hoe kom je in de rally wereld

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

hoe kom je in de rally wereld

Berichtdoor San » za nov 01, 2008 10:38

Hallo,
Ik ben een vrouw van 23 jaar oud en wil heel erg graag gaan rally rijden.
Ik vroeg me af hoe het allemaal in zijn werk gaat en hoe je je in het wereldje kunt mengen. Ik heb het nog nooit gedaan en zou dus mijn licentie moeten gaan halen. (en hiervoor zelf een auto huren?) Omdat ik het nog nooit gedaan heb zou het dus goed kunnen dat ik er niks van bak. Hoe groot zijn de slagings kansen?
Wel heb ik een paar keer rijvaardigheidstraining gehad met een achterwiel aangedreven auto. De instructeur zei dat ik er gevoel voor had en alles op de juiste manier en op het juiste moment deed.
Maar als je slaagt en je licentie binnen hebt, wat dan?
Hoe kom je bij een team terecht? Moet je dan hopen dat iemand je heeft zien rijden en wel iets in je ziet en eventueel bij zijn team wil hebben?
Ik hoop dat er iemand is die mij hier zoveel mogelijk over kan/wil vertellen..alvast bedankt!!
San
 
Berichten: 3
Geregistreerd: za nov 01, 2008 10:11

Berichtdoor V.D.G Rally team » za nov 01, 2008 11:51

ik zou eerst zorgen dat je de licentie hebt. Als je wild gaan rijden zorg dan dat je genoeg geld hebt. het is nooit genoeg. als tweede kun je proberen te gaan navigeren bij een team om ervaring op te doen. En zo kom je erachter wat het allemaal bij komt kijken. Als toch besluit om te gaan rijden. Een auto huren om te rijden is ook een optie. Als je dit gaat proberen spreek goed af met de verhuurder van de auto hoe het zit als er schade gereden word.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

re

Berichtdoor MartijnB » za nov 01, 2008 12:22

Hoe kom je bij een team terecht? ...


Doorgaans vorm je meestal een eigen team, in Nl zijn geen teams die rijders aantrekken en betalen om te rijden.

Hoe kom je in de wereld terecht; gewoon veel na rally s gaan wellicht bij diverse teams op de service eens een praatje maken
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor San » za nov 01, 2008 12:39

V.D.G Rally team schreef:ik zou eerst zorgen dat je de licentie hebt. Als je wild gaan rijden zorg dan dat je genoeg geld hebt. het is nooit genoeg. als tweede kun je proberen te gaan navigeren bij een team om ervaring op te doen. En zo kom je erachter wat het allemaal bij komt kijken. Als toch besluit om te gaan rijden. Een auto huren om te rijden is ook een optie. Als je dit gaat proberen spreek goed af met de verhuurder van de auto hoe het zit als er schade gereden word.


Thanks! Heb je ook tips waar ik het beste mijn licentie kan halen? En hoe hoog zijn de slagings kansen? Ik neem aan dat je dan zelf voor een auto moet zorgen? Of kun je er daar een huren?
En wordt er als navigator ook van je verwacht dat je een financiele bijdrage levert?
San
 
Berichten: 3
Geregistreerd: za nov 01, 2008 10:11

Re: re

Berichtdoor San » za nov 01, 2008 12:41

MartijnB schreef:Hoe kom je bij een team terecht? ...


Doorgaans vorm je meestal een eigen team, in Nl zijn geen teams die rijders aantrekken en betalen om te rijden.

Hoe kom je in de wereld terecht; gewoon veel na rally s gaan wellicht bij diverse teams op de service eens een praatje maken


Thanks voor de tip. Ik ga er morgen direct mee beginnen :)
San
 
Berichten: 3
Geregistreerd: za nov 01, 2008 10:11

Berichtdoor Louder » za nov 01, 2008 12:51

Om meteen maar door te gaan in dit topic 8) (speel zelf ook met de plannen)

De Prodrive cursus bijvoorbeeld, daarbij heb je bij goed doorlopen waarvan iedereen aangeeft dat als je enigzins goed leert dit bijna altijd wel haalt.
De licentie die je daarbij haalt, waarvoor is die allemaal bruikbaar?

Is dit voor bijv. alleen voor bepaalde vormen van competitie of kun je bijv. zomeravondcompetitie, rallysprints (en eventueel na nodige ervaring rally) etc, hiermee terecht. dus is het een soort "algemene nationale licentie"?


Wagen voor cursus kun je zowel zelf meenemen mits in technisch goede staat en eventueel huren.
Ik begreep dat huren voor de prodrive meerdaagse cursus ongeveer 1200 eu kost excl. schade die je rijdt uiteraard.
Louder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: vr okt 24, 2008 22:59
Woonplaats: Tiel

re

Berichtdoor MartijnB » za nov 01, 2008 12:52

licentie kan je halen bij Maaskant:

http://www.raceschool.nl

cursus start geloof ik 2e weekend van januari en dan 5 zondagen

hoe en wat ze dat tegenwoordig doen weet ik niet toen ik mijn licentie haalde was het 2x rijden op assen 1x een routeboek rijden dag in de omgeving van Tiel
en daarna 2x op valkenswaard waarvan de laatste dag ook de examen dag was

De licentie die je dan haalt is een nationale rallysprint licentie.
Je moet dan vervolgens 2 sprint rijden en/of navigeren, daarna kan je je licentie om laten zetten na een nationale rally licentie(rijder)
Vervolgens moet je dan minimaal 4 rally s in NL rijden.
Daarna kan je je licentie om laten zetten na een EU level rijders licentie.

Cursus auto zou kunnen zijn je eigen auto, of eventueel een oud hokkie die nog APK heeft( wel zo handig als je geen trailer e.d. hebt)

Bijvoorbeeld kan je een 205je GTI kopen als je een beetje goed zoekt koop je er een rond de 500 euro.
Mooiste zou zijn als het een is met een dicht dak kan je na de cursus gelijk de auto ombouwen na een 205 cup auto.

Voor info betreft eventueel een 205GTi of het ombouwen na een cup auto kan je me altijd even een pb of mail sturen, ik heb in de begin jaren van de 205 cup een stuk of 5 gebouwd
Laatst bijgewerkt door MartijnB op za nov 01, 2008 12:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor Louder » za nov 01, 2008 12:55

En inderdaad wordt er vaak verwacht dat de navi financieel meedraagt aan inschrijfgeld en wellicht deel van de kosten.
Niet vreemd...
Immers je hebt er zelf ook fun en ervaring aan om mee te rijden. :D

Lijkt me wel goed als je op gegeven moment een vast team hebt en voor het geheel financiële steun kunt werven. Al ben ik er al wel uit dat het altijd een grote privé bijdrage zal blijven.
Maar hey ... en hobby kost geld :lol:
Louder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: vr okt 24, 2008 22:59
Woonplaats: Tiel

Berichtdoor official29111 » za nov 01, 2008 13:16

Hee san. Kijk eens op www.mcri.nl onder het kopje: wat is rally? (linkerkolom onder column) daar staat precies wat je moet doen en hoe je uiteindelijk in de rallysport terecht kunt komen.
official29111
 
Berichten: 153
Geregistreerd: di sep 16, 2008 9:46
Woonplaats: Rijssen

Berichtdoor Armand » za nov 01, 2008 15:55

www.rallycursus.nl

rijders zijn meestal de mannen en vrouwen met de knaken. Navi's zijn meestak de mannen en vrouwen die zelf graag hadden willen rijden, maar de cash niet hebben. De uitzonderingen nagelaten natuurlijk. Zoals Andre Schoonenwolf altijd goed verwoord: De aap stuurt, de slimste zit ernaast.

succes...
Avatar gebruiker
Armand
 
Berichten: 728
Geregistreerd: vr feb 07, 2003 16:10
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor ceesford » za nov 01, 2008 16:05

'n geldboompje in je tuin planten wil ook wel goed helpen :lol:

en niet vergeten om water te geven !
Avatar gebruiker
ceesford
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za feb 25, 2006 13:26
Woonplaats: Het mooiste dorp van de Veluwe

Berichtdoor official No. 27768 » za nov 01, 2008 18:12

Een keer op het service terrein rondlopen en daar met met rijders / navi's / teams praten (mijn strategie :) ).
Een bezoek brengen aan een van de vele stallen (Ik weet niet welke klasse / type auto je wilt gaan starten) en daar gaan praten over kosten / tijd / licenties enz enz.
Eerst een (paar) keer navigeren om alles rondom het rally rijden te leren en ervaren!

Succes en hopelijk tot snel!
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Re: re

Berichtdoor RG-Rallysport » za nov 01, 2008 19:50

San schreef:
MartijnB schreef:Hoe kom je bij een team terecht? ...


Doorgaans vorm je meestal een eigen team, in Nl zijn geen teams die rijders aantrekken en betalen om te rijden.

Hoe kom je in de wereld terecht; gewoon veel na rally s gaan wellicht bij diverse teams op de service eens een praatje maken


Thanks voor de tip. Ik ga er morgen direct mee beginnen :)


Je hebt een pb tje San :wink:
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor sleepy hunter » vr nov 07, 2008 14:16

Armand ik heb ook geen knaken maar wel een auto.En hoe je in de rallysport terecht komt? ga eens op de service buurten je wordt er wijzer van.

** san ** in welke hoek van het land woon je ongeveer er zijn door het hele land wel team,s waar je wat wijzer kunt worden. Auto huren is een opcie maar je kunt er voor kiezen om er 1 aan te kopen dan ben je in 1 keer klaar ( kan niet in je geldkist kijken) voor het volgende seizoen. Bijna altijd breng de navi geld mee.De eene iets meer dan de ander.Maar geld is iets wat zeer veel team,s mee zitten om het rond te krijgen. Je moet rekenen op ongeveer 4000 tot 5000 euro per jaar zonder veel schade,s te rijden. En dan rij je een seizoen lang sprint,s.

MVG sander
sleepy hunter
 
Berichten: 88
Geregistreerd: do okt 19, 2006 9:11
Woonplaats: balk FRIESLAND

Berichtdoor Armand » vr nov 07, 2008 16:43

Armand ik heb ook geen knaken maar wel een auto


Dan kunnen we elkaar de hand schudden....
Avatar gebruiker
Armand
 
Berichten: 728
Geregistreerd: vr feb 07, 2003 16:10
Woonplaats: Rotterdam

Volgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron