SPAM

Mededelingen etc inzake het forum

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor briljant » di apr 06, 2010 22:21

Hoe zit het dan met de btw op de foto's van de "amateurs"?
Moeten de amateur fotografen een administratie gaan bijhouden en als ze over de vrijstelling heen gaan belasting betalen?
Dat doen de professionele fotografen namelijk wel.
Krijg ik als ik foto's bestel een factuur met btw?
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor Holkers » di apr 06, 2010 22:25

De BTW zal alleen een 'moetje' worden als de fotograaf professioneel gaat worden. Dus meer inkomsten heeft dan uitgaven per jaar. Reken daar dan de benzine kosten, eten, overnachtingen, aanschaf en onderhoud van camera en lenzen en er is er misschien 1 die zijn BTW boekje moet bijhouden van de belastingdienst.

Ik ben ook wel eens met die vraag naar de belastingdienst geweest en die zeggen: Zolang je er netto niets aan overhoudt, niet melden. Makkelijker kunnen ze het hunzelf niet maken, wel luier...
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor briljant » di apr 06, 2010 22:33

Maar als de belastingdienst geen moeite hoeft te doen en de adressen zo van rallykaart kan "krijgen"word het wel makkelijker voor ze.
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor Holkers » wo apr 07, 2010 6:36

Beetje rare reactie Bastiaan, nu doe je net alsof de belastingdienst de adressen aangeboden krijgt van rallykaart en dat ze dan eens lekker gaan aanslaan bij de diverse fotografen. Ik denk niet dat rallykaart dat als mogelijkheid ziet.

Daarbij, wat is het verschil met de huidige situatie? Bijna elke fotograaf heeft een site met een bestel functie. Al die mensen hebben geen extra aanslag hoor. Daarbij is het niet rendabel voor de belasting om daar achteraan te gaan, dus het is echt geen issue.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Armand » wo apr 07, 2010 8:20

Als ze een voorbeeld nemen aan bv de Istore van apple dan wordt er automatisch een factuur gegenereert welke verstuurd wordt naar de rechthebbende (bv app of een liedje) en naar de koper. Maar dat is het kleinste obstakel. Ik maak me meer zorgen om de grootte van de doelgroep die ze denken te gaan bereiken. Denk dat het plafond snel bereikt is.
Avatar gebruiker
Armand
 
Berichten: 728
Geregistreerd: vr feb 07, 2003 16:10
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JoostS » wo apr 07, 2010 13:16

Holkers schreef:Ik ben ook wel eens met die vraag naar de belastingdienst geweest en die zeggen: Zolang je er netto niets aan overhoudt, niet melden. Makkelijker kunnen ze het hunzelf niet maken, wel luier...

Je mag ± € 4.500,- per jaar overhouden onder het kopje: 'bijverdiensten uit hobby'.
Kom je daar boven (weet het exacte bedrag niet meer), zul je je in moeten schrijven bij KvK en moet je BTW gaan berekenen/inkomstenbelasting afdragen.
Bekijk alle video's op mijn Youtube kanaal: http://youtube.com/Rallymedia
Avatar gebruiker
JoostS
 
Berichten: 2451
Geregistreerd: di mei 20, 2003 9:22
Woonplaats: Sprang-Capelle

Berichtdoor MartijnS » wo apr 07, 2010 13:45

Ik wou dat ik belasting moest betalen :lol:
Martijn Schouten
MartijnS
 
Berichten: 5532
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 17:04
Woonplaats: Sprang-Capelle

Berichtdoor Patrickdeh » wo apr 07, 2010 14:03

Ik heb me een tijdje terug ook verdiept in het btw gebeuren. En ik heb het toen gewoon even bij de KVK gevraagd. Zij gaven mij het volgende antwoord:

Inschrijving bij de KvK is nodig wanneer u deelneemt aan het economisch verkeer, ofwel wanneer u winst wilt maken met hetgeen u verkoopt.


Lijkt mij duidelijk :)

on topic!!!

De site leek mij wel een goed initiatief. Helaas is het er nog erg rustig op. De publiciteit die de site nu krijgt zal de site zeker goed doen! (there is no such thing as bad publicity)

Keep up the work!
Volg me op Facebook, Twitter, en YouTube om nooit een video te missen!
Avatar gebruiker
Patrickdeh
 
Berichten: 472
Geregistreerd: vr jun 13, 2008 12:06
Woonplaats: Nootdorp

Berichtdoor A en P Rally Jan » wo apr 07, 2010 16:31

MartijnS schreef:Ik wou dat ik belasting moest betalen :lol:


goed gezien martijn .als je moet betalen dan heb je ook veel :wink: :arrow:
A en P Rally Jan
 
Berichten: 491
Geregistreerd: za maart 22, 2008 18:52
Woonplaats: Elburg

Berichtdoor WRC fan » wo apr 07, 2010 17:36

JoostS schreef:Je mag ± € 4.500,- per jaar overhouden onder het kopje: 'bijverdiensten uit hobby'.
Kom je daar boven (weet het exacte bedrag niet meer), zul je je in moeten schrijven bij KvK en moet je BTW gaan berekenen/inkomstenbelasting afdragen.


Zorg dat je maar veel onkosten houdt aan je hobby. Anders moet ik dit jaar ook nog een 19% BTW over die €20,- voor de dvd betalen. :wink:
Avatar gebruiker
WRC fan
 
Berichten: 1602
Geregistreerd: wo jun 11, 2008 16:38

Berichtdoor JoostS » wo apr 07, 2010 17:39

Die was er afgelopen jaar al over berekend. ;)
Bekijk alle video's op mijn Youtube kanaal: http://youtube.com/Rallymedia
Avatar gebruiker
JoostS
 
Berichten: 2451
Geregistreerd: di mei 20, 2003 9:22
Woonplaats: Sprang-Capelle

Berichtdoor StevenK » wo apr 07, 2010 17:57

JoostS schreef:
Holkers schreef:Ik ben ook wel eens met die vraag naar de belastingdienst geweest en die zeggen: Zolang je er netto niets aan overhoudt, niet melden. Makkelijker kunnen ze het hunzelf niet maken, wel luier...

Je mag ± € 4.500,- per jaar overhouden onder het kopje: 'bijverdiensten uit hobby'.
Kom je daar boven (weet het exacte bedrag niet meer), zul je je in moeten schrijven bij KvK en moet je BTW gaan berekenen/inkomstenbelasting afdragen.

Op het moment dat je met handel deelneemt aan het economisch verkeer ben je BTW plichtig en verplicht je in te schrijven bij de KvK.

Voorts ben je verplicht een boekhouding te voeren en als er ook maar iets is wat lijkt op een winstoogmerk, dan moet je het inkomen ook opgeven.

Dat je belastingvrij mag bijverdienen is een mythe.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor rallystarter » wo apr 07, 2010 18:02

Ik maak me meer zorgen om de grootte van de doelgroep die ze denken te gaan bereiken. Denk dat het plafond snel bereikt is.


Een plafond is er altijd, en zeker in de rallysport is die vrij laag. Maar landen zoals bijvoorbeeld belgië is de rallysport wat groter en regels wat makkelijker. Daar zijn wat ik gehoord heb al contacten gelegd. Think outside the box.

De site leek mij wel een goed initiatief. Helaas is het er nog erg rustig op


Vind het leuk dat je positief bent, en site is in ontwikkeling, heb al wat dingen gezien en als het allemaal online komt is het andere koek denk ik(heb een ochtendje op hun kantoor geholpen met alle rallyteams te zoeken in nederland om voor fotograven de mogelijkheid te geven om een team te selecteren->zoekt een team hun foto's hoeven ze enkel hun naam te selecteren--> trouwens wel vet om zo's computer werken waar 2 schermen op aangesloten zitten, en super snel internet) 8)
iedereen heeft recht op een mening, zolang hij maar overeenkomt met die van mij.

Bekijk onze site op www.lms-rallyteam.nl
rallystarter
 
Berichten: 195
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 0:19
Woonplaats: voorthuizen

Berichtdoor JoostS » wo apr 07, 2010 18:25

StevenK schreef:Dat je belastingvrij mag bijverdienen is een mythe.

Oké, dat had ik dan verkeerd begrepen.
Wel goed om te weten voor menig 'hobby'-fotograaf.
Bekijk alle video's op mijn Youtube kanaal: http://youtube.com/Rallymedia
Avatar gebruiker
JoostS
 
Berichten: 2451
Geregistreerd: di mei 20, 2003 9:22
Woonplaats: Sprang-Capelle

Berichtdoor briljant » wo apr 07, 2010 18:31

StevenK schreef:
JoostS schreef:
Holkers schreef:Ik ben ook wel eens met die vraag naar de belastingdienst geweest en die zeggen: Zolang je er netto niets aan overhoudt, niet melden. Makkelijker kunnen ze het hunzelf niet maken, wel luier...

Je mag ± € 4.500,- per jaar overhouden onder het kopje: 'bijverdiensten uit hobby'.
Kom je daar boven (weet het exacte bedrag niet meer), zul je je in moeten schrijven bij KvK en moet je BTW gaan berekenen/inkomstenbelasting afdragen.

Op het moment dat je met handel deelneemt aan het economisch verkeer ben je BTW plichtig en verplicht je in te schrijven bij de KvK.

Voorts ben je verplicht een boekhouding te voeren en als er ook maar iets is wat lijkt op een winstoogmerk, dan moet je het inkomen ook opgeven.

Dat je belastingvrij mag bijverdienen is een mythe.
Dank je Steven voor je bijval.

@ Maarten: Ik bedoel het ook niet negatief, maar je moet er wel rekening mee houden.
Er kan bij de belastingdienst best wel eens een verkeerd antwoord gegeven worden op zulke vragen.
Maar je behoort zelf de wet te kennen (zoals Steven hierboven laat zien)
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

VorigeVolgende

Keer terug naar Huishoudelijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron