stichting

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

stichting

Berichtdoor ikkuh_18 » vr okt 13, 2006 11:41

Hoihoi

Ik hoorde vna iemand dat je een stichting ofzo moet opzetten wat houdt dat precies in? het heeft te maken met rechtsbescherming ofzo...

Groeten,
Annabeth
ikkuh_18
 
Berichten: 2634
Geregistreerd: zo okt 08, 2006 10:15
Woonplaats: Roosendaal

Re: stichting

Berichtdoor savrallying » vr okt 13, 2006 11:57

ikkuh_18 schreef:Hoihoi

Ik hoorde vna iemand dat je een stichting ofzo moet opzetten wat houdt dat precies in? het heeft te maken met rechtsbescherming ofzo...

Groeten,
Annabeth


Hey Annabeth,

Met een stichting kan je de BTW terug vragen en over de gesponsorde bedragen hoefen bedrijfen geen Belasting te betalen. Dus het is voor een bedrijf belasting technische aantrekkelijker als een rallyteam een stichting heeft. Als je een stichting wilt oprichte is het beter om een persoonlijk advies bij je bank aan te vragen. Zij kunnen je er alles over vertellen. OOk moet je bij de kamer van Koophandel zijn ingeschreven. Dus dan moet je ook langs een notaris. www.kvk.nl Je moet ook opgeven of jee een profit of een non profit stichting wilt.

Aansprakelijkheid
De stichting is een rechtspersoon en dus een zelfstandig drager van rechten en plichten, net als bij een natuurlijk persoon. De bestuurders van een stichting zijn niet aansprakelijk voor schulden van de stichting. Als de stichting onder de heffing van de vennootschapsbelasting valt, zijn wel de anti-misbruikwetten van toepassing en kunnen bestuurders onder omstandigheden aansprakelijk worden gehouden.

Ik hoop dat het je bij deze iets duidelijker is geworden.

Groetjes,

Sascha
savrallying
 
Berichten: 251
Geregistreerd: do sep 15, 2005 18:54
Woonplaats: Warmond

Berichtdoor Zoefff » vr okt 13, 2006 12:11

:arrow:
Avatar gebruiker
Zoefff
 
Berichten: 440
Geregistreerd: ma mei 01, 2006 18:38
Woonplaats: Best

Berichtdoor StevenK » vr okt 13, 2006 14:05

Het grootste voordeel van een stichting tov. een bedrijf is tweeledig:

Enerzijds heb je het psychologische voordeel dat een sponsor liever geld over zal maken naar een stichting 'help Annabeth rallyrijden' dan naar de 'Annabeth rally B.V.'.

Anderzijds heb je het voordeel dat een stichting, zolang deze geen winstoogmerk heeft, geen winstbelasting af hoeft te dragen; het grote voordeel daarvan is dat je reserveringen (die je ongetwijfeld vanwege mogelijke schade / tegenvallers doet) belastingvrij zijn.

Hier staat tegenover dat het geld wat in een stichting zit alleen voor het doel van de stichting gebruikt mag worden. Wanneer je je auto ook in je stichting stopt, kun je, wanneer je stopt met het spelletje, het geld van die auto niet uit de stichting halen zonder het rally-gerelateerd uit te geven of fraude te plegen.

Dit alles bij elkaar betekent dat het het verstandigst is om niet alleen een stichting 'help Annabeth rallyrijden' maar ook een 'Annabeth Rally B.V.' op te richten.

De inkomende geldstroom loopt dan via de stichting, terwijl je activa in je B.V. komen te zitten. Bijkomend voordeel: je moet jezelf salaris betalen voor de dagen dat je met het rallyrijden bezig bent, waardoor alle kosten (bijvoorbeeld kilometers die je met je privéauto rijdt tijdens te verkenning, overnachtingen, etc) ook aftrekbaar zijn.

Overigens klopt het dat één van de voordelen van een stichting is dat je daarmee BTW-vrij kunt rijden.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Berto » vr okt 13, 2006 14:31

De kosten voor het oprichten van een stichting zijn niet zo hoog, ik was voor mijn stichting 400 eu kwijt, incl. notaris en KvK

Je moet wel een bestuur aanwijzen van minimaal 3 man (of vrouw)
Voorzitter
Penningmeester
Secretaris

Bijkomend voordeel: je kunt je servicebus gewoon "grijs"rijden.
maw je betaald belasting voor grijs kenteken zonder dat je daarvoor bijtelling krijgt.
Je hoeft bovendien geen kilometers bij te houden.

De kosten voor een bv weet ik helaas niet.
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor StevenK » vr okt 13, 2006 14:39

Berto schreef:Bijkomend voordeel: je kunt je servicebus gewoon "grijs"rijden.
maw je betaald belasting voor grijs kenteken zonder dat je daarvoor bijtelling krijgt.
Je hoeft bovendien geen kilometers bij te houden.

Daar zou ik niet al te hard vanuit gaan. Ook een auto 'van de zaak' die eigendom is van een stichting is nog steeds een 'auto van de zaak' en je zult daarom wel degelijk een km-administratie bij moeten houden, om aan te tonen dat je er niet privé mee rijdt.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Berto » vr okt 13, 2006 14:44

Nee hoor,

Ik heb een patrol en een vw transporter op mijn stichting staan.
Na uitdrukkelijke navraag bij de belastingdienst en de KvK is mij verzekerd, dat ik geen kilometers hoef bij te houden.

Dit is al een paar jaar zo en ik heb nog geen problemen ondervonden.
Mijn stichting heeft ook geen BTW nummer en is ook niet BTW plichtig.

Ik kan dus ook niets aftrekken (nou ja.... :) )
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Wolter » vr okt 13, 2006 14:54

Nadeel is wel dat je administratie moet gaan bijhouden, leden moet aanstellen, notaris, KvK, etc.
''Gewoon'' op privé naam alles (auto, materiaal, sponsorinkomsten) laten zetten is denk ik voor beginnende rijders het makkelijkst. Uiteraard wel op een aparte bankrekening en je eigen administratie bijhouden om voor jezelf het overzicht te houden.
Toch?
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor StevenK » vr okt 13, 2006 14:56

Berto schreef:Nee hoor,

Ik heb een patrol en een vw transporter op mijn stichting staan.
Na uitdrukkelijke navraag bij de belastingdienst en de KvK is mij verzekerd, dat ik geen kilometers hoef bij te houden.

Dit is al een paar jaar zo en ik heb nog geen problemen ondervonden.
Mijn stichting heeft ook geen BTW nummer en is ook niet BTW plichtig.

Maar dan heb je ook nog geen uitgebreide controle gehad ? Want het uitgangspunt is dat fiscaal een stichting net zoals een gewone onderneming wordt behandeld, wanneer dezelfde activiteiten worden verricht.

Anders zou het namelijk ontzettend interessant zijn om een auto van de zaak in een stichting te stoppen.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Berto » vr okt 13, 2006 15:36

Ik heb mij laten vertellen dat er bij de belastingdienst verschil wordt gemaakt tussen BTW plichtig of niet.

Omdat ik geen BTW nummer heb wordt er niet gecontroleerd.
Het was daarentegen wel een hele heisa de auto's grijs te houden, omdat je dan wel een BTW nummer nodig bent.

Uiteindelijk is door de belastingdienst mijn KvK nummer gebruikt als referentie ipv het BTW nummer.

Vraag me niet hoe het precies in elkaar steekt, want het heeft me een half jaar correspondentie met de BD en 30 enveloppen gekost, maar ik heb het voor elkaar.

Ik heb ook een brief waarin staat dat ik geen registratie voor de auto's hoef bij te houden (dat wilde ik natuurlijk zwart op wit), wel kan ik controle verwachten op de boeken.
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Zoefff » vr okt 13, 2006 15:40

Berto schreef:Ik heb ook een brief waarin staat dat ik geen registratie voor de auto's hoef bij te houden (dat wilde ik natuurlijk zwart op wit), wel kan ik controle verwachten op de boeken.


Heb je goed voor mekaar... :o
:arrow:
Avatar gebruiker
Zoefff
 
Berichten: 440
Geregistreerd: ma mei 01, 2006 18:38
Woonplaats: Best

Berichtdoor StevenK » vr okt 13, 2006 15:54

Berto schreef:Ik heb ook een brief waarin staat dat ik geen registratie voor de auto's hoef bij te houden (dat wilde ik natuurlijk zwart op wit), wel kan ik controle verwachten op de boeken.

Hm.. Dat klinkt erg interessant. Kun je die brief eens scannen ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor ikkuh_18 » vr okt 13, 2006 17:17

met andere woorden met ene stichting heb je gewoon een eigen bedrijf achtig iets
ikkuh_18
 
Berichten: 2634
Geregistreerd: zo okt 08, 2006 10:15
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor StevenK » vr okt 13, 2006 17:29

ikkuh_18 schreef:met andere woorden met ene stichting heb je gewoon een eigen bedrijf achtig iets

Maar dan met de nadruk op 'achtig'. Eén van de grootste verschillen is dat een stichting geen eigenaar heeft. Een stichting is een zogeheten 'doelvermogen'. Het vermogen van een stichting wordt aangewend ten behoeve van het statutaire doel van de stichting.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor antoine » vr okt 13, 2006 17:50

Steven je bedoelt dus, een stichting mag geen winst maken maar gebruikt de geworven gelden om te blijven rijden?
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Volgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron