Problemen met foto's

Mededelingen etc inzake het forum

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Problemen met foto's

Berichtdoor StevenK » di feb 21, 2006 17:23

Niels van de Poll schreef:O oke ik snap het al :twisted: :wink: :D

Op zich is programmeren in PHP goed te doen, maar het is zeker niet zo dat het vanzelf gaat of dat je zonder ervaring in 10 minuten zo'n foto-album bouwt.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Problemen met foto's

Berichtdoor snwbrdr » di feb 21, 2006 17:48

StevenK schreef:
Niels van de Poll schreef:O oke ik snap het al :twisted: :wink: :D

Op zich is programmeren in PHP goed te doen, maar het is zeker niet zo dat het vanzelf gaat of dat je zonder ervaring in 10 minuten zo'n foto-album bouwt.


Klopt als een bus! Ik heb zelf ook mijn foto-album geprogrammeerd (ASP ipv. PHP) en ben er wel diverse daagjes mee bezig geweest, vooral ook omdat ik steeds weer nieuwe dingetjes toe wilde voegen.

Maar door de tijd die ik er in heb gestoken is het voor mij nu een stuk makkelijker geworden 'even' een album toe te voegen. En je kunt nu bijvoorbeeld ook makkelijk zoeken op naam van de rijder/navi bijvoorbeeld.

En als ik in de toekomst de layout zou willen veranderen hoef ik alleen maar 1 ASP bestandje aan te passen en alle albums zijn weer gelijk.
..:: HaraldSchipper.nl ::..
..:: Rallypics.nl ::..
Avatar gebruiker
snwbrdr
 
Berichten: 430
Geregistreerd: wo apr 13, 2005 19:15
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Problemen met foto's

Berichtdoor StevenK » di feb 21, 2006 17:49

snwbrdr schreef:
StevenK schreef:
Niels van de Poll schreef:O oke ik snap het al :twisted: :wink: :D

Op zich is programmeren in PHP goed te doen, maar het is zeker niet zo dat het vanzelf gaat of dat je zonder ervaring in 10 minuten zo'n foto-album bouwt.


Klopt als een bus! Ik heb zelf ook mijn foto-album geprogrammeerd (ASP ipv. PHP) en ben er wel diverse daagjes mee bezig geweest, vooral ook omdat ik steeds weer nieuwe dingetjes toe wilde voegen.

Maar door de tijd die ik er in heb gestoken is het voor mij nu een stuk makkelijker geworden 'even' een album toe te voegen. En je kunt nu bijvoorbeeld ook makkelijk zoeken op naam van de rijder/navi bijvoorbeeld.

En als ik in de toekomst de layout zou willen veranderen hoef ik alleen maar 1 ASP bestandje aan te passen en alle albums zijn weer gelijk.

Ik hoef de php-code niet eens aan te passen, omdat ik gebruik maak van een template-systeem is de techniek helemaal gescheiden van de opmaak :)

Overigens is jouw site ook wel zeldzaam: helemaal geen anti-rip functies op je foto's en zelfs geen anti-deeplink-functies.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor snwbrdr » di feb 21, 2006 17:58

Dat anti deeplinken moet ik er wel even opzetten, maar iedereen mag gerust mijn foto's gebruiken op hun (niet-commerciële) website als ze dat willen, zolang mijn naam/url maar zichtbaar is. Als iedereen zelf de foto's eraf haalt scheelt mij dat weer werk ;)
Gebruik van templates heb ik mij eigenlijk nog niet echt in verdiept, maar alles is vrij makkelijk aan te passen mocht ik dat willen. Al ben ik best tevreden zo.
..:: HaraldSchipper.nl ::..
..:: Rallypics.nl ::..
Avatar gebruiker
snwbrdr
 
Berichten: 430
Geregistreerd: wo apr 13, 2005 19:15
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor StevenK » di feb 21, 2006 18:05

snwbrdr schreef:Dat anti deeplinken moet ik er wel even opzetten, maar iedereen mag gerust mijn foto's gebruiken op hun (niet-commerciële) website als ze dat willen, zolang mijn naam/url maar zichtbaar is. Als iedereen zelf de foto's eraf haalt scheelt mij dat weer werk ;)

Maar het probleem is dat wanneer iemand jou foto linkt en dus de bronvermelding niet zichtbaar is, de volgende die de foto kopiëert niet eens meer ziet waar de foto vandaan komt.
Gebruik van templates heb ik mij eigenlijk nog niet echt in verdiept, maar alles is vrij makkelijk aan te passen mocht ik dat willen. Al ben ik best tevreden zo.

Het was voor mij de eerste keer dat ik templates gebruikte, maar het is wel heel fijn werken, het blijft allemaal veel overzichtelijker.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor snwbrdr » di feb 21, 2006 18:08

Ik ga ervan uit dat iedereen de grote foto's op hun site zet, waar ook redelijk groot m'n logo/url op staat..
(Als ik zie dat iedereen de kleintjes gebruikt, zal ik m'n PS-action eens aanpassen ;) )
..:: HaraldSchipper.nl ::..
..:: Rallypics.nl ::..
Avatar gebruiker
snwbrdr
 
Berichten: 430
Geregistreerd: wo apr 13, 2005 19:15
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor StevenK » di feb 21, 2006 18:23

snwbrdr schreef:Ik ga ervan uit dat iedereen de grote foto's op hun site zet, waar ook redelijk groot m'n logo/url op staat..
(Als ik zie dat iedereen de kleintjes gebruikt, zal ik m'n PS-action eens aanpassen ;) )

Ik zie die grote foto's nu pas. Ik heb 't met rallysport.nl al meegemaakt dat mensen foto's uit de news-sectie deeplinkten in eigen nieuwsberichten..
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor snwbrdr » di feb 21, 2006 18:29

Ja, dat is iets waar je niet op zit te wachten. Na een rally zet ik eerst een erg groot deel van de gemaakte foto's online, en als ik ruimte tekort kom of gewoon na een tijdje als ik in een opruimerige bui ben (voorjaar?), haal ik er een zooi af en plaats dan de beste 15 of minder per rally in een andere folder. Zal vooral op de pagina waarvandaan ze gedeeplinkt worden nogal amateuristisch staan, zo'n kruisje. Vooralsnog geven de stats niet aan dat het (veel) gebeurt, en m'n maandelijkse datalimiet komt nog lang niet in zicht, dus veel zorgen maak ik me er nog niet over.
..:: HaraldSchipper.nl ::..
..:: Rallypics.nl ::..
Avatar gebruiker
snwbrdr
 
Berichten: 430
Geregistreerd: wo apr 13, 2005 19:15
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor snwbrdr » di feb 21, 2006 20:51

Nou, eerste stap richting het blokkeren van hotlinkers is gezet. hoop dat de schade mee gaat vallen, als het goed is zijn momenteel ook alle foto's op forums weg.....
Heb nu 1 speciale dir die niet uitgesloten is, dus daar voortaan de plaatjes voor de forum's in...
..:: HaraldSchipper.nl ::..
..:: Rallypics.nl ::..
Avatar gebruiker
snwbrdr
 
Berichten: 430
Geregistreerd: wo apr 13, 2005 19:15
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor StevenK » di feb 21, 2006 21:10

snwbrdr schreef:Nou, eerste stap richting het blokkeren van hotlinkers is gezet. hoop dat de schade mee gaat vallen, als het goed is zijn momenteel ook alle foto's op forums weg.....
Heb nu 1 speciale dir die niet uitgesloten is, dus daar voortaan de plaatjes voor de forum's in...

Je moet ook nog controleren of er misschien geen HTTP_REFERER is, want je kunt nu foto's nog downloaden door de url te kopiëren.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor snwbrdr » di feb 21, 2006 21:23

Die laat ik denk ik maar aanstaan, om de problemen die je eerder beschreef dat mensen problemen krijgen met het viewen om m'n eigen pagina te voorkomen. Moet ook zeggen dat ik er nog niet zoveel vanaf weet hoor, ben er net pas naar aan het kijken....
Gaat er vooral om dat de mensen de foto's niet hotlinken maar op hun eigen server zetten, dus tegen kopiëren heb ik niet echt een bezwaar of zo.
Als ze bij iemands pagina de moeite moeten doen om de url te knip-en-plakken in het adresbalkje, denk ik dat de eigenaar van de site dat wel zal veranderen.
PS Stuk of 3 websites/forums waar ik op post heb ik maar uitgesloten van de regel...
..:: HaraldSchipper.nl ::..
..:: Rallypics.nl ::..
Avatar gebruiker
snwbrdr
 
Berichten: 430
Geregistreerd: wo apr 13, 2005 19:15
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Problemen met foto's

Berichtdoor snwbrdr » di feb 21, 2006 21:58

StevenK schreef:
Niels van de Poll schreef:
StevenK schreef:
Niels van de Poll schreef:Daar kwam ik ook achter.

Ik ken wel iemand die dit soort dingen kan programmeren :)


Die dat maakt ken ik echt niet...., geintje, maar hoe maak ik dat dan?? :D :wink:

Hoe dat zelf maakt ? Zorgen dat je zestien jaar professionele IT ervaring en 25 jaar programmeerervaring hebt :)


Zonder die professionele ervaring en met minder dan de helft van die programeerervaring lukt het ook wel aardig hoor ;) Of wacht... 15 jaar ervaring?? Ben ik alweer zo oud?? :oops: Nou ja, ben benieuwd waarmee je in 2021 op de proppen komt ;) :D
..:: HaraldSchipper.nl ::..
..:: Rallypics.nl ::..
Avatar gebruiker
snwbrdr
 
Berichten: 430
Geregistreerd: wo apr 13, 2005 19:15
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor Niels van de Poll » wo feb 22, 2006 13:20

Zelfs zonder mijn 15 jaar ervaring heb ik iets in elkaar weten te sleutelen kijk maar eens in het fotoboek "Het totale jaaroverzicht Johan Faes en Arie Lekkerkerker" op mijn site....
Avatar gebruiker
Niels van de Poll
 
Berichten: 751
Geregistreerd: ma mei 02, 2005 9:10
Woonplaats: Hardenberg

Berichtdoor StevenK » wo feb 22, 2006 13:47

Niels van de Poll schreef:Zelfs zonder mijn 15 jaar ervaring heb ik iets in elkaar weten te sleutelen kijk maar eens in het fotoboek "Het totale jaaroverzicht Johan Faes en Arie Lekkerkerker" op mijn site....

Ken je dat van appels en peren ? Jij hebt een html fotoalbum. Sites als rallypics.nl hebben een dynamisch gegenereerd foto album, da's iets heel anders.

ps: haal die rightclick meuk eruit, want het is niet alleen heel erg irritant, maar 't werkt toch niet (druk maar tegelijkertijd op rechter muis en op enter)
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Niels van de Poll » wo feb 22, 2006 13:52

StevenK schreef:
Niels van de Poll schreef:Zelfs zonder mijn 15 jaar ervaring heb ik iets in elkaar weten te sleutelen kijk maar eens in het fotoboek "Het totale jaaroverzicht Johan Faes en Arie Lekkerkerker" op mijn site....

Ken je dat van appels en peren ? Jij hebt een html fotoalbum. Sites als rallypics.nl hebben een dynamisch gegenereerd foto album, da's iets heel anders.

ps: haal die rightclick meuk eruit, want het is niet alleen heel erg irritant, maar 't werkt toch niet (druk maar tegelijkertijd op rechter muis en op enter)


Dat rechtermuis gedoe vond ik gewoon geinig, maakt niet uit als het het zelfde is of anders ik vind het wel leuk.
Avatar gebruiker
Niels van de Poll
 
Berichten: 751
Geregistreerd: ma mei 02, 2005 9:10
Woonplaats: Hardenberg

VorigeVolgende

Keer terug naar Huishoudelijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron