Pagina 2 van 3

BerichtGeplaatst: ma jul 24, 2006 15:51
door Turboboost
Voorts was het mij nog niet duidelijk of jullie alleen de rechterpagina beschrijven/gebruiken?


Doen wij altijd wel, anders krijg je mogelijk weer problemen met de juiste pagina net zoals met het ombladeren. 8)

BerichtGeplaatst: ma jul 24, 2006 22:57
door Peer
zpoint schreef:En andere vraag; zijn elk jaar de proeven hetzelfde? Moet haast wel anders maak je de boeken voor niets. Schrijven jullie de notes met potlood voor de evt veranderingen?

Proeven zijn zelden exact hetzelfde, ook al lijkt dat op de kaart zo.
Een stuk kan opnieuw geasfalteerd zijn of breder gemaakt of iets dergelijks wat de notes volledig verandert.

Wat wij altijd deden was waar mogelijk de oude notes gebruiken als basis maar wel alles opnieuw schrijven. Je inzichten veranderen door de jaren heen ook nog wel eens.

En dan nog zijn er van die mysterieuse onverklaarbare effecten, bv. na vijf jaar Ieper waren mijn notes voor Heuvelland nagenoeg perfect, maar die voor Hollebeke waren consequent te snel, daar maak ik dan ook een aantekening van, ik heb het geprobeerd te wijzigen maar op een of andere manier werd het dan een zootje.
Let wel, perfect voor mij kan heel goed pure onzin of zelfs gevaarlijk zijn voor een ander. Ieder heeft zijn eigen manier van notes maken, zelfs al gebruik je hetzelfde systeem.

BerichtGeplaatst: di jul 25, 2006 11:04
door SylviaVisser
Special vul potlood met bijbehorend gum, twee voordelen: veranderbaar zonder gekras (dat gum je weer weg) en bij regen geen gevlek.

Nee, linker bladzijde, achterkant gebruik ik niet, alleen die naast de eerste pagina van een KP, daar staat alg info over de KP.
Ik navigeer met datzelfde vulpotlood in de hand, mijn laatste rijder wilde nog wel eens wat roepen, of ik merkte zelf dat er anders gelezen moest worden, dan kan er een tekentje bij.

BerichtGeplaatst: di jul 25, 2006 15:04
door Bart
Ook van mijn kant een paar tips & tricks:

Iedereen doet het op zijn eigen manier, ik doe het zo:

Bij rundkurzen doorschrijven en bij het splitspunt "1e keer, 2e keer, etc" erbij schrijven en ook de kilometerstand (kan eenvoudig uit het routeboek gehaald worden). Zelfs als je geen tripmaster hebt kan je d.m.v. de dagteller bij twijfel altijd controleren 'of je er uit moet' ja of nee.

Ik schrijf zelf zelden notes over. zeker niet als we hierna geen mogelijkheid hebben om ze na te rijden. Persoonlijk vind ik dat als je op dezelfde notes rijdt als waarmee je verkend hebt deze gaan leven. Er spreken dan emoties uit de notes (of ga ik nou te diep?), voor mij werkt dit in elk geval.

Sinds ik met Guy rij ben ik over op de Engelse manier, dat wil zeggen dat je een note altijd laat volgen door de afstand naar de volgende note. Je hoeft deze afstand dan niet meer te herhalen en het geeft de rijder een comfortabel gevoel van zekerheid. Het was voor mij even wennen maar ik ben om! het klinkt dus als: L3 200 (stilte) R2 80 etc.

Net als Silvia schrijf ik met een vulpotlood 0,9mm hardheid HB en gebruik ik een oudewets rubber gummetje. Op de proef heb ik net iets te vaak te maken gehad met een gebroken puntje dus dan heb ik een fineliner in mijn hand voor correcties en/of aantekeningen.
Schrijf in ieder geval nooit met een rode pen, als je dan 's avonds je (rode) kaartleeslampje aanzet kom je voor spannende verrassingen te staan (I've been there :? )

Als boek gebruik ik op dit moment 'PaceNote.com' het formaat zit tussen A4 en A5 en het grote voordeel is dat de bladen bijeengehouden worden door een spiraal welke eruitgedraaid kan worden zodat je pagina's kan ordenen of ertussen kan voegen. Sparco heeft overigens ook zo'n systeem (te koop bij biesheuvel, GT autoparts en waarschijnlijk nog wel meer adressen)

Zet onder aan de bladzijde de eerste note van de volgende bladzijde, ik doe dit zelf altijd tussen haakjes.
Begin nooit bovenaan de bladzijde met dezelfde note als de bladzijde ervoor. Mocht het onverhoopt toch zo uitkomen verander dan (in overleg met je rijder uiteraard!) de afstand. De meeste rijders hebben er geen probleem mee als je 100 veranderd in 105. Als je deze twee dingen combineert heb je altijd controle op dubbele bladzijden omslaan.

Nummer je bladzijden rechts bovenin, als je je rechter wijsvinger dan alvast tussen de eertvolgende bladzijde stopt kan je altijd even controleren of je geen twee bladen te pakken hebt.

een beetje of-topic:
als je bij de tijdcontrole van de proef bent aangekomen, blader dan je routeboek alvast door naar de situatie 'stopfinish' je kan dan na de proef zo verder lezen (we hebben al zat te doen aan de stopfinish!).
Als de bladen van de proef en het tussentraject dezelfde kleur zijn knip ik zelf vaak van de bladzijden proef het rechter bovenhoekje eraf. Je kan dan in een keer door bladeren naar de stopfinish.

Kijk als je aan het tussentraject naar de volgende tijdcontrole begint ook eens naar de gemiddelde snelheid. Je krijgt dan een indicatie of je moet haasten of niet. (de organisatie's zetten dit niet voor niets in ieder routeboek!) (sorry voor het vingertje, ik word enthousiast geloof ik)

Om het een en ander leesbaar te houden stop ik nu want ik zou er nog veel meer bij kunnen zetten.

Advies voor beginnende enthousiastelingen: Kijk, vraag, vergelijk met anderen, liefst ervaren navigatoren. Ook ik doe dat continu, ik heb een paar weken geleden in Donegal ook nog bij Nicky Grist ervaring op staan zuigen.
Laten we proberen of dat we over een paar jaar topnavigatoren als Erwin, Pipo en Wim weer uit de Nederlandse klei kunnen trekken :D

BerichtGeplaatst: di jul 25, 2006 16:45
door David Westenbrink
Bart schreef:Ik schrijf zelf zelden notes over. zeker niet als we hierna geen mogelijkheid hebben om ze na te rijden. Persoonlijk vind ik dat als je op dezelfde notes rijdt als waarmee je verkend hebt deze gaan leven. Er spreken dan emoties uit de notes (of ga ik nou te diep?), voor mij werkt dit in elk geval.


Dit doen wij ook. De notes zijn dan voor de navigator een stuk beter te herkennen, waarbij hij altijd waardevolle extra info kan geven van wat er tijdens de herkenning is gezegd, wat bij de rijder ook voor herkenning van de situatie zorgt. 'je weet wel bij die dikke boom rechts', 'die bocht waarover je twijfelde', 'daar waar vael stond te pissen', etc :)

Als je gewoon 'kale' notes leest, is het 'moment van schrijven' moeilijker te herinneren.

BerichtGeplaatst: di jul 25, 2006 16:56
door Campos
David Westenbrink schreef:Dit doen wij ook. De notes zijn dan voor de navigator een stuk beter te herkennen, waarbij hij altijd waardevolle extra info kan geven van wat er tijdens de herkenning is gezegd, wat bij de rijder ook voor herkenning van de situatie zorgt. 'je weet wel bij die dikke boom rechts', 'die bocht waarover je twijfelde', 'daar waar vael stond te pissen', etc :)

Als je gewoon 'kale' notes leest, is het 'moment van schrijven' moeilijker te herinneren.

Dat werkt goed! Ik noem tijdens verkennen ook punten of dingen op waaraan ik de situatie kan herkennen. Vaak herken je het stuk erna ook weer makkelijker. Zeker als ze grappig of apart zijn.

"Rem bij Ernie" (Sulingen)
"HL bij Appie" (GTR of BHV.. stond een of ander uithangbord voor een friettent die ik gemakshalve Appie genoemd had. Maar aangezien de weg doorliep en de HL niet echt makkelijk te zien was, erg handig.)
"R3 voor Jesus" (Vechtdal meen ik, stond zo'n kruis met Je Sus er aan ;) )

BerichtGeplaatst: di jul 25, 2006 17:16
door nkroeze
Was jij ook niet degene met de letterlijke benaming kut bocht? :D

Ernie is ook hier meer dan bekend, vooral omdat hij nogal eens van plaats wisseld 8)

BerichtGeplaatst: di jul 25, 2006 17:25
door pipo
Jullie zouden een school moeten oprichten
Hier bij ons in Belgie is er één ,de moeite maar duur !
En belgen zijn toch gegeerd in Nederland ...

BerichtGeplaatst: wo jul 26, 2006 9:08
door SylviaVisser
pipo schreef:Jullie zouden een school moeten oprichten
Hier bij ons in Belgie is er één ,de moeite maar duur !
En belgen zijn toch gegeerd in Nederland ...



Wordt het nu echt tijd dat we wat meer tijd samen doorbrengen...

Bel of mail maar even.

BerichtGeplaatst: wo jul 26, 2006 9:16
door all you need is speed
Speciaal voor degene die de eifel rallye gaan rijden.

Twee jaar geleden was de eerste proef in het donker een met 5 of 6 hairpins na elkaar. Ik was na deze hairpins mijn notes kwijt en als je dan geen herkennigspunten opschrijft dan duurt het zeer lang voordat je weer de goede notes hebt.
En als er een rallye is waar je de notes niet kwijt wil zijn is het de eifel.

Jos Huibers

BerichtGeplaatst: wo jul 26, 2006 9:22
door pipo
Eifel zal wel geen probleem zijn zeker ...en is niet in het donker ...
Sylvia sorry maar ik ben nogal verlegen ...

BerichtGeplaatst: wo jul 26, 2006 9:29
door SylviaVisser
pipo schreef:Sylvia sorry maar ik ben nogal verlegen ...






:shock: sinds wanneer ??

BerichtGeplaatst: wo jul 26, 2006 9:35
door pipo
Sinds onze laatste date !

BerichtGeplaatst: wo jul 26, 2006 9:55
door TWENGELTJE
vertel vertel vertel!!!!! :oops: :lol:

BerichtGeplaatst: wo jul 26, 2006 10:10
door SylviaVisser
pipo schreef:Sinds onze laatste date !




:shock: