Navigatielicentie..

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor markdevries » zo okt 09, 2011 22:47

Kan 1 van jullie mij de oefenvragen ook mailen: markdevries102@hotmail.com. Alvast bedankt :wink: .
dwars gaan met een evo is zeer normaal :P , maar dwars gaan met een manta is leuker :lol:
markdevries
 
Berichten: 219
Geregistreerd: di jan 10, 2006 13:30
Woonplaats: Dongen

Berichtdoor briljant » zo okt 09, 2011 22:49

Zit je op je werkVRAGEN EN ANTWOORDENBESTAND
voor het examen reglementkennis
Sectie Rally's van de KNAF

bijgewerkt op 21 januari 2001

VRAGEN

Vraag 1

U hebt zojuist een Groep H auto gekocht. Met deze auto kunt u deelnemen aan:
a. Rallysprints in Nederland.
b. Nationale rallysprints en nationale rally's in Nederland.
c. Rallysprints, nationale en internationale rally's in Nederland.
d. Rallysprints, nationale rally's en internationale rally's voor Groep H in Nederland.

Vraag 2
In 2000 worden in Groep H auto's toegelaten die gehomologeerd waren:
a. In de jaren 1990 t/m 1995.
b. In de jaren 1991 t/m 2000.
c. In de jaren 1996 t/m 2000.
d. Vóór het jaar 1991,

Vraag 3 Uw oom wil met zijn Ferrari F 40 rally's en sprints gaan rijden (FIA gegevens: homologatie Groep B nummer 293, 4991,60 cc, gehomologeerd t/m 2002). U zegt hem:
a. Dat dit kan.
b. Dat dit alleen in Groep H kan.
c. Dat hij alleen aan sprints en nationale rally's kan meedoen.
d. Dat dit niet kan.

Vraag 4 Uw tante wil met haar Porsche Carrera 2 rally's en sprints gaan rijden (FIA gegevens: homologatie Groep B nummer 295, 3600,5 cc, gehomologeerd t/m 2003). U zegt haar:
a. Dat dit niet kan.
b. Dat zij alleen aan sprints en nationale rally's kan meedoen.
c. Dat dit alleen in Groep H kan.
d. Dat dit kan.

Vraag 5 Het afschermen van kwetsbare delen aan de onderzijde van de auto is toegestaan:
a. in alle groepen.
b. Alleen in Groep A en B.
c. In Groep N boven 2000 cc en Groep A en B.
d. Alleen voor internationale rally's.

Vraag 6 Tijdens een rallysprint constateren de technische commissarissen, dat het geluidsniveau van uw auto met intact uitlaatsysteem 102 dB(A) bedraagt. U wordt hiervoor bestraft met:
a. Een boete van maximaal f. 500,00.
b. b. Een tijdstraf van 300 seconden.
c. Uitsluiting.
d. Een straf te bepalen door de sportcommissarissen.

Vraag 7 De toegestane waarden voor het geluidsniveau van de auto en van het omgevingsgeluid tijdens de meting zijn voor rally's en rallysprints in Nederland vastgesteld op maximaal:
a. 110 en 90dB(A).

Vragenbestand examen reglementkennis KNAF BSR versie 20010121 blz. 1


b. 100 en 90dB(A).
c. 100 en 80dB(A).
d. 90 en 80 dB(A).

Vraag 8
Een Bewijs als Inschrijver is vereist om te kunnen deelnemen aan:
a. Internationale rally's.
b. Internationale en nationale rally's.
c. Internationale en nationale rally's en rallysprints.
d. Nationale rally's en rallysprints.

Vraag 9
Zonder Bewijs als Inschrijver kunt u:
a. Niet deelnemen aan rallysportevenementen.
b. Alleen deelnemen aan rallysprints.
c. Alleen deelnemen aan nationale rally's en rallysprints.
d. Alleen deelnemen in Groep H.

Vraag 10
U hebt ingeschreven voor een rallysprint, maar uw auto gaat één week voor de sprint stuk. Omdat uw auto niet op tijd gerepareerd kan worden wilt u met een geleende auto uit dezelfde groep en klasse deelnemen. Is deze vervanging toegestaan?
a. Nee, u hebt met een andere auto ingeschreven.
b. Nee, de inschrijving is al gesloten.
c. Ja, tot twee dagen voor de rallysprint.
d. Ja, tot de technische keuring voor de rallysprint.

Vraag 11
U hebt ingeschreven in klasse N2. Bij de technische keuring wordt een wijziging vastgesteld, waardoor uw auto thuishoort in klasse A6. Wat nu?
a. U mag niet starten.
b. U mag alleen starten als u de wijziging ongedaan maakt.
c. U mag starten in klasse N2 onder voorbehoud van de eindkeuring.
d. U kunt geplaatst worden in klasse A6 en start dan in klasse A6.

Vraag 12
Het inschrijfgeld voor een rally omvat de premie voor een verzekering die de organisator afsluit ter dekking van de aansprakelijkheid van de inschrijvers en de bestuurders ten opzichte van:
a. Derden.
b. Derden en elkaar.
c. Derden, elkaar en de officials van het evenement.
d. Derden, elkaar, de organisator en de officials van het evenement.

Vraag 13
Een official constateert op een verbindingsroute van een rally, dat uw navigator de auto bestuurt. Hij meldt dit aan de wedstrijdleiding. Wat zijn hiervan de gevolgen?
a. U wordt uitgesloten.
b. Dit is toegestaan.
c. Dit is alleen toegestaan in geval van overmacht.
d. Dit is alleen toegestaan met toestemming van de sportcommissarissen.

Vraag 14
Tijdens een rallysprint wordt uw navigator ziek. Een service monteur neemt zijn taak over. Een Sportcommissaris constateert dit. Wat zijn hiervan de gevolgen?
a. U wordt uitgesloten.
b. Dit is toegestaan met toestemming van de organisatie.
c. Dit is alleen toegestaan in geval van overmacht.
d. Dit is alleen toegestaan in geval van overmacht en als de service monteur een licentie heeft.

Vragenbestand examen reglementkennis KNAF BSR versie 20010121 blz. 2




Vraag 15
Uw navigator verslaapt zich voor zijn eerste rally. Juist voor het passeren van het bord "tijdcontrole in" verneemt u dat uw navigator zich terugtrekt. U besluit dan maar alleen over het startpodium (TK 1) te rijden en daarna te wachten, in de hoop dat uw navigator nog verschijnt. Is dit toegestaan?
a. Ja.
b. Ja, als de navigator zich maar binnen 15 minuten na de start alsnog meldt.
c. Ja, als de navigator bij de eerstvolgende tijdcontrole maar aanwezig is.
d. Nee.

Vraag 16
De identiteitskaart met gegevens van de auto en de beide bestuurders moet:
a. Tijdens het hele evenement in de auto aanwezig zijn.
b. Tijdens het hele evenement in de auto aanwezig zijn en op het finishpodium worden ingeleverd.
c. Tijdens het hele evenement van buitenaf leesbaar in de auto zijn bevestigd.
d. Tijdens het hele evenement op de rechter achter zijruit zijn bevestigd en op het finishpodium worden ingeleverd.

Vraag 17
Een official constateert dat uw identiteitskaart niet van buitenaf leesbaar in de auto is bevestigd. Welke straf kan u hiervoor maximaal worden opgelegd?
a. Geen.
b. Een geldboete.
c. Een tijdstraf.
d. Uitsluiting.

Vraag 18
Een official constateert, dat de identiteitskaart niet van buitenaf leesbaar in de auto is bevestigd. Uw navigator blijkt deze in het routeboek te hebben gestopt. U wordt hiervoor:
a. Niet bestraft.
b. Bestraft met een boete.
c. Bestraft met een door de sportcommissarissen te bepalen straf.
d. Kan worden bestraft met een straf tot maximaal uitsluiting.

Vraag 19
Tijdens een rallysprint verliest u een rallyschild. Welke straf wordt u hiervoor opgelegd?
a. Geen.
b. U krijgt een boete.
c. U krijgt een tijdstraf.
d. U wordt uitgesloten.

Vraag 20
Na een botsing tegen een hek blijkt het voorste rallyschild van uw auto te zijn verdwenen. Welke straf wordt u hiervoor opgelegd?
a. Geen.
b. U krijgt een boete.
c. U krijgt een tijdstraf.
d. U wordt uitgesloten.

Vraag 21
Na een ommetje door het struikgewas blijken beide rallyschilden van uw auto te zijn verdwenen. Welke straf wordt u hiervoor opgelegd?
a. Een boete.
b. Een tijdstraf.
c. Een straf te bepalen door de sportcommissarissen.
d. U wordt uitgesloten.

Vraag 22
Op de voorschermen of op de achterzijruiten van uw rallyauto moeten de volgende gegevens staan:

Vragenbestand examen reglementkennis KNAF BSR versie 20010121




a. Naam, bloedgroep en resusfactor, en nationaliteitsvlaggetje (hoogte tekens: op de achterzijruiten
maximaal 1 Ocm) van beide bestuurders alsmede de groep van de auto.
b. Naam, bloedgroep en resusfactor, en nationaliteitsvlaggetje (hoogte tekens: op de achterzijruiten
maximaal 1 Ocm) van beide bestuurders.
c. Naam en nationaliteitsvlaggetje (hoogte tekens: op de voorschermen 4cm) van beide bestuurders.
d. Naam, bloedgroep en resusfactor, en nationaliteitsvlaggetje (hoogte tekens: op de achterzijruiten
maximaal 10cm) van de aan die zijde gezeten bestuurder.

Vraag 23
Welke van de onderstaande beweringen is niet juist?
a. Elke equipe is zelf als enige verantwoordelijk voor haar tijdcontrolekaart.
b. Alle voor de tijdcontrolekaart geldende straffen zijn ook van toepassing op aparte
klassementsproefkaartjes.
c. Alleen controlepostofficials mogen de tijd op de tijdcontrolekaart invullen.
d. Elke verbetering op de tijdcontrolekaart heeft uitsluiting tot gevolg.

Vraag 24
Na het vervangen van een lekke band blijkt bij de stop finish van een klassementsproef het afzonderlijke klassementsproefkaartje te zijn verdwenen. Welke straf staat u te wachten?
a. Uitsluiting.
b. Een straf te bepalen door de sportcommissarissen.
c. Een tijdstraf van 300 seconden.
d. Een boete van maximaal f. 500,00.

Vraag 25
Op een klassementsproef waait het afzonderlijke klassementsproefkaartje door het gedeeltelijk geopende raam naar buiten. U besluit door te rijden naar de stopfinish. Welke straf staat u te wachten?
a. Een boete van maximaal f. 500,00.
b. Een tijdstraf van 300 seconden.
c. Een straf te bepalen door de sportcommissarissen.
d. d. Uitsluiting.

Vraag 26
Op weg naar de eerste klassementsproef begaat u een officiële verkeersovertreding. Welke straf staat u te wachten?
a. Een boete van maximaal f. 500,00.
c. Een tijdstraf van 300 seconden.
d. Uitsluiting.
e. Een straf te bepalen door de sportcommissarissen.

Vraag 27
U begaat voor de tweede maal tijdens een rally een officiële verkeersovertreding.
Welke straf staat u te wachten?
a. Een boete van maximaal f. 500,00.
b. Een tijdstraf van 300 seconden.
c. Uitsluiting.
d. Een straf te bepalen door de sportcommissarissen.

Vraag 28
U begaat voor de derde maal tijdens een rally een officiële verkeersovertreding. Welke straf staat u te wachten?
a. Een boete van maximaal f. 500,00.
b. Een tijdstraf van 300 seconden.
c. Uitsluiting.
d. Een straf te bepalen door de sportcommissarissen.

Vraag 29
Na het inklokken bij de tijdcontrole voor de start van een klassementsproef slaat uw motor af en wil niet

Vragenbestand examen reglementkennis KNAF BSR versie 20010121 blz. 4




meer starten. Brandweerlieden snellen toe met een accu en startkabels. Daarmee lukt het de motor weer aan de praat te krijgen. Door dit oponthoud meldt u zich één minuut later dan voorzien aan de start van de klassementsproef. U wordt hiervoor bestraft met:

a. Een tijdstraf van 30 seconden.
b. Een tijdstraf van 60 seconden.
c. Een tijdstraf van 300 seconden.
d. Met een vertraging meetellend voor uitsluiting.

Vraag 30
Uw navigator bemerkt vlak voor de tijdcontrole, dat er niet genoeg benzine in de tank zit voor de komende lange klassementsproef. Omdat u nu moet inklokken besluit u te wachten tot na de tijdcontrole. Daar vult u de tank snel bij uit een door uw teammanager aangereikte jerrycan. U meldt zich nog op tijd bij de start. Een aanwezige Sportcommissaris heeft het bijtanken echter gezien. U wordt hiervoor:
a. Bestraft met een boete van maximaal f. 500,00.
b. b. Bestraft met 300 seconden.
c. Bestraft met uitsluiting.
d. Niet bestraft.

Vraag 31
Uw serviceploeg zet u vlak vóór de eerste klassementsproef op warme banden. De plaats waar dit gebeurt staat in het routeboek niet als servicepunt aangegeven. U wordt hiervoor:
a. Bestraft met een straf ter beslissing aan de Sportcommissarissen.
b. Bestraft met een tijdstraf van 300 seconden.
c. Bestraft met uitsluiting.
d. Niet bestraft.

Vraag 32
Op weg naar de eerste klassementsproef begint het te regenen. U besluit alsnog banden te wisselen. De plaats waar uw serviceploeg de banden wisselt staat niet als servicepunt in het routeboek aangegeven. Een passerende Sportcommissaris ziet het wisselen. U wordt hiervoor:
a. Bestraft met een straf ter beslissing aan de Sportcommissarissen.
b. Bestraft met een tijdstraf van 300 seconden.
c. Bestraft met uitsluiting.
d. Niet bestraft.

Vraag 33
Uw serviceploeg verleent u voor de tweede keer service buiten een in het routeboek aangegeven servicepunt. U wordt hiervoor:
a. Bestraft met een boete van maximaal f. 500,00.
b. Bestraft met een straf ter beslissing aan de sportcommissarissen.
c. Bestraft met uitsluiting.
d. Niet bestraft.

Vraag 34
Uw servicepfoeg sleept u na de stopfinish van de laatste klassementsproef stilgevallen auto naar het finishpodium. U wordt hiervoor:
a Bestraft met een boete van maximaal f. 500,00.
b. Bestraft met een tijdstraf van 300 seconden.
c. Bestraft met uitsluiting.
d. Niet bestraft.

Vraag 35
Tijdens een rally begaat uw serviceploeg een ernstige verkeersovertreding, die door de politie aan de
organisatie wordt gemeld. U wordt hiervoor bestraft met:
a. Een boete van maximaal f. 500,00.
b. Een tijdstraf van 300 seconden.
c. Uitsluiting.
d. Een door de sportcommissarissen te bepalen straf.

Vragenbestand examen reglementkennis KNAF BSR versie 20010121 blz. 5




Vraag 36
Tijdens een klassementsproef belandt u in een greppel naast de weg. Slechts met hulp van het talrijke publiek slaagt u er in weer op de weg te komen. Een aanwezige Sportcommissaris heeft dit echter gezien. U wordt hiervoor:
a. Bestraft met een boete van maximaal f. 500,00.
b. Bestraft met 300 seconden.
c. Bestraft met uitsluiting.
d. Niet bestraft.

Vraag 37
Met veel moeite haalt u de stopfinish van een klassementsproef. Daar weigert de motor verder alle dienst. Uw service monteurs duwen u naar het servicepunt, dat ongeveer 200 meter verder ligt. Is dit toegestaan?
a. Nee.
b. J a.
c. Alleen als de finishcontroleur toestemming geeft.
d. Alleen als de equipe zelf meeduwt.

Vraag 38
De organisator van een rallysprint heeft op de wedstrijdnummers reclame aangebracht voor een concurrerend automerk. Bent u verplicht deze reclame te voeren?
a. Nee, u mag deze reclame verwijderen.
b. Nee, u mag hiervoor in de plaats een reclametekst voor uw eigen merk aanbrengen.
c. Ja, reclame op de wedstrijdnummers kunt u niet weigeren.
d. Nee, u kunt deze reclame tegen een hoger inschrijfgeld afkopen.

Vraag 39
U verslaapt zich voor de start van uw eerste internationale rally. Daardoor plaatst u uw auto een kwartier te laat in het wachtpark. Wat nu?
a. U mag niet starten, want u hebt uw auto niet op tijd in het wachtpark voor de start geplaatst.
b. u mag starten, maar krijgt een boete van f. 100,00.
c. U mag starten, maar krijgt een boete van maximaal f. 500,00.
d. U mag starten, maar krijgt een tijdstraf van 300 seconden

Vraag 40
U verslaapt zich voor de start van uw eerste internationale rally. Daardoor verschijnt u 6 minuten na uw starttijd bij de start (TIK l). Wat nu?
a. U mag niet meer starten, want u hebt uw auto niet op tijd uit het wachtpark voor de start gehaald.
b. U mag starten, maar krijgt een tijdstraf van 360 seconden
c. U mag starten, maar krijgt een tijdstraf van 60 seconden
d. U mag starten, maar met een vertraging van 6 minuten, meetellend voor uitsluiting.

Vraag 41
U verslaapt zich voor de start van de tweede etappe van uw eerste internationale rally. Daardoor verschijnt u 6 minuten te laat aan de start (TIK 21). In de eerste etappe hebt u al een totale vertraging opgelopen van 25 minuten. Wat nu?
a. U mag niet meer starten, want u hebt uw auto niet op tijd uit het parc fermé gehaald.
b. U mag niet meer starten, want uw totale vertraging is nu meer dan 30 minuten.
c. U mag starten, maar krijgt een tijdstraf van 360 seconden
d. U mag starten, maar krijgt een tijdstraf van 60 seconden

Vraag 42
Bij het vertrek uit een hergroepering hebt u startproblemen. Hierdoor meldt u zich 7 minuten te laat bij de
tijdcontrole 'Hergroepering Uit'. U wordt hiervoor bestraft met:
a. 70 seconden
b. 210 seconden
c. 300 seconden
d. 420 seconden
Vraag 43

Vragenbestand examen reglementkennis KNAF BSR versie 20010121 blz. 6




Bij het vertrek uit een hergroepering hebt u startproblemen. Hierdoor meldt u zich zestien minuten te laat bij de tijdcontrole 'Hergroepering Uit'. U wordt hiervoor bestraft met:
a. 0 seconden
b. 300 seconden
c. Een startverbod.
d. Een straf te bepalen door de sportcommissarissen.

Vraag 44
Door startproblemen meldt u zich 7 minuten te laat bij de tijdcontrole 'Hergroepering 2 Uit'. In de vorige
secties van deze etappe hebt u al een totale vertraging opgelopen van 24 minuten. U wordt hiervoor
bestraft met:
a. 0 seconden.
b. 60 seconden.
c. 70 seconden.
d. Uitsluiting.

Vraag 45
Bij de start van een rally ontvangt u een routeboek, waarin de route van de rally van start tot finish is
beschreven. Deze route is:
a. Verplicht op straffe van uitsluiting.
b. Een geadviseerde route. U mag van deze route afwijken zolang u maar alle controles op de
voorgeschreven wijze aandoet.
c. Verplicht op straffe van een boete van maximaal f. 500,00.
d. Een geadviseerde route. U mag van deze route afwijken op verbindingstrajecten zonder
routecontroles.

Vraag 46
Om de auto bij een dealer te kunnen repareren wijkt u af van de route. U meldt zich echter op tijd bij de eerstvolgende tijdcontrole. U wordt hiervoor:
a. Niet bestraft.
b. Bestraft met uitsluiting.
c. Bestraft met een boete van maximaal f. 500,00.
d. Bestraft met 300 seconden.

Vraag 47
Van een klassementsproef moet een gedeelte tweemaal worden gereden (zogenaamde lapstage of Rundkurs), voor men een zijweg naar de finish moet inslaan. U vergist zich en rijdt één in plaats van twee rondjes. Een official ter plaatse constateert uw fout. U realiseert een rijtijd van precies 5 minuten. Voor deze proef geldt een normtijd van 10 minuten. De langzaamste deelnemer realiseert op deze proef een tijd van precies 9 minuten. Welke tijd krijgt u nu voor deze proef toegekend?
a. 9 minuten (langzaamste tijd).
b. 10 minuten.
c. 14 minuten (langzaamste tijd plus 300 seconden).
d. Geen: u wordt uitgesloten.

Vraag 48
Van een klassementsproef moet een gedeelte tweemaal worden gereden (zogenaamde lapstage of Rundkurs), voor men een zijweg naar de finish moet inslaan. U vergist zich en rijdt drie in plaats van twee rondjes. Een official ter plaatse constateert uw fout. U realiseert een rijtijd van precies 11 minuten. Voor deze proef geldt een normtijd van 10 minuten. De langzaamste deelnemer realiseert op deze proef een tijd van precies 9 minuten. Welke tijd krijgt u nu voor deze proef toegekend?
a. 10 minuten.
b. 11 minuten (rijtijd).
c. 14 minuten (langzaamste tijd plus 300 seconden).
d. 16 minuten (rijtijd plus 300 seconden).

Vraag 49
Meestal zit direct vóór een klassementsproef een tijdcontrole. In dat geval hebben we voor het geheel van

Vragenbestand examen reglementkennis KNAF BSR versie 20010121 blz. 7





tijdcontrole en klassementsproef te maken met:
a. 2 controlegebieden, 2 gele, 2 beige en 3 rode FIA borden.
b. 2 controlegebieden, 2 gele, 2 beige en 4 rode FIA borden.
c. 3 controlegebieden, 3 gele, 3 beige en 3 rode FIA borden.
d. 3 controlegebieden, 3 gele, 3 beige en 4 rode FIA borden.

Vraag 50
Meestal zit direct vóór een klassementsproef een tijdcontrole. Langs hoeveel FIA borden komt u bij het passeren van een dergelijk geheel?
a. Langs 10 FIA borden.
b. Langs 9 FIA borden.
c. Langs 8 FIA borden.
d. Langs 7 FIA borden.

1 Vraag 51 In het tijdschema voor een rally is de doorkomst van de deelnemers bij een tijdcontrole voorzien van 9:00 uur t/m 10:00 uur. Welke openingstijd zal voor de tijdcontrole zijn voorzien?
a. Van 8:45 uur t/m 10: 15 uur.
b. Van 8:30 uur t/m 10:30 uur.
c. van 8:45 uur t/m 10:45 uur.
d. Van 8:30 uur t/m 11:00 uur.

Vraag 52
De ideale rijtijd voor een routesectie van 20 km is 20 minuten. Na precies 10 km staat een routecontrole. U start op deze routesectie om 10:15 uur en meldt zich om 10:24 uur bij de routecontrolepost. Hiervoor krijgt u:
a. Een tijdstraf van 60 seconden.
b. Een tijdstraf van 30 seconden.
c. Een tijdstraf van 20 seconden.
d. Geen tijdstraf.

Vraag 53
U moet zich bij een tijdcontrole melden om 14:23 uur. U rijdt op 14:22:15 uur het controlegebied binnen
en overhandigt op 14:22:55 uur de tijdcontrolekaart aan de official.
Welke passeertijd zal de official noteren met welk gevolg?
a. 14:22 uur; u krijgt straftijd voor te vroeg melden.
b. 14:22 uur; u krijgt geen straftijd voor te vroeg melden.
c. 14:23 uur; u krijgt straftijd voor te vroeg melden.
d. 14:23 uur; u krijgt geen straftijd voor te vroeg melden.

Vraag 54
U moet zich bij een tijdcontrole melden om 14:23 uur. U rijdt op 14:22:15 uur het controlegebied binnen en overhandigt op 14:23:15 uur de tijdcontrolekaart aan de official. Welke passeertijd zal de official noteren met welk gevolg?
a. 14:22 uur; u krijgt straftijd voor te vroeg melden.
b. 14:22 uur; u krijgt geen straftijd voor te vroeg melden.
c. 14:23 uur; u krijgt straftijd voor te vroeg melden.
d. 14:23 uur; u krijgt geen straftijd voor te vroeg melden.

Vraag 55
Bij een combinatie van tijdcontrole en klassementsproef wordt de starttijd voor de volgende routesectie ingevuld bij:
a. De tijdcontrole voor de start van de klassementsproef.
b. De startcontrole van de klassementsproef.
c. De vliegende finishcontrole van de klassementsproef.
d. De stopfinishcontrole van de klassementsproef.

Vraag 56

Vragenbestand examen reglementkennis KNAF BSR versie 20010121 blz. 8




U neemt met startnummer 43 deel aan een rally. Startnummer 1 vertrekt om 12:01 uur (TK 1) en vervolgens om de minuut alle overige deelnemers. De toegestane rijtijd naar TK 2 is 39 minuten. U meldt zich bij TK 2 om 13:22 uur. U start op KP 1 om 13:25 uur en uw finishtijd is 13:28:15 uur. De toegestane rijtijd naar TK 3 is 26 minuten. U klokt in bij TK 3 om 13:48 uur en u start op KIP 2 om 13:52 uur. Uw finishtijd is 13:55:45 uur. Wat is nu uw totale wedstrijdtijd? (TK = tijdcontrole, KP = klassementsproef)
a. 420 seconden.
b. 480 seconden.
c. 600 seconden.
d. 780 seconden.

Vraag 57
U neemt met startnummer 43 deel aan een rally. Startnummer 1 vertrekt om 7:01 uur (TK 1) en vervolgens om de minuut alle overige deelnemers. De toegestane rijtijd naar TK 2 is 11 minuten. U meldt zich bij TK 2 om 7:54 uur. U start op KIP 1 om 7:57 uur en uw finishtijd is 8:00:10 uur. De toegestane rijtijd naar TK 3 is 25 minuten. U klokt in bij TK 3 om 8:25 uur en u start op KP 2 om 8:29 uur. Uw finishtijd is 8:32:50 uur. Wat is nu uw totale wedstrijdtijd? (TK = tijdcontrole, KP = klassementsproef)
a. 420 seconden.
b. 435 seconden.
c. 450 seconden.
d. 480 seconden.

Vraag 58
U neemt met startnummer 88 deel aan een rally. Startnummer 1 vertrekt om 11:01 uur (TK 1) en vervolgens om de minuut alle overige deelnemers. De toegestane rijtijd naar TK 2 is 17 minuten. U meldt zich bij TK 2 om 12:46 uur. U start op KP 1 om 12:50 uur en uw finishtijd is 12:53:50 uur. De toegestane rijtijd naar TK 3 is 21 minuten. U klokt in bij TK 3 om 13:10 uur en u start op KP 2 om 13:13 uur. Uw finishtijd is 13:22:40 uur. Wat is inmiddels uw totale wedstrijdtijd? (TK = tijdcontrole, KP=klassementsproef)
a. 810 seconden.
b. 830 seconden.
c. 870 seconden.
d. 1170seconden.

Vraag 59
Tussen de tijdcontrole en de start van een klassementsproef krijgt u enige tijd om u voor te bereiden op de start. Hoe groot is dit interval?
a. 2 minuten
b. 3 minuten.
c. 4 minuten.
d. 5 minuten.

Vraag 60
Bij de tijdcontrole voor de start van een klassementsproef maakt een official u opmerkzaam op een lekke band. U wilt het wiel wisselen.
Welke van de onderstaande beweringen is juist?
a. U moet terug rijden tot vóór het begin van het controlegebied en daar het wiel wisselen.
b. U mag het wiel ter plaatse wisselen, als u maar binnen 3 minuten bij de start bent.
c. U kunt maximaal 5 minuten extra krijgen om het wiel ter plaatse te wisselen.
d. U moet wachten tot na de start, tot u uit het controlegebied bent.

Vraag 61
U neemt met startnummer 43 deel aan een rally. Startnummer 1 vertrekt om 7:01 uur (TK 1) en vervolgens om de minuut alle overige deelnemers. De toegestane rijtijd naar TK 2 is 11 minuten. U meldt zich bij TK 2 om 7:54 uur. U start op KIP 1 om 7:57 uur en uw finishtijd is 8:00:10 uur. De toegestane rijtijd naar TK 3 is 25 minuten. U klokt in bij TK 3 om 8:25 uur en u start op KIP 2 om 8:29 uur. Uw finishtijd is 8:32:50 uur. Hoe groot is nu uw vertraging, meetellend voor uitsluiting?
(TK = tijdcontrole, KIP = klassementsproef)
a. 0 minuten.
b. 3 minuten.
c. 4 minuten.
d. 6 minuten.


Vraag 62
Door startproblemen meldt u zich 7 minuten te laat bij de tijdcontrole 'Hergroepering 6 Uit' van de tweede etappe. In de vorige etappe hebt u al een totale vertraging opgelopen van 24 minuten. U wordt hiervoor bestraft met:
a. 0 seconden.
b. 300 seconden.
c. 70 seconden.
d. Uitsluiting.

Vraag 63
U moet zich om 23:18 uur melden bij de laatste tijdcontrole op het finishpodium. U klokt in om 23:14 uur.
U wordt hiervoor bestraft met:
a. 300 seconden.
b. 240 seconden.
c. 120 seconden.
d. 0 seconden.

Vraag 64
U moet zich om 22:07 uur melden bij de laatste tijdcontrole op het finishpodium. Door pech onderweg klokt U pas in om 22:47 uur. U wordt hiervoor bestraft met:
a. 0 seconden.
b. 300 seconden.
c. 1200 seconden.
d. Uitsluiting.

Vraag 65
Een hergroepering met parc fermé omvat:
a. Een controlegebied met 3 FIA borden.
b. Een controlegebied met 4 FIA borden.
c. Twee controlegebieden met 6 FIA borden.
d. Twee controlegebieden met 8 FIA borden.

Vraag 66
Het startsignaal op uw eerste klassementsproef resulteert niet in een flitsende start, maar in een afgeslagen motor. Eerst na 30 seconden slaagt u er in weg te rijden. U wordt hiervoor:
a. Niet bestraft.
b. Bestraft met 30 seconden.
c. Bestraft met 60 seconden.
d. Bestraft met 120 seconden.

Vraag 67
U vertrekt op uw eerste klassementsproef vóórdat het startsignaal is gegeven. Deze eerste valse start op een klassementsproef wordt bestraft met:
a. 60 seconden.
b. 10 seconden, echter de sportcommissarissen kunnen een zwaardere straf opleggen.
c. 180 seconden, echter de sportcommissarissen kunnen een zwaardere straf opleggen.
d. Een straf te bepalen door de sportcommissarissen.

Vraag 68
De plaats van de vliegende finish wordt aangegeven door:
a. Een geel FIA bord met stopwatch.
b. Een geel FIA bord met vlag.
c. Een rood FIA bord met stopwatch.
d. Een rood FIA bord met vlag.

Vraag 69
finish van een klassementsproef omvat:
a. Twee FIA borden
b. Drie FIA borden
c. Vier FIA borden
d. Zes FIA borden


Vraag 70
Bij de stopfinish van een klassementsproef vergeet u uw tijdcontrolekaart te laten invullen. U wordt hiervoor bestraft met:
a. Een boete van maximaal f. 500,00.
b. Uitsluiting.
c. 300 seconden.
d. 120 seconden.

Vraag 71
Op een klassementsproef komt u zonder benzine te staan. Een toeschouwer reikt u een jerrycan met benzine aan. Een official heeft dit echter gezien. U wordt hiervoor:
a. Bestraft worden met een straf tot en met uitsluiting, te beslissen door de Sportcommissarissen.
b. Bestraft met 300 seconden.
c. Bestraft met een boete van maximaal f. 500,00.
d. Niet bestraft.

Vraag 72
Op een klassementsproef gaat uw auto stuk. Met hulp en gereedschap van een toeschouwer slaagt u er in de auto te repareren. Een official heeft dit echter gezien. U wordt hiervoor:
a. Bestraft met een straf tot en met uitsluiting, te beslissen door de Sportcommissarissen.
b. Bestraft met 300 seconden.
c. Bestraft met een boete van maximaal f. 500,00.
d. Niet bestraft.

Vraag 73
Als u op een klassementsproef weigert te starten op de u toegewezen tijd en plaats zal u op voorstel van de wedstrijdleider worden bestraft met:
a. Een boete van maximaal f. 500,00.
b. 120 seconden.
c. Ten minste 600 seconden.
d. Uitsluiting.

Vraag 74
Op een stoffige klassementsproef weigert u 1 minuut na de voorafgaande, veel tragere equipe te starten. U eist een interval van 2 minuten. De starter willigt noodgedwongen en onder protest uw eis in, maar maakt van het voorval rapport op. U wordt hiervoor achteraf, op voorstel van de wedstrijdleider, bestraft met:
a. Een tijdstraf van 60 seconden.
b. Een tijdstraf van 120 seconden.
c. Een tijdstraf van ten minste 300 seconden.
d. Een tijdstraf van ten minste 600 seconden.

Vraag 75
Van een klassementsproef moet een gedeelte tweemaal worden gereden (zogenaamde lapstage of Rundkurs), voor men een zijweg naar de finish moet inslaan. U vergist zich en rijdt één in plaats van twee rondjes. Een official ter plaatse constateert uw fout. U realiseert een rijtijd van precies 5 minuten. De normtijd voor de proef is 10 minuten. De langzaamste deelnemer realiseert op deze proef een tijd van precies 9 minuten.Welke tijd zal u nu voor deze proef worden toegekend?
a. 9 minuten (langzaamste tijd).
b. 10 minuten (normtijd).
c. 14 minuten (langzaamste tijd plus 300 seconden).
d. Geen: u wordt uitgesloten.

Vraag 76
Van een klassementsproef moet een gedeelte tweemaal worden gereden (zogenaamde lapstage of Rundkurs), voor men een zijweg naar de finish moet inslaan. U vergist zich en rijdt drie in plaats van twee rondjes. Een official ter plaatse constateert uw fout. U realiseert een rijtijd van precies 11 minuten. De normtijd voor de proef is 10 minuten. Welke tijd zal u nu voor deze proef worden toegekend?
a. 10 minuten (normtijd).
b. 11 minuten (rijtijd).
c. 15 minuten (normtijd plus 300 seconden).
d. 16 minuten (rijtijd plus 300 seconden).


Vraag 77
U ziet op een klassementsproef twee voorpijlen recht omlaag wijzen. Deze betekenen:
a. 'Rechtdoor' ter plaatse van een samenkomst van wegen.
b. Pas op! Een verraderlijke situatie, waarbij de weg steil omlaag voert.
c. Pas op! Een moeilijke of gevaarlijke doorgang.
d. Pas op! Slecht wegdek.

Vraag 78
Van de organisatie krijgt u van alle klassementsproeven bol pijl situatieschetsen, een kaartfragment met ingetekende route en pace notes. Bovendien zijn alle klassementsproeven afgepijld. Welke gegevens zijn bepalend voor de te volgen route?
a. De bol pijl situatieschetsen.
b. Het kaartfragment met ingetekende route.
c. De pace notes.
d. De pijlen op de klassementsproef.

Vraag 79
Een onbewogen gele vlag betekent:
a. Pas op! U wordt ingehaald.
b. Pas op! Olie op de baan.
c. Pas op! Gevaarlijke situatie (bijv. Stilstaande auto direct naast de route).
d. Pas op! Moeilijke of gevaarlijke doorgang (bijv. Groot gat in de weg).

Vraag 80
U ziet op een klassementsproef een official zwaaien met een gele vlag. U moet nu:
a. Uw snelheid minderen om een snellere deelnemer te laten passeren.
b. Oplettend rijden i.v.m. Een stilstaand voertuig en/of gevaarlijk opgestelde toeschouwers naast de
route.
c. Gereed zijn om te stoppen i.v.m. Een gehele of gedeeltelijke blokkering van de route.
d. Onmiddellijk en zonder aarzeling stoppen i.v.m. Een stilstaand voertuig op de route.

Vraag 81
Na de finish van een rally worden de auto's in het parc fermé geplaatst. Hoe lang moeten de auto's daar blijven?
a. Tot de eindkeuring is afgelopen.
b. Tot de tijd voor het indienen van protesten is verstreken en de Sprotcommissarissen toestemming hebben gegeven om het parc fermé te openen.
c. Tot de officiële uitslag wordt gepubliceerd.
d. Tot het einde van de prijsuitreiking.

Vraag 82
U komt zonder koplampen aan bij het parc fermé aan het einde van de eerste etappe. De wedstrijdleiding
draagt u op de auto daar te repareren. Uw service slaagt er in 10 minuten in weer twee koplampen te monteren. U wordt:
a. Niet bestraft.
b. Bestraft met een tijdstraf van 50 seconden.
c. Bestraft met 10 minuten vertraging, meetellend voor uitsluiting.
d. Bestraft met een tijdstraf van 300 seconden.

Vraag 83
Bij een hergroepering worden de auto's in een parc fermé geplaatst. U mag het parc fermé weer betreden om dit met de auto te verlaten:
a. 30 minuten vóór uw starttijd.
b. 20 minuten vóór uw starttijd.
c. 10 minuten vóór uw starttijd .
d. 5 minuten vóór uw starttijd.

Vraag 84
Bij het verlaten van het wachtpark voor de start weigert uw motor alle dienst. U besluit de auto zonder hulp van derden over het startpodium (TIK 1) te duwen tot buiten het controlegebied. Mag dit?
a. Nee, u krijgt een startverbod.
b. Ja, mits de motor binnen 10 minuten weer loopt.
c. Ja, maar u krijgt een boete van maximaal f. 500,00.
d. Ja.

Vraag 85
Bij het vertrek uit een hergroepering weigert uw motor alle dienst. U besluit de auto zonder hulp van derden langs de tijdcontrole te duwen tot buiten het controlegebied. Mag dit?
a. Nee, u krijgt een startverbod.
b. Ja, mits de motor binnen 10 minuten weer loopt.
c. Ja, maar u krijgt een boete van maximaal f. 500,00.
d. Ja.

Vraag 86
Een in Groep H toegelaten auto, welke in het verleden gehomologeerd is geweest als Groep N, moet voldoen aan de huidige veiligheidsvoorschriften voor:
a. Groep N.
b. Groep A.
c. Groep H.
d. Rally's en rallysprints in Nederland.

Vraag 87
Een protest moet worden ingediend door:
a. De teammanager of de eerste bestuurder.
b. De equipe.
c. De inschrijver.
d. De eerste bestuurder.

Vraag 88
De uitslag van een rally is officieel:
a. Zodra de laatste deelnemer de finish is gepasseerd.
b. Na afloop van de eindkeuring.
c. Op het moment van publicatie
d. Na het verstrijken van de protesttermijn.

Vraag 89
Het klassement van een rally wordt, behoudens protesten en eventuele correcties door de wedstrijdleiding, definitief:
a. 30 minuten na publicatie van de officiële uitslag, na goedkeuring door de Sportcommissarissen.
b. 30 minuten na het verstrijken van de protesttermijn.
c. 30 minuten na afloop van de eindkeuring, na goedkeuring door de Sportcommissarissen.
d. 30 minuten na publicatie van de voorlopige uitslag.

Vraag 90
Bij internationale rally's, ook in Nederland, dient de deelnemer te beschikken over een geldig bewijs als inschrijver. Bij nationale rally's en bij nationale rallysprints niet. Wie geldt er bij nationale rally's en rallysprints als deelnemer?
a. De hoofdsponsor.
b. De eerste bestuurder.
c. De tweede bestuurder.
d. De equipe.

Vraag 91

U heeft bij een rallyevenement ingeschreven met een auto in Groep N klasse 3. Bij de technische keuring
blijkt dat de auto thuishoort in de Groep A klasse 7. Mag u tot de start worden toegelaten?
a. Neen.
b. Ja.
c. Ja, doch alleen op voorstel van de technisch commissarissen.
d. ja, doch alleen op voorstel van de technisch commissarissen kunnen de sportcommissarissen hiertoe
besluiten.

Vraag 92
Aan het einde van een driedaags rallyevenement wacht de winnende equipe bij de tijdcontrole voor de finish tot het tijd is om het finishpodium op te rijden. Iedereen feliciteert de equipe reeds. Als het tijd is neemt de tweede bestuurder zijn 3 jarig dochtertje op zijn schoot en rijdt zo het finishpodium op. aldaar wordt de equipe alsnog van de wedstrijd uitgesloten. Is dit juist?
a. ja.
b. Neen, de rally was bij de tijdcontrole afgelopen.
c. Neen, er was geen belemmering de auto te besturen.
d. Neen.

Vraag 93
Waar ontvangt een equipe de eerste tijdcontrole kaart?
a. Bij de dokumentencontrole.
b. Bij de ingang van het wachtpark.
c. Bij de uitgang van het wachtpark.
d. Op het startpodium.

Vraag 94
Hoeveel tijd voordat de equipe start in een rally dienen zij de auto in het wachtpark te (laten) plaatsen?
a. Dit is niet nodig.
b. 1 uur.
c. 1/2 uur.
d. 1/4 uur.

Vraag 95
Tijdens een rally moeten de deelnemers volgens het routeboek verplicht gebruik maken van een weg waarin zich een ophaalbrug bevindt. Nadat de eerste 12 deelnemers deze brug zijn gepasseerd, moet de brug omhoog om een vrachtschip te laten passeren. Het vrachtschip raakt de brug waardoor deze niet meer kan worden neergelaten. Als dit aan de wachtende deelnemers wordt medegedeeld, besluiten zij een omweg te maken om de route aan de andere kant van de brug te hervatten, hierdoor verliezen zij veel tijd en verlaten de verplichte route. De wedstrijdleider besluit dat het te laat komen aan de tijdcontrole niet zal worden aangemerkt als vertraging ten opzichte van de ideale rijtijd, en telt derhalve niet mee voor uitsluiting van de wedstrijd.
Mag dit?
a. Neen.
b. Ja
c. Ja, alleen als de sportcommissarissen dit goedkeuren.
d. Ja, maar de wedstrijdleider dient hiertoe nadat dit is goedgekeurd door de sportcommissarissen een gedateerd en genummerd bulletin uit te geven.

Vraag 96
Bij de technische keuring van een rallysprint blijkt uw Groep H auto niet van een uitlaatgas katalysator te zijn voorzien. Wat houdt dit voor u in?
a. U mag starten want u rijdt in Groep H.
b. U mag starten want het betreft een rallysprint.
c. U mag niet starten.
d. U kunt de sportcommissarissen verzoeken tot de start te worden toegelaten.

Vraag 97
U heeft ingeschreven voor een nationale rally in Nederland met verplichte reclame en u heeft tijdig betaald. Ontvangt u nu automatisch een servicepakket?
a. Neen, daarvoor moet je zonder reclame inschrijven.
b. Neen, maar aan de starttafel kun je er alsnog een kopen.
c. Ja.
d. Ja, doch alleen indien dit op het inschrijfformulier is aangegeven.

Vraag 98
Tijdens een klassementsproef verremt u zich en u veroorzaakt daardoor een schade van f. 500,00 aan een poort. hoe hoog is uw eigenrisico van de verzekering die de organisator voor u heeft afgesloten?
a. f. 100,00.
b. f.300,00.
c. f.500,00.
d. f. 1000,00. Euro

Vraag 99
Naast de namen en nationaliteitsvlaggetjes van de eerste en tweede bestuurder op beide voorschermen van een rallyauto is ook op beide achterzijruiten de naam van de eerste bestuurder aangebracht. Mag dit?
a. Ja, echter alleen bij rallysprint.
b. Ja, echter alleen bij nationale rally's
c. Ja, echter alleen bij internationale rally's
d. Neen, de namen en nationaliteitsvlaggetjes van de eerste en tweede bestuurder dienen ofwel op de beide voorschermen ofwel op de achterzijruiten te worden aangebracht.

Vraag 100
U koopt u 4 slicks (profielloze banden), mag u die tijdens een rally gebruiken?
a. Neen
b. Ja, alleen bij rallysprints.
c. Ja, alleen bij rallysprints en nationale rally's
d. Ja, echter alleen bij droog weer.

Vraag 101
Door een verkeersopstopping meldt u zich 7 minuten te laat aan de start van een rally. Wat is uw straf?
a. 7 minuten.
b. 70 seconden.
c. U wordt niet meer tot de start toegelaten.
d. U wordt hiervoor niet bestraft.

Vraag 102
Tussen alle papieren raakt u tijdens een klassementsproef uw proevenkaartje zoek. Aan de stopfinish kunt u dit derhalve helaas niet aan de betreffende official overhandigen. Wat is hiervan het gevolg?
a. U krijgt uw gereden tijd echter via de controlelijst van de vliegende finish.
b. U krijgt een tijdstraf van 5 minuten.
c. U krijgt een tijdstraf van 10 minuten.
d. U wordt uitgesloten.

Vragenbestand examen reglementkennis KNAF BSR versie 20010121 blz. 15




Vraag 103
Wie zijn verplicht, de vrijwaringsclausule voor de start van het evenement aan de starttafel te
ondertekenen?
a. De inschrijver.
b. De eerste bestuurder.
c. De beide leden van de equipe.
d. De inschrijver en de beide leden van de equipe.

Vraag 104
Een rallyauto moet op de klassementsproeven in Nederland minimaal gedimd groot licht voeren. Hoe wordt het overtreden van deze regel bestraft?
a. Geen bestraffing, alleen een berisping.
b. Bij iedere geconstateerde overtreding volgt een tijdstraf van 30 seconden.
c. Bij de eerste overtreding volgt een boete van f 100,00, bij de tweede overtreding volgt een tijdstraf van 1 minuut en bij de derde overtreding volgt uitsluiting.
d. Bij een geconstateerde overtreding zal de bestraffing aan het oordeel van de sportcommissarissen worden overgelaten en liggen tussen een minimum geldboete van f. 50,00 en uitsluiting.

Vraag 105 Alleen bij Nederlandse nationale evenementen kent men zogenaamde normtijden. Wat is een normtijd?
a. De maximale wedstrijdtijd die voor een klassementsproef wordt toegekend.
b. De minimale wedstrijdtijd die voor een klassementsproef wordt toegekend.
c. De maximale tijdsoverschrijding die geldt voor uitsluiting.
d. De maximale tijdsoverschrijding die geldt tussen twee tijdcontroles.

Vraag 106
De contactpersoon rijders voorziet deelnemers van informatie. Hij zal aanwezig zijn bij;
a. De keuring van het evenement.
b. De start van het evenement.
c. De hergroepering en de finish van het evenement.
d. De onder a, b en c genoemde onderdelen van het evenement, afhankelijk van het tijdschema.

Vraag 107
Een serviceauto moet zijn voorzien van:
a. Een service folie met de minimale afmetingen van 3m x 3m.
b. Antwoord a en tevens een opvangbak voor vloeistoffen van 50cm x 50cm.
c. Antwoord b en tevens een opvangvoorziening voor brandstof indien bij tanken gemorst kan worden.
d. Antwoord c en tevens een container voor afval vloeistoffen van tenminste 10 liter en een afvalzak. Brandblusser

Vraag 108
Nadat de laatste klassementsproef van een rally( sprint) is verreden willen veel equipes hun auto schoonmaken om glimmend over het finishpodium te rijden. Mag de auto tijdens het evenement gewassen worden?
a. Ja.
b. Nee.
c. Ja, doch het schoonspuiten van de auto mag bij rally( sprints) alleen op de plaatsen welke door het organisatie comité zijn aangewezen.
d. Ja, wassen met spons en zeem en alleen met water mag altijd.

Vraag 109 Indien het bijzonder reglement tijdens een evenement gewijzigd wordt, kan dit alleen worden bekend gemaakt middels een genummerd en gedateerd bulletin. Zo'n bulletin dat na aanvang van de documentencontrole enlof de technische keuring wordt uitgegeven, moet worden getekend door:
a. Het organisatie comité.
b. Het Bestuur Sectie Rally's.
c. De sportcommissarissen.
d. De wedstrijdleider.

Vragenbestand examen reglementkennis KNAF BSR versie 20010121 blz. 16




Vraag 110
U neemt met startnummer 43 deel aan een rally. Startnummer 1 vertrekt om 7:01 uur (TK 1) en vervolgens om de minuut alle overige deelnemers. De toegestane rijtijd naar TK 2 is 11 minuten. U meldt zich bij TK 2 om 7:54 uur. U start op KIP 1 om 7:57 uur en uw finishtijd is 8:00:10 uur. De toegestane rijtijd naar TK 3 is 25 minuten. U klokt in bij TK 3 om 8:19 uur en u start op KIP 2 om 8:22 uur. Uw finishtijd is 8:25:50 uur. Wat is nu uw totale wedstrijdtijd? (TK = tijdcontrole, KIP = klassementsproef)
a. 420 seconden.
b. 435 seconden.
c. 600 seconden.
d. 480 seconden.

Vraag 111
U heeft bij de officiële finish van een rally vernomen dat, u uw klasse heeft gewonnen. Om uiting te geven aan uw blijdschap maakt u een zogenaamde burn out' terwijl u uw auto in het parc fermé plaatst. Wat is hiervan het gevolg?
a. U wordt alsnog uitgesloten.
b. U krijgt een geldboete van f. 500,00.
c. Uw straf is ter beslissing aan de sportcommissarissen.
d. Er is niets aan de hand want het is toegestaan.

Vraag 112
U heeft na een geweldige slip uw rallyauto ernstig beschadigd aan een flinke boom. Gelukkig waren de veiligheidsvoorzieningen in uw auto van dien aard dat noch u noch uw tweede bestuurder daarbij directe medische hulp behoeft. Wat staat u nu te doen?
a. U moet de dichtstbijzijnde official waarschuwen.
b. U moet zo snel mogelijk de doorgang voor de volgende rallyauto's vrij maken.
c. U moet het groene OK teken tonen aan tenminste de drie volgende auto's .
d. U moet uw tijdkaart inleveren bij de organisatie.

Vraag 113
Na een mooie jump gaat het olielampje van uw auto branden ten teken dat de oliedruk is weg gevallen. Op de service aangekomen blijkt de carterpan van de auto gescheurd te zijn en alle olie is er uit gelopen. U blijkt een spoor van olie over het servicepunt te hebben getrokken. Wat moet u nu doen?
a. De service uitvoeren op een servicefolie.
b. Er voor zorgdragen dat u binnen de toegestane maximum tijdsoverschrijding uw reparatie uitvoert.
c. Het voorval melden aan de milieuofficial dan wel rechtstreeks aan de wedstrijdleiding.
d. Er voor zorgdragen dat collega rallyrijders geen hinder ondervinden van de door u verloren olie.

Vraag 114
U rijdt over een klassementsproef en treft een voorpijl aan die naar beneden wijst. Welke informatie geeft deze pijl u?
a. Diep gat.
b. Gevaarlijke passage.
c. Er volgt een jump.
d. Er volgt een bump.

BEWERINGEN

Vraag 115

Welke van de onderstaande beweringen is juist? Onder vraag 116 staan zowel de juiste als niet juiste antwoorden.


Vraag 116 Welke van de onderstaande beweringen is niet juist?

1 het meenemen van reservebenzine in een rallyauto is toegestaan als de brandstoffiouder van staal is en degelijk is vastgezet.
2 het uitlaatgeluid mag de 90 dBA, gemeten volgens de FIA meetmethode, niet overschrijden.
3 volgens de FIA meetmethode mag het niveau van het omgevingsgeluid tijdens de geluidsmeting niet meer zijn dan 90 dBA.
4 een auto, die bij de keuring voor de start meer geluid produceert dan 100 dBA, gemeten volgens de
FIA meetmethode, wordt niet toegelaten tot de start.
5 een Nederlandse rally is een nationale rally.
6 voor een nationale rally is een Bewijs als Inschrijver niet noodzakelijk.
7 het ontbreken van een wedstrijdnummer op de rallyauto wordt bestraft met uitsluiting.
8 elke equipe is zelf als enige verantwoordelijk voor haar tijdcontrolekaart.
9 alle voor de tijdcontrolekaart geldende straffen zijn ook van toepassing op aparte klassementsproefkaartjes.
10 alleen controlepostofficials mogen de tijd op de tijdcontrolekaart invullen.
11 elke verbetering op de tijdcontrolekaart heeft uitsluiting tot gevolg.
12 de rallyauto mag door een service monteur in het wachtpark vóór de start worden geplaatst.
13 als u zich 18 minuten te laat aan de start van een etappe meldt wordt u niet meer tot de start toegelaten.
14 als u zich 16 minuten te laat aan de start van een sectie meldt wordt u niet meer tot de start toegelaten.
15 een FIA bord met een gele ondergrond geeft het begin van een controlegebied aan.
16 een FIA bord met een gele ondergrond geeft het einde van een controlegebied aan.
17 een FIA bord met een beige ondergrond geeft het begin van een controlegebied aan.
18 een FIA bord met een beige ondergrond geeft het einde van een controlegebied aan.
19 het FIA bord met 3 diagonale strepen geeft het begin van een controlegebied aan.
20 het FIA bord met 3 diagonale strepen geeft het einde van een controlegebied aan.
21 het binnenrijden van een controlegebied uit een andere richting dan die van de route wordt bestraft
met 300 seconden.
22 het achteruit rijden in een controlegebied wordt bestraft met 300 seconden.
23 controlepostofficials mogen de equipe geen informatie betreffende haar ideale meldingstijd geven.
24 de tijdcontrolekaart moet vanuit de auto aan de controlepostofficial worden overhandigd.
25 op een klassementsproef moet de auto minimaal gedimd groot licht voeren.
26 recht omhoog wijzende voorpijlen betekenen 'rechtdoor'. 1V
27 recht omlaag wijzende voorpijlen betekenen 'pas op! steile helling'.
28 op een klassementsproef staan bij elke samenkomst van wegen pijlen. Al
29 voorpijlen worden altijd gevolgd door een hoofdpijl.
30 voorpijlen geven altijd een richtingsverandering aan.
31 bij een bewogen gele vlag moet u zo snel mogelijk naast de route stoppen.
32 bulletins vormen een integraal deel van het bijzonder reglement.
33 bulletins houden een wijziging of aanvulling van het bijzonder reglement in dan wel beogen het bijzonder reglement te verduidelijken.
34 bulletins houden geen wijziging of aanvulling van het bijzonder reglement in, maar beogen alleen het bijzonder reglement te verduidelijken.







XXIII. *SAMENVATTING STRAFFEN
Artikel Omschrijving
Start weigeren:
1.14 Geen geldige licenties
4.5.c *Geluidsniveau te hoog, tijdelijke voorzieningen
4.5.d *Ontbreken (originele of gehomologeerde) katalysator
4.5.e *Bevestiging en plaatsing camera niet gemeld en/of niet goedgekeurd
5.1.2 Ontbreken autorisatie van buitenlandse inschrijver
6.6 *Vrijwaringsclausule niet ondertekend
7.2 *Houder van Clublicentie Navigator Rallysprint of Rally bestuurt rallyauto
9.1.2 *Ontbreken witte vlakken op voorportieren
10.6 *Reclame niet volgens voorschriften
14.4 *Voorschriften voor het verkennen: 2e overtreding
15.1.5 Auto voldoet niet aan voorschriften
16.3 Meer dan 15 minuten te laat bij start van evenement
Uitsluiting:
4.5.b *Meevoeren brandbare stoffen
4.5.c *Geluidsniveau te hoog, tijdelijke voorzieningen
4.5.d *Ontbreken (originele of gehomologeerde) katalysator
4.5.e *Bevestiging en plaatsing camera niet gemeld en/of goedgekeurd
7.1 *Een of beide leden van equipe niet conform
7.2 *Houder van Clublicentie Navigator Rallysprint of Rally bestuurt rallyauto
8.1.1 *Niet volgen voorgeschreven route
8.4.2 *Ontbreken registratie, volgorde controles verkeerd
9.1.3 *Ontbreken 2 rallyschilden of 2 portiernummers
11.1 Verkeersregels: 3e overtreding
11.4 *Auto gesleept, geduwd of laten verplaatsen
11.5.1 Opzettelijk blokkeren doorgang of inhalen beletten (straf tot maximaal uitsluiting)
11.5.2 *Onsportief gedrag of onverantwoord rijgedrag (straf tot maximaal uitsluiting)
12.3.b *Service- en/of milieuvoorschriften: 2e overtreding
13.1 *Banden voldoen niet aan voorschriften
13.2 *Banden voldoen niet aan voorschriften
14.4 *Voorschriften voor het verkennen: 2e overtreding
15.1.9 *Ontbreken merktekens
15.1.10 *Bedrog met merktekens
15.2.2 *Ontbreken merktekens
15.2.5 *Auto voldoet niet aan alle voorschriften of equipe weigert eindkeuring
16.3 Meer dan 15 minuten te laat aan start etappe of sectie
17.3 *Verandering of wijziging zonder paraaf bevoegde official
17.4 *Ontbreken registraties, niet overhandigen tijdcontrolekaart
en/of klassementsproefkaartjes
18.8 *Geen juiste volgorde of niet in juiste richting aandoen controles,
opnieuw binnenrijden van of achteruitrijden in controlegebied
18.8.1 Overschrijden uitsluitingstijd
19.2 *Niet dragen helm en/of brandvertragende kleding, of riemen niet vast
19.2.a *Geen gedimd groot licht, zijruiten niet nagenoeg gesloten, 3e overtreding
19.3 *Op klassementsproef tegen route in rijden
19.9 *Stoppen tussen gele waarschuwingsbord en stopfinish
19.11.1 Tijd niet laten inschrijven bij start klassementsproef
20.1 Overtreding parc fermé regels
Tijdstraf (wedstrijdtijd):
11.1 Verkeersregels: 2e overtreding 5 minuten
14.4 *Voorschriften voor het verkennen: 1e overtreding 2 minuten
16.3 Start: voor elke minuut of deel van minuut te laat (max. 15 minuten) 10 seconden
18.6.9.a *Tijdcontroles: voor elke minuut of deel van minuut te laat 0 seconden
18.6.9.b Tijdcontroles: voor elke minuut of deel van minuut te vroeg 1 minuut

19.2.a *Geen gedimd groot licht, zijruiten niet nagenoeg gesloten, 2e overtreding 1 minuut
19.4 *Niet wegrijden binnen 20 seconden 2 minuten
19.7 *Start vertraagd door equipe 2 minuten
19.8 Valse start: 1e overtreding 10 seconden
19.8 Valse start: 2e overtreding 1 minuut
19.8 Valse start: 3e overtreding 3 minuten
19.11.2 Tijd niet laten inschrijven bij stopfinish 5 minuten
19.12 Elke seconde rijtijd op klassementsproef 1 seconde
19.15 *Weigeren te starten op toegewezen tijd en positie, tenminste 10 minuten
19.18.a *Rijtijd langer dan normtijd normtijd
19.18.c *Niet volgen voorgeschreven route op klassementsproef normtijd
19.18.d *Rondkoers: ronde(n) te weinig normtijd
19.18.d *Rondkoers: ronde(n) te veel, maximaal normtijd
20.2.2 *Reparatie in parc fermé, voor elke minuut of deel van minuut 0 seconden
20.2.5 *Overschrijden starttijd na vervanging band of ruit, of richten koetswerk
of rolkooi in parc fermé, voor elke minuut of deel van minuut 0 seconden
Vertraging, meetellend voor uitsluiting:
18.6.9.a Tijdcontroles: voor elke minuut te laat 1 minuut
9 *Niet binnen 20 seconden wegrijden, voor elke minuut vertraging tot herstart 1 minuut
19.7 Start vertraagd door equipe, voor elke minuut vertraging tot herstart 1 minuut
20.2.2 Reparatie in parc fermé, voor elke minuut of deel van minuut 1 minuut
20.2.5 Overschrijden starttijd na vervanging band of ruit, of richten koetswerk
of rolkooi in parc fermé, voor elke minuut of deel van minuut 1 minuut
Boete:
7.3 Ontbreken naam 1e of 2e bestuurder of nationaliteitsvlaggetje € 50,-
9.1.3 *Ontbreken 1 rallyschild of 1 portiernummer € 50,-
10.6 *Ontbreken reclame, per gedeelte € 50,-
11.1 *Verkeersregels: 1e overtreding, maximaal € 250,-
15.2.1.2 *Ontbreken of niet functioneren van koplamp, achterlicht,
kentekenplaatverlichting, remlicht of richtingaanwijzer, per geval € 15,-
15.3.a *Auto voldoet eerste keer niet aan voorschriften € 250,-
15.3.b *Auto voldoet tweede en volgende keren niet aan voorschriften € 500,-
15.3.c *Weigering eindkeuring € 500,-
16.0 *Auto te laat in wachtpark € 50,-
19.2.a *Geen gedimd groot licht, zijruiten niet nagenoeg gesloten, 1e overtreding € 50,-
Straffen of ander ingrijpen ter beslissing aan de Sportcommissarissen:
3.3.7 Incorrect, frauduleus of onsportief gedrag
4.5.c *Geluidsniveau te hoog in geval van overmacht
8.2 Afwijken route en/of servicepunt in geval van overmacht
12.3.a *Service- en/of milieuvoorschriften: 1e overtreding
12.4 *Incorrect, frauduleus of onsportief gedrag van helpers
15.1.2 Te laat melden bij keuring
15.1.3 Niet kunnen tonen van homologatiepapieren
15.1.4 Auto voldoet bij keuring niet aan voorschriften
15.1.8 *Auto voldoet niet aan voorschriften tijdens evenement (maximaal uitsluiting)
15.2.3 Beslissing tot grondige (eind-)keuring
17.6 Verschil in geregistreerde tijden
18.1.9 Niet opvolgen instructies van controlepostofficials (maximaal uitsluiting)
18.6.12 Niet volgens voorschriften melden
19.8 Valse start: meerdere overtredingen
19.13 Overtreding serviceregels op klassementsproef (maximaal uitsluiting)
19.16 Toekennen fictieve tijd(en)
19.17.1 Gevarendriehoek niet geplaatst: boete €50,-
19.17.2 Groen of rood teken niet getoond: boete €50,-
19.18.b *Tijdelijke blokkering klassementsproef
19.18.c *Niet volgen voorgeschreven route op klassementsproef
19.20 *Inhalen of gevaarlijk rijgedrag bij gele vlag
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor briljant » zo okt 09, 2011 22:50

hopelijk kan een ieder ze nu hier af halen
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor TWENGELTJE » ma okt 10, 2011 6:41

Wat een ouwe meuk, word dit nog steeds gebruikt?
TWENGELTJE
 
Berichten: 3360
Geregistreerd: vr okt 28, 2005 13:04
Woonplaats: almelo

Berichtdoor Dox » wo okt 19, 2011 19:52

Ja... :roll:



De vraagstelling is hetzelfde.. Guldens zijn euro's geworden en er zijn enkele nieuwe regeltjes. Als je het KNAF boek en deze vragen doorkijkt kom je een heel eind.
Dox
 
Berichten: 25
Geregistreerd: vr aug 27, 2010 18:49
Woonplaats: Sprundel

navigeren

Berichtdoor sidney » wo maart 28, 2012 11:43

euh kan iemand zeggen van welke leeftijd je mag navigeren en weten jullie waar ik mijn navigatie licentie kan halen of rally rijbewijs
ps: ik woon in belgië
sidney
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo maart 28, 2012 11:39
Woonplaats: Deinze

Berichtdoor ikkuh_18 » wo maart 28, 2012 16:38

Vanaf 16 mag je navigeren..
Als je je rijbewijs hebt mag je de cursus doen tot rijder...
Verr bij de knaf kun je je dan opgeven om je licentie te halen...
ikkuh_18
 
Berichten: 2634
Geregistreerd: zo okt 08, 2006 10:15
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor jr » wo maart 28, 2012 18:33

En nog makkelijker, zeker in Belgie: Wordt lid van een club, aangesloten bij VAS of ASAF en neem een B-licentie. Geen voorwaarden aan verbonden behalve een simpele medische keuring en 70 euro vergunningskosten per jaar...
Geen enkel verder examen nodig, oftewel leren in de praktijk...
jr
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo maart 28, 2012 18:23
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor RG-Rallysport » wo maart 28, 2012 20:45

jr schreef:En nog makkelijker, zeker in Belgie: Wordt lid van een club, aangesloten bij VAS of ASAF en neem een B-licentie. Geen voorwaarden aan verbonden behalve een simpele medische keuring en 70 euro vergunningskosten per jaar...
Geen enkel verder examen nodig, oftewel leren in de praktijk...


Is misschien makkelijker, maar is het ook beter ??
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor sebas » wo maart 28, 2012 21:49

Ook is het handig als je een aantal wedstrijden eerst navigeert,hier leer je hoe alles precies werkt en doe je al de nodige ervaring op,ik heb dat zelf ook gedaan voordat ik zelf achter het stuur kroop
sebas
 
Berichten: 1642
Geregistreerd: zo maart 17, 2002 19:16
Woonplaats: Graauw

Berichtdoor mantaboy » wo maart 28, 2012 23:19

RG-Rallysport schreef:Is misschien makkelijker, maar is het ook beter ??


In ieder geval goedkoper. :wink:
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Vorige

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron