nederland kommer en kwel. Maakte niet uit welke importeur ook maar een cup op wilde zetten. Puur en alleen onze Nederlandse zeikmentaliteit is daar debet aan. 'k Zou willen dat ik in de gelegenheid was om met een Opel Adam te kunnen rijden. "Meedoen is belangrijker dan winnen" is toch de leus?



Ik moet Ton wel enigsinds gelijk geven.
Veel starters willen zelf NIETS investeren. en denken dat ze 100% gesponsord kunnen rijden.

Volgens mij is Steven Kroesbergen zijn racefiets ook niet gesponsord door de lokale fietsenwinkel om maar een klein voorbeeld te geven.
Zowel rally als race fietsen is een hobby. En zal je altijd geld blijven kosten. Ook de grote teams betalen zelf het grootste deel. Alleen hebben die dan een voordeel dat hun eigen bedrijven vaak grotere bedragen kunnen sponsoren.
Maar de mensen met eigen bedrijven hebben vaak een veel langere werkweek dan de in loondienst mensen. En lopen in veel gevallen ook een groter risico. (deze uitleg alvast in het geval mensen weer gaan zeuren dat eigen ondernemers zakken vullers zijn)

En er word ook wel steeds weer geroepen dat het buitenland goedkoper is. Dat is wel een beetje waar maar het scheelt geen 1000den euro s per wedstrijd
Alleen zoals de rest al zegt we rijden voor ons lol plezier en hobby.
En dan zoekt men ook wedstrijden uit waar men plezier heeft. Veelal zijn de proeven in Belgie en Duitsland toch echt wat leuker als hier. En ook weer eens wat anders.
Na 15 JAAR dagelijks brood met pindakaas eten wil je ook wel eens een broodje met jam eten om het maar even zo lomp te zeggen.

Ook zijn dingen als kosten in bepaalde zaken wat anders. Zo gaat bijvoorbeeld een stoel 10 jaar mee in de nationale homologatie ipv 5 zoals hier. Dat geld wel voor het BK bijv daar zit je wel in 5 jaar homologatie. Allemaal zaken die het voor de kleinere teams net wat aantrekkelijker maken om wat lokale wedstrijden in zowel Duitsland als Belgie mee te pakken.

Ik persoonlijk denk ook dat hetgeen ADV zegt wel in acht genomen moet worden. In NL rijd met wat men leuk vind omdat men er zelf voor betaald.
Dat de huidige 206 cup in mindere mate succesvol is is wederom een stuk budget kwestie. En vrijheid.
De auto s worden door inbreng van een regelement en bepaalde verplichte zaken best kostbaar. En dan kiest men snel voor wat anders waar men zelf wel achter staat en wat men als rijder wel leuk vind om mee te rijden.

Ook zit je met kosten van diverse wedstrijden die MOETEN gereden worden. Datzelfde zie je al jaren met de NL kampioenschappen. Er zijn nog maar weinig teams die budget hebben om 8 a 9 wedstrijden per jaar te gaan rijden voor een kampioenschap.

Ikzelf zou ook veel meer zien in een kampioenschap wat gedeeld word. bijvoorbeeld een keuze uit 5 van de 10.

Daarbij zie je ook dat de jeugd tegenwoordig niet graag meer werkt ergens voor. Vroeger had je best wat monteurs die in de avond uurtjes beunden en met hun bij verdiende geld een rallyauto konden bouwen en rijden.
tegenwoordig zijn veel jonge monteur te lui om s avonds bij te werken ergens voor en zitten ze liever met de benen omhoog en een flesje bier in de hand op de bank voetbal te kijken.

(dit is wel wat gebagatelliseerd uiteraard maar wel iets wat je steeds meer gaat zien)
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Re: Opel Adam R2 in NL

Berichtdoor MartijnB » zo apr 27, 2014 9:34

Ik moet Ton wel enigsinds gelijk geven.
Veel starters willen zelf NIETS investeren. en denken dat ze 100% gesponsord kunnen rijden.
Alleen meedoen is al goed ja. Alleen dan wel in een auto en een kampioenschap cup of wat dan ook wat jezelf wil je betaald er tenslotte zelf voor.
En veelal bestaan cups uit best aardig wat wedstrijden. En die kosten ook aardig wat geld. En dat budget voor 8 - 10 wedstrijden is vaak niet aanwezig.

Volgens mij is Steven Kroesbergen zijn racefiets ook niet gesponsord door de lokale fietsenwinkel om maar een klein voorbeeld te geven.
Zowel rally als race fietsen is een hobby. En zal je altijd geld blijven kosten. Ook de grote teams betalen zelf het grootste deel. Alleen hebben die dan een voordeel dat hun eigen bedrijven vaak grotere bedragen kunnen sponsoren.
Maar de mensen met eigen bedrijven hebben vaak een veel langere werkweek dan de in loondienst mensen. En lopen in veel gevallen ook een groter risico. (deze uitleg alvast in het geval mensen weer gaan zeuren dat eigen ondernemers zakken vullers zijn)

En er word ook wel steeds weer geroepen dat het buitenland goedkoper is. Dat is wel een beetje waar maar het scheelt geen 1000den euro s per wedstrijd
Alleen zoals de rest al zegt we rijden voor ons lol plezier en hobby.
En dan zoekt men ook wedstrijden uit waar men plezier heeft. Veelal zijn de proeven in Belgie en Duitsland toch echt wat leuker als hier. En ook weer eens wat anders.
Na 15 JAAR dagelijks brood met pindakaas eten wil je ook wel eens een broodje met jam eten om het maar even zo lomp te zeggen.

Ook zijn dingen als kosten in bepaalde zaken wat anders. Zo gaat bijvoorbeeld een stoel 10 jaar mee in de nationale homologatie ipv 5 zoals hier. Dat geld wel voor het BK bijv daar zit je wel in 5 jaar homologatie. Allemaal zaken die het voor de kleinere teams net wat aantrekkelijker maken om wat lokale wedstrijden in zowel Duitsland als Belgie mee te pakken.

Ik persoonlijk denk ook dat hetgeen ADV zegt wel in acht genomen moet worden. In NL rijd met wat men leuk vind omdat men er zelf voor betaald.
Dat de huidige 206 cup in mindere mate succesvol is is wederom een stuk budget kwestie. En vrijheid.
De auto s worden door inbreng van een regelement en bepaalde verplichte zaken best kostbaar. En dan kiest men snel voor wat anders waar men zelf wel achter staat en wat men als rijder wel leuk vind om mee te rijden.

Ook zit je met kosten van diverse wedstrijden die MOETEN gereden worden. Datzelfde zie je al jaren met de NL kampioenschappen. Er zijn nog maar weinig teams die budget hebben om 8 a 9 wedstrijden per jaar te gaan rijden voor een kampioenschap.

Ikzelf zou ook veel meer zien in een kampioenschap wat gedeeld word. bijvoorbeeld een keuze uit 5 van de 10.

Daarbij zie je ook dat de jeugd tegenwoordig niet graag meer werkt ergens voor. Vroeger had je best wat monteurs die in de avond uurtjes beunden en met hun bij verdiende geld een rallyauto konden bouwen en rijden.
tegenwoordig zijn veel jonge monteur te lui om s avonds bij te werken ergens voor en zitten ze liever met de benen omhoog en een flesje bier in de hand op de bank voetbal te kijken.

(dit is wel wat gebagatelliseerd uiteraard maar wel iets wat je steeds meer gaat zien)

Overigens is het idee wel goed van Opel alleen is het animo te klein nu.
Ik zou ook graag bijvoorbeeld een KNAF willen vragen om de rallysport op wat andere manieren te promoten. KNAF talent first is best wat goeds. Maar wellicht kan er toch wat meer aandacht besteed worden aan de media en onze lokale rallysport. En bekendheid van de rallysport in het algemeen.
veel rijders die nu gaan rijden gaan rijden omdat ze zelf service gedaan hebben bij een team. Of toevallig vrienden zijn met een rijder of navigator en daardoor met de sport in aanraking komen. Niet omdat ze ervan lezen in de media of toevallig eens bij een dag geweest van een of ander.

Autosport Company heeft dat dan wel enigsinds goed gezien afgelopen jaar. Met hun grootse open dag. Om mensen met de diverse soorten van autosport bekend te maken.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Re: Opel Adam R2 in NL

Berichtdoor JOCHEM HANEGRAAF » zo apr 27, 2014 10:33

Ik ken genoeg journalisten bij zowel krant als tv die het hartstikke mooi vinden en die ik graag een keer zou willen laten proeven van de sport.
Misschien is het inbrengen van daglicentie's in nederland wel beter zoals men dat in belgie en duitsland doet. Je kan potentiele sponsoren, journalisten etc laten proeven van de sport.
JOCHEM HANEGRAAF
 
Berichten: 174
Geregistreerd: za mei 05, 2007 9:49
Woonplaats: sint willebrord

Re: Opel Adam R2 in NL

Berichtdoor adv555 » zo apr 27, 2014 11:53

De tijden dat bedrijven makkelijk geld verdienen en dus ook makkelijk sponsor geld geven is voorbij. Kijk wat er van Zandvoort is overgebleven. Swift cup weg, Formula ford weg, etc etc. Nu hebben ze nog wat benelux clio s en ze zijn bij de Paasraces ten einde raad en hebben de Supercar challenge optocht er maar bij genomen om überhaupt de dag nog wat te kunnen vullen. Nu sponsors wegblijven lopen de diverse klassen leeg. Wat rijdt er dan wel? De Supercar Challenge wat vol zit met gentleman rijders die het zelf betalen. Of andere klassen waarmee je je ouwe e46 uit de schuur kan halen en die toch nog even kan uitlaten. Maar als er nieuwe auto s voor nieuwe klassen moeten komen is niemand meer thuis. Nieuwe swift cup daar was niemand voor te porren. Ja 2e halve kop en dat was het.

Om rally in nederland levend te houden zit er maar 1 manier op. Mensen met hun eigen auto s laten rijden die ze leuk vinden. Ga je dat verbieden en dwing je ze in nieuwe (cup) klassen of ze moeten R auto s gaan kopen. Dan zul je ongetwijfeld 2 halve kop vinden die dat doet maar dan ga je een partij leegloop zien waar je bang van wordt en gaat men naar het buitenland waar men niet zo moeilijk doet.
adv555
 
Berichten: 81
Geregistreerd: za dec 28, 2013 12:22

Re: Opel Adam R2 in NL

Berichtdoor Ed.Latiers » zo apr 27, 2014 12:57

Denk niet dat dit allemaal aan de organisatie van boven af in Nederland ligt.
Ik denk eerder dat dit aan de Nederlandse mentaliteit ligt door alles in het binnenland af te zeiken en dan maar de vlucht naar het buitenland op te zoeken onder het motto van "buurmans gras is altijd groener".
Dat de Nederlandse rallysport op deze manier te kort gedaan en van binnen uit kapot gemaakt wordt neemt men blijkbaar graag voor lief.
Ed.Latiers
 
Berichten: 18
Geregistreerd: do dec 22, 2011 8:22
Woonplaats: Roermond

Vorige

Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron