stichting

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Götz » za dec 08, 2007 10:18

djgando schreef:Owke mensen, ik begin inderdaad het door te krijgen. Voor mijzelf is het dus wel mogelijk om een financieel voordeel uit deze constructie te halen. Maar als het goed lees, is het dus ook mogelijk om bij de constructie van en de stichting EN de eenmanszaak/BV ook mogelijk om de bus privé te begrijpen?? Of lees ik het nu verkeerd??

Ik hoor het graag.

met vriendelijk groeten,

Martijn ter Boo


Bedenk dat de belastingdienst is ook niet gek is. Voor veel van dit soort "constructies" hebben ze reeds een stokje gestoken...... Hoe dan ook uiteindelijk willen ze altijd "vangen".

Als ik je een tip mag geven ga eerst naar een fiscaal adviseur en bespreek daar jou mogelijkheden............... Per geval kan de situatie net even anders zijn en dat is m.i. niet via een forum te achterhalen.

Zodra je nl een stichting/eenmanszaak/BV hebt komen er toch ook nog veel fiscale aspecten om de hoek.

Eventueel kan de KvK je ook verder helpen.

Suc6 ermee!

Gr, Götz
Götz
 
Berichten: 526
Geregistreerd: wo jan 23, 2002 16:34
Woonplaats: Hollandsche Rading

Berichtdoor StevenK » za dec 08, 2007 20:06

Götz schreef:
djgando schreef:Owke mensen, ik begin inderdaad het door te krijgen. Voor mijzelf is het dus wel mogelijk om een financieel voordeel uit deze constructie te halen. Maar als het goed lees, is het dus ook mogelijk om bij de constructie van en de stichting EN de eenmanszaak/BV ook mogelijk om de bus privé te begrijpen?? Of lees ik het nu verkeerd??

Ik hoor het graag.

met vriendelijk groeten,

Martijn ter Boo


Bedenk dat de belastingdienst is ook niet gek is. Voor veel van dit soort "constructies" hebben ze reeds een stokje gestoken...... Hoe dan ook uiteindelijk willen ze altijd "vangen".

Als ik je een tip mag geven ga eerst naar een fiscaal adviseur en bespreek daar jou mogelijkheden............... Per geval kan de situatie net even anders zijn en dat is m.i. niet via een forum te achterhalen.

Zodra je nl een stichting/eenmanszaak/BV hebt komen er toch ook nog veel fiscale aspecten om de hoek.

Eventueel kan de KvK je ook verder helpen.

Suc6 ermee!

Gr, Götz

Ik zou met een grote boog om de KvK heen lopen, omdat je daar geen zinvolle adviezen zult krijgen over een situatie als deze.

Overigens is er van een belastingbesparing geen sprake bij dit soort constructies. Het belangrijkste doel is enerzijds je vermogen te beschermen, door geen activa in de stichting onder te brengen, maar in de BV en anderzijds te voorkomen dat je bij een incidentele winst belasting moet betalen, terwijl je voor je sponsoren aantrekkelijk blijft, vanwege het 'vriendelijke' karakter van de stichting.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor AC » za dec 08, 2007 21:37

Thanx voor de tips en uitleg!!

Hier kunnen we weer verder mee... Er zal het eerste jaar alleen een stichting opgericht worden, waar geen bezittingen in terecht zullen komen, maar alleen als onderkomen van de (hopelijk :-)) inkomende geldstroom van sponsoren.
Avatar gebruiker
AC
 
Berichten: 501
Geregistreerd: vr maart 24, 2006 17:16
Woonplaats: Montpellier, Frankrijk

Berichtdoor John » zo dec 09, 2007 10:59

Of even contact opnemen met Gijs van de Koogh, de (ex) rijdende notaris. Even bellen met Actus notarissen in Obdam.
John
 

Berichtdoor Sjeft » di jan 20, 2009 19:29

AC schreef:Thanx voor de tips en uitleg!!

Hier kunnen we weer verder mee... Er zal het eerste jaar alleen een stichting opgericht worden, waar geen bezittingen in terecht zullen komen, maar alleen als onderkomen van de (hopelijk :-)) inkomende geldstroom van sponsoren.


En hoe zit het met de uitgavenkant in AC's situatie? Wat kun je met de stichting betalen?
Stel je hebt je sponsorgeld netjes binnengebracht. Je kunt je inschrijving van een rally via de stichting laten verlopen, het verblijf en alle onkosten uiteraard. Maar kun je ook onderhoud van je (prive)rallyauto door de stichting laten betalen indien noodzakelijk? Ik heb het hier over een constructie waarbij je alleen een stichting hebt en verder geen eenmanszaak o.i.d.
Sjeft
 
Berichten: 69
Geregistreerd: ma dec 17, 2007 12:41
Woonplaats: Hulst

Berichtdoor stefanjonas » vr maart 20, 2009 10:57

kickje omhoog, ben benieuwd naar het antwoord...

Hoe zit het als je alleen een stichting opricht voor de inkomsten, en om de rallyactiviteiten in onder te brengen, terwijl de rallyauto en servicebus/trailer privé eigendom is/blijft van de rijder?

En puur eenvoudig bekeken: is het zo dat DE eenvoudigste constructie is om alles in een stichting te stoppen? (met bijkomend nadeel dat je je eigen inbreng in feite kwijt bent aan de rallysport/doel van de stichting)
Avatar gebruiker
stefanjonas
 
Berichten: 298
Geregistreerd: vr sep 02, 2005 16:46

Berichtdoor MartijnB » vr maart 20, 2009 10:59

Sjeft schreef:
AC schreef:Thanx voor de tips en uitleg!!

Hier kunnen we weer verder mee... Er zal het eerste jaar alleen een stichting opgericht worden, waar geen bezittingen in terecht zullen komen, maar alleen als onderkomen van de (hopelijk :-)) inkomende geldstroom van sponsoren.


En hoe zit het met de uitgavenkant in AC's situatie? Wat kun je met de stichting betalen?
Stel je hebt je sponsorgeld netjes binnengebracht. Je kunt je inschrijving van een rally via de stichting laten verlopen, het verblijf en alle onkosten uiteraard. Maar kun je ook onderhoud van je (prive)rallyauto door de stichting laten betalen indien noodzakelijk? Ik heb het hier over een constructie waarbij je alleen een stichting hebt en verder geen eenmanszaak o.i.d.


Onderhoud en uitgave aan je rallyauto zijn toch uitgaven voor je stichting....

Ik meende dat je dan wel de auto moet inboeken in de stichting maar zeker weten doe ik het niet
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor StevenK » vr maart 20, 2009 15:19

stefanjonas schreef:kickje omhoog, ben benieuwd naar het antwoord...

Hoe zit het als je alleen een stichting opricht voor de inkomsten, en om de rallyactiviteiten in onder te brengen, terwijl de rallyauto en servicebus/trailer privé eigendom is/blijft van de rijder?

De stichting kan de auto / bus / etc dan huren van de rijder.
En puur eenvoudig bekeken: is het zo dat DE eenvoudigste constructie is om alles in een stichting te stoppen? (met bijkomend nadeel dat je je eigen inbreng in feite kwijt bent aan de rallysport/doel van de stichting)

Nee, want dan bouw je vermogen op in de stichting en dat vermogen mag alleen ten behoeve van het doel van de stichting aangewend worden.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Henry » vr maart 20, 2009 18:29

Laat je de stichting de rally auto huren van de bv
Avatar gebruiker
Henry
 
Berichten: 296
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 18:50
Woonplaats: Rheden

Aansprakelijkheid

Berichtdoor B Prins » wo aug 05, 2009 9:52

Met veel interesse het Topic gelezen. Ook wij denken aan dergelijke constructies, maar niet enkel voor de eventuele financiele voordelen maar ook in het het kader van aansprakelijkheid. Ondanks verzekeringen tijdens de KP's kun je nog steeds als individue aansprakelijk gesteld worden voor eventuele ongevallen. Wanneer de activiteiten in een stichting worden ondergebracht is enkel het bestuur aansprakelijk bij nalatig gedrag. Daarnaast wil ik me nog verdiepen in verzekerings mogelijkheden.
Er moeten al enorme bedragen mee gemoeid zijn om voordeel te halen uit stichting / BV constructies. Zolang de rallysport als hobby wordt wordt uitgevoerd kunnen ook sponsorinkomsten op de prive rekening als je maar kunt aantonen dat de middelen zijn aangewend voor het uitoefenen van je hobby. Zodra een BV wordt opgericht wordt je door de belastingdienst als ondernemer gezien en moet je aan allerlei voorwaarden voldoen.

Ben benieuwd of iemand iets kan vertellen over aansprakelijkheid en mogelijkheid tot verzekeren.
Avatar gebruiker
B Prins
 
Berichten: 92
Geregistreerd: za okt 20, 2007 13:42
Woonplaats: Hengelo

Re: Aansprakelijkheid

Berichtdoor StevenK » wo aug 05, 2009 10:05

B Prins schreef:Met veel interesse het Topic gelezen. Ook wij denken aan dergelijke constructies, maar niet enkel voor de eventuele financiele voordelen maar ook in het het kader van aansprakelijkheid. Ondanks verzekeringen tijdens de KP's kun je nog steeds als individue aansprakelijk gesteld worden voor eventuele ongevallen. Wanneer de activiteiten in een stichting worden ondergebracht is enkel het bestuur aansprakelijk bij nalatig gedrag. Daarnaast wil ik me nog verdiepen in verzekerings mogelijkheden.

De bestuurder is over het algemeen persoonlijk aansprakelijk, ongeacht of hij 'in dienst' rijdt.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Vorige

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron